2014-06-05, 19:01
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miffo3
Kalashnikov är ett skitvapen, dock ett skitvapen som funkar i vått och torrt.
Det är ganska billigt, du kan säkert hitta ett för 15 tusen.
Ja det är lite billigare. Bra att man inte behöver vapenvårda så noga.
Citera
2014-06-06, 11:40
Medlem
Citat:
Kalashnikov är ett skitvapen, dock ett skitvapen som funkar i vått och torrt.
Det är ganska billigt, du kan säkert hitta ett för 15 tusen.
Jasså? Har du mycket erfarenhet av vapnet? Eller är det mest från counter strike?
Citera
2014-06-06, 13:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Refhen
Jasså? Har du mycket erfarenhet av vapnet? Eller är det mest från counter strike?

Jag spelar inte tv-spel.
Citera
2014-06-06, 14:11
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softista
undra om du säger samma sak efter du fått smaka på en skottsalva/ak5

förmodligen samma som du skulle säga efter att fått en slugkula efter dig.

AK5 är inget krafigt vapen den enda fördelen är just den klena kaliberna att man kan hålla automateld utan att tappa siktet altför mkt, jag väger 108kg (gammal styrkelyftare) och det är skitsvårt att hålla AK4 med 7.62 när man skjuter automateld, AK5 enklare.

Har skjutit slug på 100meter med riktigt bra träffbild och att bli skjuten med 3hagel eller 4 på 20-40meter är lika med avskjuten arm eller ben.
Citera
2014-06-06, 15:53
Medlem
Sverige2025s avatar
En Ak4 kostar i alla fall 10.000:- på plattan , det sa löjtnanten när jag fick ut min Ak4 när jag gick med hemvärnet. Senare kom B uppgraderingen med rödpunkt sikte vilket buset måste älska, därav bör en prishöjning på bössan. Jag skulle inte vilja vara polis att möta bus som har en automatkabin med rödpunktsikte.

Men varken Ak4 eller Ak5 är väl särskilt stora på den illegala marknaden längre. Vet när man gjorde lumpen i början på 90 talet, så höjde man säkerheten kring tyg förråden kraftig efter militärligan framfart.

Man får väl inte ens ha bössan i skåpet längre på logementet?
Citera
2014-06-06, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
En Ak4 kostar i alla fall 10.000:- på plattan , det sa löjtnanten när jag fick ut min Ak4 när jag gick med hemvärnet. Senare kom B uppgraderingen med rödpunkt sikte vilket buset måste älska, därav bör en prishöjning på bössan. Jag skulle inte vilja vara polis att möta bus som har en automatkabin med rödpunktsikte.

Men varken Ak4 eller Ak5 är väl särskilt stora på den illegala marknaden längre. Vet när man gjorde lumpen i början på 90 talet, så höjde man säkerheten kring tyg förråden kraftig efter militärligan framfart.

Man får väl inte ens ha bössan i skåpet längre på logementet?

Din löjtnant har dålig koll eller så gjorde du lumpen på 80-talet
Om de ens går att få tag på AK4 så kostar de jättemycket mer.
Citera
2014-06-06, 16:59
Medlem
Citat:

varför då det är ju bara en version av HK model och den finns lite överalt i världen.
Citera
2014-06-06, 17:48
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostiga.Sheriffbrickan
varför då det är ju bara en version av HK model och den finns lite överalt i världen.

Tillgång och efterfrågan, du tror väll inte Vapen Bengt säljer en AK4 i utmärkt skick till dig för 10.000 samtidigt som han tar 5.000 för diverse insmugglade skitpistoler från Balkan med underliga jävla kalibrar.
Citera
2014-06-06, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Tillgång och efterfrågan, du tror väll inte Vapen Bengt säljer en AK4 i utmärkt skick till dig för 10.000 samtidigt som han tar 5.000 för diverse insmugglade skitpistoler från Balkan med underliga jävla kalibrar.

De säljer inte AK4 överhuvetaget, HK3 är mkt vanligare och är samma vapen varför fixa det här när man kan fixa en exakt likadan från tex afrika eller finland. pistoler går att dölja och lämpar sig för ljusskygg verksamhet varför ha ett väldigt stort vapen som ak4 omöjlig att dölja och för stark för automateld svår att ha överhuvetaget, skärp dig och spela du vidare på battlefeild så får vi som vet prata här.
Citera
2014-06-06, 22:06
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostiga.Sheriffbrickan
De säljer inte AK4 överhuvetaget, HK3 är mkt vanligare och är samma vapen varför fixa det här när man kan fixa en exakt likadan från tex afrika eller finland. pistoler går att dölja och lämpar sig för ljusskygg verksamhet varför ha ett väldigt stort vapen som ak4 omöjlig att dölja och för stark för automateld svår att ha överhuvetaget, skärp dig och spela du vidare på battlefeild så får vi som vet prata här.

Du förstår verkligen inte att du kommer inte åt ett (relativt) modernt militärt vapen i Sverige på olaglig väg för 10k.
Har du tur så kanske du kommer över någon gammal AKM tillverkad i forna öststaterna för dom pengarna.

Tillbaka till pojkrummet pojkvasker.
Citera
2014-06-07, 00:45
Medlem
Sverige2025s avatar
Citat:

Det tro inte jag heller att de var marknadspriset som han påstod. Det här var 2004, då fick man tom har patron lägelåset hemma i bostaden.

En Ak4B med utdragbar kolv är ett drömvapen för buset, lätt att skjuta och lätt att gömma. Utdragbara kolven får man skaffa själv dock eftersom FM inte har kvar den Ak4 i tjänst om hade den kolven.
Citera
2014-06-07, 07:03
Medlem
1911s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Det tro inte jag heller att de var marknadspriset som han påstod. Det här var 2004, då fick man tom har patron lägelåset hemma i bostaden.

En Ak4B med utdragbar kolv är ett drömvapen för buset, lätt att skjuta och lätt att gömma. Utdragbara kolven får man skaffa själv dock eftersom FM inte har kvar den Ak4 i tjänst om hade den kolven.
Uppenbarligen inte eftersom det förekommer väldigt få stulna [Svenska] militära vapen, det absolut vanligaste är pistoler. Automatvapen som ak och k-pist är inte så vanliga som man kan tro via media.

Den inskjutbara kolven används f.ö fortfarande av bl.a fordonsförare.

http://vapenfakta.se/forskning-och-s...pen-och-brott/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in