Flashback bygger pepparkakshus!
2014-06-07, 21:16
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeanutButterJelly
Du har helt fel! Har själv haft aktivitetsstöd förut. jag fick inte ens plugga upp betyg medans jag sökte, som är helt sjukt enligt mig. Sökajobb 100% eller återbetalningsskyldig.

Vidare kan jag hålla med dig om att systemet är idiotiskt, men jag har rätt, tyvärr. Skulle önska att det funkade annorlunda!
Citera
2014-06-07, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Dag ett då du är arbetslös ska du anmäla dig som just arbetslö på arbetsförmedlingen för att kunna lyfta A-kassa. Har du fått heltid på annat jobb är du inte berätigad till A-Kassa. Det går bara tt "dubbelköra" systemet när du har aktivitetsstöd/ersätting.

Kan det vara så att du tror att samma regeler för försörjningsstöd gäller för A-kassa?

Har du gått utan A-Kassa och och varit arbetslös får du skylla dig själv.

Vadå så man måste bara bli medlem i arbetsförmedlingen sen så kan man lyfta A-kassa ?
Jag har alltid haft för mig att man måste betalaa in en viss summa varje månad till tex unionen för att få lyfta a kassa sen..
Sen dessutom varför jag har levt på mina pengar och inte ifrån staten är för att jag läste nånstans ifall man har egna tillgångar så kommer man nekas till försörningstöd/a-kassa för då måste man leva på dom pengar man har, sen när dom är slut så kan man ansöka om a kassan.

Så nu när mina cash har tagit slut så ska jag väl kunna få lyfta a kassa från mitt förra arbete som jag hade fast i ca 3år ?
Citera
2014-06-07, 21:38
Medlem
Phireflys avatar
Som tidigare nämnts kommer du definitivt bli återbetalningskyldig; försäkringskassan är stenhårda.
Har själv blivit återbetalningskyldig gentemot försäkringskassan efter att de gjort felaktiga utbetalningar.

Ska du blåsa någon statlig institution behöver du ett smartare system än det där
Senast redigerad av Phirefly 2014-06-07 kl. 21:42.
Citera
2014-06-07, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mArteeengAAs
Vadå så man måste bara bli medlem i arbetsförmedlingen sen så kan man lyfta A-kassa ?
Jag har alltid haft för mig att man måste betalaa in en viss summa varje månad till tex unionen för att få lyfta a kassa sen..
Sen dessutom varför jag har levt på mina pengar och inte ifrån staten är för att jag läste nånstans ifall man har egna tillgångar så kommer man nekas till försörningstöd/a-kassa för då måste man leva på dom pengar man har, sen när dom är slut så kan man ansöka om a kassan.

Så nu när mina cash har tagit slut så ska jag väl kunna få lyfta a kassa från mitt förra arbete som jag hade fast i ca 3år ?

Har du inte betalat in till akassan i minst 6 månader då har du inte akassa.
Och akassa och försörjningsstöd är inte samma sak, du kan vara miljonär och ändå få ut akassa om du blir arbetslös, det vill säga om du har varit medlem och betalat in avgiften som ska betalas varje månad.
Citera
2014-06-07, 21:46
Medlem
godboys avatar
Citat:

Du har rätt till A-Kassa om du varit anställd i mer än 6 eller 12 månader. Detta har du ju så du uppfyller A-kassereteriet så vitt jag kan se. Sen behöver du skicka in arbetsgivarintyg och lite andra papper till din A-Kassa. Ring och prata med dem. Men för att kunna få ut A-Kassa måste du anmäla dig som arbetslös på arbetsförmedlingen. Du måste alltså stå till arbetsmarknadens förfogande.

A-Kassa har du rätt till även om du är miljardär. Bara du uppfyller kriterierna och anmäler dig som arbetslös på AF.

Försörjningsstöd, tidigare kallat socialbidrag, är inkomst och tillgångsprövat. Du får ej ka kapital för att lyfta försörjningsstöd.

Tyvärr har du nu gått miste om massa A-kasse ersättning när du inte anmält dig som arbetslö eller hört av dig till din A-kassa. Man ska alltid anmäla sig som arbetslös första arbetslösa dagen. Annars kan du ej få A-kassa. A-kassa betalas ej ut retroaktivt om du inte varit anmäld på AF.
Citera
2014-06-07, 21:48
Medlem
Och så ni andra som fortfarande gnäller om att ts kommer bli återbetalningsskyldig!!!! fyfan på er.
Kan ni inte acceptera att det är så det funkar???? skyll er själva att ni röstar på demokratiiiiii!! så är det.

Hade sverige varit ett diktatur eller liknande så hade detta hål täppts till fort, istället för att vi ska sitta och hoppas att NÄÄÄSTA regering täpper till det, och undrar sen hur många fler hål dem ska knulla öppet.
Citera
2014-06-07, 21:59
Medlem
Citat:
Du har rätt till A-Kassa om du varit anställd i mer än 6 eller 12 månader. Detta har du ju så du uppfyller A-kassereteriet så vitt jag kan se. Sen behöver du skicka in arbetsgivarintyg och lite andra papper till din A-Kassa. Ring och prata med dem. Men för att kunna få ut A-Kassa måste du anmäla dig som arbetslös på arbetsförmedlingen. Du måste alltså stå till arbetsmarknadens förfogande.

