Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-06-11, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Fast pratar vi om senare delen av Erlanders tid, dvs 60-talet, så är det nog ändå Närke som gäller. Eller har du någon annan uppfattning som du vill utveckla...
Äh, jag måste ha sovit mig igenom geografilektionerna!
Västmanlands landskap består ju även av delar av Närke län (samt liten del av Dalarnas län).

Jag tar tillbaka mitt tidigare ifrågasättande och kryper tillbaka under min sten...
Citera
2014-06-11, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Äh, jag måste ha sovit mig igenom geografilektionerna!
Västmanlands landskap består ju även av delar av Närke län (samt liten del av Dalarnas län).

Jag tar tillbaka mitt tidigare ifrågasättande och kryper tillbaka under min sten...

Hehe. Örebro län, inte Närke
Citera
2014-06-11, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorasUE
Hehe. Örebro län, inte Närke
Suck! Jag säger inget alls där jag ligger under min sten...
Citera
2014-06-11, 17:19
Medlem
Gissningsvis finns det flertalet bunkrar/bergrum som kan bli aktuella vid en väpnad konflikt.
Dessa ligger sannolikt i nära anslutning till välfungerande infrastruktur och gömda för spion-flyg/satelliter. Att ha en förutbestämd omlokaliseringsplats för landets statsledning vore korkat med tanke på att mycket information läcker ut förr eller senare. Under ett sjukhus eller i en U-båt vore väl annars bra gömställen.
Senast redigerad av Kaymano 2014-06-11 kl. 17:35.
Citera
2014-06-11, 17:57
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Gissningsvis finns det flertalet bunkrar/bergrum som kan bli aktuella vid en väpnad konflikt.
Dessa ligger sannolikt i nära anslutning till välfungerande infrastruktur och gömda för spion-flyg/satelliter. Att ha en förutbestämd omlokaliseringsplats för landets statsledning vore korkat med tanke på att mycket information läcker ut förr eller senare. Under ett sjukhus eller i en U-båt vore väl annars bra gömställen.

Kollar du runtom i Europa så har/hade dom flesta länder en förutbestämd plats som skulle fungera för dom som skulle styra landet i ofred, självklart fanns det reservplaner och andra berg som kunde användas ifall fienden hitta rätt. Några platser byggdes också i Sverige under 50-60 och 80talet som skulle skydda dom höga pamparna. Förvirring är militärens fredagsnöje, ett tygförråd var inte alltid ett tygförråd om man säger så. Varför skulle det vara bra att gräva sig under ett sjukhus? Det skulle läcka ut lika mycket som om du byggde det i urskogen.
Citera
2014-06-11, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Kollar du runtom i Europa så har/hade dom flesta länder en förutbestämd plats som skulle fungera för dom som skulle styra landet i ofred, självklart fanns det reservplaner och andra berg som kunde användas ifall fienden hitta rätt. Några platser byggdes också i Sverige under 50-60 och 80talet som skulle skydda dom höga pamparna. Förvirring är militärens fredagsnöje, ett tygförråd var inte alltid ett tygförråd om man säger så. Varför skulle det vara bra att gräva sig under ett sjukhus? Det skulle läcka ut lika mycket som om du byggde det i urskogen.
1. Varken Saddam eller Gaddafi gömde sig på samma ställe hela tiden.
2. För att sjukhus inte brukar bli bombade (väl)?

Tror det finns minst 10-tal platser som statsledningen kan tänkas omlokaliseras till vid händelse av krig.
Inte direkt någon brist på skydds/berg-rum i Sverige.
Citera
2014-06-11, 18:22
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:

Tror det finns minst 10-tal platser som statsledningen kan tänkas omlokaliseras till vid händelse av krig.

Nu är det ju inte längre så mycket spekulationer så det är ingen ide att uppfinna hjulet på nytt. Att anläggningen finns och byggdes för detta ändamål är nog inte längre föremålet för diskussionen, det är snarare detaljerna kring alla anläggningars funktioner i systemet.
Citera
2014-06-11, 19:02
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:

Sa aldrig att man enbart skulle sitta i ett och samma berg, självklart fanns det flera berg man kunde flytta till ifall riksbunkern blev bombad och anfallen. Men dessa berg i Zonen byggdes just till detta ända mål att skydda kung och ledning för Sverige.
Enligt Genevkonventionen så får man inte bomba sjukhus och civila, men det händer alltid i krig och även om man inte bombar sjukhuset så söker man nog igenom det (för sjukhuset tordes ha väldigt bra bevakning om kungen och andra krupit in under berget.
Citera
2014-06-11, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virvar
I ett svenskt perspektiv kan det mycket väl varit precis tvärtom.

Många av oss på detta forum skulle ha blivit slaktade av Spetznazförbanden antagligen långt INNAN kriget bröt ut, liksom flygarna. Det var därför de förband som nämns här tillhörde 'Konungens bergrum' och inget mer. Adress, personnummer, namn osv fanns inte i någon dator utan hanterades manuellt vid ökad beredskap.

De som jobbade som militärpoliser hade order att döda ALLA som på minsta sätt hindrade mobiliseringen till de förband som nämns här samt även till andra högre staber/nyckelbefattningar.

Lugn, ryssarna är här igen.
Det var inga som helst problem för dem förut men - nu med nästan öppna gränser :-).

Tur att jag är pensionär nu!
Citera
2014-06-11, 23:17
Medlem
Det fanns ett oändligt antal ställen som riksledning och militär ledning skulle ha kunnat styra ifrån...
Se mina tidigare inlägg.
Citera
2014-06-11, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenGamlaMuppen
Det fanns ett oändligt antal ställen som riksledning och militär ledning skulle ha kunnat styra ifrån...
Se mina tidigare inlägg.

Bland annat hade varje Militärbefälhavare en speciell bil varifrån de och några stabsmedlemmar kunde styra kriget inom sitt milo, samt även riket om de hade rätt kryptonycklar osv, dvs om de var ställföreträdande ÖB.

Helt utan berg.

Vissa milon, typ Milo ÖN - kanske 700.000 soldater? Från en bil.
Citera
2014-06-11, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenGamlaMuppen
Bland annat hade varje Militärbefälhavare en speciell bil varifrån de och några stabsmedlemmar kunde styra kriget inom sitt milo, samt även riket om de hade rätt kryptonycklar osv, dvs om de var ställföreträdande ÖB.

Helt utan berg.

Vissa milon, typ Milo ÖN - kanske 700.000 soldater? Från en bil.

Samma sak för statsminister osv, såklart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in