2014-06-11, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, inte i detta forum eftersom det avhandlar språk.
Äsch då.

Citat:
Inte tror sig mena något ont...
Hör detta också hemma i något annat forum, eller kan du utveckla detta?
Citera
2014-06-11, 20:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vy
Äsch då.

Hör detta också hemma i något annat forum, eller kan du utveckla detta?

Det är inte svårare än att olika människor och grupper av människor har olika etik, moral och livsmening. Genar vi lite lätt i kurvorna (trots att det är ett forum för språk) kan vi även se skillnader i empatisk förmåga som en vattendelare.

NN tror sig med sitt språkbruk inte mena något illa, men har inte satt sig in i vad den egna sociolekten egentligen säger och hur samhällsklimatet är konstruerat.

Citat:
Ursprungligen postat av Jikad
Då kan vi lika gärna stoppa in i lagen direkt att man måste vara snäll och trevlig jämt.

Ett bra uppförande behöver inte lagstiftas om. Det handlar om att ha eller sakna sunt förnuft. Du väljer ju själv vilket förhållningssätt du vill begagna dig av. De som har Tourettes syndrom har svårt att undvika vissa ord, uttryck och läten som bryter mot samhällsnormen. Jag kan inte säga att de är lyckligare för att de kan använda dessa.
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-06-11 kl. 20:45.
Citera
2014-06-11, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vy
Detta är påståendet jag inte håller med om:
— Tror du, halftheprice, att du förstår vad HerrGickhan menar? Jag tror att jag förstår, men jag kan naturligtvis ha missuppfattat det, och det är inte alls otroligt att jag kan ha gjort det. Enligt min tolkning, skriver HerrGickhan att ett ord kan vara nedsättande även om brukaren är helt omedveten om detta och inte alls menar något ont.

HerrGickhan får föra sin egen talan.

Självklart kan ett ord vara nedsättande även om personen som yttrar det inte menar illa.
Nedsättande syftar på ordet i sig, inte på talarens intention. Blanda inte ihop dessa två.
Senast redigerad av halftheprice 2014-06-11 kl. 22:34.
Citera
2014-08-21, 19:26
Medlem
Citat:
Det är lika laddat. Din personliga erfarenhet kan ju inte tas som objektiva bevis för motsatsen.
Enligt vem? För vem?
Citera
2014-08-21, 19:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maruffel
Enligt vem? För vem?

Samhällsklimatet och tidsandan så klart.
Citera
2014-08-22, 08:20
Medlem
Citat:
Du bör nog beakta att den som retar upp sig är du och det på helt oskyldiga inlägg från min sida. Varsågod att ignorera mina inlägg om de inte passar dig eller försök inse att detta är ett internetforum där åsikter är av varierande slag och uppblandade med fakta.

Du bör speciellt notera din egen avoghet inför äldre människor:

Är det något negativt att vara gammal?

---

Min bedömning är att det i det offentliga rummet inte är politiskt korrekt att tala om ordet i fråga. Jag har ingen direkt personlig erfarenhet av det eftersom jag varken använder det ordet eller den andra formen av ordet. Jag känner emellertid ganska väl till hur samhällsklimatet är inställt.
Det är inte lika laddat. Din personliga erfarenhet kan ju inte tas som objektiva bevis för motsatsen.
Citera
2014-08-23, 19:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maruffel

Svaret är "nej" på samtliga av dina fåfänga försök.
Citera
2014-08-23, 21:03
Medlem
Citat:
Svaret är "nej" på samtliga av dina fåfänga försök.
Du vidhåller alltså att Nihenna hade fel trots att du indirekt sagt att du håller med, och att ordet per definition är positivt laddat i det privata men negativt i det offentliga rummet?

Detta för att du vägrar acceptera att din åsikt inte är den objektiva sanningen, men det är jag som är fåfäng för att jag påpekar bristerna i dina argument?

På ett sätt är du ju vansinnigt konsekvent i alla fall...
Citera
2014-09-08, 22:43
Medlem
De / dem, (dom)

Jag tycker fortfarande att "dom" endast ska användas i talspråk, eller är språket moget för en förändring?

http://www.svd.se/kultur/skriftspraket-moget-for-att-infora-dom_3845622.svd
Citera
2014-09-08, 22:50
Medlem
Alla språk är alltid i ständig förändring, men vill man decimera skriftspråket bör man nog läst och begrundat 1984 först. Och då erkänner jag villigt att jag inte är någon mästare på att använda 'de' och 'dem', snarare tvärt om. Att förenkla innebär förstås inte alltid förbättring - se bara på populärvetenskapen! Visst, vanligt folk förstår mer av Illustrerad Vetenskap än de gör av en vetenskaplig publikation, men det betyder givetvis inte att denna nerbantade (och ibland på gränsen till fördummande) artikel gör vetenskapen rättvisa.

Behåll de och dem, utmana psyket istället för att curla det.
Citera
2014-09-08, 23:01
Medlem
egon2bs avatar
(FB) Den stora tråden om "de" och "dem". (/Mod.)

SvD:s animatkunniga kåsör verkar rätt historielös. Läser den inte FB Forum Språk? Det har sagts flera gånger:

1. På 1970-talet gjordes försök till en dom-reform i analogi med du-reformen. Försöket kom av sig.

2. Att slå ihop två »de« och ett »dem« till ett dom är informationsförlust.

3. Jag har läst någon översatt bok där “they” + “them” + “those” => dom. Svåruthärdligt!

Ännu har vi en bit kvar innan Justitiedepartementet skriver òm dom grundlagar som styr Svea Rike. Med »skall« som blev »ska« gick det alltför snabbt, enligt min ödmjuka mening.
Senast redigerad av egon2b 2014-09-08 kl. 23:10.
Citera
2014-09-08, 23:09
Medlem
Är det sant? SvD. Kul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här