2014-06-09, 20:58
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Så är det. Ulvskog var sprittandes glad över att Soraya Post ska ingå i den socialdemokratiska EU-gruppen och Ulvskog är ju vänstersossarnas poster girl sedan gammalt. Hon ledde de bisarra nej till EU- och nej till EMU-kampanjerna som vänstersossarna drev parallellt med att resten av partiet drev ja-kampanjer.

Hur ett så massivt parti som S kan ha så svårt att få fram en vettig ledarfigur är obegripligt. Efter ordförande Persson har de försökt med Sahlin, Juholt och Löfven, knappt Åkessonklass på den mediokra samlingen. Det är nästan som att det är jantelagen som avgör vem som ska leda partiet. En svag figur som inte överskuggar någon annan.

Förövrigt så är och kommer även efter detta val Socialdemokraterna vara det största partiet. Att de inte haft majoritet i Sveriges riksdag redan nu beror enbart på att SD stött alliansregeringen. Stefan Lövfen lär ta det som en komplimang att du ogillar honom men det lär knappast nå fram till honom. Däremot så lär du få Stefan L som statsminister tack vare att det är svenska folket som väljer vem de vill ha. I det sammanhanget är din röst en bortkastad röst.
En liten fråga bara : Hur kan du som säger dig var SD:are ha något emot att Ulvskog stödjer ett nej till EU och kalla detta för bissart?
2014-06-09, 21:14
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Förövrigt så är och kommer även efter detta val Socialdemokraterna vara det största partiet. Att de inte haft majoritet i Sveriges riksdag redan nu beror enbart på att SD stött alliansregeringen. Stefan Lövfen lär ta det som en komplimang att du ogillar honom men det lär knappast nå fram till honom. Däremot så lär du få Stefan L som statsminister tack vare att det är svenska folket som väljer vem de vill ha. I det sammanhanget är din röst en bortkastad röst.
En liten fråga bara : Hur kan du som säger dig var SD:are ha något emot att Ulvskog stödjer ett nej till EU och kalla detta för bissart?
Det där är en sanning med modifikation, Alliansen har fler mandat än den rödgröna röran så om SD lägger ned sina röster har de majoritet, det är liksom därför de kallas vågmästare. Nånstans hoppas jag att de blir vågmästare igen med sossarna i regering, ska bli riktigt kul att visa hur SD stödjer sossarna. Jag är t.o.m beredd att satsa en bra slant på att så blir fallet om de får en vågmästarroll.

Lite fakta, Alliansen har 173 mandat och den rödgröna röran 156.
2014-06-09, 21:20
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Sossarna har aldrig varit så här bleka. Det är inte bara Löfven som är helt under isen utan hela sosse ledningen. Löfven säger ingenting och det är uppenbart att han inte räcker till på den här nivån. Detta skapar en katastrof situation som lyfter fram vänster och miljöblocket tyvärr.
Löfven är nog en bra karl. Alla jag träffat som känner honom talar mycket väl om honom, men hans situation är vansklig och hans erfarenhet ringa. Gänget kring honom är inte det mest imponerande heller; dagens ledande socialdemokrater är långt från kompetensen i exempelvis Ingvar Carlssons lag. De tilltänkta koalitionspartnerna skall vi inte tala om.... Ändå finns det inte något allternativ som jag ser det för oss som tycker att regeringen Reinfeldt är på fel väg, men uppenbarligen tänker många vådligt annorlunda än jag. Närmast obegripligt att bisarra partier som MP och F! får så stort stöd!
2014-06-09, 21:50
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Så är det. Ulvskog var sprittandes glad över att Soraya Post ska ingå i den socialdemokratiska EU-gruppen och Ulvskog är ju vänstersossarnas poster girl sedan gammalt. Hon ledde de bisarra nej till EU- och nej till EMU-kampanjerna som vänstersossarna drev parallellt med att resten av partiet drev ja-kampanjer.

Hur ett så massivt parti som S kan ha så svårt att få fram en vettig ledarfigur är obegripligt. Efter ordförande Persson har de försökt med Sahlin, Juholt och Löfven, knappt Åkessonklass på den mediokra samlingen. Det är nästan som att det är jantelagen som avgör vem som ska leda partiet. En svag figur som inte överskuggar någon annan.

Flashbacks Smygmoderater med Ärkesmygmoderaten CrispyKreem bildar kö för att i desperation försöka att hålla kvar Imam Reinfeldts Allahians vid makten. Många sura miner ser vi.

Det är bara att beskåda detta dråpliga skådespel och inse att SDs opinionssiffror kan komma att dräneras ordentligt när 1900-talets dogmatiska MUF-hjärntvätt sätter in vid valurnan. Blir det månne en stödröst på Centern (fri invandring, månggifte, slopad skolplikt, ect), eller du håller dig till bidragsmassinvandringspartiet, SD-hatarna, och islamisterna i Moderaterna?
2014-06-09, 22:15
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Knepigt det här med opinionsundersökningar... De redovisas dåligt och resultaten spretar. Man får intryck av de inte är särskilt duktiga. Är det så här illa i de flesta länder? Jag följde opinionsundersökningarna något inför valet till den tyska förbundsdagen förra året. De gav ett mycket mer precist och enhetligt intryck. Kolla här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_polling_for_the_German_federal_election,_2 013

Sverige är iofs ett väldigt bisarrt land och jag tror att opinionsinstituten till och från myglar för att tidningarna ska kunna få rubriker, för att de är partiska och för att de tror att de kan manipulera folk utifrån sina mätningar. Man ska ju komma ihåg att de ansvariga på instituten själva ofta är politiskt aktiva och att det finns starka band mellan instituten och de tidningar och kanaler som beställer mätningarna. Svensk media har å sin sida starkare band till våra politiska partier (minus sd) än vad som är hälsosamt. Mitt intryck är att det inte riktigt är så illa ställt i andra länder.

