2014-06-13, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, jag kunde ha dragit till med "tänkbar mötesplats" i vilken riktning som helst, men från Lejonbacksvägen finns det promenadstråk till Sävast. Sävastvägen vill jag inte kalla promenadstråk.

Vittnet sa i TR att hon reagerade på att en ung tjej var ute vid den tiden på en lördagkväll. Att hon dessutom hade asiatiskt utseende talar för att det var VB.

Hade M. Poirot försvunnit i krokarna, och någon hade sett en medelålders, mörkhårig och skallig man på en väg där det normalt inte går medelålders män på lördagkvällar hade det talat för att det var M. Poirot. Mannen var iaf lik M. Poirot, såvida det inte fanns något distinkt som skilde i utseende, t.ex. att mannen saknade prydnad på överläppen. Inget distinkt skilde kvinnans utseende från VB:s.
Plastkasse med böcker? Skor?
Citera
2014-06-13, 16:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Nu var det väl precis vad MB senare gjorde - när minnet tillfälligt återkom:

Citat:
FL 1: Uppfattade du någonting märkligt eller ovanligt vad gäller hennes sista SMS?
MB: Jag är inte säker men jag tror hon skrev någonting att. Hon eller möjligen han är ju dum i huvudet jag behöver eller möjligen vill prata med dig.

FUP s1000

Jaha. Så du menar att det hela var en fint alltså för att inte bli misstänkt för att försöka sätta dit Kristoffer? Först säga att hon pratade om en "hon" som var "knäpp", för att sen säga att det möjligen kan ha varit en "han"?

Du kan inte tänka dig att han faktiskt talar sanning - att han bara hade dimmiga minnen av vad hon egentligen skrev därför att han ignorerade det (som vanligt) och tänkte att det var något av hennes vanliga, dramatiska utspel?
Citera
2014-06-13, 16:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Plastkasse med böcker? Skor?
Vittnet mindes varken vad för skor hon hade eller om hon bar på något. Om vi återgår till liknelsen, om vittnet inte mindes om mannen hade mustasch talar det fortfarande för att det var M. Poirot. Om vittnet säger att han inte hade mustasch hade det talat mot att det var M. Poirot.
Citera
2014-06-13, 16:46
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Nu kan man hävda att en mördare inte nödvändigtvis tänker på allt. Men som jag skrev till Quarrel: Då går inte er egen logiska händelsekedja ihop alls. Man kan inte först tillskriva Berg närmast iskalla gangsteregenskaper när han planerar ett mord och att kasta skulden på en tokig autist och iscensätter en plan för att göra det till verklighet (bl.a. genom att förmå offret att åka hem och plugga hos autisten) för att sen bortse totalt från elementära problem som alibin och risker att det uppstår spår som istället pekar ut honom själv. För att inte tala om hur han agerade sen med förhör och alibin. Ni kan inte båda hävda att Berg är ett iskallt kriminalgeni och en superklant som bara med bondröta får dit Kristoffer.

Varför sa för övrigt Berg att han mindes det som att VB skrivit om att "hon är knäpp" om han ville skjuta skulden på Kristoffer?
Inga klassiska konspirationsteoretikersvar tack a'la att folk beter sig precis tvärtom mot förväntat just för att de inte vill avslöja konspirationen, för då blir det "damned if you do and damned if you don't" och det är ett orimligt sätt att argumentera. (Jag är 100% säker på att om Berg sagt "han är knäpp" så hade hela karatemaffian här sett det som ett bevis för att han försökte skjuta skulden på Kristoffer).

Sen kan man naturligtvis fortsätta att plocka fram detaljer i förloppet som talar emot logiken i er teori. Den sista FB-konversationen mellan VB och Berg på fredagen dagen innan mordet går i en oerhört bitter ton där en VB som uppenbarligen än en gång känner sig djupt sårad och försmådd anklagar Berg för både det ena och det andra. Någon mer kontakt mellan dem förekommer inte förrän hon börjar messa honom när hon redan är hos Kristoffer. Det går liksom inte riktigt ihop med tanken på att Berg skulle ha förmått henne att åka och "plugga" hos Kristoffer och sen lovat henne en dejt efter sin lilla bröllopsmiddag med styvdottern och hennes man.

Ditt Aftonbladetklipp har jag tittat på. Vad är du så upprörd för? Visst är det en för långtgående slutsats att säga att hon inte lämnat lägenheten med mobilen aktiv. Men man kan åtminstone säga att hon inte lämnat masten och att alla kända positioneringar stämmer med lägenheten där hon ostridigt ska ha befunnit sig fram till kl 21 enligt den dömde.

