• 1
  • 2
2014-06-16, 01:13
Medlem
Några frågor kring Homocystein och B12. Jag vet att detta är väldigt komplext och kanske individuellt och därmed svårt att ge raka svar på.

Jag är ju diagnostiserad med IBS efter omfattande provtagning. Men mitt störts bekymmer tycker jag är den kroniska tröttheten. Jag misstänkte därför tidigt att en ev B12-brist kunde föreligga.

P-kobalamin ligger på 334.
P-Homocystein ligger på 13 (ska ligga under 15)
Järnvärde är bättre än bra
Blodvärde bättre än bra
Alla övriga prover är så bra de kan bli.

Läkaren lägger ingen vikt vid detta alls, men vad jag kan läsa mig till bör Homocystein ligga på runt 5-7 helst (dock inga medicinska källor på det, bara kommenterar på forum av folk som varit hos läkaren) och att P-kobalamin är ett ganska dåligt prov i sig för att avgöra ev brist. Jag förstår också att man kan få lätt förhöjt Homocystein av många andra saker, t ex dålig kosthållning och stress, samt stod det någonstans att man ska plussa på 1 på Hcy referens för varje 10 mml Kreatinin över 60 man har och jag låg på 81.

Jag förstår att kronisk trötthet har ett samband med IBS, men det är en diagnos jag ändå har svårt att förlika mig med.

Andra studier jag läser påstår att Homocystein är en ganska dålig indikator för att avgöra B12-brist och en karta visade över spridning av Hcy och B12-värde bland 300 patienter. Spridningen var väldigt stor och det var uppenbart att man kunde ha Hcy i i mina nivåer och ändå fullt adekvat B12, även lågt B12 och lågt Homocystein var inte ovanligt om jag tolkade det rätt.

Lägger jag för stor vikt vid Homocystein? Enligt läkarnas referenssida är Kobalamin över 250 inte B12-brist och det krävs Homocystein över 20 för att det ska leda till utredning. Men andra sidor påstår att brist kan föreligga vid Kobalamin 200-300.

Lägger jag för stor vikt vid detta? Jag antar att det lätt blir så när man desperat söker svar.

Hur som helst har jag bokat in en gastroskopi också, vette fan om det kommer visa något dock
Citera
2014-06-16, 01:24
Medlem
Polyklorfenols avatar
Om du är orolig för homocystein kan du ta tillskott av framför allt folsyra, vitamin B6 och B12. Nästan omöjliga att överdosera.
Citera
2014-06-16, 01:41
Medlem
Tack för svar. Absolut kan jag det och det gör jag faktiskt för tillfället också för att experimentera lite och se om det gör skillnad för hur jag mår.

Men jag skulle helst vilja veta om jag verkligen har en brist innan jag tar tillskott mer permanent och helst då tillskott ordinerade av läkare. Men som sagt, min läkare tycker mina värden är mer än bra och jag håller med om att inget pekar på en jättebrist, men skulle mina värden kunna förklara en sjuklig kronisk trötthet jag haft under 1 år eller är det mindre troligt med tanke på övriga prover som var bra (blodvärde, järn, etc)? Min läkare hävdar ju att tröttheten har ett samband med IBS och utmattningssyndrom.
Citera
2014-06-16, 04:54
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Enligt läkarnas referenssida är Kobalamin över 250 inte B12-brist och det krävs Homocystein över 20 för att det ska leda till utredning. Men andra sidor påstår att brist kan föreligga vid Kobalamin 200-300.
Läste en del om B12 för många år sen och inte hittat något konkret om att kobalamin över 200 ändå kan va brist, B12 tillskott kan du köpa på apoteket och hälsokostaffärer så det finns inget som hindrar att du testar.
Har du fått ex: sköldkörtel och testosteron kontrollerat?
Citera
2014-06-16, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Läste en del om B12 för många år sen och inte hittat något konkret om att kobalamin över 200 ändå kan va brist, B12 tillskott kan du köpa på apoteket och hälsokostaffärer så det finns inget som hindrar att du testar.
Har du fått ex: sköldkörtel och testosteron kontrollerat?

TSH har jag kollat. Det var bra. Låg på 1.0 och är inte avvikande.

Den information på svenska jag hittar om B12 säger i princip alla att ett värde över 250 inte är B12-brist och tittar man på viss.nu så ska Homocystein ligga över 20 för män för att det ska leda till vidare utredning. Men vissa sidor som internetmedicin nämner att man kan ha brist vid ett värde på 100-300. Det blir ju lite mer svårtolkat då jag antar att labb kan ha olika ref-värden.

Men kollar man amerikanska forum och det folk skriver där så verkar väldigt många fått höra att man inte bör ligga under 400 och helst över 500 i B12. Tydligen så ligger den nedre gränsen i Japan och vissa europeiska länder på 500 och allt under det med symtom betraktas som en ev brist om jag förstått det rätt.

Jag tycker ett B12-värde på 334 för en vuxen man känns lite lågt när den övre gränsen ligger på 800?

Jag har testat B12-sugtabletter en kort period innan provtagningen (bara 1-2 veckor) för att se om jag skulle bli bättre, men kände ingen större skillnad då. Jag vill helst inte ta tillskott för att inte försvåra diagnostisering, men är sugen på att prova igen.
Citera
2014-06-16, 15:28
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
TSH har jag kollat. Det var bra. Låg på 1.0 och är inte avvikande.

