2014-06-14, 21:13
Medlem
spoilers avatar
"Nu har en andra kommun, Grästorp, sagt nej till att ta emot ensamkommande flyktingbarn. Detta trots att Migrationsverket numera har rätt att beordra kommuner att ta hand om de här barnen.

Tidigare i år sa Östra Göinge i Skåne nej till att bereda plats för tre ungdomar, och nu har alltså Grästorps kommun i Västra Götalands län sagt nej, trots Migrationsverkets begäran att tre ensamkommande tonårspojkar skall placeras där.

– De vägrade över huvud taget att resonera med oss, och då härsknade vi till och då sa vi att de får vänta tills det blir lediga platser i Grästorp, säger Ove Johansson som är kommunchef i Grästorp.

Det var i februari i år som Migrationsverket beslutade att Grästorps kommun skulle ta ansvar för tre ensamkommande ungdomar som precis sökt asyl i Malmö. Migrationsverket har ju sedan årsskiftet rätt att bestämma vilka kommuner som ska ta emot ensamkommande barn.

Grästorp som det läget just hade tecknat ett avtal om fyra platser och också hunnit ta emot fem ensamkommande, ansåg då och anser fortfarande att man inte har kapacitet att i det här läget ta hand om ytterligare tre ungdomar. De tre pojkarna som det handlar om är därför kvar på ett asylboende i Malmö.

Totalt har det kommit 400 ensamkommande asylsökanade barn till Malmö sedan 1 januari i år. Och Malmö stad har nu anmält Grästorp till Inspektionen för vård och omsorg, för att kommunen inte vill ta över de tre barnen.

– Vi är ju väldigt oroliga för att det här systemet inte ska hålla. Det handlar om en solidaritet mellan kommunerna i Sverige, säger Stefan Berseus som är enhetschef i Malmö stad.

Det här handlar om tre ungdomar. Är det så mycket att oroa sig för?

– Alltså det är ju ett problem om det här kommer att sprida sig vidare.

I januari vägrade skånska kommunen Östra Göinge att ta emot tre ensamkommande barn. Kommunen har nu hotats med vite på en halv miljon kronor, något som kommunen har överklagat till förvaltningsrätten."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5889071
Citera
2014-06-14, 23:02
Medlem
Golonkas avatar
Detta är faktiskt lite kul: En kille jag var kollega med för en del år sedan känner tydligen någon som jobbar inom verksamheten med flyktingbarn som kommer hit alldeles av sig själv. Den där gubben hade tydligen efterfrågat på Facebook fotbollsskor och dräkter. Storlekarna på det som efterfrågades omfattade även 45 i skor och XL i kläder... Inte ens undertecknad har 45r och jag är en stor kille... Ofrivillig humor när den är som bäst! :-) Min ex-kollega hade tydligen garvat läppen av sig och var tvungen att texta mig eftersom han vet att jag uppskattar sådan humor.
Citera
2014-06-16, 10:16
Medlem
spoilers avatar
Visst är det otroligt...

"Reza Jabari, 18, tvingades lämna sin familj för sju år sedan när han flydde från krigets Afghanistan.

Nu har även hans mamma och syskon fått uppehållstillstånd och återföreningen är nära.

– Det känns helt otroligt, säger Reza Jabari."

http://www.bt.se/nyheter/mark/sju-ar-efter-flykten-nu-far-reza-traffa-sin-familj(4328093).gm
Citera
2014-06-16, 11:04
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Visst är det otroligt...

"Reza Jabari, 18, tvingades lämna sin familj för sju år sedan när han flydde från krigets Afghanistan.

Nu har även hans mamma och syskon fått uppehållstillstånd och återföreningen är nära.

– Det känns helt otroligt, säger Reza Jabari."

http://www.bt.se/nyheter/mark/sju-ar-efter-flykten-nu-far-reza-traffa-sin-familj(4328093).gm

Om mannen på bilden är tonåring är jag Jultomten.
Citera
2014-06-16, 11:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Om mannen på bilden är tonåring är jag Jultomten.

Du kommer få bli Jultomten , det blir du och jag som får försörja Reza Jabari familj med världens högsta skatter.
Citera
2014-06-19, 15:51
Medlem
spoilers avatar
"Genom att erbjuda ensamkommande barn arbete under sommaren hoppas Solna stad att personerna ska integreras bättre i samhället.

