2014-06-14, 17:40
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Han har ju fångats upp i och med olyckan 2003 och JS var ju inte gammal då, frågan är väl
hur mycket stöd och hjälp han fått för sin hjärnskada, familjestödet kan omöjligtvis ha räckt
till, trots allt dog ett av familjens barn i och med denna olycka.

Traumat familjen gick igenom måste varit fruktansvärt och en pojke på ca 10 år med
omfattande hjärnskador kräver mycket av dom närstående redan från dag ett, frågan är
väl om han fått det stöd som behövts för att rehabiliteringen skall bli så god som möjligt
och min tanke är inte att anklaga familjen utan endast att inse människan faktiskt inte
alltid räcker till.

Att JS är illa däran kan inte ha undgått någon men tydligen har förskolechefen, med det
dåliga omdömet träffat på JS i sitt rätta element och sett hans bättre sidor i och med teatern.
Där kanske hans "personlighet" kommer till sin rätt och därför har också förskolechefen i sin
enfald tänkt att just denna spelevink till clown skulle passa på en förskola och roa barnen.
Oavsett hur hon tänkt så har hon tänkt fel och självklart så borde hon aldrig mer få ta hand
om "anställningar" och hade jag fått bestämma så skulle hon omedelbart också fått lämna
sin tjänst.

Det fega frumtimmret sjukskrev sig väl också när allt uppdagades för att "hon mådde så dåligt",
ifall detta stämmer så borde hon själv förstå att hon definitivt inte uppfyller några kriterium för
att få kalla sig chef, hon klarar varken av att ta hand om barn eller sina antällda oavsett situation.
Att hon inte begriper detta själv bekräftar ju bara att hon är fullständigt omdömeslös på
alla sätt och vis.

Skulle vara sjukt intressant att veta ifall antalet barn på förskolan sjunkit sedan detta
elände uppdagades. . .

Du har rätt, hon som ledare och chef bör/ska kunna stå pall för kriser och tragedier för att stötta personal och anhöriga. Hon ska vara navet i organisationen. Stabil och trygg.

Självklart är detta en (förhoppningsvis) chock för henne. Men hon är ansvarig för verksamheten. Och har som uppgift att reda upp sörjan.
Citera
2014-06-14, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Han har ju fångats upp i och med olyckan 2003 och JS var ju inte gammal då, frågan är väl
hur mycket stöd och hjälp han fått för sin hjärnskada, familjestödet kan omöjligtvis ha räckt
till, trots allt dog ett av familjens barn i och med denna olycka.

Traumat familjen gick igenom måste varit fruktansvärt och en pojke på ca 10 år med
omfattande hjärnskador kräver mycket av dom närstående redan från dag ett, frågan är
väl om han fått det stöd som behövts för att rehabiliteringen skall bli så god som möjligt
och min tanke är inte att anklaga familjen utan endast att inse människan faktiskt inte
alltid räcker till.

Att JS är illa däran kan inte ha undgått någon men tydligen har förskolechefen, med det
dåliga omdömet träffat på JS i sitt rätta element och sett hans bättre sidor i och med teatern.
Där kanske hans "personlighet" kommer till sin rätt och därför har också förskolechefen i sin
enfald tänkt att just denna spelevink till clown skulle passa på en förskola och roa barnen.
Oavsett hur hon tänkt så har hon tänkt fel och självklart så borde hon aldrig mer få ta hand
om "anställningar" och hade jag fått bestämma så skulle hon omedelbart också fått lämna
sin tjänst.

Det fega frumtimmret sjukskrev sig väl också när allt uppdagades för att "hon mådde så dåligt",
ifall detta stämmer så borde hon själv förstå att hon definitivt inte uppfyller några kriterium för
att få kalla sig chef, hon klarar varken av att ta hand om barn eller sina antällda oavsett situation.
Att hon inte begriper detta själv bekräftar ju bara att hon är fullständigt omdömeslös på
alla sätt och vis.

Skulle vara sjukt intressant att veta ifall antalet barn på förskolan sjunkit sedan detta
elände uppdagades. . .

Tack. Visste inte att bilolyckan - och därmed hjärnskadan - skedde så tidigt som 2003. Att dessutom en familjemedlem omkom i kraschen måste lämnat hela familjen i en traumatisk situation där alla var i stort behov av stöd och hjälp. Så tragiskt.

