Citat:
Kan du vänligen avstå från ad hominem? Du vet väl att ad hominem är ett argumentationsfel?
Citat:
På vilket sätt skulle DNA motbevisa att Adam och Eva skapades för säg 10 000 år sedan? Hur vet du att Gud inte har skapat andra människor eller människoliknande varelser innan Adam och Eva skapades (ponerat att Gud finns)?
Nej, vi VET att så inte är fallet genom att studera vårt DNA. Du har helt enkelt fel. Läs på.
Jo. Väldigt tydligt.
Nej du har inte förklarat det. Du har PÅSTÅTT det. Förstår du skillnaden? Jag minns hur jag vers för vers visade dig hur fel du hade....och hur det helt plötsligt blev ganska tyst från din sida (jag tror att det var du iaf). Ska vi göra det igen?
Jag kan ta några exempel:
5Herren såg att ondskan på jorden var stor; människornas uppsåt och tankar var alltid och alltigenom onda. 6Då ångrade Herren bittert att han hade gjort människor på jorden. 7Herren sade: ”Människorna som jag har skapat skall jag utplåna från jordens yta, och med dem alla fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar. Jag ångrar att jag gjorde dem.” 8Men Noa hade vunnit Herrens välvilja.
Jag har bestämt att jag skall göra slut på alla människor, ty de har fyllt jorden med våld. Jag skall förgöra både dem och jorden.
17Jag skall nu låta floden översvämma jorden och förgöra alla levande varelser under himlen. Allting på jorden skall gå under.
19Allt högre steg vattnet över jorden, tills det täckte även de högsta bergen under himlen. 20Vattnet steg mer än sju meter över bergen.
21Hela myllret av varelser på jorden gick under: fåglar, boskap och vilda djur, allt liv som jorden vimlade av, och alla människor. 22Allt som levde och andades dog, alla varelser som levde på land. 23Herren utplånade allt som fanns till på jorden, människor och fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar: allt utplånades från jorden. Kvar blev bara Noa och de som var med honom i arken.
24Vattnet fortsatte att stiga över jorden i 150 dagar
Sedan släppte han ut en duva för att se om vattnet hade sjunkit undan från marken. 9Men duvan fann ingen plats där den kunde vila utan återvände till honom i arken, eftersom det stod vatten över hela jorden
2Alla markens djur och alla himlens fåglar skall känna skräck och fruktan för er. Över dem och över allt som krälar på jorden och över alla fiskar i havet ger jag er makt. 3Allt som lever och rör sig skall vara er föda;
aldrig mer skall vattnet bli till en flod som utplånar alla varelser
BAra en sån här enkel sak: Ararat, som arken ska ha strandat på, är 5 137 m högt. Efter fyrtio dagar var arken 7 meter över det. Sen steg vattnet i YTTERLIGARE 150 dagar. Låt oss räkna JÄVLIGT snällt och säga att det var 6000 m vatten. Hur menar du att det vattnet inte rann åt sidan in på alla marker runt omkring? Höll gud upp en vertikal 6 km hög vattenvägg?
Nej du har inte förklarat det. Du har PÅSTÅTT det. Förstår du skillnaden? Jag minns hur jag vers för vers visade dig hur fel du hade....och hur det helt plötsligt blev ganska tyst från din sida (jag tror att det var du iaf). Ska vi göra det igen?
Jag kan ta några exempel:
5Herren såg att ondskan på jorden var stor; människornas uppsåt och tankar var alltid och alltigenom onda. 6Då ångrade Herren bittert att han hade gjort människor på jorden. 7Herren sade: ”Människorna som jag har skapat skall jag utplåna från jordens yta, och med dem alla fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar. Jag ångrar att jag gjorde dem.” 8Men Noa hade vunnit Herrens välvilja.
Jag har bestämt att jag skall göra slut på alla människor, ty de har fyllt jorden med våld. Jag skall förgöra både dem och jorden.
17Jag skall nu låta floden översvämma jorden och förgöra alla levande varelser under himlen. Allting på jorden skall gå under.
19Allt högre steg vattnet över jorden, tills det täckte även de högsta bergen under himlen. 20Vattnet steg mer än sju meter över bergen.
21Hela myllret av varelser på jorden gick under: fåglar, boskap och vilda djur, allt liv som jorden vimlade av, och alla människor. 22Allt som levde och andades dog, alla varelser som levde på land. 23Herren utplånade allt som fanns till på jorden, människor och fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar: allt utplånades från jorden. Kvar blev bara Noa och de som var med honom i arken.
24Vattnet fortsatte att stiga över jorden i 150 dagar
Sedan släppte han ut en duva för att se om vattnet hade sjunkit undan från marken. 9Men duvan fann ingen plats där den kunde vila utan återvände till honom i arken, eftersom det stod vatten över hela jorden
2Alla markens djur och alla himlens fåglar skall känna skräck och fruktan för er. Över dem och över allt som krälar på jorden och över alla fiskar i havet ger jag er makt. 3Allt som lever och rör sig skall vara er föda;
aldrig mer skall vattnet bli till en flod som utplånar alla varelser
BAra en sån här enkel sak: Ararat, som arken ska ha strandat på, är 5 137 m högt. Efter fyrtio dagar var arken 7 meter över det. Sen steg vattnet i YTTERLIGARE 150 dagar. Låt oss räkna JÄVLIGT snällt och säga att det var 6000 m vatten. Hur menar du att det vattnet inte rann åt sidan in på alla marker runt omkring? Höll gud upp en vertikal 6 km hög vattenvägg?
Många har tyvärr missförstått hela berättelsen om Noa och påstått att det har skett en global översvämning. Men så är inte fallet. Läser du berättelsen väldigt noga så inser du att det rör sig om en lokal översvämning. För att bara ge dig ett konkret exempel på vad jag menar:
Det står i Bibeln (den versen du citerade) att Gud såg att jorden var korrupt och att människorna gjorde ondska på jorden. Vad menas med jorden i denna kontext? Tyvärr tror många att jorden betyder hela jorden men så är inte fallet.
Man kan ju fråga sig, var hela jorden korrupt eller bara den delen där Noas folk bodde på? Givetvis betyder jorden bara en lokal plats, eftersom hela jorden var inte fylld med korruption. Sen om en vers säger att jorden översvämmades så menas det självklart endast den delen av jorden där Noas folk både på. Detta har tyvärr många missat.
Sen tror många att arken landade på toppen av Ararat berget men om du läser väldigt noga så står det följande:
"Then the ark rested in the seventh month, the seventeenth day of the month, ON THE MOUNTAINS [PLURAL] OF ARARAT" (Genesis 8:4).
Vi ser att texten påstår inte att arken landade på toppen av berget Ararat, texten påstår att arken landade på ett bergområde som kallas Ararat, förmodligen landade arken någonstans vid bergets fot. Du bör även notera att olivträd inte kan klara sig särskilt bra på mycket höga höjder. Tror du att man kan hitta olivträd 5 000 meter över markytan?
Sen finns det även stöd för en lokal översvämning i de sumeriska källorna. Gilgamesheposet nämner tex att Noa/Utnapishtim tog med sig alla djur han kunde få tag på, och inte alla djur över hela världen.
Nu handlar tråden inte om Noa, men om du har fler frågor så kan vi ta det på en separat tråd om du vill.
Senast redigerad av kunskap1 2014-06-13 kl. 18:55.
Senast redigerad av kunskap1 2014-06-13 kl. 18:55.