2014-05-09, 17:58
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zapko
Jag har läst gymnasiekursen ”Datorkunskap A” och fått VG. Utöver detta så är jag van att använda officepaketet, Windows’ olika operativsystem, sociala medier, samt olika webbläsare och övrigt kommunikation (som olika mailprogram och liknande).

Hur framhäver jag detta bäst på cv:t? Jag funderar på att skriva något i stil med:

”Har grundläggande kunskaper i Windows (olika operativsystem) och Office-paketet. Har också lätt för att lära mig nya system och program."

Det framhäver kanske inte allt, men det stämmer ändå in på mig. Bör jag tillägga något, eller plocka bort något? Eller duger det som det är?

Volontärsarbete brukar dessutom anses vara något positivt på cv:t. Jag är dock bara volontär hos Friends. De flesta känner till vad Friends står för och vad de sysslar med. Det kanske inte är något att nämna i cv:t? Jag själv föreställer mig att volontärsarbete utomlands är mer meriterande. Precis som vettiga ställen i Sverige. Typ secondhandbutiker och ideella föreningar som har butiker och cafeer, där man kan få kassaerfarenhet (ofta bra att ha), samtidigt som man får viss erfarenhet inom butik och/eller cafe.

Du kan göra på olika sätt. Antingen med någon skala 1/5, någon progressbar eller helt enkelt kategorisera efter kunskap. Att du är lättlärd forumlerar du bäst i ditt personliga brev.

Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Att du kan hantera Windows är lika självklart som att du är läskunnig, alltså inget du skriver ut på CVt.

Nej, alla kan inte datorer och teknik. Jag har exempelvis ingen erfarenhet om Apple Mac OS X, Windows Phone. Men du kanske tycker att alla kan det? Däremot har jag erfarenhet av GNU/Linux, webbutveckling och CAD. Man ska skriva ut sina tekniska kunskaper!
Citera
2014-05-10, 22:04
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane

Nej, alla kan inte datorer och teknik. Jag har exempelvis ingen erfarenhet om Apple Mac OS X, Windows Phone. Men du kanske tycker att alla kan det? Däremot har jag erfarenhet av GNU/Linux, webbutveckling och CAD. Man ska skriva ut sina tekniska kunskaper!

Att kunna använda windows är så pass grundläggande att det inte bör nämnas.

Precis som att kunna multiplikationstabellen, det är självklart att du vet hur man multiplicerar tal, därför skriver du inte i ditt CV att du klarade av multiplikationsprovet i trean. Däremot är det inte självklart att du har kunskap om stokastiska processer, därför kan det vara rimligt att skriva upp det på CVt i form att du nämner relevanta universitetskurser.
Citera
2014-05-11, 03:37
Medlem
Citat:
Att kunna använda windows är så pass grundläggande att det inte bör nämnas.

Det gäller inte alla. Det finns personer (ofta är de 50+, men inte alltid) som inte klarar av många saker gällande datorn i allmänhet (inkl. Windows). Jag har ofta fått hjälpa dessa människor. De kan visserligen göra lite enkla saker på internet och liknande, men de är värdelösa i övrigt. Skulle dessa personer utesluta detta på cv:t så att arbetsgivaren får för sig att de arbetssökande har grundläggande kunskaper i Windows och datorer, så skulle det bli helt fel. Några av dem söker visserligen inte jobb för tillfället, och de har inga arbetsuppgifter där datoranvändning ingår. Men det är ändå värt att nämna. Men samtidigt känner jag flera äldre som faktiskt är arbetslösa och ganska dåliga på datorer i allmänhet.
Citera
2014-05-11, 07:23
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Det gäller inte alla. Det finns personer (ofta är de 50+, men inte alltid) som inte klarar av många saker gällande datorn i allmänhet (inkl. Windows). Jag har ofta fått hjälpa dessa människor. De kan visserligen göra lite enkla saker på internet och liknande, men de är värdelösa i övrigt. Skulle dessa personer utesluta detta på cv:t så att arbetsgivaren får för sig att de arbetssökande har grundläggande kunskaper i Windows och datorer, så skulle det bli helt fel. Några av dem söker visserligen inte jobb för tillfället, och de har inga arbetsuppgifter där datoranvändning ingår. Men det är ändå värt att nämna. Men samtidigt känner jag flera äldre som faktiskt är arbetslösa och ganska dåliga på datorer i allmänhet.

