Flashback bygger pepparkakshus!
2014-06-08, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BandidosMCSweden
Du bör veta vilket fack du var med i. Ring dom på måndag och fråga. Sen skriver du in dig på AF om du har rätt till a-kassa.

Jo tack det vet jag, handelsfacket var jag medlem i.
Men de e de jag tänkte på, jag uppfyller alla kritiker förutom att jag inte är inskriven på AF, pga jag har deltidsjobb nu.
Men eftersom man måste skriva in sig, så vi säger att dom godkänner mig för A kassan, då är det ända jag behöver är att skriva in mig på AF så ska det sen va OK!?!
Citera
2014-06-08, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osten89
Vad grundar ni att de kommer uppdagas på?

Det är inte så att försökringskassan inte är medvetna om att jag jobbar samtidigt som jag får pengar.

Har redan deklarerat förra året då jag också gjort såhär utan ngn konsekvens, fick tillbaka 20 k på skatten

Jag förklara också för försäkringskassan när jag ringde dem att detta kommer innebära att jag kan få 30.000 kr i lön och även få bidrag.

Och de svarade att så mycket väl kan va fallet men som reglerna är reglerade just nu så kan man göra såhär utan konsekvenser tills dess att man får ett fast jobb

Men hallo!!
Aktivitetsstöd är väl till för de som inte kan få annat arbete! Om du jobbar 90% borde du ju kunna få ut aktivitetsstöd för 10%..
Citera
2014-06-08, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Han blir BARA återbetalningsskyldig om han micklat med A-Kassan. Aktivitetsstöd är en annan sak och då är det okej. Jag rekommenderar alla att kolla upp med respektive myndighet vad som gäller. Många här har inte en aning om vad de snackar om när de svara på frågor utan svarar något de tror eller tycker och tar det för sant utan att känna till fakta!

Kommer att tipsa försäkringskassan om detta! Rufflar Sverige och satans bidragsfuskare
Citera
2014-06-08, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phirefly
Som tidigare nämnts kommer du definitivt bli återbetalningskyldig; försäkringskassan är stenhårda.
Har själv blivit återbetalningskyldig gentemot försäkringskassan efter att de gjort felaktiga utbetalningar.

Ska du blåsa någon statlig institution behöver du ett smartare system än det där

Nej, det är så systemet fungerar. Min syster har gjort något liknade som TS och hon efter påtryckningar från mig ringde och trippelkollade med olika handläggare och allt var i sin ordning.
Citera
2014-06-08, 00:26
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eleveneleven
Kommer att tipsa försäkringskassan om detta! Rufflar Sverige och satans bidragsfuskare

Jo, det hjälper säkert... Som om försäkringskassan inte redan är medveten om detta Det här handlar om politiska beslut.
Senast redigerad av Dupea 2014-06-08 kl. 00:29.
Citera
2014-06-08, 00:28
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eleveneleven

Du kan tipsa FK precis hur mycket du vill! De vet om detta och det är helt okej enl gällande regelverk. Sen kan du tycka vad du vill om den saken! Men jag håller med om att det är lite konstigt.
Citera
2014-06-08, 00:54
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Du kan tipsa FK precis hur mycket du vill! De vet om detta och det är helt okej enl gällande regelverk. Sen kan du tycka vad du vill om den saken! Men jag håller med om att det är lite konstigt.

Ljuger som en häst travar. Jag har tittat på blanketten du fyller i, finns att ladda ned för alla på forsakringskassan.se Blankett 5057.

Du ska redovisa antalet timmar du arbetat per dag. Gör du detta korrekt, får du ingen ersättning från staten.

Det där med klockslag är trams, du gör dig skyldig till kvalificerat bidragsbrott.

Så enkelt var det att avslöja den bluffen. Låter det för bra för att vara sant? Ja, då är det det. Tråden kan med fördel koncentrera sig på hur du blåser staten, medvetet. Gå inte på ts struntprat.

Det finns dessutom en sanningsförsäkran du ska fylla i, det är bara en tidsfråga innan du åker fast. Du har tipsat alla handläggare på försäkringskassan om att samköra taxeringsuppgifter med försäkringskassans ersättning. Glappar det, åker du dit.

