2012-10-03, 15:47
Medlem
Bryets avatar
Gör en grym fisksoppa. Uppskattas alltid och är enkelt.
Citera
2012-10-03, 15:49
Medlem
Otems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockersjukan
Tråkig standard mat. Gör något gott och ovanligt istället.

Ja det kanske var lite för vanlig idé av mig! Självklart skall det vara något annat
Citera
2012-10-03, 15:55
Medlem
Defunctuss avatar
Gor en god biff/chili gryta med basen gjord av stout.

Riktigt javla gott.
Citera
2012-10-03, 16:11
Medlem
[Strange Days]s avatar
En mustig höstgryta med enkla ingredienser som ger mycket smak som får stå och puttra i några timmar.

Kanske vilt om du vill lyxa till det lite extra.

Fördelen med gryta är att den sköter sig själv medan du koncentrerar dig på förrätt och efterrätt.
Citera
2012-10-03, 16:14
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
En mustig höstgryta med enkla ingredienser som ger mycket smak som får stå och puttra i några timmar.

Kanske vilt om du vill lyxa till det lite extra.

Fördelen med gryta är att den sköter sig själv medan du koncentrerar dig på förrätt och efterrätt.

Exakt. Bra initiativ.

Förrätt: Liten risotto med bra parmesan och rejält tilltaget med svensk svamp (kantareller, trattkantareller eller liknande).

Efterrätt: Beroende på skills

Enkelt: Färsk mogen mango och vaniljglass (OBS premium glass typ Djurgårdsglass madagaskisk vanilj)
Svårare: Chokladfondant med samma glass.
Citera
2012-10-03, 16:33
Medlem
undervattenfisks avatar
Blev så jävla sugen på fiskgratäng idag men saknade potatis, känns synd att göra en räk och dill fiskgratäng med pulvermos men vad fan jag orkar inte åka och handla.

Tips hur man kan piffa upp pulvermos mottages tacksamt (har inte gjort pulvermos på flera flera år var någon som köpte det åt mig då jag låg sjuk)
Citera
2012-10-03, 16:57
Medlem
Magisk kycklingfilé med svamprisott

Tjamors!

Tänkte dela med mig av ett recept som jag testade förre veckan.

Risotton:

Fräs upp scharlottenlök och vitlök och tillsätt avorioris och bryn tills korna blir glansiga. Tillsätt nu vitt vin och lite uppkokt hönsbuljong peu en peu. I slutet (cirka 20min) tillsätt svamp (champinjoner, kantareller eller karljohan) och rikligt med parmesan och sedan persilja. Rör om väldigt försiktigt.

Kycklingen:

Gör ett snitt i kycklingfile. Sedan fylls dessa av en blandning av vitlök, persilja och parmesan (lite citronolivolja också). Bryn fileerna och sedan in i ugnen i cirka 20 minuter (200c).

Voila!

Har inga direkt måttangivelser och så då jag gick mycket på fingertoppskänsla men det var ruskigt gott!
Citera
2012-10-03, 16:58
Medlem
Odd3lishs avatar
Ska testas till helgen!

Tack för tipset
Citera
2012-10-03, 17:10
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undervattenfisk
Blev så jävla sugen på fiskgratäng idag men saknade potatis, känns synd att göra en räk och dill fiskgratäng med pulvermos men vad fan jag orkar inte åka och handla.

Tips hur man kan piffa upp pulvermos mottages tacksamt (har inte gjort pulvermos på flera flera år var någon som köpte det åt mig då jag låg sjuk)

Beror lite på vad du har att tillgå i kryddväg.

Lite riven muskot om du har det hemma i kryddskåpet gör susen i moset.
Citera
2012-10-03, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odd3lish
Ska testas till helgen!

Tack för tipset

Kul att kunna inspirera! Skriv gärna vad du tyckte sen!
Citera
2012-10-04, 09:29
Medlem
Lovat flickvän romantisk middag, helt tomt i skallen!

Hejsan!

Jag lovade min flickvän en romantisk hemmakväll med middag etc.. Jag har letat runt efter recept men det står verkligen still i hjärnan.. Hjälp mig, tiden börjar bli knapp nu!
Citera
2012-10-04, 09:30
Medlem
jaget84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buzzman
Hejsan!

Jag lovade min flickvän en romantisk hemmakväll med middag etc.. Jag har letat runt efter recept men det står verkligen still i hjärnan.. Hjälp mig, tiden börjar bli knapp nu!
biff wellington med riven potatis och rödvinsås?

edit: behöver väl inte säga att sallad självklart ska ingå?
Senast redigerad av jaget84 2012-10-04 kl. 09:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in