Hoppas hela familjen får starkt stöd i denna situation.

Ansvaret för den uppkomna situationen vilar på människan som lät han praktisera på en förskola! Som god man måste hon haft god insikt i hans problematik och dessutom huvudansvaret för alla förskolebarns väl och ve!

Skandal är bara förnamnet.
Citera
2014-06-14, 20:15
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeartist
Joakim Kranke (21-åringen) var känd på orten RUDA som en udda individ! Margaretha Drottman, i grunden förskolefröken sedemera VD för förskolan där merparten av de sexuella övergreppen de facto skett! Polis myndighet och åklagare i Kalmar har ett otal bevis, inte enbart fr barnen 2-6 år utan även i form av Joakims eget erkännande. Dock anser han ej att övergreppen ska räknas som grova???? Men, för mig personligen finner jag det ytterst märkligt att Fru Drottman avfärdade 4 st behöriga arbets-sökande förskolelärare och tar in Joakim, som hon är god man för och som ej är behörig.... Det luktar illa, mycket illa! Och här handlar det tyvärr ej om små barns fantasier. Deras fantasivärld kommer ej i närheten av fysisk bevisning av skador i underlivet. Tror du det så har du respektive jag ej tillskansat oss samma psykologi och psykiatri kunskaper!!

Citat:
Ursprungligen postat av lifeartist
Vad som gör mig personligen förgrymmad är att Margaretha Drottman, av åklagaren ej anses bära ngn form av ansvar över att hon släppte in Joakin Kranke i förskolan. Fru Drottman hade ju huvudansvaret för barnen, personalen och allt i övrigt rörande verksamheten att hon dessvärre även var god man åt Joakim gör all så sjukt. Två av barnen som utsatts var hennes.. Så jäkla sjukt! Dessutom undanhöll hon information till föräldrar i synnerhet de föräldrar med invandrar bakgrund??????????????? Barn ska kunna lita på vuxna som finns kring dem! Föräldrar ska kunna känna förtroende för de som ser efter deras barn!! Finns inga mellan vägar!

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tack. Visste inte att bilolyckan - och därmed hjärnskadan - skedde så tidigt som 2003. Att dessutom en familjemedlem omkom i kraschen måste lämnat hela familjen i en traumatisk situation där alla var i stort behov av stöd och hjälp. Så tragiskt.

Hoppas hela familjen får starkt stöd i denna situation.

Ansvaret för den uppkomna situationen vilar på människan som lät han praktisera på en förskola! Som god man måste hon haft god insikt i hans problematik och dessutom huvudansvaret för alla förskolebarns väl och ve!

Skandal är bara förnamnet.

Hittade till slut de inlägg som pekar ut föreståndaren som god man för JS, jag har inte lyckats hitta någon bekräftelse för att så är fallet (att Margaretha Drottman) är god man till JS men det finns väl registrerat någonstans antar jag.

Jag tror inte att den gode mannen ( kvinnan) kommer att kommentera sitt agerande.
Citera
2014-06-14, 20:34
Medlem
kicki.swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hittade till slut de inlägg som pekar ut föreståndaren som god man för JS, jag har inte lyckats hitta någon bekräftelse för att så är fallet (att Margaretha Drottman) är god man till JS men det finns väl registrerat någonstans antar jag.

Jag tror inte att den gode mannen ( kvinnan) kommer att kommentera sitt agerande.

Inbillar mig att vi i så fall kunnat läsa om det i tidningarna, för en sån godbit hade väl inte lämnats kvar obemärkt..... Har i vilket fall inte kunnat få det bekräftat fast jag har "goda kontakter" inom kommunens lägre tjänstemän (läs soc)
Citera
2014-06-14, 20:46
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kicki.sweden
Inbillar mig att vi i så fall kunnat läsa om det i tidningarna, för en sån godbit hade väl inte lämnats kvar obemärkt..... Har i vilket fall inte kunnat få det bekräftat fast jag har "goda kontakter" inom kommunens lägre tjänstemän (läs soc)

Borde ha varit så men fan vet, registerkollarna i tråden får väl följa upp godbiten.

För visst är det väl så att det förs register över vilka som är god man för någon?