Totalt handlar det om 60 flyktingbarn i tonåren som under sommarmånaderna kommer få chansen till ett sommarjobb."

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/sommarjobb-till-ensamkommande-flyktingbarn
Citera
2014-06-19, 16:06
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Möjligen har jag också påverkats något av sk hatmedia på sistone. Men även jag som är delvis präglad av vänstertänk finner det anmärkningsvärt att de nya grannarna i trappuppgångarna ofta verkar vara Ahmed Muhamed, 24, och Mohammed Abdul, 27 osv om man bor i hyresghetto. Men det är ju inte säkert att det i dessa fall rör sej om ensamkommande flyktingbarn, kan ju vara vanliga entreprenörsmaffiamän med skarpa armbågar som letat sej hit.

Synd tycker jag ibland att det är att vi svenskar ofta hjälper de starkaste dvs friska män i 25-årsåldern, medan kvinnor, barn och äldre sitter kvar i misären och svälter ihjäl eller får en bomb i huvet.
Citera
2014-06-24, 10:40
Medlem
spoilers avatar
"IVO, Inspektionen för vård och omsorg, har gjort en anmälan om oro för barn som far illa. Det efter ett oanmält besök på ett HVB-hem i Sollefteå kommun. 29 barn i ett boende som normalt har 14 boende.

/.../

När IVO´s inspektörer träffat kommunens representanter framkom att kommunen planerar ytterligare ett boende för ensamkommande barn under hösten 2014."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=5896955
Citera
2014-06-24, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"IVO, Inspektionen för vård och omsorg, har gjort en anmälan om oro för barn som far illa. Det efter ett oanmält besök på ett HVB-hem i Sollefteå kommun. 29 barn i ett boende som normalt har 14 boende.

/.../

När IVO´s inspektörer träffat kommunens representanter framkom att kommunen planerar ytterligare ett boende för ensamkommande barn under hösten 2014."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=5896955

Dom inte kontrollerat om de boende verkligen är barn först och främst, oftast är det könsmogna män vill ut och våldta vita kvinnor.
Citera
2014-06-26, 12:35
Medlem
spoilers avatar
Nu ska övriga EU inte få behålla några skäggisar. Dublinkonventionen, bye bye.

"EU vill ytterligare stärka rätten för ensamkommande flyktingbarn att få sina asylansökningar behandlade i det EU-land där de befinner sig, snarare än dit de först kom.

- Det här är en tydligare tolkning av lagen. Om det inte är uppenbart att det är i barnens intresse att skicka tillbaka dem till det land de kom till först så ska asylansökningar behandlas i det land där man hittar dem, säger ansvariga EU-kommissionären Cecilia Malmström (FP) till TT om ett förslag som kommissionen lade fram i dag."

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/3691654.svd

Malmsten lovade på radion att beslutet ska tas innan årsskiftet.
Citera
2014-06-26, 12:53
Medlem
irishrages avatar
Som jag ser det är det ytterst allvarligt att Migrationsverket inte kan åldersbestämma "ensamkommande flyktingbarn":

1. Om de är över 18 år, säg 21 och begår ett brott som vuxen. Hur ska de då straffas, som minderårig?
2. 21 åriga män placeras ut i skolor tillsammans med din minderåriga dotter.
3. Vuxna män får vård som är avsedd för minderåriga barn.
4. De kan få felaktigt uppehållstillstånd baserad på att de är "barn". Därefter kan de ta hit hela släkten enligt regeln för anhöriginvandring.
Citera
2014-07-02, 08:16
Medlem
Jobbade i denna värld i 2,5 år och denna "marknad" är mera rutten än vad ni kan ana. Tog emot sammanlagt 27ensamkommande och med 25 av dessa var det oerhört mycket problem och strul med. Att MINST 24 av dessa dessutom var över 18år vid mottagandet gör ju det hela mycket sjukare. Att en stor del av dessa "hittade" sina familjer ca 3-6månader efter PUT och började då självklart göra allt eller rättare sagt kräva att familjen skulle komma hit. Bråk, skrik och ibland hot en vardag för personalen. Men för fan ta hit flera. Sverige tar ju emot en stor del av dessa individer och jag förundras hela tiden hur blåögda och naiva vi svenskar är, rubbat.

Finns en jävla massa att skriva om detta. Skakar på huvudet åt vissa kommentarer och alla jävla naiva dårar som sitter och försvarar dessa "barn" utan att veta vad de pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in