Återigen gör du (och andra) utflykter i klassiska rättshaveristiska argument. Små felaktigheter och otydligt formulerade påståenden dras fram som bevis för gigantisk rättsröta, ja ren korruption. Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva säga att det inte existerar något sådant som en felfri utredning av en sån här omfattning. Det är omöjligt, även om man skulle rätta och greja i månader efter att utredningen var klar. Åklagarna har vad jag vet inte beslagits med några medvetna lögner eller framläggande av osanna faktauppgifter i rätten. Däremot har de naturligtvis givit sin tolkning av olika saker som kan ifrågasättas. Men det är inte bara tillåtet, utan ligger i deras roll som åklagare när processen har gått så här långt.

*Förklara gärna hur DIN logiska händelsekedja går ihop.

*Spåren har han sopat undan... mobilen borta(VBs) , SMSen borta, bilarna borta, restaurangen ommålad, knivarna borta...

* Jag har aldrig hävdat att MB är smart över huvud taget, kall men verkligen inte smart.

*Må hända att MB först sa "hon är knäpp", men efter hand ändrar han sig till hon alt han.
Detta handlar till mest sannolikt om AN och ingen annan.

Glöm inte ANs kommentarer till VBs mamma... kackerlacka, inte vid liv , jag fäller inte en tår.

* Att du inte förstår varför jag är upprörd över de lögner åklagarna sprider till nackdel för KJ är jag inte direkt förvånad över. Det finns knappt ett rätt i klippet.

Fold, ditt sätt att uttrycka dig gentemot andra i tråden men din härskarteknik gör att jag har svårt att respektera dig och du blir liksom bara en liten fånig filur.
Senast redigerad av Namibia1 2014-06-13 kl. 16:55.
Citera
2014-06-13, 16:49
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Sist jag kollade kartan så låg parets hem i nästan rakt sydlig riktning från Bodsvedjan, medan Lejonbacksvägen går i ganska precis västlig riktning.

Dessutom finns inga vittnesuppgifter om Vatchareeya att förutsätta något om. Vittnet har inte sagt att personen hon såg var det minsta lik Vatchareeya, bara att hon hade ett "asiatiskt utseeende"

Kolla upp kartan igen.

Bästa promenadväg från Bodsvedjan till Sävast i maj månad torde vara via Lejonbacksvägen-Torpgärdsleden-cykelbana mot Sävast. Upplyst från Torpgärdsleden och framåt.

Kolla även upp vittnesuppgiften igen. Vittnet hade mera att säga om flickan än att hon hade ett asiatiskt utseende.
Citera
2014-06-13, 16:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Mordet kan ha begåtts före kl 21, då han sa att VB lämnade honom. Alltså hade det inte hjälpt om han hade åkt till brorsan direkt kl 21 och stannat över natten. Han hade iaf inget alibi.

Skedde mordet i Sävast? MB kan ha mött upp henne direkt efter att hon gick från VB.

Hur kommer det sig att han inte visste att han var hemma på kvällen? Han måste dubbelkolla med frun att hon minns upplägget.Jag insinuerar att han såg spaningsbilen ge sig av.

För övrigt så "nattade" spaningspersonalen MB, han hade ingen span på sig på natten. Spaningschefen MS ger på den här punkten två olika besked i TR, efter 4 min säger han att det var dygnetruntbevakning, två min senare var det nattning.

Första och andra stycket tyder på att du inte förstår vad jag försökt säga. Nu pratar vi inte om vad som framstår som rimligt eller ej när vi bedömer alltihop i efterhand och utifrån de kunskaper vi skaffat oss genom FUP. Vi pratar om vad en mördare som samtidigt tänker sig att försöka sätta dit en annan person för mordet måste tänka på och hålla koll på.

Om nu Berg vore en så iskall plan(t)eringsmördare som du och några till försöker påskina möjligheten av så hade han ju naturligtvis funderat över detta med hur det ska kunna säkerställas att alla trådar pekar mot Kristoffer. I hans situation kan jag inte se hur man kan komma fram till någon annan slutsats än att det är omöjligt. Han har ingen koll på Kristoffer och vet inte vad han kan tänkas ta sig för och vilka han kommer besöka eller som kommer att besöka honom. Han kan inte heller säkerställa att inte Vatchareeya lämnar ifrån sig några spår (mobilfippel, iakttagelser från andra) som gör att det inte blir som det nu blev att inget (utom en osäker vittnesiakttagelse på ett ställe där VB inte "borde" vara enligt någon rimlig logik) pekar på att hon lämnade Kristoffer.

