2014-06-09, 16:52
Medlem
kwsss avatar
Tjena, har spärr på att ta körkortet tills december. Finns det möjlighet att göra teorin typ vid november innan spärren har släppt? och sen vid december göra uppkörning?
Citera
2014-06-09, 17:11
Medlem
pok?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kwss
Tjena, har spärr på att ta körkortet tills december. Finns det möjlighet att göra teorin typ vid november innan spärren har släppt? och sen vid december göra uppkörning?

Skulle tro att spärren gäller båda proven.
Citera
2014-06-09, 22:16
Medlem
dittSvins avatar
Gjorde för andra gången teoriprovet idag och klarade det, jävligt skönt att ha det gjort.
Har snart uppkörning i Kinna och undrar om någon som har kört upp där har någon erfarenhet?
Citera
2014-06-09, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dittSvin
Gjorde för andra gången teoriprovet idag och klarade det, jävligt skönt att ha det gjort.
Har snart uppkörning i Kinna och undrar om någon som har kört upp där har någon erfarenhet?

Hej Hej!

Grattis till teoriprovet, snart har du kortet!
Jag har själv inte kört upp i Kinna men tog mig friheten att använda den ack så underbara sökfunktionen som vi har här.

Hittade på 10 sekunder detta inlägg: (FB) Den enda tråden om uppkörning, uppskrivning samt förberedelser inför det

Tror att om du söker runt lite här i tråden, googlar o har dig så kommer du hitta många exempel. (Är ofta svårt att hitta någon som har kört upp på en mindre ort)

Lycka till!
Citera
2014-06-09, 23:27
Medlem
dittSvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyColtrane
Hej Hej!

Grattis till teoriprovet, snart har du kortet!
Jag har själv inte kört upp i Kinna men tog mig friheten att använda den ack så underbara sökfunktionen som vi har här.

Hittade på 10 sekunder detta inlägg: (FB) Den enda tråden om uppkörning, uppskrivning samt förberedelser inför det

Tror att om du söker runt lite här i tråden, googlar o har dig så kommer du hitta många exempel. (Är ofta svårt att hitta någon som har kört upp på en mindre ort)

Lycka till!

Heheh.. Tackar och bockar, JohnnyColtrane!
Citera
2014-06-10, 14:25
Medlem
NeAh-Incs avatar
Klarade teorin häromdagen. 61/65, helt okej ändå. Vissa puritaner skulle väl hävda att alla under 64 poäng är trafikfaror men nåväl, klarade det och jag är nöjd.

Vilket betyder att jag "bara" har uppkörning kvar. Känner mig rätt säker på att jag kommer klara det, men man vet aldrig. Staden jag ska köra upp i är backig, endast 5 minuters körning och man är på motorvägen, fickparkeringar är en stor "risk". Kommer ju självklart öva som en galning hemma kommande dagarna, men har någon tips på hur jag bör öva för att maximera den tid jag övar? 2 timmars körning om dagen kan ändå vara gött, men skulle vara trevligt om man kunde få ut så mycket som bara möjligt under den tiden. Tips någon?

Tack på förhand!
Citera
2014-06-10, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeAh-Inc
Klarade teorin häromdagen. 61/65, helt okej ändå. Vissa puritaner skulle väl hävda att alla under 64 poäng är trafikfaror men nåväl, klarade det och jag är nöjd.

Vilket betyder att jag "bara" har uppkörning kvar. Känner mig rätt säker på att jag kommer klara det, men man vet aldrig. Staden jag ska köra upp i är backig, endast 5 minuters körning och man är på motorvägen, fickparkeringar är en stor "risk". Kommer ju självklart öva som en galning hemma kommande dagarna, men har någon tips på hur jag bör öva för att maximera den tid jag övar? 2 timmars körning om dagen kan ändå vara gött, men skulle vara trevligt om man kunde få ut så mycket som bara möjligt under den tiden. Tips någon?

Tack på förhand!

Jag skulle ge mig ut med personen du övningskör med och simulera uppkörningar. Finns massor exempel i tråden om hur en uppkörning kan tänkas gå till. Sedan om det finns ett moment x du känner dig tveksam på så är det bara att nöta tills det sitter. Tänk på att när du ska parkera under uppkörningen så sker det inte på tid, ta din tid och få det rätt!

Lycka till!
Citera
2014-06-10, 16:53
Medlem
akvifers avatar
Ett hett tips är att varje gång du ska ut och köra så utgår du från platsen för uppkörningen och kör en runda lika lång som du kommer göra med tanten.

Största risken att inte klara körkortet, om man kan köra, är att inte kunna området och således hamna i svårare situationer än det egentligen är.

Och eftersom planering är en viktig punkt för körkortet så minskar ju inte precis lokalkännedom chansen att lyckas heller.
Citera
2014-06-11, 11:32
Medlem
Hamsterbolls avatar
Mitt körkortstillstånd går ut dagen efter min uppkörning, kan jag söka nytt körkortstillstånd nu då, trots att jag redan har ett giltigt? Om jag inte klarar uppkörningen så har jag ju bara två månader på mig och då vill jag gärna hinna öva lite mer och det kan jag ju inte utan körkortstillstånd... hur gör man?

Edit: Fick svaret att man inte kan förlänga eller boka nytt körkortstillstånd innan det gamla gått ut.
Senast redigerad av Hamsterboll 2014-06-11 kl. 12:27.
Citera
2014-06-11, 16:35
Medlem
pok?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Mitt körkortstillstånd går ut dagen efter min uppkörning, kan jag söka nytt körkortstillstånd nu då, trots att jag redan har ett giltigt? Om jag inte klarar uppkörningen så har jag ju bara två månader på mig och då vill jag gärna hinna öva lite mer och det kan jag ju inte utan körkortstillstånd... hur gör man?

Edit: Fick svaret att man inte kan förlänga eller boka nytt körkortstillstånd innan det gamla gått ut.

Se till att klara det då.
Citera
2014-06-11, 20:44
Medlem
På fredag är det dags för min tredje uppkörning, hur ska jag lyckas bli av med nervositeten?
Citera
2014-06-11, 20:51
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av box-of-fire
På fredag är det dags för min tredje uppkörning, hur ska jag lyckas bli av med nervositeten?

Öva så mycket som möjligt. Runda av med att slappna av och göra roliga saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in