2014-06-07, 17:48
Medlem
Shr ligger det till:

Fr cirka 2 r sen blev jag arbetsls.

Fick a-kassa men hittade snabbt ett nytt jobb och brjade jobba natt.

Var fortfarande inskriven hos arbetsfrmedlingen d jag bara har timanstllning samt fasta tider under sommaren s jag kommer inte upp till 100 % arbete som p tidigare jobb. Allts har jag rtt till att fortfarande stmpla den % som fattas upp till 100 %.

Nattjobbet jag har r p 90 %.

Vilket innebr att jag kryssar i de dagar jag jobbar och de dagar jag inte jobbar fr jag a-kassa fr.

Efter att ha gtt en period p a-kassa samtidigt som jag jobbar s gick a-kassan ver till aktivitetsstd.

Nr man har aktivitetsstd har man ett program p arbetsfrmedlingen som r frn kl 8-16 mn-fre.

I mitt fall ska jag ska jobb hemifrn.

Nr jag jobbar natt s behver jag allts inte skriva in det p blanketten jag skickar in till frskringskassan.

Vilket betyder att jag fr 10.000 kr varje mnad frn frskringskassan. oavsett hur mkt jag jobbar.

S i nstan 8 mnader nu har jag ftt 10.000 kr frn frskringskassan samt ln frn mitt nattarbete. Lgsta lnnen jag ftt p nattarbetet r 20.000 kr detta r en vldigt dlig mnad med f tider.

bsta mnader har jag ut 33.500 + kr. Vilket innebr att ja fr ut mellan 30.000-43.000 kr varje mnad.

Frgan jag stller mig r hur lnge jag kan hlla p shr??

Sen har jag en frga till: har jag rtt till ledighet nr jag r med i aktivitetsstdet ?
Citera
2014-06-07, 17:52
Medlem
kul sen nr du blir terbetalningskyldig. Grattis!
Citera
2014-06-07, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osten89
Shr ligger det till:

Fr cirka 2 r sen blev jag arbetsls.

Fick a-kassa men hittade snabbt ett nytt jobb och brjade jobba natt.

Var fortfarande inskriven hos arbetsfrmedlingen d jag bara har timanstllning samt fasta tider under sommaren s jag kommer inte upp till 100 % arbete som p tidigare jobb. Allts har jag rtt till att fortfarande stmpla den % som fattas upp till 100 %.

Nattjobbet jag har r p 90 %.

Vilket innebr att jag kryssar i de dagar jag jobbar och de dagar jag inte jobbar fr jag a-kassa fr.

Efter att ha gtt en period p a-kassa samtidigt som jag jobbar s gick a-kassan ver till aktivitetsstd.

Nr man har aktivitetsstd har man ett program p arbetsfrmedlingen som r frn kl 8-16 mn-fre.

I mitt fall ska jag ska jobb hemifrn.

Nr jag jobbar natt s behver jag allts inte skriva in det p blanketten jag skickar in till frskringskassan.

Vilket betyder att jag fr 10.000 kr varje mnad frn frskringskassan. oavsett hur mkt jag jobbar.

S i nstan 8 mnader nu har jag ftt 10.000 kr frn frskringskassan samt ln frn mitt nattarbete. Lgsta lnnen jag ftt p nattarbetet r 20.000 kr detta r en vldigt dlig mnad med f tider.

bsta mnader har jag ut 33.500 + kr. Vilket innebr att ja fr ut mellan 30.000-43.000 kr varje mnad.

Frgan jag stller mig r hur lnge jag kan hlla p shr??

Sen har jag en frga till: har jag rtt till ledighet nr jag r med i aktivitetsstdet ?

Tills de upptcker det. Och det kommer de, utan tvekan, att gra. Och sen blir du terbetalningsskyldig.
Hoppas du har sparat.
Citera
2014-06-07, 18:00
Medlem
Snyggs avatar
Lter inte helt logiskt att f 10.000 kr frn frskringskassan om du jobbar 90 %. Som tidigare nmnts, kolla upp detta s att du inte fr stora skulder.
Citera
2014-06-07, 18:06
Medlem
Givetvis kommer jag inte bli terbetalds skyldig.

Till en brjan skickade jag in blanketterna som nr jag stmplade p a-kassan.

Men fick ett brev frn frskringskassan dr de undrade varfr jag stmplade arbete p helgdagar.

S jag ringde upp dem och berttade min situation och de berttade att jag inte har ngon som helst skyldighet att uppge vad jag gr efter 08-16 mn-fre.

Dubbelkollade ven detta med 2-3 personer p frskringskassan fr att va sker p att man kunde gra shr.

ven arbetsfrmedlingen vet om min situation.

Vet ven att det r mnga andra som gr shr kanske dock inte i den omfattningen jag gr pengamssigt men folk som fr in ett allt mellan 1000-12.000 utver sitt std.
Citera
2014-06-07, 18:11
Medlem
Jobbar inte alltid 90 % det varierar.

Natt tjnsten r p 90 % om man r fastanstlld.

Anledningen till att jag har rtt till ersttningen r att min chef dr jag jobbar skrivet papper p mig max 1 vecka i taget ibland skriver han papper p mig dag fr dag.

Vilket betyder att jag inte vet om jag har jobb nr den veckan r ver. Eller om han har skrivit p 2 dagar vet jag ej om jag fr fler tider efter detta osv.
Citera
2014-06-07, 18:14
Medlem
Cubicles avatar
Du kommer bli terbetalningsskyldig, frskringskassan r stenhrda med det ven om det gtt flera mnader sen sista utbetalningen och alltihopa var deras fel, talar frn egen erfarenhet
Citera
2014-06-07, 18:17
Medlem
Hur kan jag bli terbetalds skyldig d jag har rtt att gra shr vet mer n 7 andra som gr exakt samma sak bara p den arbetsfrmedlingen jag r p.
Citera
2014-06-07, 18:18
Bannlyst
Blir trkigt sen nr du ska deklarerar bara. Typ 100k du mste betala tillbaka d. Fly landet medan du kan.
Citera
2014-06-07, 18:20
Medlem
Trumpeters avatar
Som sagt, detta kommer med i det nrmaste 100 procents skerhet att uppdagas. Blir inte kul d.
Citera
2014-06-07, 18:25
Medlem
Vad grundar ni att de kommer uppdagas p?

Det r inte s att frskringskassan inte r medvetna om att jag jobbar samtidigt som jag fr pengar.

Har redan deklarerat frra ret d jag ocks gjort shr utan ngn konsekvens, fick tillbaka 20 k p skatten

Jag frklara ocks fr frskringskassan nr jag ringde dem att detta kommer innebra att jag kan f 30.000 kr i ln och ven f bidrag.

Och de svarade att s mycket vl kan va fallet men som reglerna r reglerade just nu s kan man gra shr utan konsekvenser tills dess att man fr ett fast jobb
Citera
2014-06-07, 18:31
Bannlyst
Du kommer ka dit.

Knns det bra att parasitera p vra skattepengar? Du r inte bttre n en valfri somalier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in