Flashback bygger pepparkakshus!
2014-06-07, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Om du betalade fackavgift när du jobbade så brukar avgiften till a-kassan vara inbakat i det beloppet du betalar varje månad. Om så är fallet så har du rätt till a-kassa direkt.

Ja jag betalade in ca 400kr/mån om inte mer till handelsanställdas fackförbund, i dom 3åren som jag arbetade på mitt förra arbete.

Så kan det vara så att jag är fortfarande berättigad till a kassan då ?
Jag blev varslad för 10månader sen ca. Och därmed slutade jag betala till handelsfacket..
Citera
2014-06-07, 23:39
Medlem
Badios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mArteeengAAs
Ja jag betalade in ca 400kr/mån om inte mer till handelsanställdas fackförbund, i dom 3åren som jag arbetade på mitt förra arbete.

Jag blev varslad för 10månader sen ca. Och därmed slutade jag betala till handelsfacket..

Handels då ingår avgiften till a-kassan. Om du inte gått ur facket nu så kommer du få pengar.

Edit: ser nu du skrev du gått ur facket. Då blir det inga pengar. Måste vara med där eller betala in till a-kassan.
Citera
2014-06-07, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Handels då ingår avgiften till a-kassan. Om du inte gått ur facket nu så kommer du få pengar.

Jag gick ur när jag blev varslad (pga ekonomin), dvs för 10månader sen, men dom (facket) nämnde aldrig nånting till mig ang a kassan osv..
Så kan jag fortfarande vara berättigad till a kassa nu då ?
För tänker jag tillbaks så undrar jag va fan betalade jag dom för om dom inte har gett mig något tillbaka ?!

Så då betalade jag in till handelsfacket i 3år i onödan (får skylla mig själv, jag vet) då jag tänkte att blir jag arbetslös så hjälper dom mig med ekonomin, vilket dom inte har gjort..
JAG har ju betalat in lite mer än 15k till dom under dom här tre åren i avgifterna osv..
Senast redigerad av mArteeengAAs 2014-06-07 kl. 23:44.
Citera
2014-06-07, 23:45
Medlem
Citat:

Ta och läs på lite om reglerna och se om du uppfyller kraven. De flesta a-kassor har som norm att vara medlem i minst 12 månader och ha jobbat i 6 konsekutiva månader.

https://handels.se/akassan/arbetslos/regler/villkor/arbetsvillkor/
https://handels.se/akassan/arbetslos/regler/villkor/grundvillkor/
Citera
2014-06-07, 23:50
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Jag gick ur när jag blev varslad (pga ekonomin), dvs för 10månader sen, men dom (facket) nämnde aldrig nånting till mig ang a kassan osv..

Nej, då är du knappast berättigad till någon A-kassa. Men du kan ju alltid försöka.
Citera
2014-06-07, 23:51
Medlem
Badios avatar
Citat:
För tänker jag tillbaks så undrar jag va fan betalade jag dom för om dom inte har gett mig något tillbaka ?!

Så då betalade jag in till handelsfacket i 3år i onödan (får skylla mig själv, jag vet) då jag tänkte att blir jag arbetslös så hjälper dom mig med ekonomin, vilket dom inte har gjort..
JAG har ju betalat in lite mer än 15k till dom under dom här tre åren i avgifterna osv..

För att få ersättning från a-kassan kan man inte bara gå ur utan man måste hela tiden betala in pengar dit. 120:- i månaden är kostnaden för handels för bara a-kassa. Medlemsavgiften till facket är väl runt 500:- och det får man inte mycket för. Hemförsäkring får man med handels i den avgiften. Annars är det bara pengar de tjänar och sen lägger i Socialdemokraterna.
Citera
2014-06-07, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blankname
Ta och läs på lite om reglerna och se om du uppfyller kraven. De flesta a-kassor har som norm att vara medlem i minst 12 månader och ha jobbat i 6 konsekutiva månader.

https://handels.se/akassan/arbetslos/regler/villkor/arbetsvillkor/
https://handels.se/akassan/arbetslos/regler/villkor/grundvillkor/

Efter ha läst lite mellan raderna där så känner jag att jag uppfyller kretikerna som behövs, jag arbetade fast varje dag (7-16) och ledig varannan helg. Och senast var för 10månader sen, så då har jag väl 2månader till på mig, även fast jag gick ur handelsfacket pga ekonomin för 10månader sen oxå ?

Jag börjar känna mig jävligt jobbig och okunnig (vilket jag är) så vart ska jag vända mig för bästa möjliga hjälp ? AF ? Handelsfacket ? Soc ?
Citera
2014-06-07, 23:58
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Efter ha läst lite mellan raderna där så känner jag att jag uppfyller kretikerna som behövs, jag arbetade fast varje dag (7-16) och ledig varannan helg. Och senast var för 10månader sen, så då har jag väl 2månader till på mig, även fast jag gick ur handelsfacket pga ekonomin för 10månader sen oxå ?

Jag börjar känna mig jävligt jobbig och okunnig (vilket jag är) så vart ska jag vända mig för bästa möjliga hjälp ? AF ? Handelsfacket ? Soc ?

Du har ju fått vettiga länkar med information. Vore jag dig skulle jag så snart som möjligt ringa till handelsanställdas a-kassa.
Citera
2014-06-07, 23:58
Medlem
godboys avatar
Citat:

Mig veterligen är A-Kassa och fack separerade. DVS att bara för att du är med i facket innebär det inte att du är med i A-Kassan. Men det kan ha ändrats. Kolla upp det vet jag. Men är du inte med i A-Kassan nu så skiter det sig i vilket fall. Du måste nämligen betala medlemsavgiften även när du lyfter A-Kassa. Och har du gjort uppehåll med det är du rökt. Tyvärr
Citera
2014-06-08, 00:00
Medlem
BandidosMCSwedens avatar
Citat:

Du bör veta vilket fack du var med i. Ring dom på måndag och fråga. Sen skriver du in dig på AF om du har rätt till a-kassa.
Citera
2014-06-08, 00:03
Medlem
Ok tack grabbar för svaren, uppskattas väldigt mycket!
Men jag ska nog ringa och höra med handelsfacket på måndag istället och se vad dom säger ang detta..

Har redan magkänslan att dom kommer neka mig a kassan..
Citera
2014-06-08, 00:03
Medlem
godboys avatar
mArteeengAAs

Gör såhär på måndag:
1. Anmäl dig arbetslös på AF. Du måste gå dit fysiskt, kan ej göras över nätet. Prata med dem och hör vad som gäller. De har dock inte alltid stenkoll anser jag.
2. Kontakta din A-kassa och fråga vad som gäller och om du kan bli aktuell för A-Kassa oavsett vad AF säger till dig.
3. Tala även med ditt gamla fack om de nu vill ha med dig att göra. Du är ju inte medlem längre.
4. Uppdatera i denna tråd hur det går
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in