Citat:
Ursprungligen postat av
PCuri
Återigen:
Det du citerade ur HD-domen om HIV-mannen var avsnittet med rubriken ”Objektiva brottsförutsättningar”, och det stod faktiskt längst uppe i ditt citat. Först längre ner började man diskuterade infallsvinklarna för insiktsuppsåt, hypotetiskt eventuellt uppsåt, sannolikhetsuppsåt och likgiltighetsuppsåt. Det man använde för att döma Tove var likgiltighetsuppsåt.
Du verkar heller inte säga emot mig på ovanstående punkt utan kör i stället med att jag drar långsökta slutsatser (utan att exemplifiera).
Dina långsökta slutsatser har jag exemplifierat flera gånger de senaste fem åren. Orkar inte göra det igen.
De objektiva brottsförutsättningarna lägger grunden för HD's resonemang kring uppsåtsfrågan. Min poäng är just objektivitet. En gärningsman kan inte påstå att han/hon inte trodde att något skulle hända och därmed komma undan. Det måste finnas objektiva skäl till varför han/hon inte trodde att något skulle hända.
Citat:
Tycker dock att man även om man skulle gå på något som liknar resonemanget under "Objektiva brottsförutsättningar" borde kunna dra slutsatsen att förutsättningarna för ett mord borde ha tett sig rätt låg för någon som hackat Toves och Tims mobiltelefoner och kunnat följa vad som hände i realtid. Eftersom Tim tidigare inte realiserat sitt självmordshot och inte tidigare, under den första tidsfristen inte mördat Therese, så borde väl detta kunna tas som argument för att risken var relativt låg vid någon slags objektiv riskbedömning. Sedan förstår jag inte varför man inte skulle kunna ta med det faktum att liknande typer av brott så gott som aldrig händer till skillnad från smittspridning vid homosexuella samlag (notera att HIV även kan spridas vid oskyddade, orala samlag och att kondomer vid skyddade anala samlag kan gå sönder, även om risken naturligtvis minskar jämfört med oskyddade anala samlag). Tycker det resonemang du för verkar väldigt oklart. Du verkar vilja komma fram till slutsatsen att det på något sätt är väldigt svårt att dra några slutsatser när det gäller risk utifrån statistisk information om att sådana här brott i princip aldrig händer. Det hela är mycket dunkelt och oklart.
Det är inte alls dunkelt eller oklart. Om jag förstår dig rätt, påstår du att eftersom oskyddade homosexuella samlag är den vanligaste smittospridningen av HIV-virus, så borde HIV-mannen anses ha uppsåt till framkallande av fara, alldeles oavsett vad den faktiska sannolikheten i just hans fall var?
Och du tycks också mena att eftersom anstiftan av mord bland tonåringar i Sverige i princip aldrig händer, så kan en gärningsman anstifta hur mycket som helst, och ändå uppleva att risken är obefintlig, eftersom det ju aldrig har hänt förut?
Inser du inte själv vilket dumt resonemang det är? Ponera att vi skulle få ett nytt Tove/Tim-fall med likartad händelseutveckling. Med tanke på att anstiftan av mord nu faktiskt har hänt (Tove/Tim har i alla fall blivit fällda och dömda i domstol) så har risken helt plötsligt rakat upp i inte mindre än 100%! Så nästa Tove/Tim-fall skulle ställa helt andra förväntningar på hur gärningsmännen upplevde sannolikheten.
Men som sagt, det är inte så HD säger att man ska bedöma risk och sannolikhet. Det skall bedömas enbart på det aktuella fallet och de omständigheter som där framkommit.
Citat:
Tingsrättens och hovrättens variant där man säger att Tove uppfattade risken för "effekten" (mordet) som "mycket hög" och att Tove därför bör dömas för anstiftan med likgiltighetsuppsåt är bra mycket klarare även om jag som sagt tycker att man är grovt ohederlig när man inte nämner något om de faktorer som indikerar att Tove uppfattade risken som mycket låg eller obefintlig (som t ex att hon blev förvånad när Tim berättade att han mördat Therese och tidigare kommenterat Tims mordutfästelser med "Hah, tror jag det").
