2014-04-24, 17:22
Medlem
yodadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevn
Hej!

En kanske dum fråga men jag blev nojjig när jag läste någonstans att vissa kuggar på att de inte vet hur man öppnar motorhuven. Ska köra snart privat i Umeå och de har VW Golf diesel, Volvo V40 diesel.
Brukar man öppna motorhuven inifrån eller är spaken under motorhuven? Blir lite nervös när jag ska köra med en bil jag inte har kört förut och vill inte verka vara osäker när jag letar efter hur man gör xD

Tacksam för svar!

Du öppnar motorhuven inifrån bilen, spaken brukar sitta en bit in från förardörren räknat. Om du inte hittar är det väl bara att titta i instruktionsboken? Tror att det är en myt att man kuggar för att man inte kan öppna motorhuven.
Citera
2014-04-24, 17:37
Medlem
pok?s avatar
Vilket nummer ska man ringa om man kört på ett djur?
Citera
2014-04-24, 18:15
Medlem
heartbeat03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pok?
Vilket nummer ska man ringa om man kört på ett djur?

112?
vad för djur? räv och mindre djur låter man ligga vad jag förstått
Citera
2014-04-24, 18:55
Medlem
pok?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heartbeat03
112?
vad för djur? räv och mindre djur låter man ligga vad jag förstått

Konstigt att man inte behöver göra nåt när man kör på rävar, men små uttrar måste man anmäla. Läste lite och tydligen ringar man bara 112 om djuret fortfarande lever, annars 11414
Citera
2014-04-24, 19:24
Medlem
Citat:
Konstigt att man inte behöver göra nåt när man kör på rävar, men små uttrar måste man anmäla. Läste lite och tydligen ringar man bara 112 om djuret fortfarande lever, annars 11414

I min bil har jag en orange remsa som jag har fått för just viltolyckor, där står det att man skall ringa 112. Någon som kan bringa klarhet i frågan?
Citera
2014-04-24, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyColtrane
I min bil har jag en orange remsa som jag har fått för just viltolyckor, där står det att man skall ringa 112. Någon som kan bringa klarhet i frågan?

Kör du på ett djur.. tex rådjur, älg, örn, osv så skall du meddela sos alarm för att göra en viltanmälan. Till exempel om rådjuret springer iväg efter du kört på den så kan den vara halt eller så pass skadad att den behöver avlivas. Då kallas polisen eller/och en jägare till platsen och tar beslut därefter.

För att underlätta för jägaren så beskriver du självklart för SOS operatören i vilken riktning den sprang och säger att du sätter upp denna remsan på på den platsen och på den sidan som djuret sprang åt.

Saxat från polisen.se:

Citera
2014-04-24, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomcat13
Kör du på ett djur.. tex rådjur, älg, örn, osv så skall du meddela sos alarm för att göra en viltanmälan. Till exempel om rådjuret springer iväg efter du kört på den så kan den vara halt eller så pass skadad att den behöver avlivas. Då kallas polisen eller/och en jägare till platsen och tar beslut därefter.

För att underlätta för jägaren så beskriver du självklart för SOS operatören i vilken riktning den sprang och säger att du sätter upp denna remsan på på den platsen och på den sidan som djuret sprang åt.

Saxat från polisen.se:

Jo det håller jag med om, men är det en sak för 112 eller 11414? Remsan säger 112 så kommer om olyckan är framme att följa den
Citera
2014-04-24, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyColtrane
Jo det håller jag med om, men är det en sak för 112 eller 11414? Remsan säger 112 så kommer om olyckan är framme att följa den

Du gör ju inget fel om du använder den.. ringer du 11414 så räkna med kö..

Jag följde efter en bil som vinglade uppretat och kraftigt och ringde 11414 men hamnade i kö i 20 minuter... Kändes ju kul!
Citera
2014-04-24, 20:05
Medlem
pok?s avatar
Hur funkar det med försäkring om man krockar med en bil som man lånat?
Citera
2014-04-24, 20:10
Medlem
Citat:
Hur funkar det med försäkring om man krockar med en bil som man lånat?

lånat av?

Hyrfirma eller en kompis?

Det förstnämnda så framgår det av hyreskontraktet. Om det sistnämnda så står föraren eller ägaren för självrisken.
Citera
2014-04-24, 20:15
Medlem
pok?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomcat13
lånat av?

Hyrfirma eller en kompis?

Det förstnämnda så framgår det av hyreskontraktet. Om det sistnämnda så står föraren eller ägaren för självrisken.

Jag menar om jag lånar bilen av en kompis och sen krockar. Nån sa till mig att försäkringen inte gäller alls då, bara för att den inte står på mig.
Citera
2014-04-24, 20:52
Medlem
Citat:
Jag menar om jag lånar bilen av en kompis och sen krockar. Nån sa till mig att försäkringen inte gäller alls då, bara för att den inte står på mig.

sånt skall försäkringsbolaget svara på. så skicka till dom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in