2014-03-26, 16:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Men vafan!;!! Jag trodde detta var ett forum för mat inte nå jävla språkkunskap..... 😉
Ber om ursäkt.

~Paul~
Citera
2014-03-29, 12:35
Medlem
m4tt145s avatar
Har en bit högrev jag tänkte dinera på ikväll, vad jag har förstått så lämpar det sig väl med en längre vistelse i ugnen, men det är inget jag planerat att göra. Det borde väl funka lika väl att steka den som en vanlig köttbit eller?
Citera
2014-03-29, 12:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Har en bit högrev jag tänkte dinera på ikväll, vad jag har förstått så lämpar det sig väl med en längre vistelse i ugnen, men det är inget jag planerat att göra. Det borde väl funka lika väl att steka den som en vanlig köttbit eller?
Högrev är ett klassiskt grytkött. Du kan laga allt från frikaseer till gulasch, dillkött, pepparrotskött (finns andra styckningsdetaljer som också används/passar till dillkött och pepparrotskött), svampgrytor, franska grytor och kalops.

Högrev går också att koka/ångkoka och servera tillsammans med kokt potatis och tartarsås.

Slutligen. Visst går det att köra högrev i ugn men det kräver en längre tillagningstid i syfte att lösa upp all bindväv och fett så att köttet smakar saftigt och gott.

Att skära ut några skivor kött för att hastigt steka dem i panna funkar inte. Det blir extremt segt och svårtuggat.

~Paul~
Citera
2014-03-29, 13:20
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Högrev är ett klassiskt grytkött. Du kan laga allt från frikaseer till gulasch, dillkött, pepparrotskött (finns andra styckningsdetaljer som också används/passar till dillkött och pepparrotskött), svampgrytor, franska grytor och kalops.

Högrev går också att koka/ångkoka och servera tillsammans med kokt potatis och tartarsås.

Slutligen. Visst går det att köra högrev i ugn men det kräver en längre tillagningstid i syfte att lösa upp all bindväv och fett så att köttet smakar saftigt och gott.

Att skära ut några skivor kött för att hastigt steka dem i panna funkar inte. Det blir extremt segt och svårtuggat.

~Paul~
Hmm okej. Ser ut som om jag får planera om då, vill inte ha någon gryta och har inte möjlighet att köra den i ugnen en längre tid.

Eller ja, kanske en gryta då, men det känns ändå mer som något man äter på en söndag.
Senast redigerad av m4tt145 2014-03-29 kl. 13:34.
Citera
2014-03-29, 13:39
Medlem
christerys avatar
Citat:
Hmm okej. Ser ut som om jag får planera om då, vill inte ha någon gryta och har inte möjlighet att köra den i ugnen en längre tid.

Eller ja, kanske en gryta då, men det känns ändå mer som något man äter på en söndag.

Hade jag varit dig hade jag satt en chiligryta idag som får gå färdigt imorgon. Den blir magisk om den får koka, svalna och koka igen.
Citera
2014-03-29, 14:33
Medlem
Ska ge mig på en fisksoppa med massa god fisk och skaldjur i nu, men har bara gul lök hemma och ingen sharlotten. Är smakerna liknande eller blir det för skarpt?
Citera
2014-03-29, 15:53
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bose
Ska ge mig på en fisksoppa med massa god fisk och skaldjur i nu, men har bara gul lök hemma och ingen sharlotten. Är smakerna liknande eller blir det för skarpt?

Stekt/fräst så den är karamelliserad så är den inte så skarp. Prova fräs på den och smaka av, är det inte bra så får du ta en tur till butiken.

Det är ju synd att sabba den milda fisksmaken.
Citera
2014-03-29, 15:58
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hade jag varit dig hade jag satt en chiligryta idag som får gå färdigt imorgon. Den blir magisk om den får koka, svalna och koka igen.
Skulle det funka att skära rätt tunt, banka lite, och steka i lite fett?
Citera
2014-03-29, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Stekt/fräst så den är karamelliserad så är den inte så skarp. Prova fräs på den och smaka av, är det inte bra så får du ta en tur till butiken.

Det är ju synd att sabba den milda fisksmaken.

Tack för svar, jag mjukar upp den rejält i pannan med olivolja, borde funka. Har mil till affären här just nu. Det borde bli bra !
Citera
2014-03-29, 16:54
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Har du bråttom och har köttkvarn, så gör hellre färs av det. Även tunna utbankade skivor lär bli sega och svårtuggade med kort tillagning i stekpanna.
Citera
2014-03-29, 17:24
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Har du bråttom och har köttkvarn, så gör hellre färs av det. Även tunna utbankade skivor lär bli sega och svårtuggade med kort tillagning i stekpanna.
Hmm ja, vi får se vad jag hittar på. Blir till att köpa en annan köttbit nästa gång det är ett som är säkert.
Citera
2014-03-29, 18:51
Medlem
christerys avatar
Citat:

Fransyskan som är ganska marig kan man ju göra minutbiff på med mycket våld. Jag vet faktiskt inte om det funkar med den delen åxå. Plattar man ut en tillräckligt så borde ju det mesta vara ganska mört.

Men minutbiffen tex går ju igenom nån maskin (den man köper alltså) som mosar köttet mellan tänder. Ser ut som en kavel för att göra bröd med hål i (typ tunnbröd), eller 2 såna rullar som man kör köttet igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in