Sure skriv ut det om ni vill, släng gärna in er lågstadieutbildning och er prao i åttan så att avsaknaden av riktiga kunskaper och erfarenheter blir extra tydlig.
Citera
2014-05-11, 07:41
Medlem
Citat:
Sure skriv ut det om ni vill, släng gärna in er lågstadieutbildning och er prao i åttan så att avsaknaden av riktiga kunskaper och erfarenheter blir extra tydlig.

Det var inte det jag menade. Man ska aldrig framställa saker och ting negativt i ett cv och personligt brev. Men en arbetsgivare bör aldrig ta för givet att man har vissa kunskaper, om det inte står i cv:t. Bland annat vissa IT/datorkunskaper.

Om det för övrigt är en tjänst där man sällan eller aldrig behöver använda en dator så behöver man inte ens skriva sådana kunskaper på sitt cv. Om man däremot söker jobb som till exempel IT-tekniker så är det en helt annan sak. Men det är ju bara min åsikt.
Senast redigerad av Amberfly 2014-05-11 kl. 07:45.
Citera
2014-05-11, 10:28
Medlem
Citat:
Vad som lyfts fram i ett CV är enligt mig avgörande på vad personen har med sig för erfarenheter och kunskaper sedan tidigare. Praktik i åttan (med ett gott omdöme) är utmärkt att ha med i ett CV om du som 18-åring efter gymnasiet söker ditt första arbete och saknar annan arbetslivserfarenhet.

Datorkunskaperna kan lyftas fram på olika sätt, dels beroende på om du kan belägga kunskaperna med något och dels vilket företag/organisation du söker arbete hos, är majoriteten av de anställda över eller under medelåldern, är företaget teknikintensivt? Vad som kan beskrivas som goda datorkunskaper varierar inom spektrumet, goda datorkunskaper är inte samma sak hos en mjukvaruutvecklare och på en kommunal förvaltning.
Citera
2014-05-12, 22:03
Medlem
Sensings avatar
Hur är det när man söker jobb via mail? Ska man ha ansökan som skilld PDF, eller kommer den direkt i mailet med CV:t bifogat?

Hur är det sedan med mottagarens postadress som man ser i varje exempelmall? Kan ju inte vara nödvändigt när man söker via mail, eller? Känns lite väl exempelmall att ha med det bara..
Citera
2014-05-13, 10:16
Medlem
Sensings avatar
Sedan kan jag ju tipsa om att man verkligen ska lägga tid på utseendet/designen på sitt CV. Första intrycket är avgörande.

Exempel på snyggt och enkelt CV med bra överblick: http://www.latextemplates.com/wp-content/uploads/2012/12/cv_71.png
Citera
2014-05-13, 20:16
Medlem
Yelawolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sensing
Sedan kan jag ju tipsa om att man verkligen ska lägga tid på utseendet/designen på sitt CV. Första intrycket är avgörande.

Exempel på snyggt och enkelt CV med bra överblick: http://www.latextemplates.com/wp-content/uploads/2012/12/cv_71.png

Snyggt! Vet du fler?
Citera
2014-05-13, 20:32
Medlem
vos avatar
Föredrar chefer att få CV direkt i handen eller mejlat?
Allmänt menar jag då.
Citera
2014-05-13, 20:57
Medlem
KRS-Ones avatar
Tjena!
Håller på och söker sommarjobb hos olika butiker, bland annat Hemköp, Ica, Coop etc.
Har lämnat in mitt cv/personligt brev flera gånger men inte fått något svar.
Skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig att förbättra mitt cv/personliga brev.

cv
http://i58.tinypic.com/wki79d.jpg

Personligt brev
http://i60.tinypic.com/2rqegit.jpg

Jag har endast pluggat tidigare och har inte mycket erfarenheter, därför ville jag bara fylla ut cv't med allt jag gjort. Har jag för mycket irrelevant information i cv't eller brevet?
Ge mig feedback!

Tack!
Mvh.

KRS-One
Citera
2014-05-13, 21:02
Medlem
Sensings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sensing
Hur är det när man söker jobb via mail? Ska man ha ansökan som skilld PDF, eller kommer den direkt i mailet med CV:t bifogat?

Hur är det sedan med mottagarens postadress som man ser i varje exempelmall? Kan ju inte vara nödvändigt när man söker via mail, eller? Känns lite väl exempelmall att ha med det bara..

Bump.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in