2014-06-07, 15:21
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarracoBarner
Vi kan ju enas om att vi inte tycker likadant. Men det är lugnt, jag gillar olika (åsikter).

Du citerade fel förresten, det andra citatet är från -Info-, inte från mig. Men det skulle i och för sig lika gärna kunna varit jag som skrev det, håller med till 100%.

Korrigerat. Tack för påpekandet.
Citera
2014-06-07, 15:22
Medlem
BarracoBarners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Varför ska de flytta? Fattar fortfarande inte.

Jag tycker bara att de har rätt att ställa krav. De och deras barn och barnbarn kommer spendera hela sina liv i Sverige, och i grundlagen står det att de har rätt till främjande av sin kultur. Så länge all kulturyttring sker inom rikets lagar så tycker jag att vi som samhälle ska vara helt öppna.

Den svenska livsstilen bör mjukas upp, och ge plats åt andra kulturer. Jag menar inte att svensk kultur ska försvinna, det ska fortfarande vara den dominerande kulturen men samhället bör ge mer utrymme åt andra kulturer då vi trots allt är ett mångkulturellt samhälle.
Sverige är ett mångkulturellt samhälle för att svenska folket inte fått säga sitt. Om det hade varit en folkomröstning om saken så hade mångkultur aldrig skrivits in i grundlagen. Politikerna gör om det här landet mot folkets vilja, vilket gör dem till landsförrädare.
Citera
2014-06-07, 15:33
Medlem
Uran233s avatar
Citat:

Jag tycker bara att de har rätt att ställa krav. De och deras barn och barnbarn kommer spendera hela sina liv i Sverige, och i grundlagen står det att de har rätt till främjande av sin kultur. Så länge all kulturyttring sker inom rikets lagar så tycker jag att vi som samhälle ska vara helt öppna.

Den svenska livsstilen bör mjukas upp, och ge plats åt andra kulturer. Jag menar inte att svensk kultur ska försvinna, det ska fortfarande vara den dominerande kulturen men samhället bör ge mer utrymme åt andra kulturer då vi trots allt är ett mångkulturellt samhälle.

Jag förstår inte varför man vill stanna i ett land där man inte vill delta i majoritetskulturen nu när det är så enkelt att flytta världen över i.o.m. globaliseringen. Jag förstår inte varför man som, t.ex. tysk, väljer att flytta till Sverige för att bli mer tysk och tvinga omgivningen att vara mer tysk än vad man är hemma i Tyskland. Varför stannade man isåfall inte i Tyskland? Om man är ättling till en tysk i Sverige, och man vill fortsätta med att vara tysk, då går det ju hur enkelt som helst att flytta till Tyskland, där allt är så tyskt man vill ha det. Det är ju det som är det fina med globaliseringen, valfriheten och enkelheten att förflytta sig världen över.
Citera
2014-06-07, 15:34
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Själfallet har vi plats för olika kulturer i Sverige. Dock hade de första två svaren du fick på TS en poäng, nämligen att det finns en gräns för hur mycket kultur de offentliga finanserna klarar av att sponsra, särskilt i dåliga tider.

I ett liberalt samhälle är dock detta inte något problem. Där är både kulturella och religiösa aktiviteter finansierade av användarna, inte staten.
Citera
2014-06-07, 15:42
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Själfallet har vi plats för olika kulturer i Sverige. Dock hade de första två svaren du fick på TS en poäng, nämligen att det finns en gräns för hur mycket kultur de offentliga finanserna klarar av att sponsra, särskilt i dåliga tider.

I ett liberalt samhälle är dock detta inte något problem. Där är både kulturella och religiösa aktiviteter finansierade av användarna, inte staten.

Ser du inga problem i om invandringspolitiken och integrationspolitiken blir för liberal, även om användarna finansierar allt? Dvs, låt alla som vill invandra till Sverige. Och låt alla som vill tillämpa sin egen kultur, även om det skulle tränga ut den svenska kulturen (såsom det skett i många delar av Sverige redan).

