2014-06-07, 00:33
Medlem
Den gode motvall gav mig en länk till århundradets match.

https://www.youtube.com/watch?v=UUGTLnFaRfs

Europas två i särklass mest framgångsrika landslag. Klassiska lag. Facchetti, Mazzola, Riva, Beckenbauer, Müller osv in absurdum. Vafan kolla in laguppställningarna:

Underbar match. För er med ADHD så kan ni spola fram till förlängningen då matchen fullständigt exploderar. Vilket inte är ovanligt då dessa båda lag möts. Själv minns jag gärna semifinalen 2006, som jag anser var den turneringens bästa match. Lippi vågade och vann. Slutförde matchen med en 4-2-4 uppställning. Med Totti, Del Piero, Iaquinta och Gilardino på plan. Allt avgörs under de sista skälvande minuterna.

Hela matchen (inkl lite för och eftersnack):
https://www.youtube.com/watch?v=xbJZwiFUDgM
Citera
2014-06-07, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Europas två i särklass mest framgångsrika landslag. Klassiska lag. Facchetti, Mazzola, Riva, Beckenbauer, Müller osv in absurdum. Vafan kolla in laguppställningarna:

Underbar match. För er med ADHD så kan ni spola fram till förlängningen då matchen fullständigt exploderar. Vilket inte är ovanligt då dessa båda lag möts. Själv minns jag gärna semifinalen 2006, som jag anser var den turneringens bästa match. Lippi vågade och vann. Slutförde matchen med en 4-2-4 uppställning. Med Totti, Del Piero, Iaquinta och Gilardino på plan. Allt avgörs under de sista skälvande minuterna.

Hela matchen (inkl lite för och eftersnack):
https://www.youtube.com/watch?v=xbJZwiFUDgM
Åh, jag minns verkligen den matchen. Givetvis visste jag inte vem Fabio Grosso var när turneringen började, men vilket mästerskap sen. Under hela världsmästerskapet var jag på konfirmationsläger där det gavs väldigt begränsade möjligheter att se några fotbollsmatcher mer än Sveriges. Jag ville så klart se allt och gjorde vad jag kunde för det, utan några större resultat. Men, som en skänk från ovan, blev jag sjuk, vattkoppor för att vara exakt. Givetvis kunde jag inte vara kvar på lägret utan det var raka vägen hem till soffan och VM. Kanske stannade jag hemma några dagar mer än jag behövde, men att jag blev sjuk var ju ett tecken från Gud. Givetvis var jag tvungen att ta fördel av situationen. VM hade räddats!

När man annars ser startuppställningen för Italien i den matchen blir man minst sagt imponerad:
Buffon
Zambrotta-Cannavaro-Matrix-Grosso
Camoranesi-Gattuso-Pirlo-Perrotta
Totti-Toni

Jämför ytterbackarna i Italien idag med vad som fanns att tillgå 2006. Nästan som natt och dag. Även om kanske Grosso kunde ses som ett lite osäkert kort på förhand var han i slutändan en av Italiens absolut bästa spelare i hela turneringen. Vi får helt enkelt hoppas på samma utväxling i Amazonas för Abate och De Sciglio.

Samtidigt hävdar Stivali att Italien inte kommer slås ut pga dåliga ytterbackar, vilket jag till viss del kan hålla med om. Men om man vänder på det är det tydligt hur pass mycket bättre ett lag kan bli om det har kompetenta ytterbackar som kan sköta både offensiven och defensiven på ett adekvat sätt. Italien 2006 är ett exempel på just det.
Citera
2014-06-07, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Åh, jag minns verkligen den matchen. Givetvis visste jag inte vem Fabio Grosso var när turneringen började, men vilket mästerskap sen. Under hela världsmästerskapet var jag på konfirmationsläger där det gavs väldigt begränsade möjligheter att se några fotbollsmatcher mer än Sveriges. Jag ville så klart se allt och gjorde vad jag kunde för det, utan några större resultat. Men, som en skänk från ovan, blev jag sjuk, vattkoppor för att vara exakt. Givetvis kunde jag inte vara kvar på lägret utan det var raka vägen hem till soffan och VM. Kanske stannade jag hemma några dagar mer än jag behövde, men att jag blev sjuk var ju ett tecken från Gud. Givetvis var jag tvungen att ta fördel av situationen. VM hade räddats!

