2014-06-13, 09:56
Medlem
Timpsiiis avatar
Ikväll är jag sugen på något köttaktigt, inte hamburgare för det åt jag i förrgår (även om det hade varit jävligt gott med en högrevare)!

Har ej tillgång till grill ännu. Kan man göra något kul med en fläskfilé, typ marinad, och ev. sötpotatis i ugnen eller liknande?
Citera
2014-06-13, 10:00
Medlem
Mjölkmannen11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Ikväll är jag sugen på något köttaktigt, inte hamburgare för det åt jag i förrgår (även om det hade varit jävligt gott med en högrevare)!

Har ej tillgång till grill ännu. Kan man göra något kul med en fläskfilé, typ marinad, och ev. sötpotatis i ugnen eller liknande?

Gör ett snitt och fyll fläskfilén med ädelost/gorgonzola efter att du brynt den lite. Tillaga den sedan i ugn. Gör en ädelostsås till med grädde och ost. Servera med typ ris eller hemmagjorda klyftpotatisar och en fräsch sallad.
Citera
2014-06-13, 10:42
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjölkmannen11
Gör ett snitt och fyll fläskfilén med ädelost/gorgonzola efter att du brynt den lite. Tillaga den sedan i ugn. Gör en ädelostsås till med grädde och ost. Servera med typ ris eller hemmagjorda klyftpotatisar och en fräsch sallad.
Det lät väldigt gott faktiskt, enkelt och bra!

Har du något tips på någon mumsig dessert en fredagkväll framför en film? Ej för fet (typ chokladmousse eller liknande), något med bär kan gå bra också!
Citera
2014-06-13, 10:59
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Det lät väldigt gott faktiskt, enkelt och bra!

Har du något tips på någon mumsig dessert en fredagkväll framför en film? Ej för fet (typ chokladmousse eller liknande), något med bär kan gå bra också!

Jordgubbar och glass såklart, det är ju den tiden på året.
Citera
2014-06-15, 19:08
Medlem
Söker matlagningstips.

Har en kycklingfilé som jag iaf vill använda! Utöver det är kylskåpet ganska tomt, har basvaror som kryddor, tomatpuré, soya, krossade tomater, pasta, ris, ett paket ägg osv.

Har ingen grädde, mjölk eller ost.

Tar gärna emot förslag på något gott man kan laga med en kycklingfilé och ett tomt kylskåp
Citera
2014-06-15, 20:53
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo91
Söker matlagningstips.

Har en kycklingfilé som jag iaf vill använda! Utöver det är kylskåpet ganska tomt, har basvaror som kryddor, tomatpuré, soya, krossade tomater, pasta, ris, ett paket ägg osv.

Har ingen grädde, mjölk eller ost.

Tar gärna emot förslag på något gott man kan laga med en kycklingfilé och ett tomt kylskåp

Tja, det var inte så enkelt att göra nåt smarrigt utan fett/mejeriprodukter.

Jag skulle nog i brist på annat just nu föreslå att strimla och koka kycklingen i dom krossade tomaterna med S&P samt oregano och vitlök om du har det i lagom proportioner och servera med pasta. Du kan förstärka upp tomatsmaken med tomatpurén åxå om det verkar lite fattigt.

Har ju sett personer som reder upp nudlar med ägg för att få det matigare, men att köra pastan i ett durkslag och behålla lite vatten i och sen blanda i ett eller ett par råa ägg är inte nåt jag har testat.

Men såklart otestat, så det är bara en gissning... Hade du lite fett, olja, grädde eller nåt hemma så hade det varit enklare. Speciellt då jag tycker att kycklingbrösten blir så torra... därför skulle jag koka dom.

Men, du har nog redan käkat...
Citera
2014-06-15, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Tja, det var inte så enkelt att göra nåt smarrigt utan fett/mejeriprodukter.

Jag skulle nog i brist på annat just nu föreslå att strimla och koka kycklingen i dom krossade tomaterna med S&P samt oregano och vitlök om du har det i lagom proportioner och servera med pasta. Du kan förstärka upp tomatsmaken med tomatpurén åxå om det verkar lite fattigt.

Har ju sett personer som reder upp nudlar med ägg för att få det matigare, men att köra pastan i ett durkslag och behålla lite vatten i och sen blanda i ett eller ett par råa ägg är inte nåt jag har testat.

Men såklart otestat, så det är bara en gissning... Hade du lite fett, olja, grädde eller nåt hemma så hade det varit enklare. Speciellt då jag tycker att kycklingbrösten blir så torra... därför skulle jag koka dom.

Men, du har nog redan käkat...

Tack för svar, det hade varit ett bra alternativ! Hann dock inte se det innan jag åt.

Jag hade rapsolja så jag gjorde en enkel frityrsmet med vatten mjöl bakpulver och maizena och friterade sedan kycklingen i små bitar. Åt kycklingen med ris och en stark chilisås! Mycket enkel men god rätt
Citera
2014-06-15, 21:40
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo91
Tack för svar, det hade varit ett bra alternativ! Hann dock inte se det innan jag åt.

Jag hade rapsolja så jag gjorde en enkel frityrsmet med vatten mjöl bakpulver och maizena och friterade sedan kycklingen i små bitar. Åt kycklingen med ris och en stark chilisås! Mycket enkel men god rätt

Lät godare än det jag föreslog, men du hade ju inte olja hemma...

Skojjar bara...
Citera
2014-06-18, 00:04
Medlem
Brmcs avatar
Jag har införskaffat mig en liten kryddodling varpå jag just nu håller på att torka en jävla massa rosmarin. Då min ekonomi är lite tarvlig just nu p.g.a. att jag enbart jobbar deltid har jag inte råd att fläska på och köpa varken nöt eller lamm. Vad ska jag använda det till mer? Blandade det med cream cheese, dijon, salt och svartpeppar innan idag och gjorde bruschetta, men man kan inte äta mackor varje dag.

Ni får gärna lägga förslag på vad jag ska göra med basilika (mer än pesto och pastarätter), oregano och curryeternell.
Citera
2014-06-18, 00:31
Medlem
MeanMEs avatar
Rosmarin passar toppen till ugnsstekt potatis (rotfrukter) t.ex.

Basilika gifter sig ju med tomater.
Såser som i tomatsoppa.

Curryeternell och oreganon kan du köra i olika linsgrytor mm.
Kör i en burk krossade tomater till linserna och sedan krydda efter smak.
Citera
2014-06-18, 10:10
Medlem
Locri-Buffys avatar
Undrar om nån vet någon (sockersnål) efterrätt som passar till renskav? Bjuder en kaloriräknare på middag.

Dessutom: Timjan eller enbär i renskavet om jag har lingon i?
Senast redigerad av Locri-Buffy 2014-06-18 kl. 11:01.
Citera
2014-06-18, 10:30
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locri-Buffy
Undrar om nån vet någon (sockersnål) efterrätt som passar till renskav? Bjuder en kaloriräknare på middag.

Sockerfri vaniljglass med jordgubbar kanske?
Känns som att man vill ha någonting sött efter renskav. Vilket jag hoppas du serverar med hemmagjord potatismos?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in