Resultat: Stängd på grund av missbruk
0%
röster
2014-06-12, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av durrutti
Har någon har koll på vilken al qaida ISIS är? Är de riktiga eller brzezinski al qaida?

Som detta:

How Zbigniew Brzezinski created Al-Qaeda and Taliban.
https://www.youtube.com/watch?v=nA7E6EVXl1A

Al Qaida är inte ISIS

ISIS är inte Al Qaida
Citera
2014-06-12, 14:27
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joghd
tiotusentals irakiska soldater bara slutade kriga och sprang därifrån, irakierna var många ggr fler än terroristerna

maliki har kallat det för en konspiration, det är korrupta politiker och befäl som tar pengar av saudi och helt enkelt jobbar för dem

Jag väger mellan två teorier.

1. Det är en konspiration i syfte att låta ISIS komma över vapen för att skeppa dem till Syrien för att bekämpa Assad. När detta väl har skett kommer ISIS att möta motstånd och neutraliseras, även om det kan ta tid. ISIS kan vara helt omedveten om denna konspiration och blir således blott ett redskap.

2. Den Irakiska krigsmakten är djupt inkompetent och vet inte hur man krigar. Den saknar dessutom moral då de inte kämpar för en gemensam sak. Bristande kompetens och bristande moral förklarar sålunda flykten.

Tidigare vägde jag mer mot teori 1, men nu mera mot teori 2.
Citera
2014-06-12, 14:33
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
USA borde hjälpa till att gå efter huvudena på ISIS innan Iraks armé försöker sig på kroppen. De vet nog mycket väl vilka shejker som ligger bakom och det är bara slå ut hela deras släkter. Tror att det kommer bli något sådant om USa tröttnar.

Nu tjänar ju USA på att ISIS kommit över vapen och skeppar över dem till Syrien för att bekämpa den gemensamma fienden. Så jag tvivlar starkt att USA är intresserad av att bekämpa Assads fiende – speciellt som USA under senare tid talat om att öka stödet till oppositionen i Syrien. Även om USA inte stöder ISIS direkt, så gör man det indirekt. Det är grupper som ISIS som tjänar på att kriget mot Assad fortsätter. USA underhåller detta krig som oppositionen ändå aldrig kan vinna.
Citera
2014-06-12, 14:37
Medlem
milanista22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coconoco
Vill kurderna att Kirkuk ska tillhöra KRG eller är det det kurdiska byarna i närområdet?
Jag kan tänka mig att Maliki kan acceptera att det om det handlar om det senare men aldrig att det skulle släppa en så oljerik stad som Kirkuk. araberna som bor där lär inte vara positiv gentemot ett kurdisk styre heller.

Vill Båda kirkuk och de andra områdena ska tillhöra KRG, när det var val så fick kurder mer än hälften av rösterna i kirkuk, om kirkuk skulle tillhöra krg så kan staden bli mer säker och självmordsbombare skulle inte ha det lätt att spränga sig hit och ditt. Maliki bryr sig inte om dessa områden eller folket där, bara bryr sig om oljan. Men med referendum är jag säker att artikel nr 140 går genom.
Citera
2014-06-12, 14:41
Medlem
zinavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Nu tjänar ju USA på att ISIS kommit över vapen och skeppar över dem till Syrien för att bekämpa den gemensamma fienden. Så jag tvivlar starkt att USA är intresserad av att bekämpa Assads fiende – speciellt som USA under senare tid talat om att öka stödet till oppositionen i Syrien. Även om USA inte stöder ISIS direkt, så gör man det indirekt. Det är grupper som ISIS som tjänar på att kriget mot Assad fortsätter. USA underhåller detta krig som oppositionen ändå aldrig kan vinna.

