Det r solklart att svensk media har en agenda och vinklar sin nyhetsrapportering efter den, om man inte mrker det r man bde blind och dv. Det tog riktigt fart efter valet 2010 d SD kom in i riksdagen. Det vore kul om en journalist hr kan intyga om att det r s eller inte. Jag kan inte tnka mig att en vettig journalist i Sverige skulle vga skriva ett SD-vnligt reportage, precis som man gjorde med F! eller MP strax innan EU-valet. De medier som fr presstd av skattebetalarna genom svenska staten borde tvingas uppfylla vissa minimalkrav fr en objektiv nyhetsrapportering och krnikor om olika partier. Det handlar faktiskt om skattemedel och ca. 10% av dem betalas av SD-vljare. Utbetalas inget presstd, fr de enligt mig vinkla och skriva vad de vill. Problemet hr r antagligen att etablissemanget stdjer denna vinkling, man har ju ocks ett intresse fr det s att man kan behlla makten. Vet ngon hr om inte detta kolliderar med ngon konvention? Ur ett demokratiskt perspektiv tycker jag att det r mycket problematiskt.
Oavsett vad svensk media raporterar, rasismen har
inte kat i Sverige, det r snarare s att toleransen fr det mnga anser vara rasistiskt stndigt sjunker till nya bottenniver och ofta tar sig vldigt underliga former. Fr inte s lnge sedan var det helt normalt att sga negerboll, idag blir man nedslagen om man skulle rka frsga sig p fel stlle och glassen Nogger r ett minne blott. I Sverige rder dessutom en slags hysteri som tar form i att man missbrukar olika begrepp som exempelvis vrdegrund och mngfald i tid och otid, grna allt p samma gng och varfr skriva han eller hon nr man kan skriva "hen" istllet? r man inte en feminist som r fr mngfald s r man en nazist, rasist och mansgris som rstar p SD. Retoriken liknar den som USA frde direkt efter 9/11. "r du inte med oss s r du mot oss och r vr fiende". Dessutom tar sig mnga offentliga personer och journalister friheten och kastar fruktansvrda ord som rasist, fascist, frmlingsfientlig eller nazist omkring sig utan ngon tanke p vad de egentligen anklagar folk fr.
Mnga mnniskor r tyvrr inte kapabla till att bilda sin egen uppfattning om saker och ting utan "glider med strmen" och lter sig omedvetet pverkas av media, jag knner flera som vljer vnster, MP eller F! som tror att kravallerna som skedde i Krrtorp r SDs fel. Svensk media var blixtsnabb med att gra en koppling mellan nynasisterna och SD, fast SD inte hade det minsta med det att gra. Jag anser att det r en direkt konsekvens av den svenska flumskolan att det ver huvud taget r mjligt. Se bara debattprogram p TV dr man ser sig tvungen att ha "oberoende" politiska kommentatorer som mste tala om fr tittarna vad precis sagts och vad man ska tycka och tnka om det. Det hela sgs naturligtvis inte rakt ut utan sker lite undermedvetet, men man mrker klart och tydligt vilka sikter man ska ha och vilka som inte r nskvrda i vrsta DDR-anda (DDR hade ett TV program som hette "Der schwarze Kanal", det finns p youtube. Dr vnde man sig till frmst de tittare som kollade p vst-tv eller tvivlade p kommunismen. I det spottade man galla ver vst och gav tittarna genomtnkta och goda argument om varfr den korkade osolidariska kapitalismen r skit och den smarta och solidariska kommunismen r guld). r man en dum lantis s rstar man SD, r man en smart stadsmnniska rstar man p allt annat, helst MP eller F!. Eller tidningen arbetarbladet som alltid skriver "rasistiska SD" istllet fr "SD", som om folk skulle vara dumma i huvudet och inte kan tnka sjlva.
Under normala frhllanden kan man nog ver lag lita p vad svensk media skriver om exempelvis krukvxter, bantningstips, nyhetsrapportering frn Grnland eller horoskop, men det kan man inte gra i Sverige sedan valet 2010 nr det gller teman som rasism, invandring och SD, ven om givetvis det mesta som rapporteras stmmer. Men man vinklar extremt efter den agenda som man har satt och bor man i Sverige och inte tar del av utlndska medier (och detta stmmer fr merparten av Sveriges befolkning) blir man automatiskt hjrntvttad till att tro att risken r extremt stor att bli nedslagen av en SD-nazist om man har mrkt hr. Ett annat exempel: Om en svensk man vldtar en kvinna s skriver man att han var svensk flera gnger om, grna som frstanyhet. Var det en utlndsk man som vldtog s skriver man bara en liten allmn notis om att en kvinna blivit vldtagen. Jag skulle vilja pst att en vervldigande majoritet av svenska folket inte r kapabla att se igenom detta.
Sjlv bor jag utomlands och tar inte del av svensk media srskilt ofta. Men nr jag vl gr det sls jag av den enorma masshysteri och vinkling som rder i Sverige. Drfr anser jag att jag har ett lite annorlunda perspektiv p saker och ting.
Vad en journalist vanligtvis borde syssla med r att rapportera om hndelser i samhllet p ett sakligt och neutralt stt, framfrallt inom public service eller om fretaget lyfter presstd. Det kan vara underskande journalistik eller att man skriver av mediemedelanden frn myndigheter eller olika organisationer eller fretag. Vad en journalist normalt sett inte br syssla med r att frmedla sin egen sikt i saken eller tuta i folk vad de ska tycka och tnka om olika politiska partier eller invandring. Egentligen intresserar det inte vad journalisten som skriver artikeln sjlv tycker och tnker, det r helt irrelevant. Lyssnar man exempelvis p morgonpasset p P3 vill man ha underhllning och musik nr man vaknar till klockradion och inte hra hur pratarna spyr galla om olika politiska partier. Det r helt ovidkommande. Frstr man inte denna grundprincip s borde man inte jobba inom media ver huvud taget!