2014-06-19, 09:05
Medlem
LuxVeritatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det var illa, då får han fängelse med en djävla massa rabatt och straffet kommer att avtjänas tillsammans med likasinnade, han kommer ut lika illa funtad i skallen som när han stoppas in, inte bra.
Ganska lustigt hur utvecklingen varit kring fängelse och rättspsyk. Förut klagade folk när åtalade "kom undan" med rättspsyk, idag önskar man att de får rättspsyk och "inte kommer undan med fängelse".
Citera
2014-06-19, 09:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LuxVeritatis
Ganska lustigt hur utvecklingen varit kring fängelse och rättspsyk. Förut klagade folk när åtalade "kom undan" med rättspsyk, idag önskar man att de får rättspsyk och "inte kommer undan med fängelse".
Det hänger bland annat samman med att började med särskild utskrivningsprövning. Innan räckte det med att chefsöverläkaren trodde att X var frisk för att hen skulle skrivas ut. Sedan många år är det istället länsrätten, eller nu förvaltningsdomstolen, som beslutar när rättspsykiatrisk vård ska upphöra. Det innebär att vårdtiden ökat högst dramatiskt och att rättspsykiatrisk vård för många idag är en tuffare påföljd än fängelse.
Citera
2014-06-19, 09:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cavalier
Det sistnämnda var ju ett skämt, men det förstod du nog.. FUP:ar brukar ju inte normalt vara hemligstämplade (förutom vissa delar), så när du skriver "FUP brukar vara hemligstämplad" så antar jag att du menar de fall som jag menar - minderåriga eller de som har utsatts för sexualbrott?

Samma sak när det gäller domen - där maskas väl även målsägande i fall som jag beskriver? Även i "öppna fall" skrivs inte ens målsägandes fulla personnummer ut, och när det gäller barn/minderåriga så benämns de "A, B" osv. Så har jag i varje fall fattat det.

Jag drog "Norge" ur rockärmen - och skrattade gott åt din kommentar!!!
1. Visst förstod jag att det var ett skämt med Norge!
2. Det är i princip bara i sexbrott (oftast barnsex) som FUP är hemligstämplad. I domen kommer det, precis som du säger, stå Målsägande A o s v. Domstolarna brukar skriva så mycket de kan i domarna. Det är en tuff avvägning mellan allmänintresset och skyddet för målsägandena.
Citera
2014-06-19, 09:55
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det hänger bland annat samman med att började med särskild utskrivningsprövning. Innan räckte det med att chefsöverläkaren trodde att X var frisk för att hen skulle skrivas ut. Sedan många år är det istället länsrätten, eller nu förvaltningsdomstolen, som beslutar när rättspsykiatrisk vård ska upphöra. Det innebär att vårdtiden ökat högst dramatiskt och att rättspsykiatrisk vård för många idag är en tuffare påföljd än fängelse.

Och en sådan som JS skulle få sitta många år innan någon länsrätt skulle få för sig att han skulle vara rehabiliterad, det är därför det är för djävligt att de anser att han är frisk nog för fängelse, det är ju rena vinstlotten för JS.

I Bodenfallet försökte åklagarna framställa KJ som ett hungrigt rovdjur som bara väntade på sitt byte, de hade ju ingen framgång med det upplägget för KJ är inte ett rovdjur till skillnad från JS som verkligen har visat och berättat i förhör att han just är en predator som angriper lätta byten (barn) istället för svåra offer (vuxna).

Nu kommer JS att få ett fängelsestraff och kommer ut lika farlig som när han greps, för djävligt.
Citera
2014-06-19, 10:09
Medlem
cosmic_dancers avatar
Vi diskuterade det här fallet på jobbet igår. Skulle verkligen rättspsyk hjälpa? Jag vill ju tro det att han skulle få vård och komma ut botad och aldrig mer begå pedofilbrott. Visst han skulle komma ut då läkarna anser han som "frisk". Kan man bli frisk från pedofili.

Nu får han ju fängelse och kommer garanterat ut om max 8 år och inte ett dugg friskare.