Nu tror jag inte att den utpekade är god man för JS längre men uppgiften borde finnas kvar om så varit fallet.
Citera
2014-06-14, 21:16
Bannlyst
Citat:
Jag tror att Drottman haft goda avsikter och liten möjlighet att förutse händelseförloppet, så personligen tycker jag det är bra att hon inte hängts ut. Men hittills har hon behandlats med silkesvantar av pressen. Lita på att pressen sökt efter förbannade föräldrar som kräver att dagiset stängs och att hon hängs högt. Men Drottman är en eldsjäl i Ruda och det finns nog helt enkelt inte många som vill hänga ut henne.
Det är hyfsat sträng sekretess på om någon har en god man, men bör finnas i frivårdens utredning som sannolikt ligger på tingsrätten. Någon som har möjlighet får gärna begära ut den på måndag.
Citera
2014-06-14, 21:28
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag tror att Drottman haft goda avsikter och liten möjlighet att förutse händelseförloppet, så personligen tycker jag det är bra att hon inte hängts ut. Men hittills har hon behandlats med silkesvantar av pressen. Lita på att pressen sökt efter förbannade föräldrar som kräver att dagiset stängs och att hon hängs högt. Men Drottman är en eldsjäl i Ruda och det finns nog helt enkelt inte många som vill hänga ut henne.
Det är hyfsat sträng sekretess på om någon har en god man, men bör finnas i frivårdens utredning som sannolikt ligger på tingsrätten. Någon som har möjlighet får gärna begära ut den på måndag.

Lustigt att hon har behandlats med silkesvantar, kan det vara hennes engagemang för Ruda som gjort henne immun för den storm som borde ha följt efter en sådan här skandal.

Frivården säger du, det var ett bra tips.
Citera
2014-06-14, 21:29
Medlem
kicki.swedens avatar
Citat:
Borde ha varit så men fan vet, registerkollarna i tråden får väl följa upp godbiten.

För visst är det väl så att det förs register över vilka som är god man för någon?

Nu tror jag inte att den utpekade är god man för JS längre men uppgiften borde finnas kvar om så varit fallet.

Ska finnas uppgifter om det då det är ett "förtroendeuppdrag". God man och förvaltare utses av Överförmyndarnämnden i kommunen som också ska ta kontroll och tillsyn över gode män/ förvaltare.
Över dem står i sin tur Länsstyrelsen, så visst måste det finnas info om det skulle vara så att Maggan var god man åt JS.
Citera
2014-06-14, 21:31
Medlem
kicki.swedens avatar
Citat:

Maggan är ju inte bara en eldsjäl i Ruda utan snarare en eldsjäl för allt vad det gäller barn och ungdomar i hla Högsby kommun och har varit sån i alla fall i 15 år....
Citera
2014-06-14, 21:34
Medlem
kicki.swedens avatar
Citat:
Lustigt att hon har behandlats med silkesvantar, kan det vara hennes engagemang för Ruda som gjort henne immun för den storm som borde ha följt efter en sådan här skandal.

Ett svar på varför hon behandlats med silkesvantar och kanske mått grymt illa av det skedda KAN bero på att hon själv har ett eller två barn på dagiset efter vad jag fattat på snacket som går i kommunen....
Citera
2014-06-14, 21:37
Medlem
Citat:

Jag betvivlar inte hennes goda avsikter.

Däremot omdömet och ansvaret över små barn samt brist på övervakning av en "sådan praktikant".

Man behöver ju inte vara den skarpaste kniven i lådan för att räkna ut vad en person med nedsättning och höga halter av testosteron plus små barn kan ställa till med. Ingen bra kombo direkt.
Senast redigerad av Remark 2014-06-14 kl. 21:40.
Citera
2014-06-14, 21:38
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ett svar på varför hon behandlats med silkesvantar och kanske mått grymt illa av det skedda KAN bero på att hon själv har ett eller två barn på dagiset efter vad jag fattat på snacket som går i kommunen....

Alltså för att förtydliga, jag är inte ute efter Drottman av personliga skäl men hon har ju om det stämmer det som lifestyle (eller vad nicket hette) skrev huvudansvaret till att JS kunnat begå de brott han begått, då finner jag det märkligt att hon sluppit så lindrigt undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in