Det är inget konstaterat faktum att Tove blev förvånad när Tim berättade att han mördat Therese. Tove själv säger inte att hon blev förvånad. Hon säger att hon blev chockad och rädd och inte fick fram ett ord, vilket är en betydligt troligare reaktion. Hon kan omöjligen ha blivit förvånad över att få reda på att Tim dödat Therese, med tanke på hur deras SMS-konversation sett ut de föregående veckorna.
Citat:
Sedan har vi frågan om hur mycket Tove brydde sig om Therese jämfört med hur mycket HIV-mannen brydde sig om sin partner. Det verkar som om HD är inne på att man kan ge litet rabatt för den upplevda riskfaktorn hos gärningsmannen i fall där man kan anta att gärningsmannen bryr sig om sitt offer. Man verkar dock inte tillmäta denna faktor någon avgörande betydelse. Varken tingsrätt eller hovrätt verkar heller diskutera någon sådan faktor när det gäller Tove. Om man skulle försöka utröna graden av möjliga antipatier eller empatier hos Tove visavi Therese så är det väl rimligt att ta hänsyn till att Tove skaffat ny pojkvän (Gordon, vilket varken tingsrätt eller hovrätt nämner) och därför snarast borde bli glad om någon annan tjej gjorde så att hon slapp sitt jobbiga, stalkande ex. Så någon speciellt hög grad av antipatier bör i alla fall inte ha förelegat, till skillnad från i fallet där en tonåring stött ett knivliknande föremål i bålen på brottsoffret men friats för försök till dråp med likgiltighetsuppsåt. Möjligen skulle man kunna invända att vittnet Ina sagt att Toves blickar indikerade att Tove inte gillade Therese. Men eftersom Ina sagt att Tim sagt "Tove, jag ska, jag ska" eller "jag ska, jag ska" när han överhuvudtaget inte pratat i sin mobil enligt mobillistorna så blir väl Inas vittnesmål inte så mycket värt. Såvida man inte antar att Tim fejkade ett samtal för låtsas som att någon försökte pressa honom till något. (Notera också att varken tingsrätt eller hovrätt säger något om att mobillistorna visade att han inte var uppkopplad när han sa "Tove, jag ska, jag ska" eller "jag ska, jag ska".)
Tingsrätt och hovrätt säger inget om att Tove ville sätta Tim i skiten. Det motsägs väl också när hon ville hindra honom från att begå självmord efter mordet. Hon kunde ju ha ringt polisen i stället. Antagligen hade hon legat bättre till då rättsligt (fast kanske inte som tjallare på anstalten Vemyra om man nu tillämpar samma principer där som på riktiga anstalter).
Den frågan har jag också ställt tidigare. Om Tove var så oskyldig som du påstår, varför ringer hon inte polisen direkt? Tim ringer till Tove mitt i natten och säger att han - sannolikt - mördat TJR. Tove vet vad hon och Tim har diskuterat de senaste två veckorna och inser att Tim kommer att åka dit för mord och att hon själv förmodligen också ligger risigt till. Om Tove är mån om sig själv, varför ringer hon inte polisen? Och brottsoffret TJR, är hon verkligen död? Om Tove skyndar sig att larma polis eller ambulans kanske det fortfarande finns en chans att rädda TJR? Men vad gör Tove istället? Hon pratar med Gordon och andra kompisar, hon pratar med Olivia, men hon säger inte till någon av dessa personer att hon vet vad Tim har gjort. Hon ringer inte till polisen eller sina föräldrar eller någon annan vuxen person för att be om hjälp. Istället lägger hon sig för att sova.
Tove beter sig varken som oskyldig eller förvånad.