Citat:
Ursprungligen postat av
cykelpedal
Är det någon annan som märkt att folk blinkar in i rondeller men aldrig ut? Känns som att alla man ligger bakom i rondeller gärna blinkar in men skiter totalt i att blinka ut.
Ganska vanligt att många kör efter gamla regler.
Det finns dock en värre sak, senaste månaderna så har jag ofta en bil i höger fil på väg in samtidigt som mig, men båda ska till tredje avfarten. Detta hända aldrig förut, men nu minst en gång varannan vecka.
Jag brukar ofta vilja byta till höger körfält när jag ska ut ur cirkulationsplatsen, turligt nog så kollar jag höger innan jag svänger, så kan vänta tills det är fritt och svänga då. Eller att man åker ett varv till, och under tiden hittar ett bra tillfälle att byta körfält).
Tycket det fungerade bättre förut när i princip alla valde vänster körfält om man skulle av vid annat än första och ev, andra avfarten.
Så det gäller alltså att man håller bra koll, om man skulle välja vänsterkörfält i cirkulationsplats. Det kan alltid finnas en bil till höger som ska till samma ställe. För krockar man med någon som ligger högerfil så blir man vållande.