2014-06-10, 20:25
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Nej. Inte enligt 58 kap rättegångsbalken:
7 § Beviljas resning, skall rätten samtidigt förordna att målet åter skall tas upp vid den domstol, som sist dömt i målet. Om resning beviljas i tvistemål eller i brottmål till den tilltalades förmån och saken är uppenbar, får rätten dock omedelbart ändra domen. Uteblir sökanden, när målet på nytt tas upp vid en förhandling, skall resningen anses förfallen. Om motparten uteblir, får målet ändå avgöras. Kallelserna skall innehålla en upplysning om dessa regler. Vad som sägs i detta stycke gäller inte i fråga om åklagaren. Lag (1988:1451).

Eller om det känns lättare finns det en tråd här på Flashback där saken diskuteras.
(FB) Regler kring Resning

Om du trots detta anser att HD kan återförvisa VB-målet till TR så vore det tacknämliget om du anför något stöd för detta. Tex lagtext eller praxis, för jag har aldrig hört talas om det du pratar om och det vore isåfall intressant att få läsa lite mer om det.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du kanske tänker på att Quickrättegångarna togs om i tingsrätten? Men det berodde ju på att de tidigare domarna vunnit laga kraft där, eftersom ingendera sidan överklagade. Jag tvivlar på att du kan hitta någon specialparagraf som upphäver bestämmelsen i RB.

Efter en stunds intensiv tankeverksamhet erinrar jag mig dubbelmorden i Hovs hallar:

[2009-07-10] Hovrätten över Skåne och Blekinge

Hovrätten över Skåne och Blekinge har i dag beviljat åklagarens ansökan om resning i "mordmålet Hovs hallar". Det betyder att målet på nytt skall tas upp vid Helsingborgs tingsrätt.

Ett par, som sammanbodde i en stuga vid Hovs hallar, försvann i början av år 2007. Åtal väcktes sedermera mot en yngre man för att ha orsakat deras död samt för att ha utnyttjat den försvunne mannens identitet för ekonomisk vinning. Målet prövades av Helsingborgs tingsrätt som i dom den 10 september 2007 frikände mannen från våldsbrott men dömde honom för bl.a. försök till grovt bedrägeri medelst urkundsförfalskning till fängelse ett år. Tingsrätten anförde till stöd för frikännandet bl.a. att det inte helt kunde uteslutas att mannen var i livet samt att det inte fanns tillräcklig bevisning för att kvinnan i samband med sin död utsatts för något brott. Domen överklagades inte utan vann laga kraft.

Den 12 maj 2008 återfanns kropparna efter det försvunna paret i Häljasjön söder om Vomb inom Lunds kommun. Kropparna var styckade och mannen var bakbunden. Den yngre man som tidigare frikänts har åter hörts av polisen. Han har lämnat nya uppgifter och berättat att han, för att stjäla, begav sig till stugan i Hovs hallar tillsammans med en för honom okänd man. Vidare har han lämnat uppgifter av innebörd att det måste vara denne okände man som då berövade paret livet samt styckade kropparna och sänkte dem i sjön.

I sitt beslut i resningsärendet konstaterar hovrätten att det numera är klarlagt att såväl den försvunna mannen som kvinnan är avlidna. Trots att någon direkt dödsorsak inte har kunnat fastställas anser hovrätten att omständigheterna övertygande talar för att paret utsatts för sådana brott som åklagaren ville att den yngre mannen skulle dömas för, dvs. mord alternativt grov misshandel och vållande till annans död. Hovrätten anser att det är sannolikt att den yngre mannen, om den samlade bevisbilden förelegat inför domen den 10 september 2007, skulle ha fällts för brotten. Hovrätten beviljar därför åklagarens resningsansökan och bestämmer att målet på nytt ska tas upp vid Helsingborgs tingsrätt. Vidare beviljas resningsansökningar från anhöriga till de avlidna gällande skadestånd. - Hovrätten förklarar också den yngre mannen häktad eftersom han är på sannolika skäl misstänkt för mord.

