2014-06-16, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jag(vuxen man) märker ingen skillnad på 120 och 1400+ bortsett att jag blir djävligt hungrig när b12 stiger.

Ok, det är så? Jag antar att du får injektioner?

Jag skulle ju iofs kunna ta starka B12-tillskott en lite längre period bara för att se om det gör skillnad i min trötthet och magproblem.
Citera
2014-06-16, 23:33
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Du som har erfarenhet E.W. är det vanligt att patienter ligger på runt 300 i kobalamin och Homocystein runt 13 utan att de är dåliga? Jag vet ju att dessa värden är väldigt individuella, men undrar om det är lika vanligt att folk ligger i den nedre skalan av B12-ref som den övre delen? Jag inbillar mig bara att en frisk man borde ligga på 500-700 i B12 eftersom vissa länder verkar ha lagt gränsen vid 500.

Man kan ha de värden du beskriver och vara fullt frisk.

Vissa friska har ett B12 på 275, andra har 530. Vissa är 190 cm långa, andra är 160 cm. Vissa har blå ögon, andra har gröna. Vissa är naturligt blonda, andra är rödhåriga. Definitionen på normalt är inte ett enskilt värde eller egenskap, det är ett intervall eller spektrum av faktorer.

Man måste tänka på att homocyestein inte bara beror på intaget av vitamin B12. Det påverkas även av intaget av folsyra (folat), alkoholkonsumtion samt flera andra variabler. 13 är inte ett onormalt värde. För övrigt används homocystein mindre och mindre som test, eftersom värdet kan bero på allt möjligt.

Äter du någon multivitamin dagligen innehåller den troligen folsyra, och då bör du inte ha brist på det.

Vad gäller laboratoriegränser i olika länder beror det ju på vilken analysmetod man använder.
Citera
2014-06-17, 00:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Du måste förstå att detta blir en extremt destruktiv cirkel. Till slut kan man inte ta sig ur cirkeln. Sluta innan du hamnar där.
Har väl hänt man gått ut på nätet och läst om en krämpa, 10 minuter senare har man hittat 200 mer eller mindre dödliga sjukdomar...skakat på huvudet och tänkt "det är nog bara bieffekt av medicin" och sen gjort något annat och jag lever än

Personligen ser jag inget fel med att läsa på men man måste ha lite distans och tänka kritiskt för det finns så otroligt många sjukdomar som kan passa in på småsaker som kanske bara är normalt åldrande.

Citat:
E.W. jag har stor respekt för dina kunskaper och håller med om det du säger, men när man känner sig hänging och energilös som jag gjort under så lång tid som ett år så kanske man vill vända på varje sten för att söka svar. Visst kan det vara psykosomatiskt och stress och IBS, mycket troligt, men jag är sjukt oroad över att det ska vara någon åkomma bakom som man inte diagnostiserat.
Har du övervägt att prata med en psykolog?
Behöver inte handla om depression eller ångest, att sitta ned och prata kan ge perspektiv på ens liv och få lite tips för att må psykiskt bättre, om du inte löser dom stora problemen kan du försöka lösa dom små problemen för många bäckar små..

Citat:
Du som har erfarenhet E.W. är det vanligt att patienter ligger på runt 300 i kobalamin och Homocystein runt 13 utan att de är dåliga?
Har inte papprena framför mig men mitt homocystein har legat högt under långa perioder, som mest 4ggr referensvärdet och jag har aldrig kunnat koppla homocysteinvärde till hur jag har mått.

Citat:
Ok, det är så? Jag antar att du får injektioner?
Jag ifrågasatte om b12 värdena jag hade va bra för under flera provtagningar va värdet lågt och ibland under referensvärdet, frågade läkaren på vårdcentralen om jag kunde få injektioner.
Läkaren skrev ut injektioner, b12 värdet sköt i höjden, jag blev mer hungrig och fick svart på vitt att jag kan ligga rätt lågt utan att ha b12 brist.

