Citat:
Ursprungligen postat av
Ominus
Vad är det du inte förstår? De behöver inte delta i majoritetskulturen.
Proposition 1975:26
"Invandrarna och minoriteterna bör ges möjlighet att välja i vilken mån de vill gå upp i en svensk kulturell identitet eller bibehålla och utveckla den ursprungliga identiteten."
Formuleringen har ju ändrats lite med tiden men den säger precis samma sak.
Regeringsformen:
"etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv ska främjas."
Jag upplever det som att du istället vill ha tvångspolitik?
Men varför vill man bo i ett land vars kultur man inte vill delta i? Om jag ogillar tysk kultur men ändå väljer att flytta till Tyskland vore jag ju helt galen.
Tvångspolitik? Hurdå? Jag skulle gärna lägga min röst på att gå över till ett franskt system där staten är icke-intervenerande på etnisk och religiös grund, där alla har lika värde, men ingen favoriseras (som minoriteter faktiskt gör i den svenska regeringsformen). Där franska regeringsformen fastställer att franskan är statens språk, skulle svenska och samiska vara statens språk i Sverige.
Hur hindras dock minoriteter idag att utöva sin kultur? Om det finns någon folkgrupp som vill ha speciella klädkoder, badtider, finns det väl ingen som hindrar att man bygger upp ett parallellsamhälle inom Sverige med sina egna klädbutiker, tv-kanaler och badhus? Det är ju friheten i en marknadsekonomi.