2014-06-06, 14:08
Medlem
IndiaPaleAles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
En hundring för en stor flaska må tyckas vara "dyrt", men jag brukar tänka på hur många gånger man "tvingats" köpa 40 cl 5%-ig pisslager i plastmugg för en femtiolapp utan att knota.
Drick och njut! Bra öl är inte dyr, den bara kostar lite mer!
Exakt, fattar inte hur folk resonerar. Snålar på mat och dryck?!
Många verkar tycka att 20-30 kr för en öl är dyrt.
Citera
2014-06-06, 15:06
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndiaPaleAle
Exakt, fattar inte hur folk resonerar. Snålar på mat och dryck?!
Många verkar tycka att 20-30 kr för en öl är dyrt.
nu ska du får höra en grej, sätt dig ner och håll fast i stolen.
folk ÄR idioter. folk kan stå och hålla i en flaska på bolaget och tycka att 19kr är hutlösa pengar.
idioten tar dock gladeligen och beställer en "stor stark" på krogen för 50-70 spänn. gärna mera.
Citera
2014-06-06, 16:09
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
nu ska du får höra en grej, sätt dig ner och håll fast i stolen.
folk ÄR idioter. folk kan stå och hålla i en flaska på bolaget och tycka att 19kr är hutlösa pengar.
idioten tar dock gladeligen och beställer en "stor stark" på krogen för 50-70 spänn. gärna mera.
Och då är det säkerligen samma sorts öl som byfånen tyckte var dyr på bolaget...
Citera
2014-06-06, 21:25
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Och då är det säkerligen samma sorts öl som byfånen tyckte var dyr på bolaget...

Snarare så att den ölen de betalar runt 70:- på krogen för är betydligt sämre än den som kostar 19:- på bolaget. Vanlig skitöl kostar en dryg tia för 50cl på bolaget, och det är den ölen de köper för 70:-. Men ändå tycker de att 19:- är alldeles för mycket för en öl av betydligt bättre kvalitet.
Citera
2014-06-07, 02:58
Medlem
Mr.Nutts avatar
Jag tror ölguden ser och älskar mig trots allt! Igår (eller ja, i förrgår) när jag knatade in på mitt lokala systembolag för att hämta upp min senaste beställning stod det ett knippe Pannepot på hyllan och såg vilsna ut, så nu kommer även jag få smaka på den För övrigt verkar den ha dykt upp i relativt stora mängder i butiker som inte hade en enda tidigare i veckan, så om någon annan missade den den andra men ändå skulle vilja ha ett par flaskor kan det löna sig att kolla en gång till om den finns någonstans i närheten.

Annars har fokus legat på alkoholsvagare öl de senaste dagarna och jag har betat av Dugges Bärliner, Mikkeller Drink in the Sun och Brooklyn 1/2 Ale.
Bärlinern tyckte jag var riktigt jävla bra, fin tydlig hallonsmak men med en trevlig veteölsmak i bakgrunden och kanske det man beskriver som laktos? Den här hoppas jag det bryggs mer av!
Drink in the Sun var även den ruskigt bra med en beska som nästan liknade en IPA lite, tyvärr var kroppen kanske lite väl tunn men i öl med 0,3% vol. kan jag tåla det. Skönt att ha ett bra alternativ till Nanny State!
Brooklyn 1/2 Ale har jag lite svårt att bestämma mig för vad jag tyckte om. Först kändes den nästan lite smaklös, alldeles för hårt kolsyrad och relativt smaklös förutom en rätt skum smak som kanske kan vara Srorachi Ace? (jag kan inte minnas att jag druckit speciellt många öl humlade med den förut så därav frågetecknet) Med en bit mat till, och när den mest aggressiva kolsyran lugnat ner sig lite, blev den däremot riktigt trevlig och förvånansvärt mycket humletoner dök upp. Det här är definitivt en folköl jag kommer dricka mer av även om den inte var i närheten av lika bra som Bärlinern eller Mikkellers alkoholfria.
Senast redigerad av Mr.Nutt 2014-06-07 kl. 03:02.
Citera
2014-06-07, 08:51
Medlem
Skugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
En hundring för en stor flaska må tyckas vara "dyrt", men jag brukar tänka på hur många gånger man "tvingats" köpa 40 cl 5%-ig pisslager i plastmugg för en femtiolapp utan att knota.
Drick och njut! Bra öl är inte dyr, den bara kostar lite mer!

Jag tror inte min poäng gick fram riktigt.

Jag betalar mer än gärna en hundring för en sådan flaska, men det ändrar inte det faktum att man lägger en del pengar på öl och det blir väldigt påtagligt när man som t.ex. denna månad, köper ett gäng Fatamorgana plus massa annat på Systembolagets släpp.

