2014-05-21, 18:12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag skulle valt:

Här samlas de avsnitt du väljer att ladda ner.
Dessa kan du sedan lyssna på utan att ha uppkoppling.

För övrigt heter det meningsbyggnad utan "upp". Man bygger en mening, man bygger inte upp den.

NE:
Citat:
meningsbyggnad, en menings uppbyggnad av en eller flera satser; även den del av syntaxen som reglerar detta. ...

Utan upp: 50000.
Med upp: 25000.
Citera
2014-05-21, 18:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
NE....

Du behöver lära dig skillnaden mellan byggnad och uppbyggnad.

"En menings uppbyggnad" betyder vad som används för att konstruera meningar.

"Meningsbyggnad" anger hur en text är konstruerad.

Citat:
Utan upp: 50000
Med upp: 25000

Det säger ingenting om kvaliteten i träffarna. De 25000 kommer från oinitierade källor.

Sök i stället med följande sökord:

- Meningsbyggnadsfel

- Meningsuppbyggnadsfel
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-05-21 kl. 18:37.
Citera
2014-06-11, 12:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vy
Det är detta som är så konstigt. Om ordet är nedsättande p.g.a. slaveriet, så borde det ju ha varit nedsättande sedan slaveriets dagar, inte först nu långt senare. Konstlat värre.

Det är väl klart att det alltid har varit nedsättande. Skillnaden är att man då ansåg det helt normalt att dela in människor i olika klasser och ordningar. Numera finns det bara en ordning som anses PK och det är "könsmaktsordningen".
Citera
2014-06-11, 14:25
Medlem
Citat:
Det är väl klart att det alltid har varit nedsättande.
Ja det är väl klart...! Å andra sidan har många ordet i icke-nedsättande betydelse i sitt eget modersmål... men det kanske är en ny uppfinning?
Citera
2014-06-11, 14:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja det är väl klart...! Å andra sidan har många ordet i icke-nedsättande betydelse i sitt eget modersmål... men det kanske är en ny uppfinning?

För att något nedsättande inte är explicit behöver det inte betyda att det inte är implicit. Det är "inbyggt" i dessa språk och det är omedvetet nedsättande.
Citera
2014-06-11, 15:00
Medlem
Citat:
För att något nedsättande inte är explicit behöver det inte betyda att det inte är implicit. Det är "inbyggt" i dessa språk och det är omedvetet nedsättande.
Men hur vet vi det? Varje människa har sitt eget språk; hur vet du vad hon "implicit" menar?
Citera
2014-06-11, 16:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Men hur vet vi det? Varje människa har sitt eget språk; hur vet du vad hon "implicit" menar?

Det är snarare så att den som säger det inte själv vet. Genom att ansätta ett historiskt perspektiv kan man ganska lätt se hur benämningar tar sina former.
Citera
2014-06-11, 16:16
Medlem
Citat:
Det är snarare så att den som säger det inte själv vet. Genom att ansätta ett historiskt perspektiv kan man ganska lätt se hur benämningar tar sina former.
Hade detta gällt även om vi inte vetat om slaveriet? Är det möjligt att det finns nedsättande ord som just nu är nedsättande, trots att inget vet om att de är det?
Citera
2014-06-11, 18:06
Medlem
Citat:
En kvinna ute i skogen säger "duvet såndär gospel, som negrerna höll på med i Amerika". Vad har "vår omvärld" för synpunkt på detta? Säger hon egentligen att gospel är värdelöst och att afrikaner är sämre än andra människor?

Det spelar ingen roll vad hennes intentioner med uttalandet är. Faktum kvarstår att många svenskar anser att ordet är stötande. Detta faktum är ingenting som en ensam kvinna ute i skogen kan ändra på. Man ska aldrig glömma att språknormer formas av grupper och inte av individer. Om den större majoriteten av alla svenskar samt Språknämnden, SAOB, Norstedts svensk-svenska ordbok m.fl. anser att ordet är nedlåtande och kränkande är det tyvärr något man får finna sig i, vare sig man gillar det eller inte.

