2014-06-10, 17:25
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nu fattar jag inte riktigt vad du menar att jag önskar eller inte önskar. Men det skulle i princip kräva att den verklige mördaren åker dit för ett annat brott och att man vid husrannsakan även finner bevis av en ren slump för mordet. Eller att mördaren själv bekänner och presenterar bevisning som stöd. Eller att någon tjallar.

Problemet är att dessa scenarion är osannolika även utifrån antagandet att det finns en annan mördare. Det har visserligen hänt att bevisning upptäckts åratal efteråt, eller att folk fått dåligt samvete och erkänt/tjallat flera år efteråt. Men vanligt är det sannerligen inte. Och beräkningen blir inte fullständig utan att du försöker skatta sannolikheten för att den för mordet dömde Kristoffer faktiskt är precis så skyldig som domstolarna säger att han är. Och då är ditt och vissa andras problem att även om man kan diskutera styrkan i bevisningen MOT honom, så finns det egentligen inga bevis FÖR honom. Det finns egentligen ingenting specifikt som tyder på att han skulle vara oskyldig, annat än psykologiska analyser och väldigt lösa motivspekulationer kring andra personer.

Någonstans runt ett 100-tal personer döms varje år för mord eller dråp i Sverige årligen. Under de senaste säg 30 åren (=ca 3000 domar) har tre (3) personer fått resning. En av dem var Thomas Quick/Sture Bergwall och det är ett så udda fall att det knappt kan räknas. Där har du siffror som talar sitt tydliga språk angående den allmänna sannolikheten att en dömd mördare blir frikänd i efterhand. Knappt ens en promille en gång...

Även det som är osannolikt händer ibland.
Man kan inte stirra sig helt blind på siffror och statistik.
Citera
2014-06-10, 17:51
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Åklagarna kan i få men förekommande fall beviljas resning, men för dtte. etta räcker inte att mycket talar för att domen i berörd hovrätt var felaktig, det måste framstå som uppenbart att så var fallet, och då kan hela rättsprocessen komma att tas om från början - dvs med början i Luleå tingsrätt i det här fallet ..

Edit: "Knorren", om jag inte minns fel här, är att KJ inte kan ådömas strängare påföljd i HD än vad åklagaren yrkar.

Edit 2: Personligen tycker jag att "Fallet Vatchareeya Bangsuan" borde backas tillbaka till ruta ett, dvs till Luleå tingsrätt - alltför många oklarheter, tveksamheter, felaktigheter och lösa boliner omgärdar och präglar det här ärendet. Om inte annat, så borde ett omtag ske för rättssäkerhetens skull - den har, milt sagt, tummats på i det här ärendet ..

Vid resning går inte målet tillbaka till tingrätten utan bara till senaste instans, dvs hovrätten. Om nu inte tingsrätten råkade vara den senaste instansen som prövade målet men så är det ju inte i det här fallet.
Citera
2014-06-10, 18:04
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Skälet till min fråga är att somliga hävdar att han inte skulle "våga" söka resning för att risken för straffskärpning äinte kollar för stor. Dråp blir mord igen med utrymme för längre straffpåföljd.
Sär begära resn väldigt liten.
Nya bevis måste vara årsfärska va?

Japp, i princip ska nya bevis vara årsfärska, man kan dock få åberopa "ny" äldre bevisning i rättsprocessen om den fått ny betydelse med anledning av den årsfärska bevisningen.

Om KJ begär resning riskerar han ingenting så länge han inte själv slänger fram bevisning som visar att det inte är fråga om dråp (utan mord) och åklagaren väljer att utnyttja denna till en mottalan. Men det känns ju rätt osannolikt. Om åklagaren kommer över sådan bevisning på egen hand skulle denne hypotetiskt kunna begära resning, men det är så osannolikt så det kan jag garantera inte kommer hända. KJ är trots allt dömd för att ha berövat VB livet och med detta sitter åklagaren stilla i båten. Man slösar inte resurser på att ändra ett dråp till ett mord genom ett resningförfarande.

Edit: dessutom, resning avseende en strafflängdsfråga, vilket det isåfall handlar om, går det ens? När straffet inte är felaktigt/lagvidrigt? Orkar inte kolla upp det men ställer mig rätt tveksam till det hela. Domen från Hovrätten kan ju knappast anses felaktig endast för att man ansett det vara dråp istället för mord eftersom det i princip är samma brott.
Senast redigerad av countrychick 2014-06-10 kl. 18:13.
Citera
2014-06-10, 18:29
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Vid resning går inte målet tillbaka till tingrätten utan bara till senaste instans, dvs hovrätten. Om nu inte tingsrätten råkade vara den senaste instansen som prövade målet men så är det ju inte i det här fallet.

