Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2012-09-07, 17:58
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
Däremot kan det ju vara så att man har störsändare vid känsliga anläggningar för att förhindra användandet av mobiler. (nu åkte foliehatten på)

Kanske, men inte de anläggningar som den här tråden handlar om. Tvärtom är ju mobiltelefoner och gps utrustning en del av de verktyg som används dagligen av driftpersonal och har gjort så sedan NMT tiden.
Citera
2012-09-07, 18:31
Medlem
Sickancarlssons avatar
Citat:

Det kan väl så vara, man personligen håller jag det för osannolikt. Har rätt mycket praktisk erfarenhet av att använda såväl GPS som GSM/WCDMA vid inmätning av länkstråk utan att blivit störd.

Däremot kan det ju vara så att man har störsändare vid känsliga anläggningar för att förhindra användandet av mobiler. (nu åkte foliehatten på)

Kan inte se meningen med att störa ut mobiltrafik, bättre att man låter folk ringa och samlar in operatörens loggar på alla som ringt och varit uppkopplade mot basstationerna som ligger i känsliga anläggningars närhet.

Men jag tror att det ligger långt utanför vad FM eller SÄPO har reurser till. Men en möjlighet att hålla reda på snokare, särskilt om man kan triangulera dem innanför staketet.

Å andra sidan de flesta som inte är tappade bakom en vagn stänger väl av när de inte vill visa var de är. Alltså tror jag man funnit det meningslöst att göra det rutinmässigt.
Citera
2012-09-07, 18:44
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickancarlsson
Kan inte se meningen med att störa ut mobiltrafik, bättre att man låter folk ringa och samlar in operatörens loggar på alla som ringt och varit uppkopplade mot basstationerna som ligger i känsliga anläggningars närhet.

Men jag tror att det ligger långt utanför vad FM eller SÄPO har reurser till. Men en möjlighet att hålla reda på snokare, särskilt om man kan triangulera dem innanför staketet.

Å andra sidan de flesta som inte är tappade bakom en vagn stänger väl av när de inte vill visa var de är. Alltså tror jag man funnit det meningslöst att göra det rutinmässigt.

Nej precis, Säpo kanske heller inte ser just att röra sig inom staketet som ett tillräckligt allvarligt brott för att lägga dessa resurser på. Att försöka ta sig in i anläggningen är ju en helt annan sak dock, oftast finns ju inte så mycket att se innanför staketet förutom några spridda hus, ett par traktorer och inslag, alt lite mastfundament och antenner. Det finns ju en anledning till att larmen inte sitter på stängslet utan först vid väderporten och in i anläggningen. Hur som helst skulle det bli otroligt svårt att bevisa att person x verkligen befunnit sig innanför stängslet så vida man inte blir tagen på bar gärning.
Citera
2012-09-07, 18:54
Medlem
Sickancarlssons avatar
Citat:
Nu tror jag inte att du läst frågeställningen rätt. Frågan var om radiolänkar kunde störa ut GSM/WCDMA telefoner. Inte om det kunde finnas störsändare rund känsliga objekt.

Sist jag tittade efter så var både PDH och SDH system att betrakta som digitala, och har ju inget att göra med vad för typ av kommunikation som transporteras. Att dessutom all trafik på FTN är TCP/IP baserad.... Nja... knappast.

Nej jag läste fel men länkarna stör säkert inte om man inte sitter några meter från parabolen och får mobilen elektromagnetiskt blockerad.

SDH är ett sätt att få ut mer av länken än PDH och jag tror de flesta användare har bytt ut sina PDH system. Kanske inte fattiga FM. Tror inte någon kör TCP/IP på PDH länkar det verkar tokigt.

Kan tänka mig vad man kör analogt till för typ av utrustning, men jag tänkte på vad man har i FTN:s backbonenät den luftburna delen. Fiber är mer generellt där kör man det som alla nätoperatörer också kör med.
Citera
2012-09-07, 22:22
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Nej jag läste fel men länkarna stör säkert inte om man inte sitter några meter från parabolen och får mobilen elektromagnetiskt blockerad.

