2014-06-13, 11:17
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Glöm inte att detta är det underliga begreppet "räckvidd" förra året sjönk Aftonbladet runt 10% i räckvidd, men 16% av upplagan. Går det inte att se någonstans hur stor del av upplagan som minskat hos Sydsvenskan? Det kan vara ännu värre.

Skillnaden mellan upplaga och räckvidd är att upplaga är en såld tidning, det är en klar och tydlig definition, lika för alla.
Räckvidd är en uppskattning efter intervjuer eller frågeformulär hur många som läst hela eller delar av tidningen. (tror att man ska ha ägnat en viss minsta tid åt tidningen) Det kan räcka med att ha bläddrat i den när den legat framme på ett café eller att man köpt hem den och läst från första sidan till sista. Eftersom en tidning oftast läses av flera utom i ensamhushåll så blir det automatiskt så att vissa exemplar, de som ligger framme på cafeer till exempel, läses av väldigt många och håller räckvidden uppe även om upplagan faller.
Citera
2014-06-13, 11:27
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Den dumma jäveln Eva Hamilton tycker inte att det är hållbart http://www.medievarlden.se/nyheter/2...eller-hallbart , jag tycker inte att det är hållbart att tvinga folk att betala för statlig propaganda alls.
Citera
2014-06-13, 11:37
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Den dumma jäveln Eva Hamilton tycker inte att det är hållbart http://www.medievarlden.se/nyheter/2...eller-hallbart , jag tycker inte att det är hållbart att tvinga folk att betala för statlig propaganda alls.

Hon pratar i nattmössan. De är jävligt svettigt nu för dem, men HFD har tolkat lagen korrekt. Således måste de till en lagändring för att de ska kunna fortsätta stjäla.

Citat:
2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).
Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst

En dator är inte avsedd för att ta emot TV, även om det förstås går

Som jag har postat i den andra tråden kommer de också att bli återbetalningsskyldiga. Men de kommer troligen inte att göra det frivilligt.

(FB) (Tråden för juridiska frågor om TV-licensen och Radiotjänst)
Citera
2014-06-13, 11:59
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Oj, det måste man ju nästan se.

Besvikelsen är förstås stor.

Citat:
I dag fredag den 13 juni släcks TV4 lokalnyheter. Journalisten besökte TV4 Värmlands redaktion inför nedstängningen. ”Ska man se en värmlänning i TV4 i framtiden är det väl de som deltar i Bonde söker fru, eller Idol”, säger videoreportern Ylwa Svensson.

– Det blir troligen inga journalistjobb för mig i framtiden. Det finns inget hopp i denna bransch. Jag är 30 år och måste fundera på om jag ska jobba med något annat. Jag har tänkt på att eventuellt utbilda mig till brandman, säger Sara Moll.

http://www.journalisten.se/nyheter/f...tet-tv4-lokalt
Citera
2014-06-13, 12:20
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas

Underbar artikel, ren och skär skadeglädje är det jag känner när fler journalistssvin blir arbetslösa.
Citera
2014-06-13, 12:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Dom sparar inte på krutet.
Citat:
Att redaktionen skulle läggas ner kom som en chock. Jag grät. Att de kunde göra så fanns inte i min sinnevärld. TV4 har stuckit en kniv i journalistkårens hjärta. En nedläggning har aldrig slagit så hårt mot hela landet.
Citera
2014-06-13, 12:38
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:

Till slut måste det vända och komma en lösning som innebär att det behövs fler journalister, säger [nyhetschefen] Lisa Hygge.

Nej, Lisa. Det måste inte behövas fler journalister i Värmland, lika lite som det kommer att vända och behövas fler varvsarbetare i Göteborg, bilmontörer i Trollhättan eller fler ylle-sömmerskor i Kristianstad.

Det är över nu.
Citera
2014-06-13, 12:42
Medlem
Citat:
– Det blir troligen inga journalistjobb för mig i framtiden. Det finns inget hopp i denna bransch. Jag är 30 år och måste fundera på om jag ska jobba med något annat. Jag har tänkt på att eventuellt utbilda mig till brandman, säger Sara Moll.