Om du ska taxera för säg max x-belopp per år, och tjänar mer, utan att redovisa det, är det kört. Du kanske jobbar svart också? Gör du det, blir du fattig när du går i pension. Du får ingen pension från staten, varken svartjobb eller aktivitetsstöd är pensionsgrundande, till skillnad från a-kassa.
Senast redigerad av Cinnabar 2014-06-08 kl. 01:04.
Citera
2014-06-08, 01:10
Medlem
Gridiots avatar
Jag vet en person som plockade liknade bidrag plus nattjobb redan 2010-11 så det är inget nytt!. Säkert en hel del som försvunnit på detta sätt!!
Citera
2014-06-08, 01:16
Medlem
MrMadoffs avatar
Du har rätt att göra så men räkna med ett helvete när du skickar in arbetsgivarintyg. Dom kommer kräva att du redovisar varenda timme du har arbetat som är utanför deras system, alltså allt utöver 07-16 ska redovisas från arbetsgivaren för att intyga att du inte arbetat under dessa tider!
Citera
2014-06-08, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Ljuger som en häst travar. Jag har tittat på blanketten du fyller i, finns att ladda ned för alla på forsakringskassan.se Blankett 5057.

Du ska redovisa antalet timmar du arbetat per dag. Gör du detta korrekt, får du ingen ersättning från staten.

Det där med klockslag är trams, du gör dig skyldig till kvalificerat bidragsbrott.

Så enkelt var det att avslöja den bluffen. Låter det för bra för att vara sant? Ja, då är det det. Tråden kan med fördel koncentrera sig på hur du blåser staten, medvetet. Gå inte på ts struntprat.

Det finns dessutom en sanningsförsäkran du ska fylla i, det är bara en tidsfråga innan du åker fast. Du har tipsat alla handläggare på försäkringskassan om att samköra taxeringsuppgifter med försäkringskassans ersättning. Glappar det, åker du dit.

Om du ska taxera för säg max x-belopp per år, och tjänar mer, utan att redovisa det, är det kört. Du kanske jobbar svart också? Gör du det, blir du fattig när du går i pension. Du får ingen pension från staten, varken svartjobb eller aktivitetsstöd är pensionsgrundande, till skillnad från a-kassa.

Vad snackar du om? jag har oxå tittat på blanketten, läser du inte att man ska kryssa i jobb som har varit mellan 8-16 mån-fre ENDAST ???
Citera
2014-06-08, 04:05
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
Vad snackar du om? jag har oxå tittat på blanketten, läser du inte att man ska kryssa i jobb som har varit mellan 8-16 mån-fre ENDAST ???

Nej, det stämmer inte alls.

Du ska ange en siffra för antal timmar. Det går inte ens att fylla i klockslag så som ts påstår, det finns inget utrymme för det. Alltså är tråden trams, ett försök att skapa ilska kring något som inte ens går att göra.

Jag har tittat igenom alla blanketter nu, och jag kan inte hitta en enda där klockslag är relevanta, de frågar inte efter det, utan de vill bara veta om du jobbat, och hur många timmar. När på dygnet spelar ingen roll!

Läge för försäkringkassan att inleda ett projekt som stämmer av taxerad inkomst med stödet från F-kassan. Ingen som uppbär 100 procent stöd kan tjäna någon större summa. Ts är ute och cyklar och bör allvarligt fundera på vad som kan hända med återbetalningskrav och dom.

Det är ingen lucka, utan rent kriminell verksamhet, medveten sådan. Alla som jobbar måste ange antal timmar.

Skulle det vara som ts säger, skulle alla stöttade endast kunna ta jobb mellan 9-16. Nej, ts, du ska kunna ta jobb med vilka arbetstider som helst, och gör du det, ska du berätta det för försäkringskassan. Det står klart och tydligt, och kan INTE missförstås!

Låt säga att ts kan tjäna som mest mellan 50-100.000:- på sitt f-kassestöd. Ts har dock deklarerat för 300.000:-… Hur svårt blir det för försäkringskassan att bevisa fusket? Gissa.
Senast redigerad av Cinnabar 2014-06-08 kl. 04:33.
Citera
2014-06-08, 08:16
Medlem
Det är ju såhär att jag går ett program på arbetsförmedlingen som heter jobb och ungdomsgaranti då jag är under 25 år.

Vilket innebär att man ska va tillgänglig mellan 8-17.

Under den här tiden har du antigen praktik, går på möten på AF eller söker jobb.

I mitt fall ska jag söka jobb hemifrån då jag har tillgång till internet hemma och jag ej behöver sitta nere på AF och söka jobb. Anledningen till att jag ej fått ngn praktikplats är just för att jag arbetar som timanställd.

Jag har möten 2 gånger i månaden på AF där jag träffar min handläggare.

Vi diskuterar då hur det går på mitt jobb samt hur de går med mitt jobbsökande.

Nu har jag varit med i 8 månader och ska få en jobbcoach som jag ska träffa en gång i veckan.

När jag fyller i korten från försäkringskassan så mycket riktigt ska man fylla i x antal timmar man jobbar dock endast under tiden då jag är frånvarande från mitt program pga av arbete.

Givetvis har jag dubbel kollat detta med försäkringskassan, där de säger att man ska gå till väga så som de står ovan.

Så jag gör absolut inget olagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in