2014-06-15, 00:38
Medlem
Jag förstår inte vad problemet är. Å ena sidan så förstår jag att Assad tydligen ska vara en riktigt usel ledare. Okej. Jag vet inte specifikt hur han är det då jag inte är påläst, men jag utgår ifrån att han är usel, annars skulle folk ju inte protestera.

Å andra sidan, så har ju folket (dvs samma personer som protesterar) röstat fram honom. Om det syriska folket är kapabla att rösta fram Assad, så borde dom ju vara precis lika kapabla att rösta av honom.

Jag fattar inte var någonstans på vägen det blev nödvändigt att dra vapen och börja mörda folk. Ser dom inte att dom har mer makt än vad dom tror? Dom röstade ju fram Assad. Om dom kan uppmuntra en man att ta ledarskapet, med något så ynkligt som en liten penna och en valurna - så borde dom kunna plocka ner honom med något lika ynkligt som en penna och en valurna.

Men i deras huvuden så har deras röst bara makt när den används till att uppmuntra saker. Men när det kommer till att "avmuntra" saker, så måste man plötsligt dra fram en kanon pansarvagn och en ak47a.

Ponera t.ex att en majoritet av syrierna slutade betala skatt t.ex. Man skiter helt enkelt i att fylla i skattedeklarationen helt enketl. Skulle inte Assad helt enkelt tvingats att avgå då? Jag har hört att ryssarna finansierar Assad till en del också. Kan inte ryssarna bara sluta ge pengar? Vad har ryssland för incitament till att ett helt folk gör uppror?

Den enda anledningen att Assad kom till makten är ju för att folket med sin egen vilja finansierade honom att göra det. En majoritet sa; "här, ta mina pengar. ta min skatt". Om dom har makten att göra det, borde dom även ha makten att säga; "här, ge fan i min skatt.".

Det är så sjukt tragiskt att det ska gå så här långt.
Senast redigerad av avishaman 2014-06-15 kl. 00:44.
Citera
2014-06-15, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
Jag förstår inte vad problemet är. Å ena sidan så förstår jag att Assad tydligen ska vara en riktigt usel ledare. Okej. Jag vet inte specifikt hur han är det då jag inte är påläst, men jag utgår ifrån att han är usel, annars skulle folk ju inte protestera.

Å andra sidan, så har ju folket (dvs samma personer som protesterar) röstat fram honom. Om det syriska folket är kapabla att rösta fram Assad, så borde dom ju vara precis lika kapabla att rösta av honom.

Jag fattar inte var någonstans på vägen det blev nödvändigt att dra vapen och börja mörda folk. Ser dom inte att dom har mer makt än vad dom tror? Dom röstade ju fram Assad. Om dom kan uppmuntra en man att ta ledarskapet, med något så ynkligt som en liten penna och en valurna - så borde dom kunna plocka ner honom med något lika ynkligt som en penna och en valurna.

Men i deras huvuden så har deras röst bara makt när den används till att uppmuntra saker. Men när det kommer till att "avmuntra" saker, så måste man plötsligt dra fram en kanon pansarvagn och en ak47a.

Ponera t.ex att en majoritet av syrierna slutade betala skatt t.ex. Man skiter helt enkelt i att fylla i skattedeklarationen helt enketl. Skulle inte Assad helt enkelt tvingats att avgå då? Jag har hört att ryssarna finansierar Assad till en del också. Kan inte ryssarna bara sluta ge pengar? Vad har ryssland för incitament till att ett helt folk gör uppror?

Den enda anledningen att Assad kom till makten är ju för att folket med sin egen vilja finansierade honom att göra det. En majoritet sa; "här, ta mina pengar. ta min skatt". Om dom har makten att göra det, borde dom även ha makten att säga; "här, ge fan i min skatt.".

Var inte jätteinsatt i hur Assad styrde innan protesterna, men frågat polare om vad tyckte om deras president och alla gillade honom. Har framkommit tidigare i tråden (eller äldre trådar) att Assad gjorde bra saker för landet, att han satsade på infrastrukturen, han fixade mobilnätet, internet, vägar o massa annat. Han satsade på att göra landet bättre o han fokuserade inte på religionen.