Finns det inget egenvärde i att bevara en kultur i ett område som har en stark historisk koppling till den kulturen? Eller är det helt egalt om t.ex japanerna helt tar över Kreta och inför japansk kultur där, och tränger undan allt grekiskt/kretanskt?
Citera
2014-06-07, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Jag förstår inte varför man vill stanna i ett land där man inte vill delta i majoritetskulturen nu när det är så enkelt att flytta världen över i.o.m. globaliseringen. Jag förstår inte varför man som, t.ex. tysk, väljer att flytta till Sverige för att bli mer tysk och tvinga omgivningen att vara mer tysk än vad man är hemma i Tyskland. Varför stannade man isåfall inte i Tyskland? Om man är ättling till en tysk i Sverige, och man vill fortsätta med att vara tysk, då går det ju hur enkelt som helst att flytta till Tyskland, där allt är så tyskt man vill ha det. Det är ju det som är det fina med globaliseringen, valfriheten och enkelheten att förflytta sig världen över.

Vad är det du inte förstår? De behöver inte delta i majoritetskulturen.

Proposition 1975:26
"Invandrarna och minoriteterna bör ges möjlighet att välja i vilken mån de vill gå upp i en svensk kulturell identitet eller bibehålla och utveckla den ursprungliga identiteten."

Formuleringen har ju ändrats lite med tiden men den säger precis samma sak.

Regeringsformen:
"etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv ska främjas."

Jag upplever det som att du istället vill ha tvångspolitik?
Citera
2014-06-07, 15:55
Medlem
Balkan-Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Inte? Då säger jag såhär.

En iranier kan bli både svensk medborgare och svensk.

Du skal fandens ikke komme her og kalde mig for svensk. Dine ariske übermenschen nazigener må du beholde selv
Citera
2014-06-07, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ser du inga problem i om invandringspolitiken och integrationspolitiken blir för liberal, även om användarna finansierar allt? Dvs, låt alla som vill invandra till Sverige. Och låt alla som vill tillämpa sin egen kultur, även om det skulle tränga ut den svenska kulturen (såsom det skett i många delar av Sverige redan).

Finns det inget egenvärde i att bevara en kultur i ett område som har en stark historisk koppling till den kulturen? Eller är det helt egalt om t.ex japanerna helt tar över Kreta och inför japansk kultur där, och tränger undan allt grekiskt/kretanskt?

Men Sverige är ju mångkulturellt! Det är ingen som hindrar svenskar från att bevara och utveckla sin kultur. Känner ni er hotad av andra kulturer?
Citera
2014-06-07, 15:59
Bannlyst
Citat:

Vilken kultur? Skända flaggan-kultur?
Citera
2014-06-07, 16:02
Medlem
horvalps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Vi har fått personrån, bidragsfusk, bilbränder, stenkastning, kravaller m.m., vilket inte skulle skett om vi inte tagit hit dem som utövar detta våld.

Du lät någorlunda klyftig tills jag läste denna mening. Det är Sveriges politik har skapat t.ex. kravallerna i våra förorter. Regeringen bär ansvaret över detta.
Citera
2014-06-07, 16:02
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Vad är det du inte förstår? De behöver inte delta i majoritetskulturen.

Proposition 1975:26
"Invandrarna och minoriteterna bör ges möjlighet att välja i vilken mån de vill gå upp i en svensk kulturell identitet eller bibehålla och utveckla den ursprungliga identiteten."

Formuleringen har ju ändrats lite med tiden men den säger precis samma sak.

Regeringsformen:
"etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv ska främjas."

Jag upplever det som att du istället vill ha tvångspolitik?

Men varför vill man bo i ett land vars kultur man inte vill delta i? Om jag ogillar tysk kultur men ändå väljer att flytta till Tyskland vore jag ju helt galen.

Tvångspolitik? Hurdå? Jag skulle gärna lägga min röst på att gå över till ett franskt system där staten är icke-intervenerande på etnisk och religiös grund, där alla har lika värde, men ingen favoriseras (som minoriteter faktiskt gör i den svenska regeringsformen). Där franska regeringsformen fastställer att franskan är statens språk, skulle svenska och samiska vara statens språk i Sverige.

Hur hindras dock minoriteter idag att utöva sin kultur? Om det finns någon folkgrupp som vill ha speciella klädkoder, badtider, finns det väl ingen som hindrar att man bygger upp ett parallellsamhälle inom Sverige med sina egna klädbutiker, tv-kanaler och badhus? Det är ju friheten i en marknadsekonomi.
Citera
2014-06-07, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Men varför vill man bo i ett land vars kultur man inte vill delta i? Om jag ogillar tysk kultur men ändå väljer att flytta till Tyskland vore jag ju helt galen.

Man kanske inte har ett val? Hur kan detta vara så pass simplifierat för vissa av er?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in