Citat:
Den tidigare rubriken "Tidningsdöden börjar närma sig" känns mer relevant än nuvarande mediadöden. Media omfattar förutom tidningar och tv även internet vilket ju måste ses som högst livskraftigt. Jag antar att rubriken ändrades när diskussionen även kom att omfatta traditionell tv men jag tycker ändå den är lite missvisande, gammelmedia går visserligen mot sotdöden medan media i sig snarare går mot förändring och utveckling.
Det beror på vad du menar med livskraftiga, de stora mediehusen har aldrig haft en så stor räckvidd som man har idag, om man lägger ihop de olika distributionsformerna. Men man har aldrig tjänat så lite pengar på läsarna. Bortfallet i prenintäkter kompenseras inte av annonsintäkter på nätet ännu mindre av låst material. Linjär tv minskar till förmån för play-lösningar och aktörer som netflix så det är nog korrekt att konstatera att det är korrekt att ändra trådens namn för att spegla verkligheten.
Papperstidningar kommer nog inte att dö ut helt men kommer antagligen att marginaliseras. Det intressanta är istället vad dom ska ersättas av. Jag tror inte att diverse bloggar och liknande kan ersätta en dagstidning som SvD, DN , Barometern, etc. Även på nätet kommer det i framtiden att kosta pengar att producera innehåll. I dagsläget bär print en stor del av kostnaden för att producera även för webben. Men om Aftonbladet lägger ner tidningen och kör enbart webb kommer det fortfarande behövas folk i Brasilien som skriver om fotbolls-vm och dom vill antagligen ha lön och resor och hotell betalda. Så krisen handlar dessutom hur media ska dra in pengar på webben något som man inte lyckas med i allt för stor utsträckning