Dagens Yougovmätning är exempel på hur egna åsikter påverkar. Till skillnad hos alla andra institut så ökar moderaterna med 2,6% samtidigt som SD minskar med ungefär lika mycket och slutsatsen som dras är att det beror på SD:s tiggerikampanj. (Nåt man basunerar ut i jättebokstäver på löpsedeln) Men vi har ju redan facit. SD ökade kraftigt i det verkliga valet, samtidigt som andra mätningar redan visat att mer än varannan svensk är för ett förbud för tiggeri. SD har naturligtvis inte backat pga kampanjen. Och är det nån som tror att sd:are nu lämnar partiet för moderaterna när andra mätningar visar att moderaterna befinner sig i fritt fall? Två mätningar de senaste dagarna har visat på det motsatta förhållandet. Och visst verkade Metro lite väl glada och visst kändes det som att rubriken redan var satt?
Senast redigerad av fernebo 2014-06-09 kl. 22:35.
2014-06-09, 22:27
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Sverige är iofs ett väldigt bisarrt land och jag tror att opinionsinstituten till och från myglar för att tidningarna ska kunna få rubriker, för att de är partiska och för att de tror att de kan manipulera folk utifrån sina mätningar. Man ska ju komma ihåg att de ansvariga på instituten själva ofta är politiskt aktiva och att det finns starka band mellan instituten och de tidningar och kanaler som beställer mätningarna. Svensk media har å sin sida starkare band till våra politiska partier (minus sd) än vad som är hälsosamt. Mitt intryck är att det inte riktigt är så illa ställt i andra länder.

Jag vet inte om det gläder dig eller gör dig ledsen men SCB är bland statistiker i Europa erkänt som en av de bästa bedömarna av vart vinden blåser.
2014-06-09, 22:30
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Jag vet inte om det gläder dig eller gör dig ledsen men SCB är bland statistiker i Europa erkänt som en av de bästa bedömarna av vart vinden blåser.

Ja SCB myglar säkert inte av de skäl som jag nämnde, men de var riktigt urusla på att bedöma vart vinden blåste inför förra valet.
2014-06-09, 22:46
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja SCB myglar säkert inte av de skäl som jag nämnde, men de var riktigt urusla på att bedöma vart vinden blåste inför förra valet.
Ja. SCB gjorde sin sista undersökning inför valet 2010 i maj. Av alla majmätningar som opinstituten gjorde så låg SCB:s längst bort från slutresultatet. Åtminstone om man jämför siffrorna för blocken.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsm%C3%A4tningar_inf%C3%B6r_riksdagsvalet_i_ Sverige_2010
Senast redigerad av Madagascar 2014-06-09 kl. 22:58.
2014-06-10, 00:24
Medlem
Citat:
Jag är inte EU-motståndare. Om man måste stödja allt som ett parti står för så kan du väl berätta det för Ulvskog, hon är ju trots allt företrädare för partiet och borde ha lite högre krav på sig än väljarna... men tydligen var det okej att vara mot EU inom ett EU-vänligt parti, så jag tar mig rätten att vara en relativt EU-vänlig SD-väljare.

Hade det inte varit för invandringspolitiken, Miljöpartiet och Vänsterpartiet hade jag t o m kunnat vara en S-väljare, även fast jag föredrar M. Jag ser M, S och SD som tre pizzerior i kvarteret. M har de bästa, S har de näst bästa och SD gör halvtaskiga pizzor, men så länge M och S stoppar arsenik och cyanid (invandringspolitiken) i sina pizzor är det bara SD:s pizzor man vågar äta. Hellre besviken på maten än död.
2014-06-10, 00:55
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ja. SCB gjorde sin sista undersökning inför valet 2010 i maj. Av alla majmätningar som opinstituten gjorde så låg SCB:s längst bort från slutresultatet. Åtminstone om man jämför siffrorna för blocken.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsm%C3%A4tningar_inf%C3%B6r_riksdagsvalet_i_ Sverige_2010

SCB;s rykte är oförtjänt. Bara för att de har ett stort underlag är de inte bäst, snare ett av de sämre. Kanske funderar de i sin självgodhet aldrig över svarsviljan för de olika partierna eller deras egna metoder.
2014-06-10, 01:01
Medlem
fernebos avatar
Citat:

Intressant att se att Mp överskattades mer än SD underskattades. Mp låg på samma nivå och i vissa fall tom högre i mätningarna inför valet 2010 än de gör nu och ändå slutade de på bara 7,3%.

Det är ju iofs alltid svårt att veta om det är mätfel eller om vissa partier tappade och andra ökade i slutspurten. De tydligaste felen är ju dock överskattningen av Mp och underskattningen av SD. Det anmärkningsvärda är väl att man bara fortsätter att underskatta SD trots att man borde ha lärt sig vid det här laget.. Men å andra sidan är det ju rätt talande att man konsekvent överskattar det parti som flest journalister gillar och underskattar det som flest avskyr.
Senast redigerad av fernebo 2014-06-10 kl. 01:11.
2014-06-10, 02:41
Medlem
Hur hållbar är KD:s uppsving under en EU-valrörelse där nära hälften, 48,92 procent, kryssade Lars Adaktusson? Det är en extremt hög siffra där över 100 000 KD-väljare kryssade Adaktusson. Tvåan Ebba Busch fick bara 5 procent.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in