2014-06-07, 19:24
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Skön variant! Noterar dock att han säger Forza Italia i slutet, borde det inte vara lite halvpolitisk att säga så med tanke på att det var namnet på Berlusconis parti, eller kan åtminstone uppfattas som det? Antar att Forza Azzurri borde vara mer "PK"? Kanske inget som någon tänker på där nere i och för sig.

Nej, det är inget konstigt. Orden betyder ju fortfarande rätt & slätt "Heja Italien" i alla sammanhang utom just i italienska politiken. Att partiet har ett luddigt & skruvat namn har inte förändrat språket som med Mussolinis titel "Duce", ett ord som sällan används för "ledare".

Oftast nyttjas det engelska ordet "leader" för ledare. Ordet för chef är annars snarare "dirigente" eller "capo". Duce låter jävligt knäppt har jag förstått eftersom det ju förknippas med en titel snarare än ett vanligt ord.

Silvio Berlusconi är förvisso sannolikt Italiens mest kände person men så stor inverkan har han knappast. Forza betyder "heja" helt enkelt. Eller "styrka, kraft" om det används som substantiv.
Citera
2014-06-07, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Frågan är vart Conti skulle ta vägen. Inga av de större lär visa något intresse och känslan av att det kan bli en Lodi-situation om han går till något "jämnbördigt" lag är överhängande och namnet lär nog inte locka några kinesiska eller amerikanska klubbar heller.

Gillar annars Brunos pöjk och det hade varit så mycket vackrare om han hade fått några fina år i Roma.

Du har absolut en poäng. Därför kan det vara lätt för klubben att ”utpressa” en bandiera till att acceptera låg lön. Något som åtminstone Roma och Cagliari normalt inte gör.

Och även jag kan se tjusningen i att Bruno och Daniele skulle bli två generationers bandiere i Roma. Men tycker att det föll ut väl ändå.

Och Cagliari har en tight trupp där il Capitano spelar en jävligt viktig roll. Ligger i lagets natur. Ett exempel är när ex lagkamraten Nainggolan gratulerar Pinilla till hans mål i vänskapsmatchen:

https://twitter.com/pinigol51/status/474641456788152322

Vafan, nästan erotiskt.
Citera
2014-06-07, 20:41
Medlem
Stivalis avatar
Citat:

....
Vi får helt enkelt hoppas på samma utväxling i Amazonas för Abate och De Sciglio.

Samtidigt hävdar Stivali att Italien inte kommer slås ut pga dåliga ytterbackar, vilket jag till viss del kan hålla med om. Men om man vänder på det är det tydligt hur pass mycket bättre ett lag kan bli om det har kompetenta ytterbackar som kan sköta både offensiven och defensiven på ett adekvat sätt. Italien 2006 är ett exempel på just det.

Nu hade jag inte räknat med att man skulle förlita sig på De Sciglio. Men okej, nu är han ju uttagen så då förutsätter jag väl att man kallt räknar med att han löser uppgiften.

I slutändan är det ändå de offensiva stjärnorna som blir det avgörande utfallet för hur det här går. Man är ute på jävligt hal is om man förutsätter att man är så totalt överlägsna de flesta andra lag & istället börjar oroa sig för om den & den ytterbacken håller måttet.

Kollar lite i VM-guiderna. Costa Rica verkar köra Júnior Diaz som vänsterback. Ordinarie i Feyenoord. 30 år & 60 landskamper. Om han kanske ligger högre upp i plan så kommer istället Roy Miller vara VB. Ordinarie i New York Red Bull. 29 år & 47 landskamper. Som högerback har man Cristian Gamboa. Ordinarie i norska Rosenborg. 24 år & 24 landskamper.

Visst, Italien kanske inte är så mycket vassare än Costa Rica på de här positionerna just. Men är Costa Rica dåliga då? Det stora skillnaden mellan lagen är ju deras offensiva slagstyrka & högsta nivå. Det är det som gör att Italien rankas bland de bästa & Costa Rica bland de sämsta. Då vill det till att man visar det också på planen. Italien förlitar sig på folk som skjuter med fyrverkerier inomhus osv. Den typen av karaktärer. Det lämnar ju en del frågetecken. Sätter dom fyr på spelarhotellet? osv

Expressen-panelen fick frågan: "Kan Levantes målvakt Keylor Navas hålla tätt mot storlagen?" (Costa Ricas målvakt alltså).