Det går att plocka fram många fler logiska invändningar. Även om vi köper det långsökta scenariot att Berg har förmått Vatchareeya att åka och plugga hos Kristoffer för att de två sen ska träffas (trots att hon dagen innan skäller ut och förbannar honom på Facebook), så uppstår frågan hur Berg ska säkerställa att hon verkligen är kvar där så länge som önskat. Återigen: Hypotetiskt kan han ha manipulerat Vatchareeya, men Kristoffer har han ingen kontroll över. Tänk om Kristoffer bestämt sig för att hälsa på kompisar vid sjutiden och skjutsade hem Vatchareeya?

Hur kan han vara säker på att komma åt Kristoffers bil? Har han specialstuderat Kristoffers vanor som en del av sin planläggning? Tänk om Kristoffer flyttat ut i stugan eller om bilen gått sönder och han lämnat den i föräldrarnas garage? Och varför detta mecklande med kroppsdelarna? Det bästa och mest säkra och han velat kasta skulden på Kristoffer hade ju varit att omedelbart stycka och placera dem i terrängen och ödehuset. Nu ska han istället gömma den döda kroppen på ett annat ställe för att efter några veckor (då han upptäckt att han har spaning på sig) ligga och trycka i mörkret i sin bostad, innan han tar bilen och ger sig ut för att flytta på liket.

Ingenting i detta tyder på någon iskall, planerande mördare, den inre logiken i ert scenario är inte bara havererad. Den existerar inte ens.
Citera
2014-06-13, 17:05
Medlem
Citat:
Vittnet mindes varken vad för skor hon hade eller om hon bar på något. Om vi återgår till liknelsen, om vittnet inte mindes om mannen hade mustasch talar det fortfarande för att det var M. Poirot. Om vittnet säger att han inte hade mustasch hade det talat mot att det var M. Poirot.
KJ sade att VB tog med sig en färgglad plastkasse med böcker. Men vittnet kan inte påminna sig att hon såg att den asiatiskliknande tjejen bar på någon påse.
Citera
2014-06-13, 17:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Första och andra stycket tyder på att du inte förstår vad jag försökt säga. Nu pratar vi inte om vad som framstår som rimligt eller ej när vi bedömer alltihop i efterhand och utifrån de kunskaper vi skaffat oss genom FUP. Vi pratar om vad en mördare som samtidigt tänker sig att försöka sätta dit en annan person för mordet måste tänka på och hålla koll på.

Om nu Berg vore en så iskall plan(t)eringsmördare som du och några till försöker påskina möjligheten av så hade han ju naturligtvis funderat över detta med hur det ska kunna säkerställas att alla trådar pekar mot Kristoffer. I hans situation kan jag inte se hur man kan komma fram till någon annan slutsats än att det är omöjligt. Han har ingen koll på Kristoffer och vet inte vad han kan tänkas ta sig för och vilka han kommer besöka eller som kommer att besöka honom. Han kan inte heller säkerställa att inte Vatchareeya lämnar ifrån sig några spår (mobilfippel, iakttagelser från andra) som gör att det inte blir som det nu blev att inget (utom en osäker vittnesiakttagelse på ett ställe där VB inte "borde" vara enligt någon rimlig logik) pekar på att hon lämnade Kristoffer.

Det går att plocka fram många fler logiska invändningar. Även om vi köper det långsökta scenariot att Berg har förmått Vatchareeya att åka och plugga hos Kristoffer för att de två sen ska träffas (trots att hon dagen innan skäller ut och förbannar honom på Facebook), så uppstår frågan hur Berg ska säkerställa att hon verkligen är kvar där så länge som önskat. Återigen: Hypotetiskt kan han ha manipulerat Vatchareeya, men Kristoffer har han ingen kontroll över. Tänk om Kristoffer bestämt sig för att hälsa på kompisar vid sjutiden och skjutsade hem Vatchareeya?

Hur kan han vara säker på att komma åt Kristoffers bil? Har han specialstuderat Kristoffers vanor som en del av sin planläggning? Tänk om Kristoffer flyttat ut i stugan eller om bilen gått sönder och han lämnat den i föräldrarnas garage? Och varför detta mecklande med kroppsdelarna? Det bästa och mest säkra och han velat kasta skulden på Kristoffer hade ju varit att omedelbart stycka och placera dem i terrängen och ödehuset. Nu ska han istället gömma den döda kroppen på ett annat ställe för att efter några veckor (då han upptäckt att han har spaning på sig) ligga och trycka i mörkret i sin bostad, innan han tar bilen och ger sig ut för att flytta på liket.

