2014-06-07, 16:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ser du inga problem i om invandringspolitiken och integrationspolitiken blir för liberal, även om användarna finansierar allt? Dvs, låt alla som vill invandra till Sverige. Och låt alla som vill tillämpa sin egen kultur, även om det skulle tränga ut den svenska kulturen (såsom det skett i många delar av Sverige redan).

Finns det inget egenvärde i att bevara en kultur i ett område som har en stark historisk koppling till den kulturen? Eller är det helt egalt om t.ex japanerna helt tar över Kreta och inför japansk kultur där, och tränger undan allt grekiskt/kretanskt?

Jag hör inte till dem som förespråkar en helt oreglerad invandring. Det är nyliberaler som brukar göra det, och jag är socialliberal. Jag tycker alltså att vi bör ta emot så många invandrare som samhället klarar av, vilket kan skilja sig mellan en högkonjunktur och en lågkonjunktur.

Självfallet finns det ett egenvärde i att bevara svensk, grekisk eller koreansk kultur. Men de som bär upp kulturen och etniciteten behöver inte nödvändigtvis vara genetiskt homogena, det var det som var min poäng.

Jag tror inte heller att ett ökat utrymme för olika kulturer i Sverige behöver leda till att den svenska kulturen sätts på undantag.
Citera
2014-06-07, 16:18
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Man kanske inte har ett val? Hur kan detta vara så pass simplifierat för vissa av er?
Enligt uppgift är ju bara 5% av de som tar sig till Sverige flyktingar i FNs mening. Med andra ord, 95% väljer självmant att komma till Sverige.

Många av de tidigare orodrabbade länder varifrån Sverige har haft invandring är ju numera fredliga områden - med andra ord har man nu en utmärkt möjlighet att kunna flytta tillbaka till den kultursfär man själv känner sig hemma i.
Citera
2014-06-07, 16:23
Medlem
Sverige ska inte vara ett mångkulturellt land. Mångkultur är ett Judiskt vapen som används för att förinta den vita rasen och vita nationer precis som feminism och annat skräp. Inget land har fått rösta om mångkultur ändå har det tvingats på oss.
Citera
2014-06-07, 16:34
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag hör inte till dem som förespråkar en helt oreglerad invandring. Det är nyliberaler som brukar göra det, och jag är socialliberal. Jag tycker alltså att vi bör ta emot så många invandrare som samhället klarar av, vilket kan skilja sig mellan en högkonjunktur och en lågkonjunktur.

Självfallet finns det ett egenvärde i att bevara svensk, grekisk eller koreansk kultur. Men de som bär upp kulturen och etniciteten behöver inte nödvändigtvis vara genetiskt homogena, det var det som var min poäng.

Jag tror inte heller att ett ökat utrymme för olika kulturer i Sverige behöver leda till att den svenska kulturen sätts på undantag.

Den är ju inte helt oreglerad om den är baserad på hur många samhället klarar av... En oreglerad invandring betyder att alla som vill komma hit får det, oavsett om det raserar hela samhället eller inte.

Vad du pratar om är vad vi har nu, även om det råder olika åsikter om var gränsen för hur många samhället klarar av går.
Citera
2014-06-07, 16:40
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Men Sverige är ju mångkulturellt! Det är ingen som hindrar svenskar från att bevara och utveckla sin kultur. Känner ni er hotad av andra kulturer?

Om invandringsströmmarna är för stora så blir det problem. Och vi känner oss hotade.

Kultur är inte enbart det som utövas inom hemmets väggar, utan även vad som sker utanför bostäderna. Så om moské efter moské poppar upp överallt, alltfler bär slöja, utbudet anpassat för svenskar minskar (eftersom underlaget inte räcker till pga allt färre svenskar i området), alltfler pratar främmande språk istället för svenska, så blir utvecklingen negativ för svenskar.

Vad det innebär rent konkret vet man om man besöker områden som Fittja, Rinkeby, Alby, Husby, Hovsjö osv. Svenskarna är inte helt utrotade från dessa områden, däremot är det typiskt svenska (kulturella) utbudet nästan helt utrotat eller blir det inom kort. De svenskar som finns i dessa områden får i regel söka sig till andra områden, om de vill umgås typiskt svenskt.

Nåja, om denna utveckling höll sig inom några mindre enklaver så hade det kanske inte varit några större problem, men den höga invandringen som vi har idag medför att sådana här områden hela tiden ökar i antal, och snart börjar hela städer drabbas. Såsom t.ex Södertälje och Malmö.

Tänk på att invandringstakten ökar. Inte nog med att vi har en hög invandring, antal invandrare som invandrar varje år ökar också. Rekord på rekord slås, nästan på årlig basis.

Och kombinerar man detta med idéen om mångkultur, så inser man att den svenska kulturen kommer att trängas undan med tiden i alltfler områden. Att många invandrargrupper är väldigt etnocentriska gör ju inte saken bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Mycket beror på hur hög invandringen är. Invandringen ökar hela tiden, och börjar den närma sig nivåer på runt 200 000 personer per år kommer det att ske en ganska stor kulturell förvandling i Sverige. Svenskarna försvinner förstås inte, men förhållandet mellan svenskar och icke-svenskar ändras dramatiskt i väldigt många områden. Och i spåren av detta ändras även det kulturella utbudet eftersom det brukar anpassa sig efter befolkningens sammansättning i området.