SDH är ett sätt att få ut mer av länken än PDH och jag tror de flesta användare har bytt ut sina PDH system. Kanske inte fattiga FM. Tror inte någon kör TCP/IP på PDH länkar det verkar tokigt.

Kan tänka mig vad man kör analogt till för typ av utrustning, men jag tänkte på vad man har i FTN:s backbonenät den luftburna delen. Fiber är mer generellt där kör man det som alla nätoperatörer också kör med.
Mina 25 cent sätter jag på att FTN stamnät idag är baserat på SDH teknik och n x STM-1 (Radiolänk) eller STM-4 (fiber), i accessnät förekommer förmodligen fortfarande PDH. Sedan är det inga problem att köra TCP/IP över t.ex. en 2 Mbit's G.703 bärare, funkar utmärkt.
Citera
2012-09-07, 22:30
Medlem
Citat:

Tanke som slog mig, GSM kopplas väll som FM/AM upp sig mot starkaste källan(närmaste masten) automatiskt? Riksbunkern har garanterat en förstärkare för att ge täckning underjord, testa själv att ringa från ett skyddsrum eller liknande. Om denna sändare bara släpper igenom godkända nummer, så väljer väll ändå telefonerna denna. Även om det inte kan kopplas nå samtal så att säga.
Citera
2012-09-09, 19:38
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Tanke som slog mig, GSM kopplas väll som FM/AM upp sig mot starkaste källan(närmaste masten) automatiskt? Riksbunkern har garanterat en förstärkare för att ge täckning underjord, testa själv att ringa från ett skyddsrum eller liknande. Om denna sändare bara släpper igenom godkända nummer, så väljer väll ändå telefonerna denna. Även om det inte kan kopplas nå samtal så att säga.

Ja visst intressant tanke, men det funkar inte så. En mängd olika människor jobbar vid anläggningarna, entreprenörer, och div tjänstemän från olika departement och myndigheter. Dessa ska naturligtvis få använda sina privata mobiltelefoner.

Jag förstår inte vad syftet med att begränsa mobiltelefonanvändning vid anläggningarna egentligen skulle vara?
Citera
2012-09-09, 21:07
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Kanske, men inte de anläggningar som den här tråden handlar om. Tvärtom är ju mobiltelefoner och gps utrustning en del av de verktyg som används dagligen av driftpersonal och har gjort så sedan NMT tiden.

Det var bara att se som ett konspiratoriskt skämt från min sida
Citera
2012-09-09, 21:33
Medlem
Lococcos avatar
Citat:
Någonstans i Sverige har försvarsmakten behov av störsändare. Jag har dock ingen aning om var. Kanske där det finns risk för avlyssning?
http://www2.scanner.nu/forum/forum_posts.asp?TID=15623&PN=12
Citera
2012-09-09, 21:43
Medlem
guderis avatar
Citat:
Hehe ok, jodå jag förstod att det inte var seriöst från din sida Tänkte bara det var bäst att poängtera fakta innan ämnet spårar.
Citera
2012-09-09, 22:34
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lococco
Någonstans i Sverige har försvarsmakten behov av störsändare. Jag har dock ingen aning om var. Kanske där det finns risk för avlyssning?

Oj, ursäkta, men detta var ett väldigt konstigt inlägg. Varför skulle FM röja sin närvaro genom störsändare?
Citera
2012-09-09, 22:39
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lococco

Att kunna blockera kommunikation är en klassisk militär kompetens. Det har försports mig om förband som inte gör annat (telekrig) och att flygvapnet till och med har (haft) hela flygplan med utrustning som bara är avsedd för sådana tilltag... (Numera störkapslar, för maximal flexibilitet)

Det här har inte riktigt med trådens ämne att göra, men en typ av störsändare som är intressant för försvarsmakten är positioneringssignal-störare (GPS, GLONASS, Galileo med flera). Sådana har provats under övningar, med vederbörlig varning till lokal sjöfart och lufttrafik. Att försvaret har tillgång till mobiltelefonstörning kan vi riskfritt anta, när enkla sådana t o m finns på ebay.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in