Den information på svenska jag hittar om B12 säger i princip alla att ett värde över 250 inte är B12-brist och tittar man på viss.nu så ska Homocystein ligga över 20 för män för att det ska leda till vidare utredning. Men vissa sidor som internetmedicin nämner att man kan ha brist vid ett värde på 100-300. Det blir ju lite mer svårtolkat då jag antar att labb kan ha olika ref-värden.

Men kollar man amerikanska forum och det folk skriver där så verkar väldigt många fått höra att man inte bör ligga under 400 och helst över 500 i B12. Tydligen så ligger den nedre gränsen i Japan och vissa europeiska länder på 500 och allt under det med symtom betraktas som en ev brist om jag förstått det rätt.

Jag tycker ett B12-värde på 334 för en vuxen man känns lite lågt när den övre gränsen ligger på 800?

Jag har testat B12-sugtabletter en kort period innan provtagningen (bara 1-2 veckor) för att se om jag skulle bli bättre, men kände ingen större skillnad då. Jag vill helst inte ta tillskott för att inte försvåra diagnostisering, men är sugen på att prova igen.

Det där med "normalvärde" ger jag inte så mycket för. Ska homocystein alltså ligga på 5-7. menar du? Jag har mycket högre. Vad innebär det då i så fall?

Det värsta är väl att även för de värden man har som ligger onormalt så har de ingen susning om vad man kan göra åt det!

"Ja, vi ser här att det värdet verkligen är tokhögt, du verkar förgiftad på nåt sätt, och det är för högt och det tredje verkar du sakna helt, det var märkligt... det har vi aldrig sett förut. Jaja. Men alla andra är ju normala, så... Var det nåt annat eller ska vi säga så?"

Kanske dags att privat konsultera en kostrådgivare?
Citera
2014-06-16, 18:55
Bannlyst
Du ska självklart inta aktiva former av b12 och folsyra, särskilt om du har problem med mag och tarmsystemet.
Citera
2014-06-16, 19:57
Medlem
E.W.s avatar
Man brukar säga att vit. B12 över 300 talar starkt mot brist. Så du behöver inte oroa dig.

Jobbigt att lägga ner sin tid på labbsvar som är helt normala. Då är det ju meningslöst att ta blodprover, om man ändå inte accepterar dem när de är normala. Då fyller ju testerna ingen funktion över huvud taget.
Senast redigerad av E.W. 2014-06-16 kl. 20:14.
Citera
2014-06-16, 19:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Jag(vuxen man) märker ingen skillnad på 120 och 1400+ bortsett att jag blir djävligt hungrig när b12 stiger.
Citera
2014-06-16, 20:15
Medlem
E.W.s avatar
Om man tänker sig in i en hypokondrikers situation:

Ju flera prover man tar, ju fler prover har man att oroa sig över, även om de är normala. En hypokondriker kan alltid få ett normalt värde att verka onormalt efter att ha finkammat internet.

Du måste förstå att detta blir en extremt destruktiv cirkel. Till slut kan man inte ta sig ur cirkeln. Sluta innan du hamnar där.
Citera
2014-06-16, 21:06
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Man brukar säga att vit. B12 över 300 talar starkt mot brist. Så du behöver inte oroa dig.

Jobbigt att lägga ner sin tid på labbsvar som är helt normala. Då är det ju meningslöst att ta blodprover, om man ändå inte accepterar dem när de är normala. Då fyller ju testerna ingen funktion över huvud taget.

Håller med om detta helt.
Det är när det är starkt avvikande värden och ingen vet vad det betyder, hur man följer upp och åtgärdar detta som JAG blir besviken åtminstone.
Citera
2014-06-16, 21:21
Medlem
E.W. jag har stor respekt för dina kunskaper och håller med om det du säger, men när man känner sig hänging och energilös som jag gjort under så lång tid som ett år så kanske man vill vända på varje sten för att söka svar. Visst kan det vara psykosomatiskt och stress och IBS, mycket troligt, men jag är sjukt oroad över att det ska vara någon åkomma bakom som man inte diagnostiserat. Inte för att jag är orolig för att det ska vara en allvarlig sjukdom, utan för att jag vill må bra och inte vara dålig i onödan om jag inte måste. MEN du har egentligen helt rätt. Det träffade mig klockrent och jag har fått höra detta av flera i min omgivning.

Angående mitt B12...jag reagerade på att det bara låg på 334 trots att jag ett par veckor innan tagit B12-tillskott, relativt starka sådana också (1000 mcg). Men så kort tid kanske inte gör större skillnad.

Du som har erfarenhet E.W. är det vanligt att patienter ligger på runt 300 i kobalamin och Homocystein runt 13 utan att de är dåliga? Jag vet ju att dessa värden är väldigt individuella, men undrar om det är lika vanligt att folk ligger i den nedre skalan av B12-ref som den övre delen? Jag inbillar mig bara att en frisk man borde ligga på 500-700 i B12 eftersom vissa länder verkar ha lagt gränsen vid 500.

Tack för svar och för väldigt givande och vettiga inlägg.

RoaldDahl, hur har ditt homocystein sett ut och om det varit avvikande har inte läkaren påpekat något om det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in