Ingenting i detta tyder på någon iskall, planerande mördare, den inre logiken i ert scenario är inte bara havererad. Den existerar inte ens.
I alla alternativa scenarion du drar upp kunde brottet ha skjutits upp, precis som kan ha skett 30/4 för KJ hade fest. Om KJ hade flyttat ut till stugan hade inte tillfället dykt upp, VB var inte hos KJ i lägenheten.

Var är reservnyckeln till bilen?

MB kan ha varit förhindrad att meckla med kroppsdelarna av någon anledning. Varför mecklade inte KJ med kroppsdelarna på en gång?

Det sista stycket är en onödig eftersläng som moderatorregeln förbjuder mig att bemöta. Vänligen, upphör med sådant.
Citera
2014-06-13, 17:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
KJ sade att VB tog med sig en färgglad plastkasse med böcker. Men vittnet kan inte påminna sig att hon såg att den asiatiskliknande tjejen bar på någon påse.
Lyssna på förhöret, 5:10.
Citat:
- Bar hon på något?
- Det vet jag inte.
- Om hon hade burit på någonting i handen, tror du att du hade uppmärksammat det?
- Inte säkert.
- Om det hade varit en gul påse, tror du att du hade uppmärksammat det?
- Nej, det hade jag inte tänkt på. Det kan jag inte svara på, det är ingenting jag minns i alla fall.
- Du kan heller inte utesluta att så var fallet, bara det att du inte uppmärksammade det.
- Ja, precis.
Stakningar och upprepningar uteslutna.
Vittnet minns varken det ena eller det andra.
Citera
2014-06-13, 17:20
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Men om du håller med om att det var VB som vittnet såg, vad diskuterar vi?

Men AF bodde väl inte nära där? Nu bor han på Landstingsvägen, men jag vill minnas att han bodde på Ugglegatan vid försvinnandet.

Rättelse: Jag har nu hittat uppgifter om att AF bodde i Sävast. Men, varför tror du i så fall mer på AF än på MB?

Tillvägagångssättet hur VB dog. Massa knivhugg och stycka kroppen. Det låter mer som en desperat galning. MB är behärskad tränat karate så länge. Även har han nött så mycket strypningar/giljotiner, rear naked choke m,m. För att lätt kunna oskadliggöra personer, i farliga situationer. Han hade helt enkelt använt sina kunskaper inom karaten till hjälp. Han behöver inget vapen för att döda någon. Han kunde lätt klappa ut lilla VB på några minuter. Mindre blodigt dessutom, och sen bara köra iväg hela kroppen långt åt helvete. KJ/AF tror jag inte hade lyckats utan redskap att döda VB. Då hon själv tränade karate dessutom.

Kan tillägga att jag tycker AF:s historia har stora hål i sig. Tex 1 vittne som sett AF med VB på smedjan, 4/5. Och ett annat vittne att han setts i KJs bil och dagen då VB försvann 4/5. AF säger att bägge vittnena sett fel..
Senast redigerad av henkess 2014-06-13 kl. 17:28.
Citera
2014-06-13, 17:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Tillvägagångssättet hur VB dog. Massa knivhugg och stycka kroppen. Det låter mer som en desperat galning. MB är behärskad tränat karate så länge. Även har han nött så mycket strypningar/giljotiner, rear naked choke m,m. För att lätt kunna oskadliggöra personer, i farliga situationer. Han hade helt enkelt använt sina kunskaper inom karaten till hjälp. Han behöver inget vapen för att döda någon. Han kunde lätt klappa ut lilla VB på några minuter. Mindre blodigt dessutom, och sen bara köra iväg hela kroppen långt åt helvete. KJ/AF tror jag inte hade lyckats utan redskap att döda VB. Då hon själv tränade karate dessutom.
MB ville kanske inte att obduktionen skulle visa att hon dog av ett välriktat karateslag.
Citera
2014-06-13, 17:26
Medlem
Citat:
Lyssna på förhöret, 5:10.

Stakningar och upprepningar uteslutna.
Vittnet minns varken det ena eller det andra.
Jag säger inte att det inte var VB, det kan ha varit hon. Vad jag menar att man inte heller med säkerhet kan påstå att det var VB som vissa här i tråden gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in