2014-06-18, 19:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Motiv?

Tja i Linda Chenfallet så var det ju ett ekonomiskt motiv, arslet M*ts *lm tänkte tjäna en stor slant på den försäkring som han tecknade på sitt offer.

I det här fallet så tror inte jag att det finns något motiv, KJ flippade ur av någon anledning och jag tror inte att det på något sätt var planerat.

Dråpmotivet kan ha uppstått efter det att KJ i affekt åsamkade VB skador som riskerade att KJ kunde anmälas och dömas för ett våldsbrott. Motivet är då att dölja ett brott.
Citera
2014-06-18, 19:49
Medlem
Citat:
Motiv?

Tja i Linda Chenfallet så var det ju ett ekonomiskt motiv, arslet M*ts *lm tänkte tjäna en stor slant på den försäkring som han tecknade på sitt offer.

I det här fallet så tror inte jag att det finns något motiv, KJ flippade ur av någon anledning och jag tror inte att det på något sätt var planerat.
I Linda fallet anser jag att det var ett ekonomiskt motiv, men hade ingenting med MA att göra.
Med VB fallet fanns inget ekonomiskt motiv och inte någon svartsjuka eller liknande.
Den spekulationen som motiv jag har är att hon påstod att hon väntade barn med någon man, som inte ville veta om något sådant och det ser jag som tänkbart motiv, men är en spekulation.
Hon väntade inte barn enligt obduktionen, men hon kunde ändå ha påstått det.
Citera
2014-06-18, 20:15
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
I Linda fallet anser jag att det var ett ekonomiskt motiv, men hade ingenting med MA att göra.
Med VB fallet fanns inget ekonomiskt motiv och inte någon svartsjuka eller liknande.
Den spekulationen som motiv jag har är att hon påstod att hon väntade barn med någon man, som inte ville veta om något sådant och det ser jag som tänkbart motiv, men är en spekulation.
Hon väntade inte barn enligt obduktionen, men hon kunde ändå ha påstått det.

Nå, du har fel i det mesta och i Linda Chen fallet har du definitivt fel om M*ts *lm,s inblandning, i det här fallet behöver du inte leta efter något motiv, KJ,s knäppskallerabatt har redan förklarat vad som hände och varför, KJ flippade ut och dödade VB i affekt, han kan förmodligen inte ens förklara varför det gick så ända in i helvete fel.

Något VB gjorde eller sa utlöste gärningen och hade han fått RPV så hade de kanske kunnat lirka ur honom varför men nu så blir det fängelse och KJ kommer att komma ut likadan som när han stoppades in.
Citera
2014-06-18, 20:29
Moderator
OYs avatar
@Quarrel samt övriga som är intresserade. FUP s.381 under rubriken sammanfattning.

Där framgår det att hundsöken som har gjorts på anvisade ytor, bl a lägenheten inte utesluter att något kan ha missats. Anledningen är begränsat med tid. Det tolkar jag som att man inte har haft tid att söka noggrant på samtliga anvisade ytor.

Men visst har du(Q) rätt i att det där med möte med åklagaren handlade om en annan yta än lägenheten, så förstår jag det när jag läser det nu.
Citera
2014-06-18, 20:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
@Quarrel samt övriga som är intresserade. FUP s.381 under rubriken sammanfattning.

Där framgår det att hundsöken som har gjorts på anvisade ytor, bl a lägenheten inte utesluter att något kan ha missats. Anledningen är begränsat med tid. Det tolkar jag som att man inte har haft tid att söka noggrant på samtliga anvisade ytor.

Men visst har du(Q) rätt i att det där med möte med åklagaren handlade om en annan yta än lägenheten, så förstår jag det när jag läser det nu.
Det var Kompis som letade. Uno hade tid, sid 365.
Citera
2014-06-18, 20:54
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Att bära en död människa beskrivs som att bära en säck vatten. 50 kilo vatten nedför ett våningsplan, dessutom utan att bli sedd...
Är det omöjligt menar du? Mitt i natten?
Citera
2014-06-18, 20:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Är det omöjligt menar du? Mitt i natten?
Sövandet bör ha skett innan VB väntades hem, och det är svårt att hålla en medvetslös människa vid liv så länge som till mitt i natten utan att hon vaknar.
Citera
2014-06-18, 21:13
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Dråpmotivet kan ha uppstått efter det att KJ i affekt åsamkade VB skador som riskerade att KJ kunde anmälas och dömas för ett våldsbrott. Motivet är då att dölja ett brott.

Nja, jag undrar om det verkligen finns något motiv, jag tror att allt skedde helt oplanerat och att KJ verkligen spårade ur helt, förmodligen kan han inte ens för sig själv förklara vad som hände och framförallt varför.

Skulle ge mycket för att få kika i hans bupjournaler, där ligger nog svaret på vem KJ egentligen är.
Citera
2014-06-18, 21:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det var Kompis som letade. Uno hade tid, sid 365.

Okej, men förrådet hade Uno inte tid med i alla fall, och det var väl där VB förvarades kan jag tänka mig då.
Citera
2014-06-18, 21:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nja, jag undrar om det verkligen finns något motiv, jag tror att allt skedde helt oplanerat och att KJ verkligen spårade ur helt, förmodligen kan han inte ens för sig själv förklara vad som hände och framförallt varför.

Skulle ge mycket för att få kika i hans bupjournaler, där ligger nog svaret på vem KJ egentligen är.

Det kan jag också tänka mig, precis det jag skrev, innebörden av affekt är väl just det, oplanerat?

Citat:
Citera
2014-06-18, 21:49
Medlem
zero73s avatar
Citat:

Du menar journalerna där det står att han var mobbad och förvarade knivar i skåpet på skolan...

Dem där BUP papprena är nog inte så spännande som du vill påskina och de var knappast Bodens bäst bevarade hemlighet heller - även om du fantiserar om annat.
Citera
2014-06-18, 21:56
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Du menar journalerna där det står att han var mobbad och förvarade knivar i skåpet på skolan...

Dem där BUP papprena är nog inte så spännande som du vill påskina och de var knappast Bodens bäst bevarade hemlighet heller - även om du fantiserar om annat.

Värst vad du blev upprörd då, domstolarna har hela tiden tagit hänsyn till KJ,s diagnos och fläskat på rabatter för hans gärning, i sista vändan så resonerade de ner gärningen till dråp, visserligen tröttnade de förmodligen på olyckan Massi Fritz gafflande, men ändå så vart gärningen beskriven som dråp, det kan nog TO och KJ tacka hans bupjournaler för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in