När man annars ser startuppställningen för Italien i den matchen blir man minst sagt imponerad:
Buffon
Zambrotta-Cannavaro-Matrix-Grosso
Camoranesi-Gattuso-Pirlo-Perrotta
Totti-Toni

Jämför ytterbackarna i Italien idag med vad som fanns att tillgå 2006. Nästan som natt och dag. Även om kanske Grosso kunde ses som ett lite osäkert kort på förhand var han i slutändan en av Italiens absolut bästa spelare i hela turneringen. Vi får helt enkelt hoppas på samma utväxling i Amazonas för Abate och De Sciglio.

Samtidigt hävdar Stivali att Italien inte kommer slås ut pga dåliga ytterbackar, vilket jag till viss del kan hålla med om. Men om man vänder på det är det tydligt hur pass mycket bättre ett lag kan bli om det har kompetenta ytterbackar som kan sköta både offensiven och defensiven på ett adekvat sätt. Italien 2006 är ett exempel på just det.

Du har naturligtvis rätt.

Men samtidigt blev Nesta, som ju var Italiens bästa back, skadad. Och Maldini hade likt Totti numera valt att koncentrera sig på klubblaget.

Nesta & Maldini vann t ex CL året efter.

Att Materazzi och Grosso var så lyckosamma var absolut inte givet på förhand. Vilket ger hopp inför årets VM.
Citera
2014-06-07, 01:29
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:

Underbar match. För er med ADHD så kan ni spola fram till förlängningen då matchen fullständigt exploderar.

Fantastiskt uselt agerande vid Italiens självmål.
Citera
2014-06-07, 03:26
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Marcus Birro i Expressens VM-guide om Chile: "Nästan hela laget spelar i Serie A så jag har full koll på dem".

Vilken fullständig jävla dåre. Vidal, Isla, Carmona, Pinilla och Edu Vargas utlånad är alltså nästan hela laget. 5 av 23 spelare.

Marcus Birro är urtypen av en slentrianfotbollssupporter. Hans kunskap är exakt det som står i rubrikerna på fotbollssiterna. Jag lägger ingen värdering i det, vuxna människor har oftast inte tid att vara kalenderbitare när det gäller fotboll. Men då ska man inte heller utge sig för att vara fotbollsexpert och man ska framförallt inte kasta ur sig utlåtanden i förhoppning att ingen orka syna en.

Stolle.
Citera
2014-06-07, 10:17
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Dock har jag aldrig hört Birro kalla sig själv expert så din kritik faller lite på det.
Citera
2014-06-07, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Fantastiskt uselt agerande vid Italiens självmål.

Uselt. Och borde varit psykologiskt knäckande. Tyskland kvitterar i 90:e minuten och sedan detta direkt i inledningen av förlängningen.

Stackars Albertosi.

Men han var ju van.

Precis innan VM hade Cagliari erövrat lo Scudetto. Naturligtvis med Albertosi i målet. Och med i VM-truppen var lagkamraten Comunardo Niccolai.

Så då Valcareggi villa byta in en fräsch försvarare kunde han inte välja den nu skadade Niccolai. Utan det blev istället Fabrizio Poletti. Och mycket riktigt. Tre minuter senare så gör han i princip ett självmål. Knäckande.

Säsongen efter köpte Cagliari honom. Och då hade alltså Albertosi både Niccolai och Poletti i sitt lag.
Citera
2014-06-07, 14:26
Medlem
paddyspubs avatar
När ändå VM väntar runt hörnet vill jag dela med mig utav alternativ italiensk nationalsång som gjorts för landslaget. Här snackar vi stolthet och en stor omgång pondus.

https://www.youtube.com/watch?v=Ns6MXxcRPMY

Om man nu skulle glömma av vilka som kom med i den italienska truppen...
Citera
2014-06-07, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paddyspub
När ändå VM väntar runt hörnet vill jag dela med mig utav alternativ italiensk nationalsång som gjorts för landslaget. Här snackar vi stolthet och en stor omgång pondus.

https://www.youtube.com/watch?v=Ns6MXxcRPMY

Om man nu skulle glömma av vilka som kom med i den italienska truppen...
Skön variant! Noterar dock att han säger Forza Italia i slutet, borde det inte vara lite halvpolitisk att säga så med tanke på att det var namnet på Berlusconis parti, eller kan åtminstone uppfattas som det? Antar att Forza Azzurri borde vara mer "PK"? Kanske inget som någon tänker på där nere i och för sig.
Citera
2014-06-07, 17:03
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Marcus Birro i Expressens VM-guide om Chile: "Nästan hela laget spelar i Serie A så jag har full koll på dem".

