2014-06-08, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BandidosMCSweden
Du br veta vilket fack du var med i. Ring dom p mndag och frga. Sen skriver du in dig p AF om du har rtt till a-kassa.

Jo tack det vet jag, handelsfacket var jag medlem i.
Men de e de jag tnkte p, jag uppfyller alla kritiker frutom att jag inte r inskriven p AF, pga jag har deltidsjobb nu.
Men eftersom man mste skriva in sig, s vi sger att dom godknner mig fr A kassan, d r det nda jag behver r att skriva in mig p AF s ska det sen va OK!?!
Citera
2014-06-08, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osten89
Vad grundar ni att de kommer uppdagas p?

Det r inte s att frskringskassan inte r medvetna om att jag jobbar samtidigt som jag fr pengar.

Har redan deklarerat frra ret d jag ocks gjort shr utan ngn konsekvens, fick tillbaka 20 k p skatten

Jag frklara ocks fr frskringskassan nr jag ringde dem att detta kommer innebra att jag kan f 30.000 kr i ln och ven f bidrag.

Och de svarade att s mycket vl kan va fallet men som reglerna r reglerade just nu s kan man gra shr utan konsekvenser tills dess att man fr ett fast jobb

Men hallo!!
Aktivitetsstd r vl till fr de som inte kan f annat arbete! Om du jobbar 90% borde du ju kunna f ut aktivitetsstd fr 10%..
Citera
2014-06-08, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Han blir BARA terbetalningsskyldig om han micklat med A-Kassan. Aktivitetsstd r en annan sak och d r det okej. Jag rekommenderar alla att kolla upp med respektive myndighet vad som gller. Mnga hr har inte en aning om vad de snackar om nr de svara p frgor utan svarar ngot de tror eller tycker och tar det fr sant utan att knna till fakta!

Kommer att tipsa frskringskassan om detta! Rufflar Sverige och satans bidragsfuskare
Citera
2014-06-08, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phirefly
Som tidigare nmnts kommer du definitivt bli terbetalningskyldig; frskringskassan r stenhrda.
Har sjlv blivit terbetalningskyldig gentemot frskringskassan efter att de gjort felaktiga utbetalningar.

Ska du blsa ngon statlig institution behver du ett smartare system n det dr

Nej, det r s systemet fungerar. Min syster har gjort ngot liknade som TS och hon efter ptryckningar frn mig ringde och trippelkollade med olika handlggare och allt var i sin ordning.
Citera
2014-06-08, 00:26
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eleveneleven
Kommer att tipsa frskringskassan om detta! Rufflar Sverige och satans bidragsfuskare

Jo, det hjlper skert... Som om frskringskassan inte redan r medveten om detta Det hr handlar om politiska beslut.
Senast redigerad av Dupea 2014-06-08 kl. 00:29.
Citera
2014-06-08, 00:28
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eleveneleven

Du kan tipsa FK precis hur mycket du vill! De vet om detta och det r helt okej enl gllande regelverk. Sen kan du tycka vad du vill om den saken! Men jag hller med om att det r lite konstigt.
Citera
2014-06-08, 00:54
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Du kan tipsa FK precis hur mycket du vill! De vet om detta och det r helt okej enl gllande regelverk. Sen kan du tycka vad du vill om den saken! Men jag hller med om att det r lite konstigt.

Ljuger som en hst travar. Jag har tittat p blanketten du fyller i, finns att ladda ned fr alla p forsakringskassan.se Blankett 5057.

Du ska redovisa antalet timmar du arbetat per dag. Gr du detta korrekt, fr du ingen ersttning frn staten.

Det dr med klockslag r trams, du gr dig skyldig till kvalificerat bidragsbrott.

S enkelt var det att avslja den bluffen. Lter det fr bra fr att vara sant? Ja, d r det det. Trden kan med frdel koncentrera sig p hur du blser staten, medvetet. G inte p ts struntprat.

Det finns dessutom en sanningsfrskran du ska fylla i, det r bara en tidsfrga innan du ker fast. Du har tipsat alla handlggare p frskringskassan om att samkra taxeringsuppgifter med frskringskassans ersttning. Glappar det, ker du dit.

Om du ska taxera fr sg max x-belopp per r, och tjnar mer, utan att redovisa det, r det krt. Du kanske jobbar svart ocks? Gr du det, blir du fattig nr du gr i pension. Du fr ingen pension frn staten, varken svartjobb eller aktivitetsstd r pensionsgrundande, till skillnad frn a-kassa.
Senast redigerad av Cinnabar 2014-06-08 kl. 01:04.
Citera
2014-06-08, 01:10
Medlem
Gridiots avatar
Jag vet en person som plockade liknade bidrag plus nattjobb redan 2010-11 s det r inget nytt!. Skert en hel del som frsvunnit p detta stt!!
Citera
2014-06-08, 01:16
Medlem
MrMadoffs avatar
Du har rtt att gra s men rkna med ett helvete nr du skickar in arbetsgivarintyg. Dom kommer krva att du redovisar varenda timme du har arbetat som r utanfr deras system, allts allt utver 07-16 ska redovisas frn arbetsgivaren fr att intyga att du inte arbetat under dessa tider!
Citera
2014-06-08, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Ljuger som en hst travar. Jag har tittat p blanketten du fyller i, finns att ladda ned fr alla p forsakringskassan.se Blankett 5057.

