2014-06-07, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
En iranier kan bli en svensk medborgare. Men för att bli en svensk så måste han manipulera sina gener. Vad som är en svensk är tydligt definierat rent genetiskt:

http://www.gnxp.com/blog/2008/08/european-population-substructurefinns.php

Hur ska en iranier placera sig i gruppen svenskar, rent genetiskt? Vilka metoder föreslår du?
För h-vete,be inte en iranier manipulera med sina gener!! Det räcker gott och väl med hur de är utan detta experiment :-) .
Citera
2014-06-07, 14:24
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarracoBarner
Hur kan en människa byta etnicitet? Det är fanimej ett helt bisarrt påstående.

Det är inte alls omöjligt, även om det är svårare och tar längre tid än att byta medborgarskap.

Om du talar svenska och anammat svenska seder och bruk så har du också fått en svensk etnicitet, oavsett var du eller dina föräldrar råkar vara födda.
Citera
2014-06-07, 14:25
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
-Info-

Tage Erlander är uppväxt under en tid då rasbiologin genomsyrade det svenska samhället. Det var helt klar annorlunda på hans tid, men samhällsutvecklingen ändras och likaså ändras formen på medlemskapet. Idag är svensk en definitionsfråga, det råder ingen riktig konsensus vilket gör att även andra grupper kan bli svenskar så länge de uppfyller de grundläggande krav som ställs.

Det här är OT så vi lämnar den här diskussionen till en annan tråd.

Det är viktigt att ha Tage Erlanders ord i minnet även när man pratar om mångkultur och andra kulturers rätt till Sverige. För några decennier sedan så var Sverige till stor del även monokulturellt, men nu plötsligt har landet förvandlats till en mångkulturell sörja, på väldigt kort tid.

Man kan inte bortse ifrån den här snabba förvandlingen. Frågan är om man ska acceptera den, eller om man ska motarbeta den och försöka återgå till situationen för endast några decennier sedan?
Citera
2014-06-07, 14:28
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
En iranier kan bli en svensk medborgare. Men för att bli en svensk så måste han manipulera sina gener. Vad som är en svensk är tydligt definierat rent genetiskt:

http://www.gnxp.com/blog/2008/08/european-population-substructurefinns.php

Hur ska en iranier placera sig i gruppen svenskar, rent genetiskt? Vilka metoder föreslår du?

Trams. Etnicitet har inget med gener att göra. Det handlar om språk, kultur, traditioner.
Citera
2014-06-07, 14:34
Medlem
BarracoBarners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Trams. Etnicitet har inget med gener att göra. Det handlar om språk, kultur, traditioner.
Så om jag hade växt upp i Kina så hade jag varit kines trots att jag rent genetiskt är svensk? Du tror inte att varenda en av de 1,4 miljarder kineserna hade tyckt annorlunda?
Citera
2014-06-07, 14:35
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Jodå. Gener har en betydelse. Man kan aldrig bortse från dem.

Jag tog upp i ett inlägg tidigare i denna tråd ett exempel med en adopterad korean. Den adopterad koreanen har växt upp i Sverige, kan svenska perfekt och har anammat den svenska kulturen till 100%.

Men skillnaden mellan koreanen och riktiga etniska svenskar uppenbaras ofta när de träffar nya människor för första gången. Medan folk troligen frågar de riktiga etniska svenskarna från vilken ort de kommer ifrån, så frågar de i regel koreanen från vilket land han/hon kommer ifrån.

Koreanen kommer aldrig att vara en svensk till 100%. Generna sätter stopp för det.

Och detta vet både koreanen och svenskarna i koreanens omgivning om.
Citera
2014-06-07, 14:40
Medlem
Uran233s avatar
Jag har fortfarande inte fått svar från TS - i en globaliserad värld som TS verkar förespråkar - varför det inte är lättare att flytta till ett land som redan har en kultur man vill tillhöra istället för att åka till Sverige och försöka påverka en ursprungsbefolkning i en riktning folket motsätter sig? Globaliseringen är ju till för fri rörlighet i världen, det gäller ju även FRÅN Sverige, inte enbart TILL Sverige. Det finns ju en mängd olika länder där de kulturyttringar som TS eftersträvar redan är tillgodosedda.
Citera
2014-06-07, 14:51
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Så om jag hade växt upp i Kina så hade jag varit kines trots att jag rent genetiskt är svensk? Du tror inte att varenda en av de 1,4 miljarder kineserna hade tyckt annorlunda?

