Citat:
Förträngde risken för att något skulle hända är väl rätt uttryckt. Men därmed får man väl säga att hon antagligen uppfyllde första delen av kriterierna för likgiltighetsuppsåt, insikt om att att det kunde finnas en risk. Även om hon inte alls tog Vrågård på allvar handlade hon förstås fel. I vad mån det handlade om rationella val och övervägning av sannolikheten går inte att säga, men jag tror mycket av handlandet var helt oöverlagt och på en mer subrationell nivå. Kanske har du rätt i att hon inte reflekterade över risken i någon högre grad. Domstolens övervägande att det det tyder på insikt om möjligheten för mord att hon säger sig ha blivit förskräckt och skickat SMS om att Vrågård inte skulle göra något dumt är svårt att avfärda. Att de sedan förfalskar bevis och påstår att det i sig skulle innebära insikt om en mycket hög sannolikhet är en annan sak.
Det grundläggande är att jag är övertygad om att hon talade sanning om att hon varken ville eller trodde att Johansson Rojo skulle dö. I vilket fall som helst är det en reell möjlighet att det förhöll sig så. Därför uppfyller det inte andra ledet i kriterierna för likgiltighetsuppsåt och inte heller för direkt uppsåt.
Det grundläggande är att jag är övertygad om att hon talade sanning om att hon varken ville eller trodde att Johansson Rojo skulle dö. I vilket fall som helst är det en reell möjlighet att det förhöll sig så. Därför uppfyller det inte andra ledet i kriterierna för likgiltighetsuppsåt och inte heller för direkt uppsåt.
Apropå det av mig fetade i ditt svar:
Det du här anför är väl tingsrättens och hovrättens bästa argument. Men man diskuterar inte de motargument som finns och som talar för att hon i stället upplevde risken för ett mord som mycket låg (alltså SMS:et "Hah, tror jag med" den 31 maj 2009 och att Tim uppger att Tove blev förvånad när han ringde upp och berättade att han mördat Therese och att vittnet Olivia uppgav att Tove sade "men guud" när Tim ringde upp och berättade något). Man nämner inte dessa argument i domen. Att man inte ens törs nämna dessa argument i domarna utgör en indikation på att dessa sätter saken i ett annat ljus, även juridiskt sett.
En mildare invändning mot detta ovannämnda, bästa argument som tingsrätt och hovrätt hade är att man kan göra en vidare tolkning av orden ”gör inget dumt” än att det bara skulle kunna vara fråga om ett mord. Man skulle ju kunna tänka sig att Tim tog sig in på Therese familjs tomt eller t o m in i deras villa och där blev fasttagen och sedan blev bortforslad i polisbil med misstanke om hemfridsbrott. Och att Tim sedan hos polisen sagt ”buäääh, buuuuh, det var Toves fel, buhuuu, snyft, buuuuuh”. Att Tove säger att hon blev livrädd ligger också väl i linje med hur lärarvittnet Fredrik beskrev Tove, alltså som en tjej som kanske var rätt präktig men gärna ville spela litet extra präktig. Ju kraftigare ordval hon använder för att beskriva sin förfäran inför tanken att Tim skulle begå ett brott, desto mer präktig framstår hon som.
Den här reflexmässiga tendensen märker man också när hon i princip luras att svara att hon blev ”lättad” när hon den 1 juni 2009 fick reda på att Tim inte mördat Therese. Speciellt tydligt blir detta då det framgår av de tre SMS polisen här syftar på att hon utgick ifrån att Tim inte mördat Therese. Så SMS:en i sig borde snarare peka på mycket låg upplevd risk än det motsätta. Men när hon får en fråga från polisen om hur hon kände när hon fick reda att Tim inte mördat Therese så ger hon ett svar som stämmer rätt dåligt med SMS:en och säger att hon ”blev lättad” i stället för att framstå som mer kallhamrad och passa på frågan och säga att hon utgick ifrån att Tim inte mördat Therese. Att hon säger att hon ”blev lättad” när polisen frågar hur hon kände när hon fick reda på att Tim inte mördat Therese är i och för sig förståeligt eftersom de här tre SMS:en framställer det som att det hade varit något bra om Tim mördat Therese (men eftersom han inte gjort det, vilket hon tydligen tar för givet, så är det slut trots att några timmar återstår av tidsfristen). Tove förefaller vid förhörstillfället vara så pass besvärad av sin attityd att hon spontant väljer ett svar som ytligt löser problemet med hur hennes allmänna attityd skulle kunna uppfattas men å andra sidan får det hon skrivit att verka mer allvarligt menat och som att det fanns en tydlig, upplevd risk. Den juridiska spetsfundigheten likgiltighetsuppsåt som är kopplad till upplevd risk tänkte kanske inte Tove på vid polisförhöret. Men att hennes svar skulle kunna få det hon skrivit att framstå som mer allvarligt menat borde ha legat närmare till hands att inse. Ändå svarar hon som hon gör, och detta trots att detta snarast förefaller sökt om man jämför med vad som står i SMS:en. Detta indikerar väl en väldigt stark tendens att i varje läge spontant välja första bästa, enklaste alternativ som får henne att framstå som präktig – trots att det kanske inte gör det – och att lärar-Fredriks beskrivning av Toves personlighet var synnerligen mitt i prick. Alltså en tjej som väldigt gärna vill framstå som väldigt präktig men inte är så bra på detta.