Dricka ska jag göra, och njuta desto mer. Idag blir det nog att korka upp något från CBC-trippen, kanske en Port Brewing Anniversary Ale.
Citera
2014-06-07, 11:10
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skugge
Jag tror inte min poäng gick fram riktigt.

Jag betalar mer än gärna en hundring för en sådan flaska, men det ändrar inte det faktum att man lägger en del pengar på öl och det blir väldigt påtagligt när man som t.ex. denna månad, köper ett gäng Fatamorgana plus massa annat på Systembolagets släpp.

Dricka ska jag göra, och njuta desto mer. Idag blir det nog att korka upp något från CBC-trippen, kanske en Port Brewing Anniversary Ale.
Jodå, din poäng gick fram. Jag ville egentligen bara peppa dig och andra med att tänka på hur jävla många, dyra skitöl man köpt utan att klaga.
Visst sliter det lite i den snåle när man plockar fram en öl för 80-100 spänn, men då brukar jag tänka på vad jag hade fått för samma hundring på stadshotellet.
Citera
2014-06-07, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag vet inte om de är rädda för att få en stämpel av folk att de släpper öl som smakar skumt eller nått. Jag vet att t.ex. Slottskällan inte vill ta ut svängarna för att de måste kunna sälja sin öl, och uppenbarligen resonerar de flesta så. Sen släpper de in flygande bryggare som Mohawk som ibland gör lite mer komplicerade grejer, men de vågar inte släppa något riktigt kul under eget namn. Hoppas att det snart kan komma något bryggeri som nästan enbart gör riktigt spännande öl. Annars får man väl snart se till att starta ett sådant själv!

Gör så!
Citera
2014-06-08, 03:00
Medlem
Kuittsas avatar
Drack just en Westmalle Trappist Tripel. Den var väldigt god. Den hade en distinkt men balanserad beska som inte framträdde för mycket. Helt klart en balanserad öl, trots en hög alkoholhalt.
Senast redigerad av Kuittsa 2014-06-08 kl. 03:09.
Citera
2014-06-08, 22:06
Medlem
Mr.Nutts avatar
Hällde i mig en Languitas Sucks! från senaste släppet igår och den var fortfarande riktigt trevlig, inte det bästa jag har druckit men fortfarande inte alls dålig. Vacker gyllengul/-brun färg och riktigt krämigt och bra skum, fina toner av ananas, tropisk frukt och aprikos i både smak och doft och bra långlivad beska. Humlen var kanske lite väl trött vid det här laget men det märktes egentligen främst på de fruktigare och blommigare smakernas längd, de var fortfarande där men kanske inte så länge som jag skulle velat. Jag tyckte det var spännande att fundera lite på vad det bruna sockret som varit inblandat egentligen lämna för prägel på ölen också. Jag är inte helt sker på om det var placebo, men jag tyckte nästan att det fanns en tydligare och betydligt mjukare underliggande sötma än vanligt. Å andra sidan kan det ju lika gärna bero på maltbasen och att vissa humlesorter gör sig mer påminda n andra när ölen är såpass gammal. Har någon annan kanske några tankar runt det?
Trevlig var den i alla fall och ikväll blir det nog en storfot.
Citera
2014-06-09, 01:43
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Trevlig var den i alla fall och ikväll blir det nog en storfot.
Det blev som sagt en Bigfoot ikväll och jag är imponerad! Rejäl beska med mestadels grapefrukt i smaken men även lite mer citrus, alkohol i doften men knappt någon alls i smaken. Den här ölen bär verkligen upp sin volymprocent riktigt bra. När jag drack den blev jag dessutom riktigt nyfiken på vad som händer med den under lagring. I dagsläget tog beskan verkligen över det mesta av intrycket så jag undrar verkligen vad som händer när humlen mattas av? Om det finns flaskor kvar när jag har tillräckligt med pengar för att kunna köpa öl bara för att lagra igen ska jag definitivt se till att stoppa undan ett par flaskor.
Citera
2014-06-09, 07:54
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Det blev som sagt en Bigfoot ikväll och jag är imponerad! Rejäl beska med mestadels grapefrukt i smaken men även lite mer citrus, alkohol i doften men knappt någon alls i smaken. Den här ölen bär verkligen upp sin volymprocent riktigt bra. När jag drack den blev jag dessutom riktigt nyfiken på vad som händer med den under lagring. I dagsläget tog beskan verkligen över det mesta av intrycket så jag undrar verkligen vad som händer när humlen mattas av? Om det finns flaskor kvar när jag har tillräckligt med pengar för att kunna köpa öl bara för att lagra igen ska jag definitivt se till att stoppa undan ett par flaskor.
Den blir bara battre med aren. Fy fan va bra ol det ar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in