Äter du magsyrahämmande mediciner?
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-06-17 kl. 00:45.
Citera
2014-06-17, 00:45
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:

RoaldDahl, hur har ditt homocystein sett ut och om det varit avvikande har inte läkaren påpekat något om det?

Ja du, det har ju åtminstone varit över 20 och låg senast på 19, vilket han var nöjd med, "helt normalt".
Däremot är kobolt obefintligt och det goda och det onda kolesterolet obefintliga. Värst av allt är dock att folsyran är svinhög, 10 gånger vad det max ska vara. Jag vet att ett högt sådant värde under lång tid ger tarmcancer, men ingen har en aning om hur man ska få ned det.

"Men övriga värden är ju bra."

Och?
Citera
2014-06-17, 01:53
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Har väl hänt man gått ut på nätet och läst om en krämpa, 10 minuter senare har man hittat 200 mer eller mindre dödliga sjukdomar...skakat på huvudet och tänkt "det är nog bara bieffekt av medicin" och sen gjort något annat och jag lever än

Personligen ser jag inget fel med att läsa på men man måste ha lite distans och tänka kritiskt för det finns så otroligt många sjukdomar som kan passa in på småsaker som kanske bara är normalt åldrande.

Det är i grund och botten bra att läsa på internet. Så länge man håller sig till pålitliga källor. Men om man är hypokondriker bör man nog kraftigt minska Googling av medicinsk material. Det gör hypokondrikern mer hypokondrisk. Mycket som skrivs om medicin på internet är vilseledande, vilket t.o.m. kan vara farligt för kroppen.

En länk till mycket pålitlig sida:
www.internetmedicin.se
http://www.1177.se
Senast redigerad av E.W. 2014-06-17 kl. 02:03.
Citera
2014-06-17, 21:56
Medlem
Citat:
Har du övervägt att prata med en psykolog?
Behöver inte handla om depression eller ångest, att sitta ned och prata kan ge perspektiv på ens liv och få lite tips för att må psykiskt bättre, om du inte löser dom stora problemen kan du försöka lösa dom små problemen för många bäckar små..

Jag går till kurator och har fått remiss till psykolog, men jag har ändå väldigt svårt att förlika mig med att mina problem skulle bero på psykologiska faktorer, så till den grad att min kurator inte tycker det är någon mening att fortsätta träffas förrän jag fått göra alla undersökningar jag vill. Jag har läst för många glutentrådar som gör en så j*vla paranoid när man läser alla påståenden om hur svårt det varit att diagnostisera. Det gör mig galen. Å andra sidan är det väldigt många som är helt säkra på att de är glutenintoleranta, men som inte är det.

Citat:
Har inte papprena framför mig men mitt homocystein har legat högt under långa perioder, som mest 4ggr referensvärdet och jag har aldrig kunnat koppla homocysteinvärde till hur jag har mått.

Ok, intressant. Så det tenderar att skifta över perioder? Jag har förstått att stress kan öka homocysteinvärdet, även övervikt och dålig fysisk form så med tanke på att jag var ett stressat vrak vid provtagningen.

Citat:
Jag ifrågasatte om b12 värdena jag hade va bra för under flera provtagningar va värdet lågt och ibland under referensvärdet, frågade läkaren på vårdcentralen om jag kunde få injektioner.
Läkaren skrev ut injektioner, b12 värdet sköt i höjden, jag blev mer hungrig och fick svart på vitt att jag kan ligga rätt lågt utan att ha b12 brist.

Ok, så du märkte ingen större skillnad mellan låga och höga värden i din energi? Jag googlar ju som en galning och hittar en massa information på engelskspråkiga forum att man bör ligga över 4-500 i värde om man har symtom annars är det för lågt och det gör mig orolig måste jag erkänna. Min läkare tycker jag är sjukt jobbig misstänker jag och det förstår jag, men det är svårt att lugna mig eftersom jag läser så mycket och söker svar istället för att bara ligga lågt fram tills undersökningarna.

Citat:
Äter du magsyrahämmande mediciner?

Inga mediciner överhuvudtaget.
Citera
2014-06-17, 22:01
Medlem
Citat:
Man kan ha de värden du beskriver och vara fullt frisk.