Du ska redovisa antalet timmar du arbetat per dag. Gr du detta korrekt, fr du ingen ersttning frn staten.

Det dr med klockslag r trams, du gr dig skyldig till kvalificerat bidragsbrott.

S enkelt var det att avslja den bluffen. Lter det fr bra fr att vara sant? Ja, d r det det. Trden kan med frdel koncentrera sig p hur du blser staten, medvetet. G inte p ts struntprat.

Det finns dessutom en sanningsfrskran du ska fylla i, det r bara en tidsfrga innan du ker fast. Du har tipsat alla handlggare p frskringskassan om att samkra taxeringsuppgifter med frskringskassans ersttning. Glappar det, ker du dit.

Om du ska taxera fr sg max x-belopp per r, och tjnar mer, utan att redovisa det, r det krt. Du kanske jobbar svart ocks? Gr du det, blir du fattig nr du gr i pension. Du fr ingen pension frn staten, varken svartjobb eller aktivitetsstd r pensionsgrundande, till skillnad frn a-kassa.

Vad snackar du om? jag har ox tittat p blanketten, lser du inte att man ska kryssa i jobb som har varit mellan 8-16 mn-fre ENDAST ???
Citera
2014-06-08, 04:05
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
Vad snackar du om? jag har ox tittat p blanketten, lser du inte att man ska kryssa i jobb som har varit mellan 8-16 mn-fre ENDAST ???

Nej, det stmmer inte alls.

Du ska ange en siffra fr antal timmar. Det gr inte ens att fylla i klockslag s som ts pstr, det finns inget utrymme fr det. Allts r trden trams, ett frsk att skapa ilska kring ngot som inte ens gr att gra.

Jag har tittat igenom alla blanketter nu, och jag kan inte hitta en enda dr klockslag r relevanta, de frgar inte efter det, utan de vill bara veta om du jobbat, och hur mnga timmar. Nr p dygnet spelar ingen roll!

Lge fr frskringkassan att inleda ett projekt som stmmer av taxerad inkomst med stdet frn F-kassan. Ingen som uppbr 100 procent std kan tjna ngon strre summa. Ts r ute och cyklar och br allvarligt fundera p vad som kan hnda med terbetalningskrav och dom.

Det r ingen lucka, utan rent kriminell verksamhet, medveten sdan. Alla som jobbar mste ange antal timmar.

Skulle det vara som ts sger, skulle alla stttade endast kunna ta jobb mellan 9-16. Nej, ts, du ska kunna ta jobb med vilka arbetstider som helst, och gr du det, ska du bertta det fr frskringskassan. Det str klart och tydligt, och kan INTE missfrsts!

Lt sga att ts kan tjna som mest mellan 50-100.000:- p sitt f-kassestd. Ts har dock deklarerat fr 300.000:- Hur svrt blir det fr frskringskassan att bevisa fusket? Gissa.
Senast redigerad av Cinnabar 2014-06-08 kl. 04:33.
Citera
2014-06-08, 08:16
Medlem
Det r ju shr att jag gr ett program p arbetsfrmedlingen som heter jobb och ungdomsgaranti d jag r under 25 r.

Vilket innebr att man ska va tillgnglig mellan 8-17.

Under den hr tiden har du antigen praktik, gr p mten p AF eller sker jobb.

I mitt fall ska jag ska jobb hemifrn d jag har tillgng till internet hemma och jag ej behver sitta nere p AF och ska jobb. Anledningen till att jag ej ftt ngn praktikplats r just fr att jag arbetar som timanstlld.

Jag har mten 2 gnger i mnaden p AF dr jag trffar min handlggare.

Vi diskuterar d hur det gr p mitt jobb samt hur de gr med mitt jobbskande.

Nu har jag varit med i 8 mnader och ska f en jobbcoach som jag ska trffa en gng i veckan.

Nr jag fyller i korten frn frskringskassan s mycket riktigt ska man fylla i x antal timmar man jobbar dock endast under tiden d jag r frnvarande frn mitt program pga av arbete.

Givetvis har jag dubbel kollat detta med frskringskassan, dr de sger att man ska g till vga s som de str ovan.

S jag gr absolut inget olagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in