Birro: "Inte om storlagen går för fullt"
Wilbacher: "Nej, de kan han inte"

Det känns alltså som att vissa räknar in sina hästar redan innan de kommit in i stallet här. Vi har ju sett den här typen av lag så många gånger i VM förr. Dom här smånationerna från Centralamerika & Karibien är inget man snyter sig i & kastar väck hur som helst. Sverige har stött på Costa Rica & Trinidad Tobago. Gått in i väggen bägge gångerna. Italien hade Nya Zeeland senast.

Dom stora stjärnorna måste gå fram & avgöra.

De andra två i panelen (Jonas Esbjörnsson & Johanna Reimers) var mera nyanserade & betonade att han faktiskt är en av La Ligas främsta målvakter.

Även om jag är tveksam som fan till De Sciglio (Abate vet vi ju åtminstone var vi har) så handlar oron främst om huruvida de här som ska hålla världsklass verkligen håller världsklass & inte i själva verket visar sig hålla ungefär samma nivå som Costa Ricas spelare.
Citera
2014-06-07, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Imorgon, lördag, gör Südtirol och Pro Vercelli upp om en plats till Serie B. Och kanske mer intressant spelar även Frosinone mot Lecce. Blev 1-1 i Lecce.
...
Det blev Pro Vercelli och Frosinone som spelar i Serie B nästa säsong. I Frosinone slutade det med bråk och kaos...
Citera
2014-06-08, 15:42
Medlem
Stivalis avatar
Hade egentligen tänkt köra en mäktig VM-uppladdning i tråden med klipp från gamla matcher & andra roligheter där VM-lagen betas igenom, allt med Italien-anknytning. Nu hade jag så jävla mycket annat så det rann ut i sanden, men det är såklart inte kört för det. Jag kör igång nu istället. Pulsen på fotboll är ju skyhög så nostalgi är säkert eftertraktat även under turneringens gång. Antar att en del kommer kolla i den här tråden också & inte bara i VM-forumet.

Så vi kör igång hårt med Kroatien till att börja med. Italiens grannar. Ännu mer hetlevrade. Ännu mer bandit-attityd. Ännu mer fuck off-stil. Som Italien fast totalt jävla urspårat. Satt precis & förstrött bläddrade i en skvallertidning (Hänt Extra). Kändisar svarade på vilket som är favoritresmålet. Totalt jävla ointressant. Ändå kan man såklart inte låta bli att läsa. Marcus Birro & Ernst Kirchsteiger svarade Italien. Jesper Blomqvist svarade Kroatien & halvön Istrien där ju Italien & Balkan vävs samman.

Jag hade från början tänkt stapla upp fasta punkter i min VM-uppladdning, men det blir för ambitiöst så vi bara kör på. Alla som har lust är såklart mer än välkomna att haka på & bidra med i princip vad som helst.
Citera
2014-06-08, 16:12
Medlem
Stivalis avatar
Vi börjar med ett klipp från Kroatiens fiaskomatch mot Ecuador 2002. Man hade guldläge att slå ut Italien. Ecuador var rökta efter två förluster. Mexiko ledde gruppen efter två segrar. Det har ju snackats i tråden om hur viktigt det är med motivation & att matchen betyder något. Ecuador vägrade ge upp här även om det såg kört ut. Kroatien gick in i väggen. Man gick på pumpen.

Italien hackade som fan. Förlusten i den omdiskuterade matchen mot Kroatien slog hårt. Mexiko var oerhört skickliga. Med målskillnad fanns ju en liten chans kvar för Ecuador & liten risk för Mexiko att åka. Därför möttes Italien & Kroatien av stentufft motstånd i sista matchen. När Del Piero kvitterade i slutet mot Mexiko lyste fortfarande paniken i ögonen på Italien. För 1-1 skulle ju inte räcka. Men det gjorde det. Kroatien förlorade med 0-1 mot Ecuador.

I klippet ser vi Milan Rapaic, en spelare som var helt fantastisk under sin tid i Perugia. Oerhört sevärd. Gillade att styra & ställa & dribbla & greja. Passade perfekt in som kreatör i ett defensivt Perugia. Vi ser även Alen Boksic som var suverän i Lazio & sänkte bla Trelleborg.