M.a.o. kunde Syrien haft en mycket värre president, Saddam t.ex., som diskrimenrade majoritetsbefolkningen, som gasade ihjäl en massa kurder, som torterade folk för nöjets skull, som roffade åt sig landets pengar o behöll det för sig själv.

Inget land har bra ledare, regeringen eller diktatur.. Men ett land kan ha mindre dåliga ledare och i ärlighetens namn fick jag intrycket om att Assad var en bra ledare & att Syrien kunde haft en mycket värre president.

Fotnot: polarna jag frågade var både sunnimuslimer & kristna.. O de tyckte Assad var bra för landet.

Nån kan rätta mig om jag har fel.. Inte så insatt i Assad-frågan, bara kört med information/åsikter från polarna & de kanske är hjärndöda när det gäller Assad också
Citera
2014-06-15, 09:52
Bannlyst
Finns det många palestinier som stödjer Bashar?
Citera
2014-06-15, 12:44
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
ISIS mäktiga vänner, är det panarabister, de som vill ha ett stort arabien och vilka är dessa av rika shejker? ISIS har slagits mot många grupper som stöds av Saudi och Qatar, vilka stödjer dessa f.d. Saddams knektar? Eller är ISIS i Syrien inte samma som i Irak?
Det är samma ISIS i båda länderna, de som stödjer ISIS, al-Nusra eller andra grupper vill gärna att "sin" grupp blir starkast och dominerar även på kostnad av andra grupper.
Nu i VM tider kan man jämföra det med fotboll, varje sheik vill att laget han stödjer ska vinna, sen brukar de lösa personliga konflikter med strider mellan sina grupper, om shiek 1 är sur på shiek 2 så ger shiek 1 order att gruppen han stödjer ska döda gruppen shiek 2 stödjer, eller lova en extra bonus för varje huvud man skär .

Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Många kurder från Irak kämpar tillsammans med ISIS i Syrien.
http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2014/05/young-kurds-fight-alongside-isil-syria-2014517141816564110.html
Finns kurder som helst vill leva i en islamisk stat än kurdisk, jag postade tidigare intervjuer med några.
Precis som alla andra sunnimuslimer har kurderna sina salafister, och alla känner till al-Qaida gruppen Ansar al-Islam som är en kurdiskgrupp, finns ju fler som tex Kurdisk islamisk front, och kom ihåg att en av kurderna i tråden postade en video på al-Akrad som hade sin flagga sida vi sida med al-Qaida flaggan/Ahrar al-Sham .

Citat:
Ursprungligen postat av hamada15
Vem är Al-Nusras officielle ledare?
Al-Jolani .
Citera
2014-06-15, 13:09
Medlem
sorias avatar
SAA har befriat Kasab från terroristerna och SAA sprider sig nu på den turkiska gränsen
http://www.presstv.ir/detail/2014/06/15/367038/syria-army-recaptures-major-town/

På terrorist sidor skriver man att terroristerna "drog" sig tillbaka när SAA i stöd av Hizbollah, och andra milis från Asien,väst och andra arabiska länder
https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t1.0-9/10423770_663103867092497_8948681455555079036_n.jpg

Fler info kommer om ISIS offensive på Mosul, förräderi bland irakiska officerare, många tror att det var en plan att beväpna ISIS med amerikanska vapen, ISIS han nu tex flera Abrams stridsvagnar, finns ögonvittnen som sett dessa stridsvagnar korsa gränsen till Syrien

För de som tror att ISIS har stor stöd bland sunni i Irak, denna video visar sunni imamer som kväver att regeringen slår tillbaka
https://www.youtube.com/watch?v=5ryCwVxclm0

Enligt denna artikel var det Obama som släppte ut ISIS ledaren från fängelset 2009
http://madworldnews.com/isis-terror-leader-released-obama-2009/

Sista spiken i FSA-kistan, 9 generaler har sagt upp sig pga brist på stöd från väst
http://shamtimes.eu/wordpress/wp-content/uploads/2014/06/67.jpg
Och enligt vissa rykten har generalen Idris flydde till Dubai .

Syrierna huvud har blivit en handelsvara
http://electronicresistance.net/news-of-the-world/jordanian-couple-wedding-vows-beheading-65-syrian-soldiers/
Citera
2014-06-15, 13:18
Medlem
sorias avatar
Citat:

En del av de som protesterade i början av 2011 ville ha fler partisystem, mer politisk frihet och det regeringen snabbt med på dessa krav , sen fanns det de som protesterade för högre löner, fler studentbostäder, bönder som ville ha bättre betalt för sina skördar......ingen av de som protesterade ville sharia lagar .