A-Kassa har du rätt till även om du är miljardär. Bara du uppfyller kriterierna och anmäler dig som arbetslös på AF.

Försörjningsstöd, tidigare kallat socialbidrag, är inkomst och tillgångsprövat. Du får ej ka kapital för att lyfta försörjningsstöd.

Tyvärr har du nu gått miste om massa A-kasse ersättning när du inte anmält dig som arbetslö eller hört av dig till din A-kassa. Man ska alltid anmäla sig som arbetslös första arbetslösa dagen. Annars kan du ej få A-kassa. A-kassa betalas ej ut retroaktivt om du inte varit anmäld på AF.

Ok tackar för svaret.
Så nu mao så kan jag inte lyfta a kassa från mitt tidigare arbete där jag fick ut ca 19-21/månad efter skatt..?! ENDAST för att jag inte anmälde mig till arbetsförmedlingen när jag blev varslad ?

Fan dom borde vara glada att jag har levt på mina egna besparningar under ett års tid, så lite sympati kanske man får från dom ? Tror ni jag kan lyfta a kassa nu även fast det var ett tag sen jag blev arbetslös ? Och som sagt idag har jag deltidsarbete, mer varrierande tider..
Senast redigerad av mArteeengAAs 2014-06-07 kl. 22:02.
Citera
2014-06-07, 22:02
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
Och så ni andra som fortfarande gnäller om att ts kommer bli återbetalningsskyldig!!!! fyfan på er.
Kan ni inte acceptera att det är så det funkar???? skyll er själva att ni röstar på demokratiiiiii!! så är det.

Hade sverige varit ett diktatur eller liknande så hade detta hål täppts till fort, istället för att vi ska sitta och hoppas att NÄÄÄSTA regering täpper till det, och undrar sen hur många fler hål dem ska knulla öppet.

Jo, det har vi ju sett i historien hur bra diktaturer fungerar
Citera
2014-06-07, 22:04
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeanutButterJelly
Du har helt fel! Har själv haft aktivitetsstöd förut. jag fick inte ens plugga upp betyg medans jag sökte, som är helt sjukt enligt mig. Sökajobb 100% eller återbetalningsskyldig.

Japp, helt sjukt. Det var alliansen som ändrade på reglerna så skyll på dem.
Citera
2014-06-07, 22:05
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ok tackar för svaret.
Så nu mao så kan jag inte lyfta a kassa från mitt tidigare arbete där jag fick ut ca 19-21/månad efter skatt..?! ENDAST för att jag inte anmälde mig till arbetsförmedlingen när jag blev varslad ?

Så är det! Det är faktiskt DITT ansvar att kolla upp vad som gäller. Det är inte så att du får det SERVERAT i knäet. Är du sen 80 talist eller möjlligtvis 90-talist? Men att du VALT att inte kolla upp detta är helt ditt bekymmer. Så ett tips, gå nu på måndag och anmäl dig på AF och prata med din A-Kassa.
Citera
2014-06-07, 22:14
Bannlyst
En fråga

När jag blev inskriven hos arbetsförmedlingen så gick det inte 1-2 månader innan de skickade mig på praktik bara för att jag inte skulle sitta hemma. Folk här skriver ju att de inte gör det föräns man hamnar i FAS 3? Jag menar jag sitter hellre hemma o söker jobb än att gå till en second hand butik och "jobba".

Trodde detta hände folk som var i FAS 3. Vad är det jag missat?
Senast redigerad av Lyckosokaren 2014-06-07 kl. 22:17.
Citera
2014-06-07, 22:18
Medlem
Citat:
Så är det! Det är faktiskt DITT ansvar att kolla upp vad som gäller. Det är inte så att du får det SERVERAT i knäet. Är du sen 80 talist eller möjlligtvis 90-talist? Men att du VALT att inte kolla upp detta är helt ditt bekymmer. Så ett tips, gå nu på måndag och anmäl dig på AF och prata med din A-Kassa.

Hahah klart som fan att ansvaret är mitt, jag vet att dom upplyste oss om det innan vi blev varslade, men jag tänkte inte sen mer på det.
Ja jag är en curlad 80talist som har fått allt serverat i knät .
Så ja det blir rätt svårt o stå på egna ben vettu när man blivit curlad som man blivit..
Men jag tackar ödmjukast för svaren!
Ska ner till AF och skriva in mig så jag kan få lite extra cash, är lite surt o leva på sina besparingar när man har haft andra planer för dom pengarna.

Sen har jag aldrig betalat in till någon a kassa öht, jag Var medlem i facket och dom hjälpte mig när vi blev varslade men inget med a kassan eller så. Så jag vette fan vilken a kassa jag har, som du säger att jag ska prata med .. Hur får man reda på sånt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in