Bra val, just brandmannayrket har stor potential att bjuda på nya infallsvinklar och erfarenheter för en f.d. journalist. Törs man hoppas på att hon hamnar på stationen i Jägersro?

Undrar i vilken utsträckning det kommer att startas bloggar/lokala nyhetssidor där f.d. journalister får utlopp för sin skrivlusta medan de går på a-kassa eller jobbar i andra yrken. Många av dem tycker säkert om att skriva, och vill behålla det som en hobby om inte annat. Jag kan tänka mig att en och annan innerst inne är kritisk mot vinklandet, och kommer att känna större journalistisk frihet när inte försörjningen står på spel längre.
Senast redigerad av LasseHansson 2014-06-13 kl. 12:47.
Citera
2014-06-13, 12:47
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Skillnaden mellan upplaga och räckvidd är att upplaga är en såld tidning, det är en klar och tydlig definition, lika för alla.
Räckvidd är en uppskattning efter intervjuer eller frågeformulär hur många som läst hela eller delar av tidningen. (tror att man ska ha ägnat en viss minsta tid åt tidningen) Det kan räcka med att ha bläddrat i den när den legat framme på ett café eller att man köpt hem den och läst från första sidan till sista. Eftersom en tidning oftast läses av flera utom i ensamhushåll så blir det automatiskt så att vissa exemplar, de som ligger framme på cafeer till exempel, läses av väldigt många och håller räckvidden uppe även om upplagan faller.

Nja, problemet är att räckviddsbegreppet missbrukas kraftigt. Räckvidden per tidning har ökat närmast mirakulöst de senaste åren. Antingen har folk börjat drälla med sina tidningar på ett närmast revolutionerande vis, eller så driver media upp siffrorna av kommersiella skäl.

Det riktiga "intressanta" begreppet är såklart upplagan, eftersom det är "hårdvaluta".
Citera
2014-06-13, 13:04
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Citat:
En nedläggning har aldrig slagit så hårt mot hela landet.
Dom sparar inte på krutet.

Nä, t.ex. Saab i Trollhättan var ingenting jämfört med det här. Där förlorade drygt 2 500 sitt jobb, men vad är det jämfört med 140 anställningar när dessa 140 är företrädare för godheten?

Som sagt, hybris & historielöshet.
Citera
2014-06-13, 14:02
Medlem
I.R.Workss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Bra val, just brandmannayrket har stor potential att bjuda på nya infallsvinklar och erfarenheter för en f.d. journalist. Törs man hoppas på att hon hamnar på stationen i Jägersro?

Undrar i vilken utsträckning det kommer att startas bloggar/lokala nyhetssidor där f.d. journalister får utlopp för sin skrivlusta medan de går på a-kassa eller jobbar i andra yrken. Många av dem tycker säkert om att skriva, och vill behålla det som en hobby om inte annat. Jag kan tänka mig att en och annan innerst inne är kritisk mot vinklandet, och kommer att känna större journalistisk frihet när inte försörjningen står på spel längre.

Antagligen kommer många att användas som s.k experter av gamla kollegor och en beskärd del kan säkert klara sig hyggligt som frilansare om deras kontaktnät är brett och färskt. Vissa kommer säkert hamna i statliga tjänster, de brukar trivas där.

Det roligaste ska bli att få se de eventuella möten med verkligheten som uppdagas. Att köa på en överfull arbetsförmedling med ointresserade handläggare, praktisera i sönderfallande skolor eller att bli nekad ett jobb pga kvotering skulle jag mer än gärna låta vissa journalister uppleva.
Citera
2014-06-13, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I.R.Works
Antagligen kommer många att användas som s.k experter av gamla kollegor och en beskärd del kan säkert klara sig hyggligt som frilansare om deras kontaktnät är brett och färskt. Vissa kommer säkert hamna i statliga tjänster, de brukar trivas där.

Det roligaste ska bli att få se de eventuella möten med verkligheten som uppdagas. Att köa på en överfull arbetsförmedling med ointresserade handläggare, praktisera i sönderfallande skolor eller att bli nekad ett jobb pga kvotering skulle jag mer än gärna låta vissa journalister uppleva.

Enligt uppgift har de en egen variant av arbetsförmedling, så ditt önskemål lär aldrig gå i uppfyllelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in