2014-06-08, 01:00
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OgnomAmtef
Tjena! Har kikat runt lite på macbook pro 13''. Hur stor skillnad är det egentligen på retina-skärmarna och orginal? Är det värt dom extra lapparna?

Det är nog rätt svårt att beskriva i text. Det bästa är väl att du går till en affär och jämför. Men redigerar du mycket bilder och/eller ser mycket film så är det nog värt att satsa på en Retina.
Citera
2014-06-08, 02:17
Medlem
OgnomAmtefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Det är nog rätt svårt att beskriva i text. Det bästa är väl att du går till en affär och jämför. Men redigerar du mycket bilder och/eller ser mycket film så är det nog värt att satsa på en Retina.
Tittar mycket på film! Redigerar inte så mycket men det händer ibland! Blir en med Retina, tack för det lilla!
Citera
2014-06-08, 03:03
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Tittar mycket på film! Redigerar inte så mycket men det händer ibland! Blir en med Retina, tack för det lilla!

Förresten...har inte alla Pro Retina...?
Citera
2014-06-08, 13:28
Medlem
OgnomAmtefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Förresten...har inte alla Pro Retina...?

Utan Retina: http://www.siba.se/product/10413443/apple-mb-pro-md101s-a?ref=section

med Retina: http://www.siba.se/product/15561810/apple-mb-pro-864s-a?ref=section
Citera
2014-06-09, 19:51
Medlem
Nakszynskis avatar
Har funderat på att köpa en macbook pro 13, det mest krävande jag kommer att använda den till är musikproduktion, tänkte koppla in gitarr och midikeyboard. Några förslag på vilken modell jag bör skaffa?
Citera
2014-06-10, 15:27
Medlem
B.Jeltsins avatar
Enligt Macrumors köpguide så bör MBP uppdateras snart. Tror ni att det blir en liknande uppdatering som MBA fick nyligen, dvs bara en mindre uppdatering av processorn? Jag är i behov utav en ny dator, men samtidigt så vill man ju få så mycket för pengarna som möjligt.

Bör man vänta eller kvittar det?
Citera
2014-06-10, 20:46
Bannlyst
Köper man en MBA 13" idag kommer man då kunna uppgradera den till OS X Yosemite?
Citera
2014-06-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Köper man en MBA 13" idag kommer man då kunna uppgradera den till OS X Yosemite?

Ja, det kommer inte att vara några problem
Citera
2014-06-10, 21:30
Medlem
Citat:
Tjena! Har kikat runt lite på macbook pro 13''. Hur stor skillnad är det egentligen på retina-skärmarna och orginal? Är det värt dom extra lapparna?

Ja, retina-skärmen är sjukt värd.
Citera
2014-06-11, 00:34
Medlem
Onekligen är det allt som oftast processorn som får sig en (obetydlig) uppdatering för varje år det är dags att släppa nya modeller av macbook pro/air. Vilket nånstans är lite komiskt med tanke på att det sällan är processorn som avgör hur effektiv datorn är. Om det nu blir en prestana skillnad så är det ju ändå högst marginellt. Någon med en 2011 macbook pro med iCore processor och Sata 3 kan ju koppla in en 500/500 mb/s SSD och stoppa in 8 till 16 gb ram och få i princip en lika snabb dator som en ny från affären. Jag menar, SSD bidrar till ökade skriv/läshastigheter men hur fort vill man kopiera, hur många millisekunder istället för vanliga sekunder ska man känna skillnad på när man startar upp ett program?
Det går ju fort som det är.
Citera
2014-06-11, 11:45
Medlem
Nu behöver jag er hjälp.

Köpte en Pro på MediaMarkt för snart 1,5 år sedan.
Den började krångla direkt och jag lämnade in den direkt hos Apple vid 4 tillfällen.
Felet var dels konstiga ljud från cd-enheten och att datorn stänger av sig själv, hänger sig, fryser, program öppnas inte osv.
2 servicar var mjukvarufel, ominstallation av datorn.
2 servicar var hårdvarufel, en gång är cd-enhet bytt och en gång är en sladd bytt i datorn.
Ljudet från cd-enheten var då löst men datorn hänger sig fortfarande, fryser osv osv.

När felet fortfarande var kvar efter detta åkte jag direkt till Media Markt istället för jag ville reklamera datorn.
Det resulterade då i:
1 service där de bytte en sladd, igen. Men ville inte reklamera.
Felet kvarstod och nu var garantin ute, men jag hävdade 3 års reklamationsrätt samt 90 dagars reparationsgaranti, och lämnade in igen. Nu ville jag häva köpet.
Då säger Media Markt (eller LAN-MASTER som den skickades till) att det var hårddisken som kraschat. Fortfarande är det samma fel jag upplever, hänger sig, fryser, program står bara och hoppar i 10 minuter men öppnas inte.
Hårddisken går inte på garantin säger Media Markt men efter att ha bråkat med dem så tar MM kostnaden på goodwill. Men samma problem kvarstår! Jag märker ingen skillnad.

Jag lämnar datorn ytterligare en gång, för snart en månad sedan. Media Markt hittar nu inget fel och vill att jag ska betala 750:- för att hämta ut datorn.
Jag försöker hänvisa till "3 gånger samma fel" och menar att jag har rätt att häva köpet. Men de säger att det bara var två gånger jag hade samma fel (sladdbyte) och att det har varit andra fel de andra gångerna (byte av cd-enhet) och att byte hårddisken inte räknas som en gång.
Jag menar att det upplevda felet har varit samma vid alla tillfällen och att om verkstaden reparerar olika saker i datorn för att försöka avhjälpa felet, inte kan bli mitt problem?

De vägrar att diskutera vidare utan vill att jag ska betala 750:- för att få tillbaka en dator som jag köpt för 10500:- som har fungerat felfritt i ungefär 2-3 månader, sen har det bara varit strul med den och jag har lämnat in den vid sju tillfällen.

Vad har jag rätt till och vad har jag inte rätt till?
Jag vill fan inte ha tillbaka skiten.
Citera
2014-06-15, 16:09
Bannlyst
Jag testade en MBA hos elgiganten för ett par dagar sedan och märkte en sak, varje gång man ville klicka på något så var man tvungen att klicka på touchpaden, går det inte att lösa att man endast dubbelklickar ("touch klickar") för att öppna och stänga något? Alla PC laptops har ju den funktionen men var väldigt förvånad över att mac inte har det? Eller kan man ändra det i inställningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in