2014-06-07, 10:17
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
Jag tror inte att man kan utesluta Allen pga hans peddoböjelse. Tvärtom så finns det belagt i litteraturen (psykologi) att när en person har ett icke-normalt beteende på ett område så är det mer sannolikt att den individen även går över andra gränser.
T.ex. så är homosexuella kraftigt överrepresenterade bland kannibaler och seriemördare. Pedofiler har ofta (inte alltid) också en homosexuell läggning.

Ett utmärkt verkligt exempel på detta fenomen är vår alldeles egna Ulf Olsson (dubbel eller trippelmördaren från Höör/Hörby). Han hade homosexuella förbindelser, han hade ett barn med en kvinna, han gick till prostituerade kvinnor men han hade också en pedofilläggning och var kapabel att mörda.
Så att Allen hade peddotendenser gör honom, i mitt tycke, inte mindre utan mer intressant som mördare.

Är det inte också belagt i litteraturen, att om en lirare har flera sexuella böjelser, så ökar det sannolikheten att vederbörande begår brott av sexuellt slag? Eller kan det minimera sannolikheten? (Jag vet alltså inte, utan frågar just dig.)

Ulf Olsson är alltså inget utmärkt exempel för dig att använda dig av, om du vill påstå att Zodiac-morden kan vara av sex-karaktär, eftersom vederbörande (Uffe) begick 2 klockrena sexmord.
Citera
2014-06-09, 20:01
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analbastard

Hur som helst så verkar många vara väldigt säkra på just Richard Gaikowski och bevisen som använts är nästan endast bara Napa County operatörens igenkännade av hans röst från Goldcoast inspelningen och liknelsen mellan Gaikowskis bild och en av Zodiac sketchen, men här kommer även en av grejerna som irriterar mig mest med hela Zodiac fallet och det är att endast sketchen som polismannen gav som används, en man som bara just han är säker på skulle vara Zodiac för att han sågs promenerandes i närheten av Paul Stine mordet och att han tydligen hade viss liknelse med Michael Mageau's beskrivning, men inga bevis finns ens på att denna mannen skulle vara Zodiac och ändå är det bara denna sketch som används och sketchen som Bryan Hartnell gav vid Lake Beryessa används inte alls, bara den bilden då Zodiac har en mask på sig, inte den sketchen som dom även gjorde för att beskriva hur han såg ut när han stog vid träden utan masken.

Den "officiella" Zodiac sketchen beskriver honom även som lite smalare, och att självaste Cecilia Ann Shephard beskrev honom som kraftigt överviktig innan hon tuppade av vid Beryessa verkar ingen bry sig om.

Stämmer detta så skulle ju Zodiac kunna fått syn på polisbilen som stannade för att
prata med någon förbipasserande som inte hade någonting med mordet att göra...?
Och på så sätt kunna berätta om händelsen i sitt brev för att håna polisen.

Har väl också nämts att Zodiac tagit upp i breven att om det hade sökt igenom parken närmare så hade de hittat honom?
Senast redigerad av rockandrolla 2014-06-09 kl. 20:28.
Citera
2014-06-09, 22:04
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Är det inte också belagt i litteraturen, att om en lirare har flera sexuella böjelser, så ökar det sannolikheten att vederbörande begår brott av sexuellt slag? Eller kan det minimera sannolikheten? (Jag vet alltså inte, utan frågar just dig.)

Ulf Olsson är alltså inget utmärkt exempel för dig att använda dig av, om du vill påstå att Zodiac-morden kan vara av sex-karaktär, eftersom vederbörande (Uffe) begick 2 klockrena sexmord.
Jo självklart men dessa sexualbrott behöver ej vara våldsbrott/mord. I det avseendet fungerar vi på samma sätt rent generellt oavsett läggning. En mödare kan mörda (oavsett läggning) av andra skäl än sexuella, där skiljer det ej mellan hetero/homo/pedofiler.
Jag tror INTE att Zodiac hade ett sexuellt motiv i sitt mördande, däremot var han sannolikt psykiskt störd och det passar bra in med en avvikande sexuell läggning som den som Allen hade.

(Ulf Olssons båda bekräftade mord var egentligen ej sexuella mord i ordets rätta bemärkelse. Mordet på Helen begicks 4-6 dagar efter sexövergreppet och det var antagligen för att undvika att bli avslöjad, vilket han nästan lyckades med. Mordet på Jannika Ekblad skedde i samband med ett sexköp men den utlösande faktorn till mordet var ej av sexuell art utan för att Jannika var påverkad eller hade med sig droger hem till Olsson vilket Olsson avskydde).
Citera
2014-06-10, 01:13
Medlem
Dr.Damans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla
Stämmer detta så skulle ju Zodiac kunna fått syn på polisbilen som stannade för att
prata med någon förbipasserande som inte hade någonting med mordet att göra...?
Och på så sätt kunna berätta om händelsen i sitt brev för att håna polisen.

Har väl också nämts att Zodiac tagit upp i breven att om det hade sökt igenom parken närmare så hade de hittat honom?

Enligt Zodiac så stannade bilen för att prata med den som gick förbi.. Poliserna själva nekar ju till detta givetvis, eftersom om det nu var Zodiac gjorde de bort sig rejält.

De undersökte honom inte närmare eftersom polisradion tydligen skulle sagt att den misstänkte var en svart man. Poliserna i bilen såg en vit man och brydde sig inte särskilt mycket om honom då. Lite läskigt att veta att om bara rätt beskrivning hade gått ut till polisbilarna hade möjligen Zodiac varit fast nu.
Citera
2014-06-10, 07:28
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Daman
Enligt Zodiac så stannade bilen för att prata med den som gick förbi.. Poliserna själva nekar ju till detta givetvis, eftersom om det nu var Zodiac gjorde de bort sig rejält.

