2014-06-08, 17:44
  #6757
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Så det är denna grupp som tittar på Vetenskapens värld, Go Kväll, Svenska hemliga rum, Games of Thrones, Homeland och Uutiset m.m? Nämn en grupp som inte är representerad hos SVT.
I och med att etermedia snart kommer att dö - även i digital tappning och kabel-tv börjar försvinna till förmån för internetburen tv, så kommer svt.se bara bli en webbplats bland miljontals andra på nätet. Teknikskiften går inte att stoppa så detta är bara en fråga om tid. Jag gissar på inom 10 år. Det kommer då att bli synnerligen svårt att försvara en årlig budget på 7 miljarder kronor för en webbsajt (i dagens penningvärde).
Citera
2014-06-08, 17:47
  #6758
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
...Kalle Ankas jul har 3-4 miljoner tittare...TV-avgiften gäller även för PC, smartphones och tablets (om internetuppkoppling finns)...

PK-eliten har censurerat Kalle Anka så jag har avsagt mig denna tradition. Folkpartisterna och de andra extremisterna kan få titta själva till dess att de blir helt lyriska.

Propaganda-apparaten har vetat åt vartåt det barkar och med sina vänner i den äckliga riksdagens sammansättning lyckats driva genom en utvidgning av vilka apparater som TV-licensen omfattar. Men det finns ju gudskelov vägar runt det. Man ljuger som den bättre människa jämfört med dem som man är.
Citera
2014-06-08, 18:20
  #6759
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Unga människor är framtiden och de ser helt enkelt inte på skit som SVT alltså kommer det att försvinna i framtiden eftersom de inte kommer att ha ett behov av det.

Såsom du framställer det verkar det som att samhället och marknaden planeras utefter vad unga tycker. Så är det inte. Unga är en liten obetydlig minoritet. Säger inte detta för att verka nedlåtande utan för att hävda fakta. Medelålders och äldre är en stabilare grupp, fler i antal, är inte lika känslig för trender, konsumerar mer, kan själva påverka fler och på flera plan e.t.c. Bland annat så har infrastruktur, politik, upprättande av köpcentra, media och en stor del av nöjesindustrin rättat sig efter dessa grupper. Orsaken till att förändringarna inte går fortare beror just på att medelålders och äldre inte ändrar sina vanor så snabbt. Däremot utnyttjas unga som testare, vilket inte betyder att man sedan iscensätter det nya för just dem.
Citera
2014-06-08, 18:30
  #6760
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano


TV-avgiften gäller även för PC, smartphones och tablets (om internetuppkoppling finns).

Nja, HD har väl inte kommit med sitt svar på den frågan ännu, vad jag vet.
Citera
2014-06-08, 18:39
  #6761
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Såsom du framställer det verkar det som att samhället och marknaden planeras utefter vad unga tycker. Så är det inte. Unga är en liten obetydlig minoritet. Säger inte detta för att verka nedlåtande utan för att hävda fakta. Medelålders och äldre är en stabilare grupp, fler i antal, är inte lika känslig för trender, konsumerar mer, kan själva påverka fler och på flera plan e.t.c. Bland annat så har infrastruktur, politik, upprättande av köpcentra, media och en stor del av nöjesindustrin rättat sig efter dessa grupper. Orsaken till att förändringarna inte går fortare beror just på att medelålders och äldre inte ändrar sina vanor så snabbt. Däremot utnyttjas unga som testare, vilket inte betyder att man sedan iscensätter det nya för just dem.
Du har rätt men min poäng är att SVT inte kommer finnas kvar i framtiden eftersom dagens unga konsumerar helt enkelt inte SVT på samma sätt som tidigare generationer har gjort, vilket betyder att när dagens unga börjar nå medelåldern så kommer de fråga sig varför in i helvete de ska betala för SVT.
Citera
2014-06-08, 20:19
  #6762
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag tittar på sinnesslö sport på TV men inte hemma hos mig för jag har kastat ut helvetet till maskin.

Min världsbild hämtar jag ingen längre från SVT och jag hoppas att bolaget går under. "I allmänhetens tjänst" befinner sig inte SVT. Det vore ett skämt att påstå det. Kritisk granskning om vart Sverige är på väg efter två finanskriser, EU-medlemsskap och massinvandring hade varit på sin plats men om detta har jag inget sett. Var är den kritiska analysen och varningarna? Någon som sett sådant?

SVT kan dra åt helvete.
Titta på Uppdrag granskning, Dokument inifrån, Dokument utifrån och Dox.
Där finns rätt mycket sevärt för den som är samhällsintresserad.

Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan
I och med att etermedia snart kommer att dö - även i digital tappning och kabel-tv börjar försvinna till förmån för internetburen tv, så kommer svt.se bara bli en webbplats bland miljontals andra på nätet. Teknikskiften går inte att stoppa så detta är bara en fråga om tid. Jag gissar på inom 10 år. Det kommer då att bli synnerligen svårt att försvara en årlig budget på 7 miljarder kronor för en webbsajt (i dagens penningvärde).
SVT kommer finnas kvar men kanske inte i sin nuvarande form. Det kommer alltid finnas behov av seriös nyhets/samhälls-rapportering. Tror knappast politikerna vill avveckla Public Service. Finns det ens något riksdagsparti som driver en sådan linje? Nää, det är nog snarare så att SVT kommer stärka sin position under rådande tidningskris.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
PK-eliten har censurerat Kalle Anka så jag har avsagt mig denna tradition. Folkpartisterna och de andra extremisterna kan få titta själva till dess att de blir helt lyriska.