Fy fan säger jag bara. Ibland känns dödsstraff rimligt, ett plågsamt dödstraff. Att han är så ung också känns nästan bara värre.
Citera
2014-06-19, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Och en sådan som JS skulle få sitta många år innan någon länsrätt skulle få för sig att han skulle vara rehabiliterad, det är därför det är för djävligt att de anser att han är frisk nog för fängelse, det är ju rena vinstlotten för JS.

I Bodenfallet försökte åklagarna framställa KJ som ett hungrigt rovdjur som bara väntade på sitt byte, de hade ju ingen framgång med det upplägget för KJ är inte ett rovdjur till skillnad från JS som verkligen har visat och berättat i förhör att han just är en predator som angriper lätta byten (barn) istället för svåra offer (vuxna).

Nu kommer JS att få ett fängelsestraff och kommer ut lika farlig som när han greps, för djävligt.

Precis, det är nog som du säger. Tyvärr är han lika trasig i skallen när han kommer ur fängelset som när han kom dit. Tycker dessutom att det är rätt konstigt att en barnvåldtäktsman kan anses vara frisk nog att bara avtjäna ett fängelsestraff och sen släppas ut. Att systemet gör att man kan friskförklara honom är sjukt i sig.
Citera
2014-06-19, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Vi diskuterade det här fallet på jobbet igår. Skulle verkligen rättspsyk hjälpa? Jag vill ju tro det att han skulle få vård och komma ut botad och aldrig mer begå pedofilbrott. Visst han skulle komma ut då läkarna anser han som "frisk". Kan man bli frisk från pedofili.

Nu får han ju fängelse och kommer garanterat ut om max 8 år och inte ett dugg friskare.

Fy fan säger jag bara. Ibland känns dödsstraff rimligt, ett plågsamt dödstraff. Att han är så ung också känns nästan bara värre.
Tror dessvärre vi kan glömma åtta år. Jag gissar att han döms till tre år och är ute om två. Till skillnad från USA har ju Sverige en kraftfull mängdrabatt som gör att det knappt är någon skillnad om det är två eller 20 offer.
Citera
2014-06-19, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Precis, det är nog som du säger. Tyvärr är han lika trasig i skallen när han kommer ur fängelset som när han kom dit. Tycker dessutom att det är rätt konstigt att en barnvåldtäktsman kan anses vara frisk nog att bara avtjäna ett fängelsestraff och sen släppas ut. Att systemet gör att man kan friskförklara honom är sjukt i sig.
Vi pratade innan om Norge och yttrandefrihet. I det här fallet hade han förmodligen dömts till ungefär lika långt fängelsestraff som i Sverige, men han hade också, likt Breivik, kunnat dömas till förvaring. Då släpps han inte när strafftiden gått ut, utan när han anses ofarlig.
Citera
2014-06-19, 11:00
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Han är pedofil dom är sjuka i sig då dom har vaneföreställningar och inte begriper att dom skadar eller att dom gör fel.

Det här är bullshit. Det är en sexuell läggning, inte alla har psykiska störningar. Många är fullt medvetna om att det dom gör är fel och vissa lever hela sitt liv utan att våldföra sig på några barn.
Citera
2014-06-19, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Det här är bullshit. Det är en sexuell läggning, inte alla har psykiska störningar. Många är fullt medvetna om att det dom gör är fel och vissa lever hela sitt liv utan att våldföra sig på några barn.

Pedofili klassas inom psykiatrin som en psykiatrisk diagnos. Inte som en läggning alltså.

Den här pedofilen borde dömas till förvaring. Jag önskar vi hade det straffet i Sverige.
Citera
2014-06-19, 12:20
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Pedofili klassas inom psykiatrin som en psykiatrisk diagnos. Inte som en läggning alltså.

Den här pedofilen borde dömas till förvaring. Jag önskar vi hade det straffet i Sverige.
därom skola de lärda tvista...
Citera
2014-06-19, 12:32
Medlem
Snobbs avatar
Alla vet hur GM ser ut. När han släpps om några år så börjar nog det verkliga helvetet. Han som dödade Bobby lever ju i en husvagn i en skog och blir ständigt mordhotad. Det är det livet Jocke kommer att möta sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in