Citat:
Jodå. Gener har en betydelse. Man kan aldrig bortse från dem.

Jag tog upp i ett inlägg tidigare i denna tråd ett exempel med en adopterad korean. Den adopterad koreanen har växt upp i Sverige, kan svenska perfekt och har anammat den svenska kulturen till 100%.

Men skillnaden mellan koreanen och riktiga etniska svenskar uppenbaras ofta när de träffar nya människor för första gången. Medan folk troligen frågar de riktiga etniska svenskarna från vilken ort de kommer ifrån, så frågar de i regel koreanen från vilket land han/hon kommer ifrån.

Koreanen kommer aldrig att vara en svensk till 100%. Generna sätter stopp för det.

Och detta vet både koreanen och svenskarna i koreanens omgivning om.

Jag påstod inte att det är lätt, bara att det är möjligt. I de flesta fall tar det minst en generation, dvs. det är först andra generationens invandrare som anammar en svensk etnicitet. Men jag känner själv första generationens invandrare som är mer svenska än de flesta svenskar. Det handlar dock om folk som bott i Sverige i många år.

Att folk med ett uppenbart icke-nordiskt ursprung ofta får frågan om vilket land de kommer från behöver inte betyda att de inte har svensk etnicitet. Bara att den som frågar inte känner dem.
Senast redigerad av Regulus 2014-06-07 kl. 15:18. Anledning: Fel person citerad
Citera
2014-06-07, 14:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Din skattepengar ska gå åt Sveriges invånare, och dit hör även invandrare till.

Men det skulle se annorlunda ut om det var jag som bestämde vilka som fick PUT/medborgarskap.
Senast redigerad av Lavezzi92 2014-06-07 kl. 15:02.
Citera
2014-06-07, 14:57
Medlem
BarracoBarners avatar
Citat:
Jag påstod inte att det är lätt, bara att det är möjligt. I de flesta fall tar det minst en generation, dvs. det är först andra generationens invandrare som anammar en svensk etnicitet. Men jag känner själv första generationens invandrare som är mer svenska än de flesta svenskar. Det handlar dock om folk som bott i Sverige i många år.

Att folk med ett uppenbart icke-nordiskt ursprung ofta får frågan om vilket land de kommer från behöver inte betyda att de inte har svensk etnicitet. Bara att den som frågar inte känner dem.
Vi kan ju enas om att vi inte tycker likadant. Men det är lugnt, jag gillar olika (åsikter).

Du citerade fel förresten, det andra citatet är från -Info-, inte från mig. Men det skulle i och för sig lika gärna kunna varit jag som skrev det, håller med till 100%.
Citera
2014-06-07, 15:00
Bannlyst
Citat:
Hur kan en människa byta etnicitet? Det är fanimej ett helt bisarrt påstående.

Tja, Michael Jackson blev ju vit... På tal om bisarra saker.
Citera
2014-06-07, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Jag har fortfarande inte fått svar från TS - i en globaliserad värld som TS verkar förespråkar - varför det inte är lättare att flytta till ett land som redan har en kultur man vill tillhöra istället för att åka till Sverige och försöka påverka en ursprungsbefolkning i en riktning folket motsätter sig? Globaliseringen är ju till för fri rörlighet i världen, det gäller ju även FRÅN Sverige, inte enbart TILL Sverige. Det finns ju en mängd olika länder där de kulturyttringar som TS eftersträvar redan är tillgodosedda.

Varför ska de flytta? Fattar fortfarande inte.

Jag tycker bara att de har rätt att ställa krav. De och deras barn och barnbarn kommer spendera hela sina liv i Sverige, och i grundlagen står det att de har rätt till främjande av sin kultur. Så länge all kulturyttring sker inom rikets lagar så tycker jag att vi som samhälle ska vara helt öppna.

Den svenska livsstilen bör mjukas upp, och ge plats åt andra kulturer. Jag menar inte att svensk kultur ska försvinna, det ska fortfarande vara den dominerande kulturen men samhället bör ge mer utrymme åt andra kulturer då vi trots allt är ett mångkulturellt samhälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in