Urban Ahlin ser likheten mellan S och SD.
Citat:
– Jag tror att väljarna har noterat att vi socialdemokrater tycker att man ser över om det inte finns möjlighet för någon av de som redan finns i Sverige får de jobben, innan man går utanför Europas gränser.
– Vi hade den politiken innan Sverigedemokraterna ens fanns, säger Urban Ahlin.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5884245
Givetvis gick vänstern in i twitterpsykos.
Men är inte detta en testballong för mer samarbete S+SD efter valet?
Ahlin positionerar nämligen MP som borgerliga:
Citat:
Han medger att det kan vara svårt att komma överens med Miljöpartiet om en invandringspolitik om de får bilda regering i höst.
– Jag är medveten om att Miljöpartiet har en helt annan linje som de drivit tillsammans med de borgerliga partierna.
Och jag förstår honom. Att ha med FI, MP och V i en regering är att be om problem.
Det räcker med V och MP.
Ett samarbete med SD skulle givetvis ge ett ramaskri från vänster men so what efter valet?
Kan det vara skälet till vänsterns hat mot SD? De vet att SD:s politik ligger väldigt nära högerfalangen inom S och nära den position majoriteten av väljarna känner sig hemma i.
Ett S+SD samarbete skulle mycket effektivt stänga ute vänstern från politisk inflytande.
Men det gäller också för M och Reinfeldt. OM S och SD hittar varandra är Reinfeldt och resten av alliansen, inklusive stödpartiet MP, totalt marginaliserade för lång tid.
Åker dessutom ett eller flera av de borgerliga partierna ur samt att F! kommer precis under 4% blir mandatfördelningen för de som kommer in väldigt intressant.
Löfven har alltid sagt att han skall lyssna på väljarna och det skulle kunna innebära en helt ny politisk mitt efter valet. Han har säkerligen tittat på hur andra Socialdemokratiska partier i Europa varit tvungna att hantera verkligheten och tagit lärdom. Karln är inte dum fast många tror det.
Ett 15% SD och 35% S där 3 småpartier delar på 10 % av rösterna och inte kommer in i riksdagen innebär egen majoritet för ett sådant block. Ett block med mycket liknande politik.