Fan babblar du om? ISIS är i krig med oppositionen i Syrien, mot både YPG och FSA. Den enda som tjänar på ISIS för tillfället är Assad.
(jag tror att du blandar ihop ISIS med Al-Nusra)
Senast redigerad av zinava 2014-06-12 kl. 14:43.
Citera
2014-06-12, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av milanista22
Nej det kommer inte bli lätt och tidigare maliki skulle aldrig att tillåta att peshmarga skulle gå dit men nu är det så att irakiska soldaterna har flytt och har lämnat det över till peshmarga och peshmarga kommer inte lämna de här områdena hur lätt som helst. Vi kurder anser att vi kan inte få bättre tillfälle att ta tillbaka vår territorium än det här. Efter det, kan det vara enklare att hålla referendum t.ex. Och kan säga att det är många som vill att de här områdena ska tillhöra KRG.
Haha vadå "era" områden? Bara för att kurder flyttat dit på senare år och fött massa barn betyder det inte att det är "er" mark
Citera
2014-06-12, 14:46
Medlem
Yaskos avatar
Varför har ni fått för er att ISIS är emot Assad? ISIS kämpar mest mot andra oppositionella i Irak, vad jag vet så undviker Assad att anfalla ISIS genom flygattacker. Han fixar också oljepengarna till ISIS. Det var hans strategi från början, ge stöd åt religiösa extremister så att den mer moderata oppositionen i Syrien skulle få dålig rykte. Sen springer han till väst och pekar på extremister som ISIS för att Fria Syriska Armén inte ska få något stöd.
Citera
2014-06-12, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibgms
Haha vadå "era" områden? Bara för att kurder flyttat dit på senare år och fött massa barn betyder det inte att det är "er" mark

Ingen idé att argumentera emot. Skulle dem få bestämma så är hela Irak, Turkiet, Syrien, Iran, Libanon m.m. deras områden.

Sen att han "skryter" om hur mycket land de tagit i kaosiga tider säger ju allt om vilken sorts person han är. Låt dem njuta av "deras område" så länge de kan, Irak får tillbaka det senare.
Släpper hellre 10 a-bomber än att låta dem få behålla mark som de tagit över under kaosiga tider.
Citera
2014-06-12, 14:52
Medlem
irishrages avatar
jag har kollat färdigt 2Clanging of the Swords 4". Fy vad hemskt. Men i den framgår hur vältränade islamisterna, hur tungt beväpnade de är jämfört reguljära trupperna. De fattas dem inte vapen eller annan utrustning, någon försörjer dem rejält. När man ser filmen förstår man hur hemskt det är med krig och att folk flyr.
Citera
2014-06-12, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Varför har ni fått för er att ISIS är emot Assad? ISIS kämpar mest mot andra oppositionella i Irak, vad jag vet så undviker Assad att anfalla ISIS genom flygattacker. Han fixar också oljepengarna till ISIS. Det var hans strategi från början, ge stöd åt religiösa extremister så att den mer moderata oppositionen i Syrien skulle få dålig rykte. Sen springer han till väst och pekar på extremister som ISIS för att Fria Syriska Armén inte ska få något stöd.

De va en ny teori om ISIS + SAA som jag inte hört om förut. Är det nåt du trollat fram från röven eller har du nåt som styrker det, folliehatteN?

SAA krigar mot alla råttor som förstör landet. Spelar ingen roll om det är en från ISIS, al-Nusra eller FSA, råtta som råtta.
Citera
2014-06-12, 14:59
Medlem
Fulfarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Al qaida existerar inte. Det är ett amerikanskt påfund för att måla upp en fiende som inte är vad den egentligen är. Använd islamister istället.

Man kan dock lite tillspetsat säga att Al Qaida är ett samlingsnamn för all islamistisk terrorverksamhet som USA finansierar och förser med vapen.
Senast redigerad av Fulfarfar 2014-06-12 kl. 15:07.
Citera
2014-06-12, 15:03
Medlem
kaosblattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afatsumo
Ingen idé att argumentera emot. Skulle dem få bestämma så är hela Irak, Turkiet, Syrien, Iran, Libanon m.m. deras områden.

Sen att han "skryter" om hur mycket land de tagit i kaosiga tider säger ju allt om vilken sorts person han är. Låt dem njuta av "deras område" så länge de kan, Irak får tillbaka det senare.
Släpper hellre 10 a-bomber än att låta dem få behålla mark som de tagit över under kaosiga tider.
Era skojare! Försvara "era områden" då! Spring inte som f*cking råttor när några skäggiga jihadister kommer. Den högsta befälhavaren för Iraks armé sprang som en råtta till kurderna för beskydd. Kerkuk tillhör Kurdistan, majoriteten av befolkningen är kurder och mer än hälften röstade på kurdiska partier! Stoppa upp a-bomber i din håriga röv jävla fjant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in