- See more at: http://www.domstol.se/templates/DV_Press____11069.aspx#sthash.ySizeZE7.dpuf

Edit: Kanske fel ute här, men jag tror att HD kan föranstalta att det här målet rullas tillbaka ända ner till tingsrätten i Luleå.
Senast redigerad av MBoudine 2014-06-10 kl. 20:34.
Citera
2014-06-10, 20:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Efter en stunds intensiv tankeverksamhet erinrar jag mig dubbelmorden i Hovs hallar:

[2009-07-10] Hovrätten över Skåne och Blekinge

Hovrätten över Skåne och Blekinge har i dag beviljat åklagarens ansökan om resning i "mordmålet Hovs hallar". Det betyder att målet på nytt skall tas upp vid Helsingborgs tingsrätt.

Ett par, som sammanbodde i en stuga vid Hovs hallar, försvann i början av år 2007. Åtal väcktes sedermera mot en yngre man för att ha orsakat deras död samt för att ha utnyttjat den försvunne mannens identitet för ekonomisk vinning. Målet prövades av Helsingborgs tingsrätt som i dom den 10 september 2007 frikände mannen från våldsbrott men dömde honom för bl.a. försök till grovt bedrägeri medelst urkundsförfalskning till fängelse ett år. Tingsrätten anförde till stöd för frikännandet bl.a. att det inte helt kunde uteslutas att mannen var i livet samt att det inte fanns tillräcklig bevisning för att kvinnan i samband med sin död utsatts för något brott. Domen överklagades inte utan vann laga kraft.

Den 12 maj 2008 återfanns kropparna efter det försvunna paret i Häljasjön söder om Vomb inom Lunds kommun. Kropparna var styckade och mannen var bakbunden. Den yngre man som tidigare frikänts har åter hörts av polisen. Han har lämnat nya uppgifter och berättat att han, för att stjäla, begav sig till stugan i Hovs hallar tillsammans med en för honom okänd man. Vidare har han lämnat uppgifter av innebörd att det måste vara denne okände man som då berövade paret livet samt styckade kropparna och sänkte dem i sjön.

I sitt beslut i resningsärendet konstaterar hovrätten att det numera är klarlagt att såväl den försvunna mannen som kvinnan är avlidna. Trots att någon direkt dödsorsak inte har kunnat fastställas anser hovrätten att omständigheterna övertygande talar för att paret utsatts för sådana brott som åklagaren ville att den yngre mannen skulle dömas för, dvs. mord alternativt grov misshandel och vållande till annans död. Hovrätten anser att det är sannolikt att den yngre mannen, om den samlade bevisbilden förelegat inför domen den 10 september 2007, skulle ha fällts för brotten. Hovrätten beviljar därför åklagarens resningsansökan och bestämmer att målet på nytt ska tas upp vid Helsingborgs tingsrätt. Vidare beviljas resningsansökningar från anhöriga till de avlidna gällande skadestånd. - Hovrätten förklarar också den yngre mannen häktad eftersom han är på sannolika skäl misstänkt för mord.

- See more at: http://www.domstol.se/templates/DV_Press____11069.aspx#sthash.ySizeZE7.dpuf
Som countrychick och MrFold skrev, målet ska tas upp i den domstol som sist dömt i målet. Och det var TR i Hovs Hallar och HR i Boden.
Citera
2014-06-10, 20:36
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Som countrychick och MrFold skrev, målet ska tas upp i den domstol som sist dömt i målet. Och det var TR i Hovs Hallar och HR i Boden.

Det är huvudregeln - men ingen regel utan undantag ..
Citera
2014-06-10, 20:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Visa det undantaget, då. Hovs Hallar är inget undantag.
Citera
2014-06-10, 20:40
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Men då är det väl lämpligt att du plockar fram lite exempel på undantagen då.

Tror du får leta länge innan du hittar något.
Citera
2014-06-10, 20:56
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men då är det väl lämpligt att du plockar fram lite exempel på undantagen då.

Tror du får leta länge innan du hittar något.

