2014-05-22, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plusforward
Har varit blandade åsikter om högstadieprao. Jag tycker själv inte att man ska ha med det även om det är frestande om man har 0 erfarenhet
Varför skall du inte ta med det om du i övrigt helt saknar erfarenhet? Då är det ju den erfarenhet som du faktiskt har...
Citera
2014-05-25, 18:44
Medlem
Jag behöver lite råd om hur jag ska skriva i mitt CV när jag varit på ett företag i tre omgångar.

Började på X mars 2008 till augusti 2008 via ett bemanningsföretag.
Under september 2008 var jag uthyrd till ett annat företag, sen var jag tillbaka på X från oktober 2008 till februari 2009, men inte via bemanningsföretaget denna gången.
Blev sen anställd i augusti 2009 tillsvidare på X.

Tack!
Citera
2014-05-27, 14:09
Medlem
Har hittat en annons från en lantbrukare som söker arbetare under 3 veckor för höskörd och paketering av hästfoder.

Tror ni det skulle gå hem ifall man rakt på sak säger att man är i behov av pengar (för t.ex. skolböcker (ska plugga kurs efter sommaren)) och att jag är beredd på att jobba hårt för dessa?

Annonsen var väldigt kortfattad.

Arbetsuppgifter
Höskörd, paketering av HorseHage (hästfoder).
Utbildning/Erfarenhet
Arbetet kräver god fysik

---

Sen står det även
Lön
Fast lön
Timlön enligt kollektivavtal.

Någon som har någon susning om vad det ligger på?
Citera
2014-05-29, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KRS-One
cv
http://i58.tinypic.com/wki79d.jpg

KRS-One

Jag skulle lagt svenska som modersmål, och ditt nuvarande modersmål som flytande. Men kanske bara är jag som är gammaldags och anser att det ser bättre ut, och att det är viktigare med bra svenska kunskaper än utländska kunskaper. Sedan skriva lite mer om dina tidigare arbetserfarenheter i ditt CV, dvs en kort text där du skriver vad du gjort under varje arbete.
Citera
2014-05-31, 01:26
Medlem
Vad tycker ni om mitt personliga brev?

Personligt brev
Mitt namn är Bruno K Öijer, född och uppvuxen i Långbortistan. Sedan jag tog studenten 20xx från hotell och restaurangprogrammet har jag arbetat som kock och bartender i Långbortistan och tjotaheiti. Jag har alltid vetat att jag velat jobba med andra saker också, så efter ett antal år så tog jag truckkort i en annan del av köping och har jobbat lite på olika lager i tjotaheito. Efter ett bra erbjudande från mitt gamla jobb gick jag tillbaka till köket och jobbade som souschef, den personen som har ansvar i köket när kökschefen inte är på plats. Jobbet som souschef har lärt mig väldigt mycket. Ta ansvar över flera personer, planera dagen som kommer med tillhörande arbetsuppgifter och varubeställningar för veckan.

Jag söker jobb som truckchaufför, men även lagermedarbetare hos er och tror att jag kommer att passa bra in hos er. Efter många år som kock har jag blivit en stresstålig människa som planerar och tar ansvar över mitt eget och andras arbete. Det krävs ofta en bra fysik då det är många tunga lyft och obekväm arbetsställning. I kök är det viktigt med ordning och reda, och som kock har man sitt eget ansvar över köket, dvs att alla utrymmen och förråd ska vara organiserade och städade. Då jag jobbat i flera år så anser jag mig själv vara väldigt organiserad och ordningsam. Dessa egenskaper är jag säker på att jag kan ta med mig till min nya arbetsplats för att skapa en så bra miljö som möjligt. Som person är jag glad och öppen, är lätt att ha och göra med och är väldigt lojal till mitt arbete. På min fritid så brukar jag träna, se på film och umgås med vänner.

Med vänlig hälsning.
Citera
2014-06-03, 22:17
Medlem
När jag pluggade mellan 2009-2011 och under dessa år så fick vi viss grundlägande utbildning i diverse Cad- och Kalkylprogram (skolan ansåg att det var bättre att vi sett lite av flera program än fördjupa oss i ett) men har sen dess inte använt mig av dom här programen. Bör jag skriva med dom i cv och i så fall hur?

Jag känner att jag inte har speciellt bra koll på dom längre, visst skulle jag sätta mig ner och fick hålla på en dag skulle nog mycket komma tillbaka men samtidigt är det 3 år sen och det har förmodligen kommit ett par uppdaterade versioner..

Söker jobb som elektriker och kommer förmodligen inte behöva rita eller räkna på jobb själv men kan ändå ses som meriterande kanske?
Citera
2014-06-03, 22:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nielsen-
När jag pluggade mellan 2009-2011 och under dessa år så fick vi viss grundlägande utbildning i diverse Cad- och Kalkylprogram (skolan ansåg att det var bättre att vi sett lite av flera program än fördjupa oss i ett) men har sen dess inte använt mig av dom här programen. Bör jag skriva med dom i cv och i så fall hur?