Vissa friska har ett B12 på 275, andra har 530. Vissa är 190 cm långa, andra är 160 cm. Vissa har blå ögon, andra har gröna. Vissa är naturligt blonda, andra är rödhåriga. Definitionen på normalt är inte ett enskilt värde eller egenskap, det är ett intervall eller spektrum av faktorer.

Man måste tänka på att homocyestein inte bara beror på intaget av vitamin B12. Det påverkas även av intaget av folsyra (folat), alkoholkonsumtion samt flera andra variabler. 13 är inte ett onormalt värde. För övrigt används homocystein mindre och mindre som test, eftersom värdet kan bero på allt möjligt.

Äter du någon multivitamin dagligen innehåller den troligen folsyra, och då bör du inte ha brist på det.

Vad gäller laboratoriegränser i olika länder beror det ju på vilken analysmetod man använder.

Tack för svar E.W. Jag önskar min läkare hade lyssnat till mitt önskemål och tagit S-MMA, då hade jag kanske varit lugnare...eller inte. Hon har ju börjat förstå hur jag fungerar, att jag inte nöjer mig och bara vill ha fler och fler prover. Jag skulle gå dit varje vecka och ta prover om jag fick. Helt sjukt. Från att ha hatat att gå till läkare och absolut inte vilja veta hur man ligger i värde till att vara helt besatt.

Jag har köpt B12 sugtabletter som man låter smälta under tungan om man skulle ha dåligt upptag i tarmen och de ska enligt recensioner från bl a UC-patienter fungera riktigt effektivt. Någon kom upp från 300 i värde till 1200. Tycker du det är en dum idé att ta dessa under en period för att se om det kommer göra skillnad gällande min trötthet?

Jag har ju lagt upp mina provsvar förr, men kör dom igen. Kanske ser du något som skulle kunna ge en ledtråd om något? Kanske något som talar för ev malabsorbation eller helt emot bristtillstånd?

Celiak hemtest (Find Out Diagnostics) 2013-06-07
• Negativt

Blodprov svar 2014-01-15

Blodstatus
• B-Leukocyter 6.5 (3.5-8.8)
• B-Hb 162 (134-170)
• Erc(B)-MCH 30 (27-33)
• B-MCV 85 (82-98)
• B-MCHC 349 (317-357)
• B-Trombocyter 257 (145-348)
• B-Retikulocyter 120 (26-124)
• Rtc(B)-MCH 34 (24-36)

Övriga prover
• P-Ferritin 213 (20-375)
• P-Kobalamin 334 (180-700)
• P-Folat 29 (8-39)
• P-Kalium 3.6 (3.5-4.4)
• P-Kreatinin 81 (60-100)
• P-ASAT 0.18 (<0.76)
• P-ALAT 0.41 (<1.2)
• P-Pankreasamylas 0.48 (0.15-1.1)
• P-Järn 26 (9-34)
• P-TIBC 62 (47-80)
• P-Homocystein 13 (<15)
• TSH 1.0 (0.2-4.0)
• P-Glukos 6.4 (4.0-6.0)
• S-IgA 4.4 (0.88-4.50)
• S-Transglut-ak IgA <8 AU/mL. Antikroppar ej påvisade (<8)

Avföringsprover 2014-02-12

• F-hemoglobin prov 1: 0
• F-Hemoglobin prov 2: 0
• F-hemoglobin prov 3: 0
• F-Kalprotektin: <15 (ref <50)
• Samlmonella, Shigella, Yersinia enterocolitica typ 3/9, Campylobacter jejuni/coli, Aeromonas och Plesiomonas shigelloides (negativt)
• Inga cystor eller maskägg påvisade

Blodprov 2014-04-09
• S-HbsAg: Hepatit B s-antigen negativ
• S-anti HBc (core): Anti-hepatit B core negativ
• S-anti HCV: Anti-hepatit C negativ
• P-Albumin: 46 (36-48)
• P-Calcium: 2.35 (2.15-2.50)
• P-SR: 2 (<15)
• P-Glukos: 5.5 (4.0-6.0)

Kanske alltid kan vara intressant för andra också att jämföra sina prover, jag vet att jag brukar tycka det även om det förmodligen är meningslöst
Citera
2014-06-17, 22:37
Medlem
Citat:
Jag inbillar mig bara att en frisk man borde ligga på 500-700 i B12 eftersom vissa länder verkar ha lagt gränsen vid 500.

