Citat:
Ursprungligen postat av
Vy
En kvinna ute i skogen säger "duvet såndär gospel, som negrerna höll på med i Amerika". Vad har "vår omvärld" för synpunkt på detta? Säger hon egentligen att gospel är värdelöst och att afrikaner är sämre än andra människor?
Det spelar ingen roll vad hennes intentioner med uttalandet är. Faktum kvarstår att många svenskar anser att ordet är stötande. Detta faktum är ingenting som en ensam kvinna ute i skogen kan ändra på. Man ska aldrig glömma att språknormer formas av grupper och inte av individer. Om den större majoriteten av alla svenskar samt Språknämnden, SAOB, Norstedts svensk-svenska ordbok m.fl. anser att ordet är nedlåtande och kränkande är det tyvärr något man får finna sig i, vare sig man gillar det eller inte.
Svenska språknämnden, som arbetar med språknormer, besvarar på sin hemsida en fråga om ordets neutralitet. Även det uråldriga argumentet om ordets etymologi behandlas kort.
http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=2080;objekttyp=lan
I SAOB beskrivs ordet som "föraktfullt".
Ord.se:s svensk-svenska ordbok säger att "ordet kan uppfattas som nedsättande".
Så vad är det som får er förespråkare av ordet att tro - trots alla språkvetares avrådningar - att ni har tolkningsföreträde i den här frågan?
Citat:
Det jag sätter mig emot är att det skulle finnas något underförstått nedsättande i bruket av ordet när brukaren som själv använt det sedan barnsben inte ser det som nedsättande överhuvudtaget. Jag menar att ordets innebörd fortfarande måste vara subjektiv.
Vad är det du inte förstår? Om du inte är medveten om hur människor utanför din innersta bekantskapkrets uppfattar ordet, tyder det på att du är trångsynt och obildad. Det är ditt problem. Vi vanliga människor anpassar oss till de konventioner som gäller för användningen av ordet i fråga.
Citat:
Ursäkta, vad dum jag är
Ingen fara, jag är van vid personer som du.