Men Edison Mendez avgör för Ecuador. Han är faktiskt med i årets VM också. Har numera 109 landskamper & en sejour i PSV Eindhoven bakom sig. Gillar hur han tar Agustin Delgados nick på halvvolley. I Expressens guide står det att detta var Ecuadors första VM-mål någonsin men enligt Wiki gjorde ju Delgado mål mot Mexiko. Får kolla upp det.

Jänkekommentatorer med allt vad det innebär med bred dialekt & töntig bakgrundsmusik.

(1.12 min långt) Ecuador-Kroatien VM 2002
http://www.youtube.com/watch?v=W5DclbC7x6I
Citera
2014-06-08, 17:22
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Det blev Pro Vercelli och Frosinone som spelar i Serie B nästa säsong. I Frosinone slutade det med bråk och kaos...

Kul med Pro Vercelli. Riktigt klassiskt lag som jag skrev några rader om i tidigare "Allt om Calcio!"-tråden:
Citat:
Något annat jag förundrats över under min julläsning är hur lätt man egentligen glömmer bort historiska klubbar som kanske inte är att räkna med längre. Som för en anonym tillvaro långt ner i seriesystemet och som kanske aldrig mer kommer återses bland dom bästa. Men som ändå inte ska glömmas bort då de på ett eller annat sätt oftast haft en betydande roll för det som idag är den moderna fotbollen.

En sådan klubb är fan klassiska Pro Vercelli. Skulle någon kunna peka ut Vercelli på en karta? Det är inte lätt direkt och speciellt inte om man har noll koll på fotbollslaget.

Hur som helst så grundades klubben 1892, således är man alltså en av de första klubbarna i Italien att bildas. Före en massa storheter som idag vinner titlar och spelar inför fullsatta läktare. Att Pro Vercelli bildades var, precis som för Genoa, mycket tack vare engelsmännen som kom i deras fartyg till Italien och dess textilfabriker. Det var ju så det var på den tiden.

Pro Vercelli har blivit mästare sju gånger (1908, 1909, 1910–11, 1911–12, 1912–13, 1920–21, 1921–22) och det var i början av 1900-talet som man dominerade för att sedan - efter att ha sålt Silvio Piola - aldrig mer återhämta sig. Man man ska fan komma ihåg att Italien spelade i vita tröjor i sin första landskamp, detta som en hyllning till det då dominerande Pro Vercelli.

Klubben spelade visserligen i Serie B förra säsongen men åkte ur direkt. Annars har man för det mesta spelat ännu längre ned i seriesystemet och så sent om 2010 "återuppstod" man efter att ha gått i konkurs då man inte längre kunde betala spelarnas löner.

Klubben fick ändå en fin start och är en av klubbarna som var först i Italien. Det tycker jag verkligen inte att man får glömma bort och det är en historia väl värd att läsa lite om. Speciellt om man som jag även håller koll på dom mindre klubbarna och deras resor i de lägre ligorna i Calcio.

Inte lika kul med Frosinone... Hade hellre sett Lecce i Serie B av den enkla anledningen att södra italien behöver fler representanter högre upp i seriesystemet. Därav hoppas jag även på Bari ikväll mot Latina.

*

Även Gli Azzurri spelar träningsmatch ikväll mot Fluminense.

Reservbetonad startelva och Prandelli har redan sagt att det inte kommer att se bra ut i kvällens match, men att det inte heller är huvudsyftet.

Perin; Abate, Paletta, Ranocchia, Darmian; Aquilani, Thiago Motta, Parolo; Cerci, Immobile, Insigne.

Kan vara kul att kolla ändå, just pga att elvan är reservbetonad.
Citera
2014-06-08, 17:34
Medlem
Stivalis avatar
Vi kör jänkekommentatorer igen. Italien-Kroatien 2002. Käftsmäll 1 för Italien i detta VM.

Christian Vieri ger Italien ledningen men blir felaktigt avvinkad för offside. Senare gör han ett till som godkänns. Denna gång på nick. Cristiano Doni från Atalanta var riktigt bra vid denna tid. Löpte mycket & slog mycket inlägg. En spelare jag älskade. En playmaker som tog sig an kämpandet också, höll sig inte bara till det kreativa utan körde på åt alla håll & kanter. Möjligen att Candreva är dagens Doni.

Trapattoni gillade Doni skarpt. Det var bara under denna tid som Doni spelade i landslaget, 2001-02. Vid 28-29 års ålder. Jag tycker det är helt jävla rätt att ta med någon äldre spelare som är viktig för ett sämre lag. Någon som verkligen presterar & är ett ursäkert kort. Garanti på leverans. Snacket om att "bygga för framtiden" är så jävla överdrivet. Med Mattia De Sciglio tex är lite känslan att uttagningen handlar delvis om att han är ung i en storklubb. Kolla på äldre spelare som är fundament i sämre lag istället, säger jag.

Hur som helst. Robert Jarni, tung scudetto med Juventus 1995, slår ett inlägg där Ivica Olic dyker upp som han ofta gjorde. Gubben i lådan. 1-1.

Milan Rapaic! Så jävla skön lirare! En favorit hos mig. 2-1 Kroatien.

Francesco Totti med frispark i stolpen på slutet.

Sedan kommer ett rörigt mål på slutet också. Som blir bortdömt. Minns inte för vad. Offside? Hands? Fasthållning? Linjedomaren vinkar. Men nog är det korrekt. Inzaghi tar såklart äran för det. Kan kvitta vem som var sist på bollen.

Italien hängde på repen pga denna förlusten. Men uträknade Ecuador blev som en vandring genom Anderna för Kroatien.

Jag gillar grejen med Kroatiens rutiga tröjor, men visst ser den här versionen plottrig & rörig ut. Knappast deras snyggaste ställ genom åren. Ser faktiskt riktigt jävla illa ut. Lika bra att de åkte ut med de bedrövliga tröjorna. Ser ut som flera lager i en & samma tröja.

(3 min långt) Italien-Kroatien VM 2002
http://www.youtube.com/watch?v=aH7Rlb6RQjI
Citera
2014-06-08, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.

Inte lika kul med Frosinone... Hade hellre sett Lecce i Serie B av den enkla anledningen att södra italien behöver fler representanter högre upp i seriesystemet. Därav hoppas jag även på Bari ikväll mot Latina.
Håller helt med angående Bari. En klassisk klubb som jag anser hör hemma i Serie A. I och med att jag är förhållandesvis ung förknippar jag mest Bari med Antonio Cassano, de svenskar som spelat i klubben och även senare det häftiga mittbacksparet Ranocchia och Bonucci.

Men kollar man på andra sidan "slutspelsträdet" finns Cesena och Modena. Ett Modena som med Babacar högst upp förvånat mig den här säsongen. Lyfte just Babacar som en spelare jag trodde skulle ta nästa steg för några säsonger sedan.. tror knappt det blev något inhopp för Viola alls den säsongen. Nu verkar han dock ha hittat siktet och kommer sannolikt spela Serie A-fotboll nästa säsong, på ett eller annat sätt.

Av de två lagen håller jag dock Cesena som en personlig favorit. Säsongen 2010-2011 fick jag verkligen upp ögonen för laget. Minns speciellt matchen mot Milan, som ju också var Ibras debutmatch för de rödsvarta. Allt var upplagt för att Ibra, Ronaldinho och Pato skulle köra över nykomlingen, vem trodde något annat? Men med hjälp av publikens konstanta påhejande och skrik på den oerhört kompakta Stadio Dino Manuzzi vinner Cesena mirakulöst med 2-0. Giaccherini och Bogdani ( ) målskyttar. Dessutom med en missad straff från Ibra, som efter matchen blev totalsågad i media. Vi minns dock hur det gick sen...

Så för mig är drömscenariot Bari mot Cesena i en final om den sista Serie A-platsen. Det hade varit den optimala uppladdningen inför stundande VM.
Citera
2014-06-08, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
Kul med Pro Vercelli. Riktigt klassiskt lag som jag skrev några rader om i tidigare "Allt om Calcio!"-tråden:

...
Lysande om Pro Vercelli!

Och jag håller med angående Lecce.

