Citat:
Ursprungligen postat av
Pellebelle
....
Vi får helt enkelt hoppas på samma utväxling i Amazonas för Abate och De Sciglio.
Samtidigt hävdar
Stivali att Italien inte kommer slås ut pga dåliga ytterbackar, vilket jag till viss del kan hålla med om. Men om man vänder på det är det tydligt hur pass mycket bättre ett lag kan bli om det har kompetenta ytterbackar som kan sköta både offensiven och defensiven på ett adekvat sätt. Italien 2006 är ett exempel på just det.
Nu hade jag inte räknat med att man skulle förlita sig på De Sciglio. Men okej, nu är han ju uttagen så då förutsätter jag väl att man kallt räknar med att han löser uppgiften.
I slutändan är det ändå de offensiva stjärnorna som blir det avgörande utfallet för hur det här går. Man är ute på jävligt hal is om man förutsätter att man är så totalt överlägsna de flesta andra lag & istället börjar oroa sig för om den & den ytterbacken håller måttet.
Kollar lite i VM-guiderna. Costa Rica verkar köra Júnior Diaz som vänsterback. Ordinarie i Feyenoord. 30 år & 60 landskamper. Om han kanske ligger högre upp i plan så kommer istället Roy Miller vara VB. Ordinarie i New York Red Bull. 29 år & 47 landskamper. Som högerback har man Cristian Gamboa. Ordinarie i norska Rosenborg. 24 år & 24 landskamper.
Visst, Italien kanske inte är så mycket vassare än Costa Rica på de här positionerna just. Men är Costa Rica dåliga då? Det stora skillnaden mellan lagen är ju deras offensiva slagstyrka & högsta nivå. Det är det som gör att Italien rankas bland de bästa & Costa Rica bland de sämsta. Då vill det till att man visar det också på planen. Italien förlitar sig på folk som skjuter med fyrverkerier inomhus osv. Den typen av karaktärer. Det lämnar ju en del frågetecken. Sätter dom fyr på spelarhotellet? osv
Expressen-panelen fick frågan: "Kan Levantes målvakt Keylor Navas hålla tätt mot storlagen?" (Costa Ricas målvakt alltså).
Birro: "Inte om storlagen går för fullt"
Wilbacher: "Nej, de kan han inte"
Det känns alltså som att vissa räknar in sina hästar redan innan de kommit in i stallet här. Vi har ju sett den här typen av lag så många gånger i VM förr. Dom här smånationerna från Centralamerika & Karibien är inget man snyter sig i & kastar väck hur som helst. Sverige har stött på Costa Rica & Trinidad Tobago. Gått in i väggen bägge gångerna. Italien hade Nya Zeeland senast.
Dom stora stjärnorna måste gå fram & avgöra.
De andra två i panelen (Jonas Esbjörnsson & Johanna Reimers) var mera nyanserade & betonade att han faktiskt är en av La Ligas främsta målvakter.
Även om jag är tveksam som fan till De Sciglio (Abate vet vi ju åtminstone var vi har) så handlar oron främst om huruvida de här som ska hålla världsklass verkligen håller världsklass & inte i själva verket visar sig hålla ungefär samma nivå som Costa Ricas spelare.