Nej, HD kan besluta att hela processen tas om och det betyder i det här fallet att ärendet rullas tillbaka till tingsrätten i Luleå.
Citera
2014-06-10, 19:08
Medlem
Citat:
Ja en mordplats existerar ju, oavsett var den är belägen. Om det finns några spår kvar på den är en annan sak och att hitta den en tredje. Skulle allt detta mot förmodan ske så ska det ju sen också till att det ska finnas ovedersägliga bevis som pekar ut någon annan. Vilka sådana bevis som skulle kunna finnas har jag svårt att föreställa mig, men det är klart att jag kan inte utesluta det. Jag kan heller inte utesluta att Lagros somaliska machetemördare knallar in på ett poliskontor i Mogadishu i morgon och ber att få erkänna mordet. Däremot kan jag avfärda det som ett ytterst osannolikt scenario.

Betydligt mer sannolikt - fast dock ändå inte särskilt sannolikt - tror jag är att det kommer någon slags erkännande från Kristoffer inom ett par år. Om det i så fall verkligen är sanningen om vad som hände blir väl en fråga vi får ta upp till diskussion då, ifall vi orkar. Som alternativ 2 hoppas jag att det dyker upp en 120-liters ryggsäck med diverse föremål som kan bindas till både offret och den dömde. Men det är möjligt att allt är bränt eller nedgrävt på ett vis som gör att det nästan säkert aldrig kommer att hittas.
Om ryggsäck, kläder och annat är nedgrävt, exempelvis vid Väderkvarnshöjden, är det då möjligt med hjälp att hitta dessa med hjälp av en specialtränad jycke som kan markera för en specifik parfymsort? Frågan är lite "Thinking out of the Box" och Crazy men ändå.
Parfym har den egenskapen av att sitta kvar på kläder under lång tid. Om VB hade på sig en viss sorts parfym så kanske en jycke kan sniffa på motsvarande och därefter promenera runt i sandlådan (Väderkvarnshöjden, skjutbanan, Gruvberget vid Liveföreningens läger, Degerberget vid sandtaget och längs med Luleälven, baksidan av Rödbergsfortet, Älvlägret, mitt emot Bodsvedjan, bredvid Åberget norra och vid sjön framför Sävastklinten som exempel på lämpliga sökområden). Kanske Uno har en syrra. :-)
http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/36629016.PDF
Citera
2014-06-10, 19:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nu, när jag har påpekat det, ser du alternativ som ändrar rättsprocessens kurs. Det är bra. Fortsätt så, ut ur tunneln.

Jag undanber mig raljerande jämförelser med Lagro.

Jag påstår aldrig att KJ är oskyldig, eller att det inte kan komma upp bevis på hans skuld som övertygar mig. Där är skillnaden på tunnelseende och vidsynthet.

Vad spelar det för roll hur jag rangordnar alternativen? Det är knappast intressant vad jag tror, det räcker med att jag ser rimliga alternativ till åklagarens påståenden.

Avsikten var inte att jämföra rakt av med Lagros teori, utan att påvisa att ytterst få scenarion av den här typen kan uteslutas. Även det mest bisarra alternativet kanske visar sig vara sant en gång på miljonen. Fynd av mordplats är förvisso ett något mindre osannolikt scenario än "somalisk machetemördare erkänner". Det är inte samma sak som att det är sannolikt. Än mindre är det sannolikt att mordplatsen skulle innehålla spår efter en annan mördare som fritar Kristoffer.

Jag anser inte att det är tunnelseende att tro att två domstolar fattat ett korrekt beslut i ett mål där det inte finns några indikationer på att den dömde INTE skulle vara skyldig. Inte en enda jurist har gått ut och sagt att det var en tveksam dom eller rentav feldömt. Inte ens advokat Olsson. Han lyckades t.o.m. övertala sin klient att inte överklaga hovrättens fällande dom. Vill du kalla det vidsynthet att i det läget tro att Kristoffer precis lika gärna kan vara oskyldig som skyldig, ja då får det stå för dig.

