• 1
  • 2
2014-06-03, 19:15
Medlem
Diamondgrits avatar
Denna tråden kanske ligger fel men jag hittade inget bättre ställe för den.

Om man köper en privat alltså, utan att stat och polis vet om det så att säga. Nu förstår jag ju att det inte finns katalogpris på detta men vet någon i runda slängar hur mycket man får punga upp med för att få tag på en AK5 eller jämförbart vapen hos ditt närmaste MC-gäng (eller vart man nu beger sig för att få tag på sånt)?
Citera
2014-06-03, 19:18
Medlem
Jag tror inte att Bofors säljer AK5 annat än till regeringar. Mig veterligen finns den inte på den privata marknaden ens i semi-auto utförande. Inte ens i Colorado. - På den illegala marknaden kostar den kanske 20 000 - 30 000 om det nu finns någon att köpa. Jag vet att gamla kommunistvapen är lättare att få tag i betydligt billigare.

Någon som vet hur många AK5or som kommit på avvägar? - Det kan inte vara många.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2014-06-03 kl. 19:22.
Citera
2014-06-03, 19:19
Medlem
DENNISRITCHIEs avatar
Min spontana gissning är nog runt 15-20k per st. Kan vara dyrare, men antar att priset går ner mycket när man köper ett större antal. Men om någon kan få fram någon siffra vore det intressant att veta.
Citera
2014-06-03, 19:22
Medlem
jsson98s avatar
På laglig väg säljs de till försvarsmakten för ca 4000 kr. Källa
Ak5c är lite dyrare på ca 6500 kr. Källa
Senast redigerad av jsson98 2014-06-03 kl. 19:26.
Citera
2014-06-03, 19:32
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Jag tror inte att Bofors säljer AK5 annat än till regeringar. Mig veterligen finns den inte på den privata marknaden ens i semi-auto utförande. Inte ens i Colorado.
Det finns ett mindre antal Ak5r hos privata samlare i Sverige, men de är inte många.

Förlagan FN FNC däremot går att köpa i både hel- och halvautomatutförande, antingen på privatmarknaden, via vapenauktionerna (Widforss t.ex) eller från utlandet, om man nu har möjlighet att få licens.
Citera
2014-06-03, 19:34
Medlem
gulaLejonets avatar
ak5 är ju en ärtbössa, bättre med shotguns!
Citera
2014-06-03, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Det finns ett mindre antal Ak5r hos privata samlare i Sverige, men de är inte många.

Förlagan FN FNC däremot går att köpa i både hel- och halvautomatutförande, antingen på privatmarknaden, via vapenauktionerna (Widforss t.ex) eller från utlandet, om man nu har möjlighet att få licens.

Kan så vara, men jag tror inte att regeringen tillåter export och mig veterligen finns AK5 inte ens i semi-auto utförande för privatmarknaden i USA.
Citera
2014-06-03, 20:15
Medlem
1911s avatar
Citat:
Kan så vara, men jag tror inte att regeringen tillåter export och mig veterligen finns AK5 inte ens i semi-auto utförande för privatmarknaden i USA.
I USA kan du hitta FNC i halvautomat utförande, du kan även köpa (i de stater som tillåter detta) en helauto konverterare. (Registred autosear)
Men nej, det är fortfarande ingen Ak5... Det finns ett extremt fåtal Ak5 låda/pipa och ett begränsat antal Ak5 delar på den amerikanska marknaden, men mycket av det är unobtanium pga kostnad och att det finns så få.
Citera
2014-06-03, 20:20
Medlem
tributals avatar
Citat:
Huruvida regeringen tillåter export eller ej är ointressant utifrån TS frågeställning. Ett lagligt ägt automatvapen är det inga konstigheter att exportera (även om pappersexercisen via ISP kan vara litet bökig). Export till just USA är dock en annan femma då de har egna regler (Firearm Owners Protection Act från 86 är väl den som ställer till det mest, se 18 U.S.C. 922(o) och 27 CFR 479.105(c) för detaljer).
Citera
2014-06-03, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
ak5 är ju en ärtbössa, bättre med shotguns!
undra om du säger samma sak efter du fått smaka på en skottsalva/ak5
Citera
2014-06-03, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DENNISRITCHIE
Min spontana gissning är nog runt 15-20k per st. Kan vara dyrare, men antar att priset går ner mycket när man köper ett större antal. Men om någon kan få fram någon siffra vore det intressant att veta.

15-20k får du en lite schystare pistol för på den illegala marknaden.
En AK5 får du betala betydligt mer för om det ens går att hitta.
Citera
2014-06-03, 22:48
Medlem
Ak5 /fn fnc 5,56 när det finns Fn fal i 7,62x51/308 win gillar min FAL
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem