• 3
  • 4
2014-06-07, 08:48
Medlem
Korkiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostiga.Sheriffbrickan
förmodligen samma som du skulle säga efter att fått en slugkula efter dig.

AK5 är inget krafigt vapen den enda fördelen är just den klena kaliberna att man kan hålla automateld utan att tappa siktet altför mkt, jag väger 108kg (gammal styrkelyftare) och det är skitsvårt att hålla AK4 med 7.62 när man skjuter automateld, AK5 enklare.

Har skjutit slug på 100meter med riktigt bra träffbild och att bli skjuten med 3hagel eller 4 på 20-40meter är lika med avskjuten arm eller ben.
Det här med att man kan bära med sig markant mer ammunition med 5,56 kontra 7,62 är snarare den stora fördelen samt att den mindre rekylen gör vapnet generellt sett mer lätthanterligt.
Citera
2014-06-07, 09:04
Medlem
Sverige2025s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1911
Uppenbarligen inte eftersom det förekommer väldigt få stulna [Svenska] militära vapen, det absolut vanligaste är pistoler. Automatvapen som ak och k-pist är inte så vanliga som man kan tro via media.

Den inskjutbara kolven används f.ö fortfarande av bl.a fordonsförare.

http://vapenfakta.se/forskning-och-s...pen-och-brott/

Men för många år sen var läget de motsatta.. Skall man tro Aftonbladet så är AK5:an en k-pist. K-pisten är bort ifrån FM, möjligen kanske finns MP5:an i någon special förband.

Det inskjutbara kolven är nyanskaffad.. Det ursprungliga 4r som hade inskjutbara kolv var till för fallskärmsjägarna, det är borta ur drift.

Se man klipp ifrån U137 grundstöttning, så ser man soldater med Ak4 med inskjutbar kolv.
Citera
2014-06-07, 09:55
Medlem
SamBumBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Men för många år sen var läget de motsatta.. Skall man tro Aftonbladet så är AK5:an en k-pist. K-pisten är bort ifrån FM, möjligen kanske finns MP5:an i någon special förband.

Det inskjutbara kolven är nyanskaffad.. Det ursprungliga 4r som hade inskjutbara kolv var till för fallskärmsjägarna, det är borta ur drift.

Se man klipp ifrån U137 grundstöttning, så ser man soldater med Ak4 med inskjutbar kolv.

Finns i HV såg fordonsförare med det på min senaste KFÖ.
Citera
2014-06-07, 12:07
Medlem
1911s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025

Ja precis, men diskussionen gällde väl nutid?

Jag vet att FJS använde inskjutbar kolv, men frågan var väl om det fanns i FM och inte vem som hade haft och om dessa fanns kvar?

Fast kolv och inskjutbart är ju inte två separata vapen, samma vapen kan använda båda varianterna. Jag kan tolka dig fel, men jag läser det som en missuppfattning att det är specifika vapen som har inskjutbar kolv.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in