För mig spelar det roll att veta vad personer som deltagit aktivt i en sån här diskussion i ett år har för uppfattning i skuldfrågan, åtminstone vad gäller sannolikheter. Jag försöker alltid vara öppen i alla former av diskussioner (både online och offline) och tydligt redovisa vad jag tycker och varför jag tycker det. Att spela djävulens advokat kan vara ett bra sätt att tillfälligt peka på brister och problem i resonemang. Att ständigt enbart spela djävulens advokat och dessutom enbart åt ett håll är ärligt talat ett sätt att diskutera som jag inte förstår mig på. Och som också får mig att uppleva din attityd som ganska "sneaky". Vad har du att förlora på att ärligen redovisa för dina meddebattörer i tråden hur du har värderat fakta och varför? I princip alla andra långvariga deltagare har ju gjort det.
Citera
2014-06-10, 19:22
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Om ryggsäck, kläder och annat är nedgrävt, exempelvis vid Väderkvarnshöjden, är det då möjligt med hjälp att hitta dessa med hjälp av en specialtränad jycke som kan markera för en specifik parfymsort? Frågan är lite "Thinking out of the Box" och Crazy men ändå.
Parfym har den egenskapen av att sitta kvar på kläder under lång tid. Om VB hade på sig en viss sorts parfym så kanske en jycke kan sniffa på motsvarande och därefter promenera runt i sandlådan (Väderkvarnshöjden, skjutbanan, Gruvberget vid Liveföreningens läger, Degerberget vid sandtaget och längs med Luleälven, baksidan av Rödbergsfortet, Älvlägret, mitt emot Bodsvedjan, bredvid Åberget norra och vid sjön framför Sävastklinten som exempel på lämpliga sökområden). Kanske Uno har en syrra. :-)
http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/36629016.PDF

Det får bli ett privat initiativ i så fall. Fallet är rättsligt avslutat, vi har en lagakraftvunnen dom och den dömde har redan börjat avtjäna sitt tio år långa fängelsestraff. Jag vet inte om offret brukade ha på sig parfym och i så fall vilken. Jag misstänker att föräldrarna inte skulle uppskatta förfrågningar om saken heller.
Citera
2014-06-10, 19:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Avsikten var inte att jämföra rakt av med Lagros teori, utan att påvisa att ytterst få scenarion av den här typen kan uteslutas. Även det mest bisarra alternativet kanske visar sig vara sant en gång på miljonen. Fynd av mordplats är förvisso ett något mindre osannolikt scenario än "somalisk machetemördare erkänner". Det är inte samma sak som att det är sannolikt. Än mindre är det sannolikt att mordplatsen skulle innehålla spår efter en annan mördare som fritar Kristoffer.

Jag anser inte att det är tunnelseende att tro att två domstolar fattat ett korrekt beslut i ett mål där det inte finns några indikationer på att den dömde INTE skulle vara skyldig. Inte en enda jurist har gått ut och sagt att det var en tveksam dom eller rentav feldömt. Inte ens advokat Olsson. Han lyckades t.o.m. övertala sin klient att inte överklaga hovrättens fällande dom. Vill du kalla det vidsynthet att i det läget tro att Kristoffer precis lika gärna kan vara oskyldig som skyldig, ja då får det stå för dig.

För mig spelar det roll att veta vad personer som deltagit aktivt i en sån här diskussion i ett år har för uppfattning i skuldfrågan, åtminstone vad gäller sannolikheter. Jag försöker alltid vara öppen i alla former av diskussioner (både online och offline) och tydligt redovisa vad jag tycker och varför jag tycker det. Att spela djävulens advokat kan vara ett bra sätt att tillfälligt peka på brister och problem i resonemang. Att ständigt enbart spela djävulens advokat och dessutom enbart åt ett håll är ärligt talat ett sätt att diskutera som jag inte förstår mig på. Och som också får mig att uppleva din attityd som ganska "sneaky". Vad har du att förlora på att ärligen redovisa för dina meddebattörer i tråden hur du har värderat fakta och varför? I princip alla andra långvariga deltagare har ju gjort det.
Jodå, här jämför du.
Citat:
Ja en mordplats existerar ju, oavsett var den är belägen. Om det finns några spår kvar på den är en annan sak och att hitta den en tredje. Skulle allt detta mot förmodan ske så ska det ju sen också till att det ska finnas ovedersägliga bevis som pekar ut någon annan. Vilka sådana bevis som skulle kunna finnas har jag svårt att föreställa mig, men det är klart att jag kan inte utesluta det. Jag kan heller inte utesluta att Lagros somaliska machetemördare knallar in på ett poliskontor i Mogadishu i morgon och ber att få erkänna mordet. Däremot kan jag avfärda det som ett ytterst osannolikt scenario.
Mitt scenario är mycket mer sannolikt än Lagros. Det kan räcka med en skilsmässa och husförsäljning för att sanningen ska komma fram.