Man kan också fråga sig vad Toves benägenhet att vilja framstå som präktig bottnade i. Min gissning är att orsaken kan ha varit att den biologiska pappan var en missbrukare som dött av en överdos. Tove var medveten om att omgivningen visste om detta och försökte därför reflexmässigt i varje läge visa att hon inte var likadan, typ. Detta stämmer också väl med hennes indignation över att några som var ”knarkare” (de hade kanske skrutit med att de prövat någon gång) skulle komma och titta på TV när hon skulle vara närvarande.
Så det är väl min något långrandiga förklaring till varför Tove sade som hon sade som hon sade i polisförhören.
Men även om man tycker att min förklaring är dålig så kvarstår dock faktum att det finns två andra omständigheter som snarare indikerar mycket låg upplevd risk, alltså hennes SMS ”Hah, tror jag det” och att hon blev förvånad när Tim berättade att han mördat Therese.
När det gäller SMS:en 1 juni 2009 som hon kommenterar med att hon blev ”lättad” när hon fick klart för sig att Tim inte mördat Therese så kan väl detta kanske inte entydigt användes vare sig till Toves försvar eller som argument för hennes skuld. Jag anser ju att det hon faktiskt skrivit bör väga tyngre. Jag antar dock de som hyser antipatier visavi Tove tycker att hennes svar att hon blev ”lättad” bör väga tyngre. Men den som inbillar sig vara objektiv låter kanske den här delmatchen sluta oavgjort, 0-0.
Låter vi delmatchen avseende SMS:en 1 juni 2009 sluta oavgjort så har vi dock ändå 2-1 i Toves favör när det gäller den upplevda risken.
Argument för mycket låg upplevd risk:
1. SMS:et ”Hah, tror jag det” (ej nämnt i domarna förstås).
2. Att Tove blev förvånad när hon fick reda på att Tim mördat Therese (ej nämnt i domarna förstås).
Argument för mycket hög upplevd risk:
1. Att Tove blev ”livrädd” när Tim hade åkt ut till Trångsund där Therese bodde (nämnt i domarna)
Alltså: 2-1 i Toves favör om alla argument beaktas. Men 1-0 till Toves nackdel om man som tingsrätt och hovrätt inte nämner de argument som talar till Toves fördel.
Själv tror jag att orsaken till att domarna mot Tove blev som de blev var det upplevda trycket från media och allmänhet. Framför allt manliga ledamöter av rätten kan också ha retat sig på att Tove sade att Tim ville ha sex när Tove blivit våldtagen när Tims mamma (sannolikt) hörde på. Att Tim grät i rätten kan också ha gett honom sympatier. Man bör dock notera att även psykopater med total likgiltighet för andras lidande mycket väl kan känna självömkan och gråta när de är olyckliga. Mitt intryck av Tim är att han hade noll förståelse för att Tove upplevde honom som jobbig och enerverande och ville bli av med honom. Han tycks också ha haft en väldigt liten förståelse för att Therese kanske tyckte att det var otrevligt att bli strypt och avlida. I häktet verkar han ha varit olycklig för att han trodde att han skulle få sitta i finkan i 4 år. Av förundersökningen framgår inte något om att han plötsligt skulle ha drabbats av någon senkommen insikt om att det var typ synd om Therese. Chania Lundgren uppger däremot att Tove på årsdagen av mordet på Therese grät i hennes närvaro med anledning av detta. I och för sig är det väl svårt att bevisa att Chania Lundgren här talar sanning. Och eftersom de blev kompisar efter litet initialt gruff så skulle man ju kunna tänka sig att hon bara hittar på. Men kanske finns det fler vittnen. Sedan kan ju Tim också i efterhand ha tyckt litet synd om Therese, typ, även om det inte framgår av förundersökningen. ”Ojdå, va taskigt det måste ha varit att bli strypt”, tänkte han kanske i efterhand.
Senast redigerad av PCuri 2014-06-12 kl. 22:07.
Senast redigerad av PCuri 2014-06-12 kl. 22:07.