2014-09-14, 17:59
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Metros ValU antyder usla resultat för både S och M. De båda maktpartierna riskerar båda att göra fiasko; S kan göra det sämsta valet sedan den allmänna rösträttens införande, och M riskerar att förlora 1/3 av sina väljare från förra valet. 30% är litet av en magisk gräns, och om båda partierna hamnar under, så har vi ett mycket intressant parlamentariskt läge. Dagen är inte slut än, utan den ser ut att arta sig riktigt spännande.
M gör den stora förlusten, men det är ovanligt att de får över 23% - det har bara hänt två gånger de senaste 30 åren (de senaste 2006 och 2010).

Det lustiga är att Reinfeldt har goda förtroendesiffror, bättre än Löfven i de flesta mätningar, men förlorar ändå många röster. Många jämför med Norge i senaste valet. Där var Stoltenberg poulär, ekonomin var god, men ändå förlorade han valet. Väljarna har mycket svårt för att välja en statsminister tre gånger i rad. I Sverige har det faktiskt inte hänt sedan Tage Erlander.
2014-09-14, 18:00
Medlem
lakritcs avatar
Bara 1500 har svarat. 4500 skulle delta. Skulle nog vänta med att säga något tills 19.30.
2014-09-14, 18:07
Medlem
Romeuss avatar
Vi får se om detta räcker för en vågmästartitel.
2014-09-14, 18:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Metro/Yougov 1600

http://www.metro.se/nyheter/forsta-prognosen-sa-ligger-partierna-till/EVHnin!lsveddr374966/

Moderaterna,20.6
Centerpartiet,7.1
Folkpartiet,6.4
Kristdemokraterna,5.2

Alliansen 39,3

Miljöpartiet,8.7
Socialdemokraterna,29.6
Vänsterpartiet,6.6
Sverigedemokraterna,10.4
Feministiskt initiativ,3.7

S+V+MP=44.9 (Största blocket)
S+V+MP+SD=55.3 (Majoritet med SD som stöder det största blocket)

Övriga,1.8
Det är ju bara 1575 som deltagit i undersökningen. Det måste ju anses vara jättefå för att vara en "exit poll". Den här kan nog slå lika fel som en vanlig opundersökning. Dvs flera partier kan ligga 1-2 procentenheter fel.

I VALU som kommer kl 20 har de fått 12 000 svar.
2014-09-14, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lokasye
- "I dag kom beskedet att Sverigedemokraterna portar Expressen från sin valvaka.
Det här är mycket förvånande, eftersom Sverigedemokraterna i sina medierelationer tidigare försökt framställa sig som ett seriöst riksdagsparti och åtminstone ibland svarat på kritiska frågor. Nu gör man inte längre bara skillnad på befolkningsgrupper, utan också på oberoende nyhetsmedier. Det är naturligtvis beklagligt, sa Expressens chefredaktör Thomas Mattsson då."

Bara jag som tycker att det låter som ironi?

Humor pa hog niva!

"oberoende media" lol

"Ex"pressen jamstalls nu alltmer med "News of the World"

Vi vet hur det gick for den "skitblaskan". Nedlagd, journalister atalade och kastade i fangelse!

Matsson skall snart atalas for fortal. Jim Olsson kommer att fa ett fett skadestand. Jag hoppas man ar djarva nog att ge Matsson ett kannbart fangelsestraff! Hoppas kan man ju.
2014-09-14, 18:44
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Metro/Yougov 1600

http://www.metro.se/nyheter/forsta-prognosen-sa-ligger-partierna-till/EVHnin!lsveddr374966/

Moderaterna,20.6
Centerpartiet,7.1
Folkpartiet,6.4
Kristdemokraterna,5.2

Alliansen 39,3

Miljöpartiet,8.7
Socialdemokraterna,29.6
Vänsterpartiet,6.6
Sverigedemokraterna,10.4
Feministiskt initiativ,3.7

S+V+MP=44.9 (Största blocket)
S+V+MP+SD=55.3 (Majoritet med SD som stöder det största blocket)

Övriga,1.8
Vad var det jag sa? Fortsatt stor majoritet för regeringen + SD. Reinfeldt kvar som statsminister. Katastrof för Svetsarjäveln!!!
2014-09-14, 18:44
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Om denna undersökning stämmer kan sossarna göra sitt sämsta val på 100 år, deras lägsta siffra är 28.5% och inträffade 1911.

Mao en riktig katastrof.

Även om det skulle stämma, vilket jag inte tror, så är inte minskningen särskilt dramatisk. Däremot så hörde jag en snart före detta statsminister i Almedalen som pratade om vi 30% partier i somras. Hur många % får de?
2014-09-14, 18:45
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Vad var det jag sa? Fortsatt stor majoritet för regeringen + SD. Reinfeldt kvar som statsminister. Katastrof för Svetsarjäveln!!!
Du ett ögonblick har du glömt nu vad Reinfeldt sagt???
HAN AVGÅR SOM STATSMINISTER OM RÖDGÖRNA ÄR STÖRRE SOM BLOCK!!!!!
SD är utanför alliansen vad jag vet iaf!
Tänk till lite innan du bubblar ut ngt dyl!
2014-09-14, 18:46
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Även om det skulle stämma, vilket jag inte tror, så är inte minskningen särskilt dramatisk. Däremot så hörde jag en snart före detta statsminister i Almedalen som pratade om vi 30% partier i somras. Hur många % får de?
Jasså höll Persson tal i Almedalen? Varför fattar du inte att ni såssar åkt på generalstryk och att Reinfeldt nu inleder sin tredje mandatperiod!
2014-09-14, 18:47
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Du ett ögonblick har du glömt nu vad Reinfeldt sagt???
HAN AVGÅR SOM STATSMINISTER OM RÖDGÖRNA ÄR STÖRRE SOM BLOCK!!!!!
SD är utanför alliansen vad jag vet iaf!
Tänk till lite innan du bubblar ut ngt dyl!
Snick snack. Även om det skulle bli en avgång, så kan S vetsaren aldrig bilda majoritet och i slutändan så blir det alliansen - med eller utan MP. Utala dig inte om saker du inte förstår!!
2014-09-14, 18:48
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Snick snack. Även om det skulle bli en avgång, så kan S vetsaren aldrig bilda majoritet och i slutändan så blir det alliansen - med eller utan MP. Utala dig inte om saker du inte förstår!!
Snälla någon lyssna och kom ut ur Moderatadimman nu!
Lyssna nu på vad din partiledare säger istället för dina egna fantasier!
2014-09-14, 18:49
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Vad är det som inte skulle stämma?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in