Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-06-09, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodyholly
Jag räknar till 17 ringar kan någon bekräfta att det finns 17 verkliga bergrum i det ungefärliga området, zonen, även om de är illa markerade på kartan. Varför har just dessa 17 anknytning till riksbunkertråden?? Kan ju inte ha funnits så många riksbunkrar!

Å andra sidan finns det många fler bergrum för olika ändamål som inte diskuterats och de kan ingå i systemet med ändring av ändamål, inom rimliga gränser. Viktigt för en stab är att det finns eller kan anordnas rejält med kommunikation via kabel, radio, radiolänk etc.

Jag tänker inte berätta om det finns 17 bergrum eller inte i Zonen. Detta får du luska ut själv. 17 riksbunkrar finns det ju rimligen inte i Zonen, men å andra sidan har försvaret alltid planerat för att kunna omgruppera en stab, vilket ju gör att det finns antal platser som skulle kunna husera en stab om det behovet uppstår.
Du besvarar ju delvis din fråga själv i slutet av inlägget. Har du inte redan gjort det så bör du lämpligen läsa följande skrift för att få en bild hur en större stab var/är organiserad http://www.fht.nu/armen_dokument.html#hogre_reg_ledn.
Citera
2014-06-10, 08:44
Medlem
Bloodyhollys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Jag tänker inte berätta om det finns 17 bergrum eller inte i Zonen. Detta får du luska ut själv. 17 riksbunkrar finns det ju rimligen inte i Zonen, men å andra sidan har försvaret alltid planerat för att kunna omgruppera en stab, vilket ju gör att det finns antal platser som skulle kunna husera en stab om det behovet uppstår.
Du besvarar ju delvis din fråga själv i slutet av inlägget. Har du inte redan gjort det så bör du lämpligen läsa följande skrift för att få en bild hur en större stab var/är organiserad http://www.fht.nu/armen_dokument.html#hogre_reg_ledn.

Anledning till att jag frågar är att det inom kartskissen finns minst 10 st bergrum till av samhällsintresse, Stockholm oräknat. Därför skulle det vara intressant att veta om de 17 just är riksbunkrar med reservplatser. Även om någon, det ser jag direkt, anses vara en fd. GPL för ett FO och andra är förråd.
Citera
2014-06-10, 09:05
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Anledning till att jag frågar är att det inom kartskissen finns minst 10 st bergrum till av samhällsintresse, Stockholm oräknat. Därför skulle det vara intressant att veta om de 17 just är riksbunkrar med reservplatser. Även om någon, det ser jag direkt, anses vara en fd. GPL för ett FO och andra är förråd.

Hela Bergslagen är, bildligt talat, som en schweizerost. Vid sidan av gruvnäringarna och deras lämningar (och det är inte alls ointressant i vår diskussion) finns aktiva anläggningar, malpåsade anläggningar, anläggningar som tidigare varit intressanta objekt, nerlagda anläggnigar och (kan man gissa) anläggningar som tidigare varit ointressanta men kan bli betydligt mer intressanta framöver. Försvaret (totalförsvaret) har haft (och har, till viss del) stora lagringsbehov, och bergrum är lämpliga sådana.

Just vår anläggning är bara en plats bland många, men det beror på att det handlar om Riksbunkern från tiden runt 1960. Vad som kan konstituera en Riksbunker före denna tid respektive efter är mer oklart, till stor del beroende på att det (faktiskt) inte är så stor skillnad i personalomfång, på ett länsstyrelsehärke, en FO-stab med all personal eller en utlokaliserad riksledning. Vilken förberedd stabsplats som helst som hade ett bergrum och kommunikationer skulle kunna ha "beredd ta emot riksledningen" i uppgiftslistan - enklare ju närmare modern (kommunikations)tid vi kommer.