Att inte se några alternativ är tunnelseende, oavsett hur många som har samma tunnelseende. Man kan anta att advokat Olsson avrådde med tanke på risken för högre påföljd, alltså inte att han har tunnelseende.

Jag kan inte se vad min åsikt i skuldfrågan har för betydelse, och jag är varken djävulens eller någon annans advokat. En försvarare säger aldrig att klienten kan vara skyldig, om hen inte säger det själv.
Citera
2014-06-10, 19:41
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Nej, HD kan besluta att hela processen tas om och det betyder i det att ärendet rullas tillbaka till tingsrätten i Luleå.

Nej. Inte enligt 58 kap rättegångsbalken:
7 § Beviljas resning, skall rätten samtidigt förordna att målet åter skall tas upp vid den domstol, som sist dömt i målet. Om resning beviljas i tvistemål eller i brottmål till den tilltalades förmån och saken är uppenbar, får rätten dock omedelbart ändra domen. Uteblir sökanden, när målet på nytt tas upp vid en förhandling, skall resningen anses förfallen. Om motparten uteblir, får målet ändå avgöras. Kallelserna skall innehålla en upplysning om dessa regler. Vad som sägs i detta stycke gäller inte i fråga om åklagaren. Lag (1988:1451).

Eller om det känns lättare finns det en tråd här på Flashback där saken diskuteras.
(FB) Regler kring Resning

Om du trots detta anser att HD kan återförvisa VB-målet till TR så vore det tacknämliget om du anför något stöd för detta. Tex lagtext eller praxis, för jag har aldrig hört talas om det du pratar om och det vore isåfall intressant att få läsa lite mer om det.
Citera
2014-06-10, 19:57
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Nej. Inte enligt 58 kap rättegångsbalken:
7 § Beviljas resning, skall rätten samtidigt förordna att målet åter skall tas upp vid den domstol, som sist dömt i målet. Om resning beviljas i tvistemål eller i brottmål till den tilltalades förmån och saken är uppenbar, får rätten dock omedelbart ändra domen. Uteblir sökanden, när målet på nytt tas upp vid en förhandling, skall resningen anses förfallen. Om motparten uteblir, får målet ändå avgöras. Kallelserna skall innehålla en upplysning om dessa regler. Vad som sägs i detta stycke gäller inte i fråga om åklagaren. Lag (1988:1451).

Eller om det känns lättare finns det en tråd här på Flashback där saken diskuteras.
(FB) Regler kring Resning

Om du trots detta anser att HD kan återförvisa VB-målet till TR så vore det tacknämliget om du anför något stöd för detta. Tex lagtext eller praxis, för jag har aldrig hört talas om det du pratar om och det vore isåfall intressant att få läsa lite mer om det.

Kommer i skrivande stund inte på något exempel på detta och lagboken finns för tillfället inte inom räckhåll .. Minnet brukar dock sällan svika så jag får väl fundera en stund. Återkommer.
Citera
2014-06-10, 20:03
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Kommer i skrivande stund inte på något exempel på detta och lagboken finns för tillfället inte inom räckhåll .. Minnet brukar dock sällan svika så jag får väl fundera en stund. Återkommer.

Du kanske tänker på att Quickrättegångarna togs om i tingsrätten? Men det berodde ju på att de tidigare domarna vunnit laga kraft där, eftersom ingendera sidan överklagade. Jag tvivlar på att du kan hitta någon specialparagraf som upphäver bestämmelsen i RB.
Citera
2014-06-10, 20:20
Medlem
Citat:
Det får bli ett privat initiativ i så fall. Fallet är rättsligt avslutat, vi har en lagakraftvunnen dom och den dömde har redan börjat avtjäna sitt tio år långa fängelsestraff. Jag vet inte om offret brukade ha på sig parfym och i så fall vilken. Jag misstänker att föräldrarna inte skulle uppskatta förfrågningar om saken heller.
Med all respekt för föräldrarnas integritet, skulle aldrig ställa en sådan fråga, inte genomföra något privat initiativ heller. Såg bara att möjligheten fortfarande finns att finna något nedgrävt under sanden, inte cadaverinelukt men möjligen parfymdoft som kvarligger i kläder under mycket lång tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in