200 000 personer / år kan kanske tyckas utopiskt, men förra året invandrade det 115 000 personer hit (eller 95 000 om man räknar bort återvändande svenska medborgare). Detta samtidigt som Miljöpartiet vill att tredje världens befolkning ska kunna söka asyl till Sverige i deras egna hemländer. Det tuffa filter som finns idag - det är oerhört svårt och dyrt att ta sig till Europa - ska bort. Lyckas MP få igenom detta, då är 200 000 personer / år ingen omöjlighet.

Då pratar vi om en miljon människor på 5 år.
Citera
2014-06-07, 16:54
Medlem
Vore spännande att få svar på om vi som vill ha minimal stat och minimala skatter ska få leva ut våra kulturella preferenser genom att slippa betala skatt, moms och avgifter (och förstås betala vår egen välfärd).

Får vi det i ett mångkulturellt samhälle?
Vi kan kalla det liberala kavla-upp-ärmarna- kulturen.
Citera
2014-06-07, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Enligt dina mått så bör alla länder vara mångkulturella av den anledningen att det inte finns något 100% monoetniskt samhälle. Och bara för att det bor folk här som värnar om andra kulturer än den svenska så innebär det inte att Sveriges kultur är mångkulturellt.

Sen är det minst sagt oartigt för invandrare att våldgästa oss svenskar och förvänta oss att vi ska mötas "halvvägs". Som om jag skulle komma hem efter jobbet och finner huset fullproppat med lata individer som tömmer mitt kylskåp på mat, sover i min soffa och säng, drar omkring skit på golvet varpå en glappkäft i skitandes i min toalett skriker ut VI KAN VÄL MÖTAS HALVVÄGS VA? HA LITE TOLERANS! utan att ha intentionen att göra det själv.

Det är svårt att Inte hålla med ovanstående. Det är lätt att komma till ett färdigdukat bord och få allt serverat under näsan. Det är också lätt att ställa krav när andra betalar, bugar och bockar. Bara ett hjärntvättat och kuvat folk gör så. Ingen annan.
Citera
2014-06-07, 17:35
Medlem
Vi ,der er demokrater, mener at politikerne bør spørge først, inden de forærer et land væk. Hvis der ikke er stemning for det i befolkningen, har de installeret en inbördeskrig.
Citera
2014-06-07, 17:52
Medlem
-Info-

Varför är "utbud av svensk kultur" något att sträva efter? Uppenbarligen är människorna i Husby, Hovsjö och de andra områdena du räknade upp inte särskilt intresserad av svensk kultur, men varför måste det här vara ett problem när vi trots allt lever i ett mångkulturellt samhälle? Låt de prata somaliska i Rinkeby. Jag talar själv varje dag mitt eget modersmål, vad är problemet?
Citera
2014-06-07, 18:14
Medlem
xtrftw1337s avatar
Citat:
Sverige är ett mångkulturellt land. Det finns alltså fler än bara en kultur här. Det handlar om att mötas i mitten.

Javisst är det en bra "önskedröm".. med ett mångkulturellt samhälle. Men det är fortfarande en "dröm" som aldrig någonsin kommer att fungera i praktiken..

Det är i dagens läge alldeles för segregerat och polariserat för att det ska fungera.
Citera
2014-06-07, 18:55
Medlem
Citat:
-Info-

Varför är "utbud av svensk kultur" något att sträva efter? Uppenbarligen är människorna i Husby, Hovsjö och de andra områdena du räknade upp inte särskilt intresserad av svensk kultur, men varför måste det här vara ett problem när vi trots allt lever i ett mångkulturellt samhälle? Låt de prata somaliska i Rinkeby. Jag talar själv varje dag mitt eget modersmål, vad är problemet?
Det är förmodligen viktigt med gemenskapskänsla och identifikation. Att alla invånare delar några grundläggande värden, så att det går att dela på resurserna på ett sätt som känns rättvist och legitimt.

Man kan ifrågasätta legitimiteten i en invandring som är både stor och ofantligt kostsam, som inte ens är baserad på flyktingskap utom för en liten andel (färre än var tionde) av volymen. Det social kittet som binder ihop folket så att de kan enas under en och samma nation måste finnas. Även om olika grupper bejakar olika etniciteter och sedvänjor, så måste de ha några saker gemensamma, om ett offentligt, skattebaserat välfärdssystem ska hålla. Den som nettobetalar mycket till systemet får inte känna sig utsugen eller arbeta ihjäl sig och se hälften av inkomsten försvinna i skatter och avgifter för att omfördelas till en svartarbetande eller icke-arbetande granne.
Citera
2014-06-07, 19:37
Medlem
irishrages avatar
Jag har inte något emot mångkultur så länge de själva betalar för den. Just nu betalar jag för den! Jag har inget emot att det kommer invandrare men de ska göra rätt för sig, släktingar som tar hit släktingar får själva stå för kostnaden om invandraren inte kan försörja sig själv, problemet är att nu står jag för kostnaden. Jag betalar gärna för flyktingkvoten och lite mer men resten tycker jag ska bygga på egenansvar. Men nog är det så, skulle Sverige ta bort bidragen så skulle det inte komma så många hit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in