Det som är en intressant del i den här diskussionen är ju den närmast romantiska faktorn, att man (på riktigt) tänkte sig att AB Sverige, vårt folkhem och dess ledning (mycket mer än bara en beslutsför regering) skulle utlokalisera till skogarna i Värmland och där köra "business as usual", med (exempelvis) de viktiga statliga verkens beslutsfattare och tjnstemän, arbetsmarknadens parter på plats för förhandlingar, TV och Radio, presshögkvarter och helt enkelt vara "mer än krigsdugliga", dvs en komplett samhällsbärare.
Citera
2014-06-10, 10:01
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det som är en intressant del i den här diskussionen är ju den närmast romantiska faktorn, att man (på riktigt) tänkte sig att AB Sverige, vårt folkhem och dess ledning (mycket mer än bara en beslutsför regering) skulle utlokalisera till skogarna i Värmland och där köra "business as usual", med (exempelvis) de viktiga statliga verkens beslutsfattare och tjnstemän, arbetsmarknadens parter på plats för förhandlingar, TV och Radio, presshögkvarter och helt enkelt vara "mer än krigsdugliga", dvs en komplett samhällsbärare.

Närke om man skall vara petnoga. I alla fall den stora merparten av anläggningarna.
Citera
2014-06-10, 16:31
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Närke om man skall vara petnoga. I alla fall den stora merparten av anläggningarna.

Ja, det får jag förstås hålla med om. Men Erlander uttryckte något i Värmlandsriktningen vid något tillfälle, det är mitt försvar.
Citera
2014-06-10, 20:59
Medlem
Kennexs avatar
Närke låg ju på vägen hem för Tage Erlander så det var kanske därför som han sa Värmland. Hemlängtan!
Citera
2014-06-10, 21:12
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac

Ehum... Eller något närliggande landskap om det skall vara riktigt rätt!
Citera
2014-06-10, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Riktigt. Västmanland.
Citera
2014-06-10, 22:30
Medlem
Citat:
Fast pratar vi om senare delen av Erlanders tid, dvs 60-talet, så är det nog ändå Närke som gäller. Eller har du någon annan uppfattning som du vill utveckla...
Citera
2014-06-10, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Fast pratar vi om senare delen av Erlanders tid, dvs 60-talet, så är det nog ändå Närke som gäller. Eller har du någon annan uppfattning som du vill utveckla...

Det kan väl vara både och? Erlanders anläggning(ar) fanns ju sedan 50-talets slut i Västmanland. Men Högkvarteret gjorde nog sin flytt från Närke först under 60-talet andra hälft.
Citera
2014-06-10, 23:08
Medlem
Citat:
Jag räknar till 17 ringar kan någon bekräfta att det finns 17 verkliga bergrum i det ungefärliga området, zonen, även om de är illa markerade på kartan. Varför har just dessa 17 anknytning till riksbunkertråden?? Kan ju inte ha funnits så många riksbunkrar!

Å andra sidan finns det många fler bergrum för olika ändamål som inte diskuterats och de kan ingå i systemet med ändring av ändamål, inom rimliga gränser. Viktigt för en stab är att det finns eller kan anordnas rejält med kommunikation via kabel, radio, radiolänk etc.

Påskpysselkartan täcker ju halva Mellansverige. Den klassiska delen av Zonen brukar anses som relativt begränsad geografiskt sett. Kartans upphovsman ville nog även inkludera områden som så att säga ligger nära trådens ämne, men ligger utanför själva Zonen.

Även om Zonen torde ha svenskt rekord vad gäller måttenheten bergrum per kvadratkilometer så finns där inga 17 bergrum värdiga att kallas riksbunkrar.
Citera
2014-06-10, 23:35
Medlem
Citat:

Man ska inte lägga alla ägg i samma korg.

London som alternativ har nämnts.
Men de som styrde riket/försvaret av riket var de som hade tillgång till 'säker' ( (njaaa, en telefon:-) ) kommunikation samt de kryptomaskiner/kryptonycklar/kryptosamband som krävdes.
Såklart var de som hade tillgång till dessa väldigt högt säkerhetsklassade och var under Säpos ständiga tillsyn.

Möjligheterna att leda riket i ofred och krig fanns även annorstädes än i de fasta anläggningar som diskuterats i detta forum.
Inkluderade såklart även beslutsfattare.

Liksom idag.

Har tidigare inte diskuterats i detta forum vad jag vet.
Senast redigerad av DenGamlaMuppen 2014-06-10 kl. 23:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in