Propaganda-apparaten har vetat åt vartåt det barkar och med sina vänner i den äckliga riksdagens sammansättning lyckats driva genom en utvidgning av vilka apparater som TV-licensen omfattar. Men det finns ju gudskelov vägar runt det. Man ljuger som den bättre människa jämfört med dem som man är.
I så fall utgörs PK-eliten av Disney.
http://www.svt.se/kultur/film/disney-censurerar-i-kalle-ankas-jul

Citat:
Ursprungligen postat av hogwild
Nja, HD har väl inte kommit med sitt svar på den frågan ännu, vad jag vet.
Läs
Utrustning som t ex en dator eller surfplatta med internetuppkoppling är nu en tv-mottagare i juridisk mening och därmed avgiftspliktig. Sådan utrustning blev avgiftspliktig i och med att tv-sändningar blev tillgängliga på webben.
http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Lagar-och-regler/Avgiftsplikt-for-t-ex-datorer-och-surfplattor/

Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Du har rätt men min poäng är att SVT inte kommer finnas kvar i framtiden eftersom dagens unga konsumerar helt enkelt inte SVT på samma sätt som tidigare generationer har gjort, vilket betyder att när dagens unga börjar nå medelåldern så kommer de fråga sig varför in i helvete de ska betala för SVT.
Det handlar om 2000 kr per hushåll och år för public service i radio och tv. Tror nog att folk är villiga att betala för det. Det är inte mycket om du jämför med vad folk betalar i bistånd osv.
__________________
Senast redigerad av Kaymano 2014-06-08 kl. 20:50.
Citera
2014-06-09, 03:03
  #6763
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Låter som du gillar TV4

Brukar du höra röster eller se saker som ingen annan ser, hur kom du fram till att jag gillar TV4?
Jag tycker att TV4 är klart sämre än SVT, med andra ord en urusel kanal.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
...

Min världsbild hämtar jag ingen längre från SVT och jag hoppas att bolaget går under. "I allmänhetens tjänst" befinner sig inte SVT. Det vore ett skämt att påstå det. Kritisk granskning om vart Sverige är på väg efter två finanskriser, EU-medlemsskap och massinvandring hade varit på sin plats men om detta har jag inget sett. Var är den kritiska analysen och varningarna? Någon som sett sådant?

SVT kan dra åt helvete.

Instämmer
Citera
2014-06-09, 04:11
  #6764
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Läs
Utrustning som t ex en dator eller surfplatta med internetuppkoppling är nu en tv-mottagare i juridisk mening och därmed avgiftspliktig. Sådan utrustning blev avgiftspliktig i och med att tv-sändningar blev tillgängliga på webben.
http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Lagar-och-regler/Avgiftsplikt-for-t-ex-datorer-och-surfplattor/

Sista ordet är väl inte sagt i den där historien än? Vill minnas att jag läste rätt nyligen att ärendet just nu behandlas i någon högre instans.
Citera
2014-06-09, 09:15
  #6765
Medlem
DAGGER[X]s avatar
[IMG]https://static.flashback.org/img/editor/separator.gif[/IMG]Provar ett mer rättvisande namn på tråden
/Mod
Citera
2014-06-09, 09:51
  #6766
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano

Läs
Utrustning som t ex en dator eller surfplatta med internetuppkoppling är nu en tv-mottagare i juridisk mening och därmed avgiftspliktig. Sådan utrustning blev avgiftspliktig i och med att tv-sändningar blev tillgängliga på webben.
http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Lagar-och-regler/Avgiftsplikt-for-t-ex-datorer-och-surfplattor/.

Vilket är överklagat, men att begära att du vet det är ingen idé.
Citera
2014-06-09, 09:57
  #6767
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
[IMG]https://static.flashback.org/img/editor/separator.gif[/IMG]Provar ett mer rättvisande namn på tråden
/Mod

Det var på tiden. Den påtvingade licens-TV:n håller på att ramla ihop, och vem bryr sig om alla b-och c-kanaler som finns i utbuden? Dom som hade på talradion hela dagar dog bort för 20 år sen.
Citera
2014-06-09, 10:04
  #6768
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Sista ordet är väl inte sagt i den där historien än? Vill minnas att jag läste rätt nyligen att ärendet just nu behandlas i någon högre instans.
Japp, stämmer bra. Det är högsta förvaltningsdomstolen som just nu prövar detta ärende.

Rimligen borde ett beslut komma vilken dag som helst, det här målet har behandlats ganska länge nu.

Man kan kanske anta att det är ett svårt beslut eftersom det drar ut på tiden. Kanske positivt i någon mening eftersom de inte verkar svälja propagandan från SVT rakt av...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in