Kan vara så, men jag är inte helt säker på att ett sådant exempel inte finns ..
Citera
2014-06-10, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Avsikten var inte att jämföra rakt av med Lagros teori, utan att påvisa att ytterst få scenarion av den här typen kan uteslutas. Även det mest bisarra alternativet kanske visar sig vara sant en gång på miljonen. Fynd av mordplats är förvisso ett något mindre osannolikt scenario än "somalisk machetemördare erkänner". Det är inte samma sak som att det är sannolikt. Än mindre är det sannolikt att mordplatsen skulle innehålla spår efter en annan mördare som fritar Kristoffer.

Jag anser inte att det är tunnelseende att tro att två domstolar fattat ett korrekt beslut i ett mål där det inte finns några indikationer på att den dömde INTE skulle vara skyldig. Inte en enda jurist har gått ut och sagt att det var en tveksam dom eller rentav feldömt. Inte ens advokat Olsson. Han lyckades t.o.m. övertala sin klient att inte överklaga hovrättens fällande dom. Vill du kalla det vidsynthet att i det läget tro att Kristoffer precis lika gärna kan vara oskyldig som skyldig, ja då får det stå för dig.

För mig spelar det roll att veta vad personer som deltagit aktivt i en sån här diskussion i ett år har för uppfattning i skuldfrågan, åtminstone vad gäller sannolikheter. Jag försöker alltid vara öppen i alla former av diskussioner (både online och offline) och tydligt redovisa vad jag tycker och varför jag tycker det. Att spela djävulens advokat kan vara ett bra sätt att tillfälligt peka på brister och problem i resonemang. Att ständigt enbart spela djävulens advokat och dessutom enbart åt ett håll är ärligt talat ett sätt att diskutera som jag inte förstår mig på. Och som också får mig att uppleva din attityd som ganska "sneaky". Vad har du att förlora på att ärligen redovisa för dina meddebattörer i tråden hur du har värderat fakta och varför? I princip alla andra långvariga deltagare har ju gjort det.

Har stått i tråden att RÅ inte va nöjd med domen. Jag kan inte hitta RÅs uttalande.
Är det en trådsanning eller fakta. Enligt tråden skulle eventuellt missnöje bero på dråpdomen.
Har du koll?
Citera
2014-06-10, 21:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Kan vara så, men jag är inte helt säker på att ett sådant exempel inte finns ..

Vore kul om du hittade ett exempel, men som sagt, du lär få jobba länge på saken tror jag, kanske har du någon intressegemensam som kan bistå?
Citera
2014-06-10, 21:04
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Med all respekt för föräldrarnas integritet, skulle aldrig ställa en sådan fråga, inte genomföra något privat initiativ heller. Såg bara att möjligheten fortfarande finns att finna något nedgrävt under sanden, inte cadaverinelukt men möjligen parfymdoft som kvarligger i kläder under mycket lång tid.

Nu existerar ju inga "parfymhundar", men jag förstår hur du tänker. Om någon frivilligt vill bege sig ut i terrängen, förslagsvis i skogen nära KJ:s föräldrahem, kanske det vore bra att ta med en metalldetektor. Det kan ju vara så att kläder, mobil, böcker, ryggsäck m m, är nergrävt tillsammans med en kniv och/eller machete.
I så fall, inbillar jag mig, borde väl en metalldetektor ge utslag?
Citera
2014-06-10, 21:08
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vore kul om du hittade ett exempel, men som sagt, du lär få jobba länge på saken tror jag, kanske har du någon intressegemensam som kan bistå?

Mina intressegemensamma återfinns inom två andra discipliner ..
Citera
2014-06-10, 21:08
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har stått i tråden att RÅ inte va nöjd med domen. Jag kan inte hitta RÅs uttalande.
Är det en trådsanning eller fakta. Enligt tråden skulle eventuellt missnöje bero på dråpdomen.
Har du koll?

RÅ själv har inte uttalat sig. Däremot en kanslist.

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Citera
2014-06-10, 21:10
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har du koll?

Ja RÅ yttrade något, men det gällde inte utslaget i skuldfrågan utan brottsrubriceringen. Möjligen var det hela mest en liten uppmuntran/stöd åt de båda åklagarna som ville överklaga, samtidigt som han tydliggjorde att detta inte var ett fall att driva som prejudikat till HD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in