Vilken fullständig jävla dåre. Vidal, Isla, Carmona, Pinilla och Edu Vargas utlånad är alltså nästan hela laget. 5 av 23 spelare.

Marcus Birro är urtypen av en slentrianfotbollssupporter. Hans kunskap är exakt det som står i rubrikerna på fotbollssiterna. Jag lägger ingen värdering i det, vuxna människor har oftast inte tid att vara kalenderbitare när det gäller fotboll. Men då ska man inte heller utge sig för att vara fotbollsexpert och man ska framförallt inte kasta ur sig utlåtanden i förhoppning att ingen orka syna en.

Stolle.

Det där han han sagt flera gånger tidigare, har hört honom säga det åtminstone två gånger i Calciomania. Och det är förstås inget annat än ett pinsamt dåligt uttalande. Tycker Birro borde rannsaka sig själv och inse att han borde lägga ned helt och hållet med att skriva. Tycker uppriktigt sagt han är en riktigt dålig skribent. Däremot kan jag gilla att höra honom i radio och TV, hoppas han håller sig till det i framtiden.

De Sciglio har förresten uttalat sig negativt om Seedorf och hans tid som styrande i Milan.

De Sciglio säger bland annat:
"Perhaps Seedorf could have listened more to us players in order to find a meeting point between the two parties."

"The things that we didn't agree with Seedorf upon? It was both on-pitch and off-pitch issues."

"What Inzaghi will bring to the team? Enthusiasm, his willpower and new play style ideas."

Det är ännu inte officiellt, men i och med De Sciglios uttalanden kan vi nog ta det som klart att Inzaghi blir Milans nye tränare.

Man har redan hämtat in Alex som kommer från en stark säsong i PSG, Jeremy Menéz skall vara så gott som klar och Inzaghi skall vilja hämta hem Paloschi. Man kan tycka vad man vill om Berlusconis och Gallianis floskler, men jag tror att det här kan bli bra. Oavsett om Milan bara är en skugga av sitt forna jag bland alla dessa Lidlvärvningar så är det verkligen inte illa pinkat att få loss både Alex och Jeremy Menéz gratis. Dessutom sägs man vara överens med Valencia om övergånssumman för. Adel Rami; 4 miljoner EUR. Även optionen på Andrea Poli kommer utnyttjas ut.

Tänkbar uppställning med spelare som är tillgängliga:

Abbiati
Abate-Alex-Rami-De Sciglio
Montolivo-De Jong
Menéz-Kaká-El Shaarawy
Balotelli

(räknar Menéz som klar)

Nu tror jag förvisso att De Jong kommer att lämna i och hans kritiska uttalanden mot Milanledningen, dessutom finns det en risk att även Balotelli säljs. Men på pappret ser det ju faktiskt inte helt illa ut. Skulle nog främst satsa på en vass trequartista samt en ersättare till De Jong. Kanske kan Galliani byta bort Abate mot Pastore? PSG har ju länge visat intresse för ytterbacken samtidigt som Pastore drömmer om att få bära Milantröjan.
Citera
2014-06-07, 18:19
Medlem
Angående Cagliari lär Giulinis första agerande som president ha varit att prata med Conti för att bekräfta hans ställning, och Zeman ryktas kunna vara aktuell som tränare.

http://www.gazzetta.it/Calciomercato/07-06-2014/cagliari-idea-zeman-giulini-riparte-conti-piacciono-andreolli-botta-80859296675.shtml

Mycket skitsnack och rykten såklart, men om inte detta kan locka tillbaka zach till tråden så vet jag fan inte vad som krävs!
Citera
2014-06-07, 18:45
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Angående Cagliari lär Giulinis första agerande som president ha varit att prata med Conti för att bekräfta hans ställning,

Frågan är vart Conti skulle ta vägen. Inga av de större lär visa något intresse och känslan av att det kan bli en Lodi-situation om han går till något "jämnbördigt" lag är överhängande och namnet lär nog inte locka några kinesiska eller amerikanska klubbar heller.

Gillar annars Brunos pöjk och det hade varit så mycket vackrare om han hade fått några fina år i Roma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in