Jag känner att jag inte har speciellt bra koll på dom längre, visst skulle jag sätta mig ner och fick hålla på en dag skulle nog mycket komma tillbaka men samtidigt är det 3 år sen och det har förmodligen kommit ett par uppdaterade versioner..

Söker jobb som elektriker och kommer förmodligen inte behöva rita eller räkna på jobb själv men kan ändå ses som meriterande kanske?

Ja beskriv vad ni gjorde med dessa program under utbildning, gymnasiet i detta fall.
Citera
2014-06-03, 22:35
Medlem
Kom på ytterligare ett frågetecken, det är ju jäkligt populärt att byta namn på företag idag. Skriver ni med flera namn på företaget eller bara det nuvarande?

Tex mitt nuvarande jobb bytte namn i höstas det gamla namnet känner dom allra flesta till. Men vårt nya namn har inte spridit sig än, fick sist jag pratade med en arbetsgivare frågan vad det var för företag och när jag nämde gamla namnet så hade han genast full koll.

Även ett tidigare företag har bytt namn efter att jag lämnat. bör jag skriva var företaget hette under min tid eller vad det heter idag, kanske båda?
Citera
2014-06-05, 10:23
Medlem
Hej Alla CV och Personligt brev skrivare.

Det spelar ingen roll hur tidigt i karriären ni är, skapa ett LinkedIn konto.
I början skriver ni allt på Svenska och när ni kommit upp i karriären, kan ni ha flera profiler med flera språk.

Det personliga brevet lägger ni i "Summary" i början och bilden skall vara professionell.

- Och varför skall ni göra detta? - Jo för att ni kan hänvisa till en snygg CV på internet och många arbetsförmedlare länkar idag direkt till LinkedIn.

Hör av er om ni undrar ngt mer.

/SnowWat
Citera
2014-06-06, 12:50
Medlem
ska ta och kolla upp LinkedIn..

Under tiden skulle jag vilja ha synpunkter på mitt cv, Söker jobb som först å främst elektriker men allt inom el är intressant.
sida 1
http://pdfcast.org/pdf/cv-515
sida 2
http://pdfcast.org/pdf/cv2-2

Fundera själv på att plocka bort personlinga intressen, kanske försöka få in det i ett personlig brev istället. verka vara delade meningar om personlinga intressen ska vara med eller inte...

Inte heller helt nöjd med att alla certifikart från 2014 hamnar på en rad men gjore detta pga plats brist då jag ville ha med hela listan på sida1.
Citera
2014-06-06, 17:16
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nielsen-
ska ta och kolla upp LinkedIn..

Under tiden skulle jag vilja ha synpunkter på mitt cv, Söker jobb som först å främst elektriker men allt inom el är intressant.
sida 1
http://pdfcast.org/pdf/cv-515
sida 2
http://pdfcast.org/pdf/cv2-2

Fundera själv på att plocka bort personlinga intressen, kanske försöka få in det i ett personlig brev istället. verka vara delade meningar om personlinga intressen ska vara med eller inte...

Inte heller helt nöjd med att alla certifikart från 2014 hamnar på en rad men gjore detta pga plats brist då jag ville ha med hela listan på sida1.

Gör en språkontroll. Det står till exempel ”Data kunskaper”, när det borde stå ”Datorkunskaper”. Dels särskrivning och dels felaktigt uttryck (dator och data är inte samma sak). Samma sak med ”Språk kunskaper”, skriv ihop det.

Själv anser jag att man endast bör ha med intressen om det tillför något. Vill du ha kvar den delen så rätta till de språkliga felen. ”Sportintresserad”, ”vinterhalvåret”, ”uppleva nya platser” är betydligt bättre än vinter halvåret, sport intresserad och uppleva ny platser.

När det gäller datorkunskaper för övrigt så skulle jag nog formulera det ”Allmänna datorkunskaper och goda kunskaper i Officepaketet.” än att skriva såsom du har gjort på den punkten.

En sak som är särskilt viktigt för just arbetslivserfarenheten (men mindre viktig för utbildningar) är hur man anger tidsperioden. Om man gör precis som du har gjort så är det väldigt lätt att tro att du har jobbat hela år. Man bör försöka vara lite mer specifik och i alla fall ange månad. Nu är det inte så i ditt fall, men har man till exempel endast haft en kort anställning som kan ha varat allt från en vecka upp mot 6 månader (som exempel) så är detta särskilt viktigt att ange. När man bara anger år så är det alltså lätt att tro att personen började arbeta i januari och slutade på företaget i december ett visst år, när personen egentligen kan ha arbetat kortare tid. Så försök ange månader i alla fall.
Citera
2014-06-06, 18:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Gör en språkontroll.

LinkedIn är väl mest till för de med högskoleutbildning? Det är så jag förstått det i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in