Citerar mig själv här. Inser att jag räknat fel. Konvertering från ett labb till ett annat är svårt nog, men från ett land till ett annat med olika måttsystem kan det bli riktigt fel. Japan, som jag syftade på ovan har lagt gränsen vid 550, men det är i 550 pg/mL och blir med svenska mått 400 pmol/L. Vad jag läste på amerikanska forum där läkare menat att deras patienter bör ligga på åtminstone 400 måste ju vara i pg/mL, dvs 300 pmol/L.

På internetmedicin står att en brist kan föreligga även mellan 100-300, men att över 300 är osannolik brist.

Utifrån mitt provsvar har ju givetvis läkaren bedömt det hela rätt. Jag antar att vad jag kan göra är att följa upp mitt värde genom privat provtagning om jag är fundersam.

Intressant...
Citat:
A study in the year 2000 indicates that B12 deficiency is far more widespread than formerly believed. The study found that 39 percent of studied group of 3,000 had low values. This Tufts University study used the B12 concentration 258 pmol/l (= 350 pg/mL) as a criterion of "low level". However, a recent research has found that B12 deficiency may occur at a much higher B12 concentration (500–600 pg/mL). On this basis Mitsuyama and Kogoh proposed 550 pg/mL, and Tiggelen et al. proposed 600 pg/mL. Against this background, there are reasons to believe that B12 deficiency is present in a far greater proportion of the population than 39% as reported by Tufts University.
Wikipedia
Senast redigerad av kentuckyfry 2014-06-17 kl. 22:55.
Citera
2014-06-17, 23:02
Medlem
E.W.s avatar
1. Finns ingen anledning att ta S-MMA.
2. Alla proverna ligger fint.
3. Det enda som kommer att hända när du tar vitamin B12 är att du kommer att bli hungrigare, åtminstone om du tar rejäla doser. Dessutom finns det roligare saker att lägga pengarna på. Men det är inte farligt, så prova du om du vill.
Citera
2014-06-17, 23:10
Medlem
RoaldDahls avatar
Du verkar ju ha bra värden Kentuckyfry.
Hoppas du kan få må helt bra snart och
fri från det som krånglar.

Citera
2014-06-17, 23:12
Medlem
Flamsans avatar
om man har problem med magen en längre tid så tar det på en både fysiskt och psykiskt.
Utan att det behöver visa sig i prover.
vad är det som gör att du inte accepterar din IBS diagnos?

både jag och min man har mag/tarmproblem. Jag har crohns och kroniskt blödande magsår och min msn IBS och när man är inne i ett skov och framför allt efteråt mår man ju hel kasst och har inte mycket enegi.
nu äter jag kortison mot mina skov så jag blir aldrig så sjuk längre och maken äter Iberogast och slipper sina skov.

jag har däremot kronisk anemi och folsyrebrist. Blodbristen får jag järndropp eller blod mot och det andra äter jag en tabl. omdagen mot och har nu normala värden. jag äter ju Nexium och har ätit det eller omeprazol dagligen i över tio år.

Men jag förstår ärligt talat inte detta med att imte acceptera en diagnos och desperat försöka få ett i läkares ögon ett normalt prov till att bli något annat.
Citera
2014-06-17, 23:32
Medlem
Citat:
1. Finns ingen anledning att ta S-MMA.
2. Alla proverna ligger fint.
3. Det enda som kommer att hända när du tar vitamin B12 är att du kommer att bli hungrigare, åtminstone om du tar rejäla doser. Dessutom finns det roligare saker att lägga pengarna på. Men det är inte farligt, så prova du om du vill.

Tack, det stärker mig att höra det från någon som du E.W.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in