Matchen mellan Frosinone och Lecce, (avgjordes under förlängningen där Lecce fick två man utvisade):
https://www.youtube.com/watch?v=WG56JABeW7I

Scenerna efter matchen (starka känslor + en supporter ligger i koma):
https://www.youtube.com/watch?v=E-kEB_4PHDY

Kl 18:00 är det Bari mot Latina. Stor match. Forza Bari!

PS
Kan dock bli aningen svårt att kombinera med grillningen...
Senast redigerad av Brille68 2014-06-08 kl. 17:46. Anledning: mina matvanor. :)
Citera
2014-06-08, 19:31
Medlem
Stivalis avatar
Jag maler vidare med Kroatien. Vi ska nu titta på Alen Boksic i Lazio. Ett bittert klipp för Foggia. Zdenek Zeman hade gjort stor succé med Foggia & bla tagit laget till två 9:e platser i Serie A. 1994/95 satsade han högre & tog över Lazio. Även tränare vill ju såklart göra karriär. Det blev succé i Lazio som nådde en 2:a plats med tuffe Boksic som nyckelspelare då han bildade en hyperfarlig trident med Pierluigi Casiraghi & Giuseppe Signori på topp.

Zemans gamla lag Foggia blir här krossade med 7-1 & Boksic sätter en tripletta. Lazios placering var deras bästa sedan scudetton 1974 medan Foggia åkte ur Serie A. Zeman regerade & man spöade faktiskt Fiorentina (med Rui Costa & Batistuta) med 8-2 samma säsong.

Vid ställningen 0-0 får Foggia en spelare utvisad. Det ruffas i en duell med Boksic där bägge får gult kort, vilket Foggia-spelaren redan hade. Med tanke på slutresultatet kan nog ändå inte situationen ses som sådär jätteavgörande. Det stod dock 0-0 i halvtid. Sedan körde väl Zeman för fulla segel i andra halvlek.

Boksic var urstark i boxen & gör de två första målen. Paolo Mandelli reducerar dock för Foggia.

Sedan rinner det på. Signori, Casiraghi, Signori, Boksic & Diego Fuser. 7-1.

Man var överjävliga när det funkade så här väl. Antar dock att Foggia var förlorade redan på förhand då det ju var Zeman som byggt upp laget. Lazio hade Di Matteo-Winter-Fuser som stark trio på mitten & så då tridenten på topp.

En ung Alessandro Nesta syns också. Är väl 18 år då.

Lazio-Foggia 94/95 (4.28 min)
http://www.youtube.com/watch?v=bJjkTiT8a4A
Citera
2014-06-08, 19:58
Medlem
Underbara förutsättningar. Vackert väder och minst 50.000 på läktaren (min uppskattning).

Bari dominerade inledningen som sig bör. Många fina inlägg men ingen riktig killer inne i straffområdet. Så följdriktigt tog Latina ledningen. Bari har ett hyfsat spel, men ingen riktig spets. Samtidigt har Latina ett bra försvar och var vassa framåt.

På slutet gick båda lagen på knäna. Publiken hade piskat upp ett tempo som Latina i synnerhet inte riktigt klarade av. Med ca 25 minuter kvar kvitterade Bari då man äntligen kom rätt på ett inlägg. Ca 15 minuter senare tryckte Bari in ledningsmålet då bollen studsade omkring i straffområdet. I slutminuten dunkade Latinas Ristovski in en kvittering. Stenhårt!

En vacker kväll i Bari. Men Latina har såklart bäst utgångsläge.

Håller med om i princip allt som Pellebelle resonerar kring. Vill också gärna se Bari möta Cesena i finalen. Kanske är Bariinte helt redo för Serie A? Publiken är det definitivt, men spelarna? Men en bra mercato kan såklart ordna det…

Och på tal om VM, och inte minst öppningsmatchen mellan Italien och England. Så var det i Bari som de senast möttes i VM. Bronsmatchen 1990. Notti Magiche…
Citat:

Så för mig är drömscenariot Bari mot Cesena i en final om den sista Serie A-platsen. Det hade varit den optimala uppladdningen inför stundande VM.

Det blir inte uppvärmning utan ett skönt avbrott. Det avgörs inte förrän 18:e juni.

Om ca en halvtimme (20:30) spelar Modena mot Cesena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in