Svenska språknämnden, som arbetar med språknormer, besvarar på sin hemsida en fråga om ordets neutralitet. Även det uråldriga argumentet om ordets etymologi behandlas kort.

http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=2080;objekttyp=lan

I SAOB beskrivs ordet som "föraktfullt".
Ord.se:s svensk-svenska ordbok säger att "ordet kan uppfattas som nedsättande".

Så vad är det som får er förespråkare av ordet att tro - trots alla språkvetares avrådningar - att ni har tolkningsföreträde i den här frågan?

Citat:
Det jag sätter mig emot är att det skulle finnas något underförstått nedsättande i bruket av ordet när brukaren som själv använt det sedan barnsben inte ser det som nedsättande överhuvudtaget. Jag menar att ordets innebörd fortfarande måste vara subjektiv.

Vad är det du inte förstår? Om du inte är medveten om hur människor utanför din innersta bekantskapkrets uppfattar ordet, tyder det på att du är trångsynt och obildad. Det är ditt problem. Vi vanliga människor anpassar oss till de konventioner som gäller för användningen av ordet i fråga.

Citat:
Ursäkta, vad dum jag är

Ingen fara, jag är van vid personer som du.
Senast redigerad av halftheprice 2014-06-11 kl. 18:23.
Citera
2014-06-11, 19:35
Medlem
Citat:
Med tiden har ju det mesta utjämnats även om det inte råder jämlikhet. Det gör ju att de nedsättande uttrycken blir mer av nyanser än nivåer. Det är dock fullt möjligt att vi kommunicerar på ett sätt som har inbyggda men osynliga "receptorer".
Går det att beskriva hur detta skulle påverka verkligheten rent fysiskt?

Citat:
Ursprungligen postat av halftheprice
Om den större majoriteten av alla svenskar samt Språknämnden, SAOB, Norstedts svensk-svenska ordbok m.fl. anser att ordet är nedlåtande och kränkande är det tyvärr något man får finna sig i, vare sig man gillar det eller inte.
I det finner jag mig hur lätt som helst. Du verkar inte förstå vad jag talar om.

Detta är påståendet jag inte håller med om:
Citat:
— Tror du, halftheprice, att du förstår vad HerrGickhan menar? Jag tror att jag förstår, men jag kan naturligtvis ha missuppfattat det, och det är inte alls otroligt att jag kan ha gjort det. Enligt min tolkning, skriver HerrGickhan att ett ord kan vara nedsättande även om brukaren är helt omedveten om detta och inte alls menar något ont. Notera verbet "vara", som inte beskriver något tycke.

Citat:
Så vad är det som får er förespråkare av ordet att tro - trots alla språkvetares avrådningar - att ni har tolkningsföreträde i den här frågan?.
Jag förespråkar ingenting. Ingen har tolkningsföreträde vid någon annans språk.

Citat:
Ingen fara, jag är van vid personer som du.
Det tror jag inte!
Senast redigerad av Vy 2014-06-11 kl. 19:38.
Citera
2014-06-11, 20:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Går det att beskriva hur detta skulle påverka verkligheten rent fysiskt?

Nej, inte i detta forum eftersom det avhandlar språk.

Citat:
Enligt min tolkning, skriver HerrGickhan att ett ord kan vara nedsättande även om brukaren är helt omedveten om detta och inte alls menar något ont.

Intetror sig mena något ont...
Citera
2014-06-11, 20:09
Medlem
Tycker folk verkligen att det ska vara en grej? Att folk ska gå runt och ta illa upp, fattar verkligen inte det där. Tar man illa upp, ja då är man ju lite konstig, vem fan bryr sig

jag tänker iaf inte gå runt och fjäska för folk utan anledning när det finns ett ord som betyder precis det jag menar, som jag är van vid.

Då kan vi lika gärna stoppa in i lagen direkt att man måste vara snäll och trevlig jämt.
Senast redigerad av Jikad 2014-06-11 kl. 20:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in