Bashar var bra ledare, under hans tid som president har lönerna fördubblats och ekonomin för vanliga medborgare blev bättre och bättre, Syrien hade inga skulder innan kriget, det visar ju att landet sköttes bra, kom ihåg också att väst hade 10tals år av sanktioner på Syrien .
Citera
2014-06-15, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
En del av de som protesterade i början av 2011 ville ha fler partisystem, mer politisk frihet och det regeringen snabbt med på dessa krav , sen fanns det de som protesterade för högre löner, fler studentbostäder, bönder som ville ha bättre betalt för sina skördar......ingen av de som protesterade ville sharia lagar .

Bashar var bra ledare, under hans tid som president har lönerna fördubblats och ekonomin för vanliga medborgare blev bättre och bättre, Syrien hade inga skulder innan kriget, det visar ju att landet sköttes bra, kom ihåg också att väst hade 10tals år av sanktioner på Syrien .

Du har skrivit i nattmössan. Kan du rätta vad du menade? Gick regeringen med på dessa krav eller menar du något annat?
Citera
2014-06-15, 13:25
Bannlyst
Citat:
SAA har befriat Kasab från terroristerna och SAA sprider sig nu på den turkiska gränsen
http://www.presstv.ir/detail/2014/06/15/367038/syria-army-recaptures-major-town/

På terrorist sidor skriver man att terroristerna "drog" sig tillbaka när SAA i stöd av Hizbollah, och andra milis från Asien,väst och andra arabiska länder
https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t1.0-9/10423770_663103867092497_8948681455555079036_n.jpg

Fler info kommer om ISIS offensive på Mosul, förräderi bland irakiska officerare, många tror att det var en plan att beväpna ISIS med amerikanska vapen, ISIS han nu tex flera Abrams stridsvagnar, finns ögonvittnen som sett dessa stridsvagnar korsa gränsen till Syrien

För de som tror att ISIS har stor stöd bland sunni i Irak, denna video visar sunni imamer som kväver att regeringen slår tillbaka
https://www.youtube.com/watch?v=5ryCwVxclm0

Enligt denna artikel var det Obama som släppte ut ISIS ledaren från fängelset 2009
http://madworldnews.com/isis-terror-leader-released-obama-2009/

Sista spiken i FSA-kistan, 9 generaler har sagt upp sig pga brist på stöd från väst
http://shamtimes.eu/wordpress/wp-content/uploads/2014/06/67.jpg
Och enligt vissa rykten har generalen Idris flydde till Dubai .

Syrierna huvud har blivit en handelsvara
http://electronicresistance.net/news-of-the-world/jordanian-couple-wedding-vows-beheading-65-syrian-soldiers/

fanns inga abrams i mosul.
Citera
2014-06-15, 14:00
Medlem
Indrivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibgms
fanns inga abrams i mosul.

Ja hoppas du har rätt, vore ingen trevlig utveckling om terroristerna kom över Abrams. Hoppas ryssarna får fart på leveranser av bättre och nyare vapen till Syrien per omgående!
Citera
2014-06-15, 14:32
Medlem
Herbalistts avatar
Citat:
Det är samma ISIS i båda länderna, de som stödjer ISIS, al-Nusra eller andra grupper vill gärna att "sin" grupp blir starkast och dominerar även på kostnad av andra grupper.
Nu i VM tider kan man jämföra det med fotboll, varje sheik vill att laget han stödjer ska vinna, sen brukar de lösa personliga konflikter med strider mellan sina grupper, om shiek 1 är sur på shiek 2 så ger shiek 1 order att gruppen han stödjer ska döda gruppen shiek 2 stödjer, eller lova en extra bonus för varje huvud man skär .

Finns kurder som helst vill leva i en islamisk stat än kurdisk, jag postade tidigare intervjuer med några.
Precis som alla andra sunnimuslimer har kurderna sina salafister, och alla känner till al-Qaida gruppen Ansar al-Islam som är en kurdiskgrupp, finns ju fler som tex Kurdisk islamisk front, och kom ihåg att en av kurderna i tråden postade en video på al-Akrad som hade sin flagga sida vi sida med al-Qaida flaggan/Ahrar al-Sham .