De undersökte honom inte närmare eftersom polisradion tydligen skulle sagt att den misstänkte var en svart man. Poliserna i bilen såg en vit man och brydde sig inte särskilt mycket om honom då. Lite läskigt att veta att om bara rätt beskrivning hade gått ut till polisbilarna hade möjligen Zodiac varit fast nu.

Men om jag har förstått det rätt så gjordes fantombilden efter polisens samt några barns beskrivning och i så fall kan ju den vara helt felaktig?
Vad har jag missat?
Citera
2014-06-10, 12:44
Medlem
Dr.Damans avatar
Citat:
Men om jag har förstått det rätt så gjordes fantombilden efter polisens samt några barns beskrivning och i så fall kan ju den vara helt felaktig?
Vad har jag missat?

Barnen du pratar om är tre ungar, som såg mordet på taxichauffören Paul Stine. De varken hörde eller såg inte själva skottet, men de såg en man som verkade ta något från en död man i en taxi, sopa taxin ren från fingeravtryck och försvinna därifrån.

Jag tror inte den är helt felaktig, barnens beskrivning av den man de såg stämmer hyfsat bra överrens med den man polisen beskriver att han såg.
Senast redigerad av Dr.Daman 2014-06-10 kl. 13:26.
Citera
2014-06-10, 15:53
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Barnen du pratar om är tre ungar, som såg mordet på taxichauffören Paul Stine. De varken hörde eller såg inte själva skottet, men de såg en man som verkade ta något från en död man i en taxi, sopa taxin ren från fingeravtryck och försvinna därifrån.

Jag tror inte den är helt felaktig, barnens beskrivning av den man de såg stämmer hyfsat bra överrens med den man polisen beskriver att han såg.

Nu ska vi sväva iväg lite men i teorin så skulle alltså Zodiac kunnat mörda taxichauffören, tagit skydd inne i parken samtidgit som en annan mindre nogräknad person som bara råkade vara på fel plats vid rätt tidpunkt snubblar över den döde Stine, snor det han kommer över, upptäcker att han fått blod på handskarna (somm var för små för ALA) och lämnar kvar dom i taxi, knatar sen lungt vidare för att möta polisen som frågar om han sett någon svart man smyga om i krokarna och där har vi fantombilden?
Citera
2014-06-10, 16:33
Medlem
Dr.Damans avatar
Citat:
Nu ska vi sväva iväg lite men i teorin så skulle alltså Zodiac kunnat mörda taxichauffören, tagit skydd inne i parken samtidgit som en annan mindre nogräknad person som bara råkade vara på fel plats vid rätt tidpunkt snubblar över den döde Stine, snor det han kommer över, upptäcker att han fått blod på handskarna (somm var för små för ALA) och lämnar kvar dom i taxi, knatar sen lungt vidare för att möta polisen som frågar om han sett någon svart man smyga om i krokarna och där har vi fantombilden?

Läste rapporten igen, och enligt vittnena (ungarna) såg de mannen först när han var inuti taxin och verkade gå igenom en död mans fickor. De såg honom sedan gå ut ur taxin. Jag finner det ytterst osannolikt att det är någon annan än mördaren de såg. Sen kan man ju istället ifrågasätta hur mycket ungarna egentligen såg av mördaren med tanke på att det var mörkt och att de ändå var på andra sidan gatan på övre våningen i ett hus.

Sen om det verkligen var Zodiac poliserna såg eller inte vet nog bara Zodiac själv.
Citera
2014-06-10, 16:45
Medlem
LeonVances avatar
Det ni försöker komma fram till är att zodiac är svart.
Citera
2014-06-10, 21:11
Medlem
rockandrollas avatar
Dp
Senast redigerad av rockandrolla 2014-06-10 kl. 21:21.
Citera
2014-06-10, 21:15
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Läste rapporten igen, och enligt vittnena (ungarna) såg de mannen först när han var inuti taxin och verkade gå igenom en död mans fickor. De såg honom sedan gå ut ur taxin. Jag finner det ytterst osannolikt att det är någon annan än mördaren de såg. Sen kan man ju istället ifrågasätta hur mycket ungarna egentligen såg av mördaren med tanke på att det var mörkt och att de ändå var på andra sidan gatan på övre våningen i ett hus.

Sen om det verkligen var Zodiac poliserna såg eller inte vet nog bara Zodiac själv.

Vilken typ av område var det taxichauffören mördades i? Var det ett nedgånget område med många
missbrukare ser jag det inte som helt otroligt att en nålkåt stackare såg en chans till några extra dollar för att säkra nästs sil...

Är inte speciellt insatt i fallet och påstår egentligen ingenting untan spånar bara.

Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Det ni försöker komma fram till är att zodiac är svart.

Nej det jag vill få klarhet i är på vilka grunder fantombilden tagits fram, samt varför polisen i första hand letade efter en svart man. Svarta är väl väldigt underrepresenterade bland seriemörare?
Senast redigerad av rockandrolla 2014-06-10 kl. 21:22.
Citera
2014-06-10, 23:02
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Att Zodiac var ljushyad och inte neger är väl de flesta som sysslat med fallet ganska överens om. De där tre ungarna som svarade svart när de blev tillfrågade om ras av polisen svarade antagligen på det sätt som de trodde förväntades eller var mest troligt. De såg mördaren inne i en bil, genom ett fönster från en lägenhet på andra sidan gatan dessutom i dåligt ljus. Nej de såg antagligen inget annat än att det var en gubbe inne i bilen och i bästa fall hans ryggtavla när han sedan avlägsnade sig därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in