Al-Jolani .
Hycklare hahaha,

Visst det finns terrorister som Ansar al islam, KIF osv men att påstå att Al akrad är terrorister är hyckleri.

Bilder från en begravning av 3 al akrad martyrer om dessa var jihadister hade svarta flaggan viftats runt inte den Kurdiska.

https://twitter.com/GLobaL_Hain/status/477128581039280129/photo/1 (notera YPG soldater bär deras kistor)
https://twitter.com/GLobaL_Hain/status/477129393765359616

Om al akrad är jihadister så är ju YPG också det enligt din smutsiga logik.

Liwa thuwar raqqa konvoy åker förbi YPG 0:10-1:15
https://www.youtube.com/watch?v=yOAHukLzIQs

Sen tror jag inte jihadister skulle låta en tjej utan sjal kriga tillsammans med dom
https://www.youtube.com/watch?v=eIvtEh-KHWA 0:28

Du verkar inte förstå Kurdernas enda fiende är ISIS och de samarbetar med vem som helst för att få slut på ISIS. Kommer ihåg några månader sen då försökte du visa kurderna som PRO assad men nu har du bytt taktik
Citera
2014-06-15, 15:02
Medlem
Citat:
Du har skrivit i nattmössan. Kan du rätta vad du menade? Gick regeringen med på dessa krav eller menar du något annat?

Ja Assad gick med på det mesta som krävdes av demonstranterna.
Det tog ungefär ett halvår innan man presenterade en ny konstitution där diktaturen var avskaffad, flerpatisystem tillåtet etc. med ett fastslaget valdatum.
Det valet har nu genomförts och Assad vann stort (och inga rapporter tyder på att det var valfusk).

Han kan nu som längst sitta i två mandatperioder till ā 7 år om han även vinner nästa val.

Problemet är att det också finns reiligiösa extremister även i Syrien. Muslimska Brödraskapet hade innan demonstrationerna bröt ut samlat på sig stora mängder vapen (med Saudiska och Qatariska pengar).
Samtidigt som det vällde in mängder av utländska proffsjihadister kunde de inhemska extremisterna starta sitt krig. Det var ett välplanerat uppror med stort stöd av främmande makter.

Qatariska statstelevisionen (Al Jazeera) sände bevisligen en massa desinformation och propaganda som tyvärr många Syrier svalde. Bl.a. fejkade anti-Assad demonstrationer och annat påhitt.

Idag när sanningen kommit fram vill få Syrier prata med Al Jazeeras journalister.

Det sägas ha dödats tusentals poliser innan regimen svarade på demonstrationerna med våld.
Beväpnade upprorsmän gömde sig i folkmassorna vilket fick allting att eskalera.

Soria har många gånger poängterat att Assad vart helt körd för längesen om han inte haft majoriteten av befolkningen på sin sida. Regimen hade inte klarat hålla kontrollen om ens majoriteten av Sunni tagit till vapen mot dem. Rent numerärt är de ca 100000 rebellerna en väldigt liten del av Syriens 17 miljoner Sunni-araber.

* tillägg

Man skall ju såklart också få med den kanske viktigaste orsaken.
Det är befolkningsexplosionen i mellanöstern. Sedan 70-talet har befolkningensmängden växt otroligt fort. Det har medfört att det inte finns odlingsbar mark, jobb eller framtid för en massa miljoner unga män och kvinnor. Allt är mer eller mindre skit och framtiden ser än värre ut.
Det är optimala förutsättningar för att extremism och terrorism skall frodas.
Man skall inte påstå att Assad är en ängel. Hans säkerhetspolis är stenhård (vilket verkar vara ett måste i mellanöstern) och har många otäcka brott på sitt samvete.

Förutsättningarna för en västlig demokrati finns inte vilket gör att Assad blir det enda realistiska valet nu.
Senast redigerad av Mystic-Man 2014-06-15 kl. 15:11.
Citera
2014-06-15, 21:56
Medlem
ZuparNs avatar
Tydligen ska ISIS-baser i al-Raqqa och al-Hassake ha flygbombats av den syriska armén nu under deras offensiv i Irak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in